Carstensen og Jørgensens lønninger er i budgettet. Det trækker 5 mio ud af regnestykket.
Så hedder det et plus på 23,5 mio. Ift indeværende år.
Kan man afhænde Badji og Gyamfi er det 3,5 sparet på Badji og 3 på Gyamfi. Det vil tage væksten ned på 17 mio. Den del er dog mere spekulativ.
Sælger man Links, Arnstad, Bech og/eller Yakob er der en gevinst på transferrettigheder. Det er svært at indregne, fordi det er one-off, ligesom salg af TK, Bisseck, Daghim eller Grønbæk. Fortjenesten kan dække en stigning ud over hvad budgettet kan trække i 26/27 og betale for en fremrykket investering.
Salg af Arnstad vil nok frigive 4,5 mio, ud over fortjenesten. Bech nok 3 mio. Yakob 1,5 mio og Links 1,5 mio. Så der er ikke meget 'spræl' i salg af Links, Bech og Yakob, hvis man måler på hvor meget man kan øge erstatte dem for.
Jeg synes de her ting er svære at gætte på.
Vi sparer også afskrivninger på Kahl, men har sikkert hævet lønnen. Afskrivningerne var cirka 2 millioner årligt, er han “kun” steget 1 million årligt i løn, så har vi sparet i budgettet på at hente ham.
Carstensen og Jørgensen, hvis de tilsammen er 10 millioner, som jeg ikke tror er urealistisk over 4 år, så taler vi 2.5 mere årligt, til sammen for de to.
Links har vi ikke afskrivninger på, så hele salget vil være gevinst. Koster afløseren 15 millioner over 5 år, så er differencen 3 millioner.
Jeg tror dog godt vi kan konkludere, at vores afskrivninger på Kahl og Beijmo er stoppet.
Beijmo, Mortensen og Dalsgaard var nok blandt de 10 bedst lønnede.
Så kombineret med et øget budget, så burde der være rigeligt med penge at handle for.
Efter den senest kapitaludvidelse skrev klubben at man havde en egenkapital på 285 millioner. Så man kan principielt sagtens bruge f.eks 10 millioner Euro og have mere en 200 millioner i egenkapital. De hypotetiske 75 millioner, hvis de afskrives over 5 år, så taler vi 15 millioner årligt, som det påvirker det sportslige budget.
Hvis man så får en overgangssum på en eller anden spiller, bonusser for enten Bisseck, TK eller Daghim, samt muligvis et europæisk gruppespil, kan man nærmest have reetableret egenkapitalen igen omkring nytår.
EDIT: Samtidig må man formode, at vores køb af Badji og Gyamfi f.eks., er afbetalt til de sælgende klubber nu, så et salg af dem vil også påvirke vores pengestrømme positivt.