Det med højere transferpris er ikke nødvendigvis rigtigt. Det er en påstand men ikke et faktum. Jeg tror eksempelvis FCK endte med at betale mere for Mads Emil fordi de kom på banen så sent i stedet for midt juli (min påstand). Jeg tror også vi fik Tobias Bech så billigt fordi vi ikke stod og var desperate få dage før luk. Alle agenter ved vi er desperate efter en angriber, så det styrker ikke just vores forhandlingsposition i forhold til løn jo tættere vi kommer på deadline. Om kvaliteten er bedre til sidst er vist også et åbent spørgsmål. Vi kan jo sagtens stå i en situation, hvor der kun er skrald tilbage og så står vi med Bogere og Serra som angribere til et ret ekstremt efterår i AGF skala, med mindre vi så bliver nødt til at tage en chance på den skrotbunke der er tilbage.
Der er ingen facitliste, så der er nok lidt af begge verdener.
Det er en påstand, ja, men den påstand baserer sig på en empiri og en analyse af transfermarkedets mekanismer.
Du har ganske ret i, at MEM blev en kostbar affære for FCK, fordi de handlede så sent. Det er jo også sandt, at hvis man kommer meget sent i vinduet, så får man en dummebøde oven i prisen. Det er en stor ulejlighed for sælgende klub, fordi det kan være enormt svært at nå, at erstatte f.eks. MEM. Jeg er ret sikker på, at vi også betalte lidt ekstra for Solbakken.
Men fordi det er ekstra dyrt i den absolutte slutning af vinduet, behøver det ikke at betyde at det er billigt i starten.
Det vi - der har forsvaret CVs sendrægtighed - forsøger at sige er, at der er en mekanisme i, at hvis vi vil have en spiller tidligt i vinduet, som reelt kan forstærke os, så er der grund til at tro, at han også er attraktiv for andre klubber, sandsynligvis på et lidt højere niveau end os. Derfor vil han formodentlig gerne vente og se, om der kommer noget mere spændende. Skal han rykke nu, skal vi lægge en betragtelig ekstra sum i lønposen, vil være mit gæt. Det er jeg ikke sikker på vi kan eller vil. Jeg er endnu mindre sikker på at vi bør. Vil vi virkelig gerne have spillere, som primært er her for pengene? Eller værre endnu: Alene er her for pengene?
Nu er det europæiske puslespil lagt. Alle kender deres skæbne for den her sæson. Der står nogle derude nu, med lidt for brede trupper, fordi de ikke kom i et ligaspil. Måske nogle af DE spillere nu er blevet tilgængelige, noget de ikke var i forgårs, fordi deres klub stadig havde begrundet håb om et ligaspil? Jeg ved det ikke, men jeg kunne godt forestille mig, at det var én af mange mekanismer, der er i transfermarkedet og én af grundende til, at hvis ikke man er i toppen af hierarkiet, så køber man relativt sent i vinduet.
Du har ret i, der ikke er nogen facitliste, men der ER nogle tendenser. Og det er som om, ikke alle vil anerkende, at de tendenser er der. Jeg tror ikke, der én eneste bruger herinde, som ikke drømmer om, at CV havde en forstærket trup klar 1/7. Og så er vi på en glidende skala over, hvor godt og/eller nøgternt vi håndterer skuffelsen over, at dét ikke skete.