New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 748K
Transfervindue Sommer 2026
Vores angreb har tilsammen scoret 12 mål de seneste tre år. Det er et giga problem og formentlig langt større end forsvaret.

Det er bestemt også et problem ja.

Men jeg vil vove at påstå, at et holds defensive fundament er den største faktor der kan forklare succes. Og vi blev fx også mestre nærmest uden 9er, men fordi vi havde en benhård defensiv.

FCK begyndte også i sidste sæson at klovne rundt defensivt og så er det ligemeget at man har offensive profiler.

Jeg følger også selv Man Utd. og det er det samme - et pivringe forsvar, der gør at man for ofte kommer bagund ud af ingenting. Arsenal havde i mange mange år samme problem. Det fik de styr på og nu kan de fx vinde 0-1 på Villa Park.

Man kan først vurdere beslutningerne over tid.
Jeg vil heller ikke kalde det katastrofalt hvis ikke vi henter flere. Der er trods alt hæderlige spillere til alle positioner.

Men det er dog ret kritisabelt i udgangspunktet.
I princippet må man jo vente og se hvordan det kommer til at gå sportsligt. Hvis vurderingen er at det man har er OK og må kan henter noget hvis det er virkelig godt, er det jo kampene der må vise om vurderingen var rigtig. Starten på sæsonen gør selvfølgelig udgangspunktet for den vurderingen lidt vanskelig.

Når CV selv mere end indikerer at man gerne vil hente en angriber er det selvfølgelig rimelig at kritisere hvis det ikke lykkes. Men kritik er heller ikke det samme som overordnet utilfredshed og at der skal rulle hoveder, vi skal naturligvis have lov til at forholde os til at noget lykkes eller ej, at noget er godt eller skidt.

I øvrigt kan der være spillere man står klar til at samle op når de løses fra deres kontrakt inden transfervinduet lukker. Selvom det gæt er lidt tvivlsomt, især når vinduet allerede er lukket mange steder.

Sådan er enhver forhandling jo. AGF har ikke på noget tidspunkt i vinduet kunnet diktere prisen på Gretarsson - eller beslutte for Gretarsson, om eller hvornår han ville vælge AGF.

Jeg synes, der er en mærkelig tendens herinde til at skyde den sportslige ledelse alt muligt i skoene ud fra nogle enten ret irrationelle eller meget CV-kritiske vinkler. Uden rigtig at kunne finde de egentlige årsager til at være så kritiske overfor ham. Vinduet er ikke en gang afsluttet endnu.
Det er en fair betragtning. Ofte bliver man hidsig på forkant og så tilfreds efterfølgende. Men ret beset ved man ingenting. Du kan se de samme udfordringer og behov som os andre, men vælger at antage den tillidsfulde, det lykkes nok, tilgang.

Jeg synes det har virket til CV har været på bagkant og villet se hvordan det gik. Og det ser ud til man ikke får den store bonus ud af at vente, kun det sportslige tab i mellemtiden. Derfor kan jeg godt forstå hvis folk er skeptiske.

Jeg tror CV lander noget, og det har været svært. Basalt set tror jeg han har misset muligheder tidligt og været bevæbnet med et papsværd, rent økonomisk. Det virker som AGF har masser af penge, men hellere vil forbløde ved 1000 paper cuts, end ved at betale markedsprisen for forventet kvalitet.

Jeg bliver alvorligt skuffet, hvis der ikke er gaver i sokken i morgen tidligt. Både fordi de mangler, og fordi jeg stadig har tiltro til CV.

CHATGPT har talt:

Du er sportsdirektør i AGF og skal hente en angriber inden transfervinduet lukker kl 24 i nat. Hvem går du efter og hvorfor

Mit valg: Noah Ganaus fra OB
Jeg går ikke efter endnu et udenlandsk navn, der først skal vurderes, overtales og lægetjekkes på tværs af Europa. Jeg ringer til OB og lægger et konkret, tidsbegrænset bud på Noah Ganaus.
AGF mangler ikke bare ekstra bredde. Jakob Poulsen har selv beskrevet kravet: Kommer der en nier, skal han kunne tage pladsen fra første dag og levere mange mål. Callum McCowatt lukker ikke det hul, og efter Badjis udlejning består den egentlige konkurrence centralt af 18-årige James Bogere og Janni Serra. �
Campo +1
Hvorfor Ganaus?
Han har allerede bevist, at han kan score i den liga, AGF skal vinde. Sidste sæson lavede han 11 mål og fire assists i 32 Superligakampe og 14 mål i alle turneringer. Han er 25 år, cirka 193 centimeter og har kontrakt med OB til 2028. Hans 11 ligamål kom på omtrent 11,2 forventede mål, så produktionen ligner ikke et tilfældigt år med ekstrem overpræstation. �
Campo +2
Han er heller ikke bare en stationær targetman. Ganaus har størrelsen til at give tilstedeværelse i feltet, men også fart, bevægelighed og evner i kombinationsspillet. Det passer bedre til Jakob Poulsens mere bevægelige offensiv end at forsøge at finde en nøjagtig kopi af Patrick Mortensen. Han kan både spille med McCowatt, Bech og Anderson omkring sig og skabe plads til dem. �
Campo +1
Det vigtigste er risikoprofilen:
Ingen tilvænning til dansk fodbold.
Ingen tvivl om, hvorvidt fysikken holder til Superligaen.
Ingen behov for at vente et halvt år på, at han finder niveauet.
Stadig en alder, hvor AGF kan få fire gode sæsoner eller senere sælge ham.
Han er ikke garanteret 20 mål, og han er ikke lige så stærk i hovedspillet som højden antyder. Men han er efter min vurdering den bedste kombination af kendt målproduktion, fysisk profil, mobilitet og videresalgsmulighed.
Er han realistisk på transfervinduets sidste aften?
Det er ikke en nem handel. Ganaus har offentligt sagt, at han er glad i OB og ikke har travlt med at komme videre, mens kontrakten til 2028 giver OB en stærk forhandlingsposition. �
Campo
Men der er en åbning: OB købte for nylig den 191 centimeter høje Alexander Ahl-Holmström som konkurrent til centerforwardpositionen. Senest mod Lyngby startede Ahl-Holmström, mens Ganaus begyndte på bænken. OB har desuden Fiete Arp og Jay-Roy Grot som offensive muligheder. Det beviser ikke, at OB ønsker at sælge Ganaus, men det betyder, at de kan acceptere en handel uden at stå uden angribere bagefter. �
Odense Boldklub +1
Mit tilbud
Jeg ville sende følgende til OB med kort svarfrist:
18 mio. kr. garanteret, yderligere 4-5 mio. kr. i realistiske bonusser og 10 procent af en fremtidig transferavance. Fireårig kontrakt til spilleren.
Min smertegrænse ville ligge omkring 25 mio. kr. i samlet potentiel transfersum. Det er højere end hans offentligt estimerede markedsværdi på cirka 1,4 mio. euro, men OB skal kompenseres for kontraktlængde, rivalhandel og deadline. �
FotMob
Jeg forhandler med OB og spillerens agent parallelt og giver ikke OB hele aftenen. Har vi ikke et principielt ja omkring klokken 21.15, skifter vi spor.
Plan B: Mikkel Kaufmann på leje med købsoption
Næste opkald går til Heidenheim om Mikkel Kaufmann. Han er 25 år, cirka 190 centimeter, dansk, arbejdsom og har en profil, der passer til et aggressivt presspil. Han vil sandsynligvis kunne integreres hurtigere end en helt ukendt udenlandsk angriber. �
Campo +1
Men Kaufmann har ikke målproduktionen til, at jeg vil betale en stor permanent transfersum nu. Han lavede kun ét mål og én assist i 16 Bundesligaoptrædener sidste sæson. Derfor skal konstruktionen være leje med en købsoption, ikke et panikkøb til 15-20 mio. kr. �
FotMob
Hvorfor ikke Čvančara eller Nordås?
Tiden til de to spor er efter min vurdering udløbet. Lasse Nordås har allerede afvist AGF og er på vej mod Cracovia, mens Tomas Čvančara nu har en mundtlig aftale om et års lejeophold i Hradec Králové. At forsøge at genåbne de forløb med få timer tilbage risikerer blot at efterlade AGF uden nogen. �
Campo +1
Konklusionen er derfor Noah Ganaus. Han er dyrere end den elegante udenlandske lejeløsning, men AGF køber samtidig sikkerhed, umiddelbar anvendelighed og en spiller, som fortsat har en økonomisk værdi om to-tre år. Den store fejl vil ikke være at betale fire-fem millioner for meget for den rigtige angriber. Den store fejl vil være at gennemføre en hel sæson som forsvarende mester med Bogere og Serra som de eneste egentlige niere.

Er der nogen der ved hvad vi gav for MA? Jeg hørte Bruun sige 3 mio euro. Det er forhåbentligt ikke rigtigt.

Jeg var sygt optaget af arbejde da vi hentede ham og hørte ikke rigtig noget om det og havde overbevist mig selv om, at vi havde hentet ham på en fri og at det da egentligt var ok.

Vi har ikke betalt €3M for ham? Det må være en joke. Sig det er en joke! 🫣

Jeg var sygt optaget af arbejde da vi hentede ham og hørte ikke rigtig noget om det og havde overbevist mig selv om, at vi havde hentet ham på en fri og at det da egentligt var ok.

Vi har ikke betalt €3M for ham? Det må være en joke. Sig det er en joke! 🫣
Det er en joke.
Vi har formentlig givet de 15 minus det Djurgården havde afskrevet på ham.

Latest posts

Back