New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 108K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Grotesk bortforklaring af Kehlet.
Han siger at Dario ikke fører benet igennem? billederne fortæller en helt anden historie.
På mig ligner det at Osorio intet gør for at undgå kontakten efter at Anyembe prikker bolden. Det ser ud som om han træder igennem - ja nærmest står på Anyembe - en grotesk og fuldstændig klar og åbenlys fejl som VAR selvfølgelig skal rette - heldigvis for Osorio og FCM var det Steve Wonder der sad i VAR- vognen i dagens kamp!

Last edited:
Grotesk bortforklaring af Kehlet.
Han siger at Dario ikke fører benet igennem? billederne fortæller en helt anden historie.
På mig ligner det at Osorio intet gør for at undgå kontakten efter at Anyembe prikker bolden. Det ser ud som om han træder igennem - ja nærmest står på Anyembe - en grotesk og fuldstændig klar og åbenlys fejl som VAR selvfølgelig skal rette - heldigvis for Osorio og FCM var det Steve Wonder der sad i VAR- vognen i dagens kamp!

Helt enig - det er en grotesk bortforklaring af Kehlet som har til hensyn at beskytte hele dommerteamet og herunder VAR dommeren.

Osorio gør hvad han kan for at strække benet men fysisk kan han ikke presse foden igennem modstanderens ben:rolleyes: Det ser meget bevidst ud og som om han bruger al den kraft han kan, med så kort afstand.

Når man ser nogle af de andre som ellers er blevet smidt ud for den slags, så er det lidt vildt VAR ikke kalder ham ud. Nu havde jeg ikke set kampen mellem Randers og Vejle men tjekkede lige højdepunkter - det er vildt dommeren bliver kaldt ud af VAR og spilleren skal smides ud for den

https://superliga.dk/kampe/2025-2026/randers-fc-vejle-boldklub-03-05-2026 situation.

Jeg må vist overveje at se VAR-rummet når dommerformanden skal ind og forklare den her vs. de andre.

Jeg har generelt stor respekt for Kehlet og synes, han er den dygtigste dommer vi har - med et godt stykke ned til nr. 2.
Og derfor er det også super ærgeligt, at han aldrig dømmer os.

Stor desuden respekt for at stille sig op og forklare sig bagefter - det kunne andre dommere tage ved lære af.

Men selve forklaringen er jo helt væk fra vinduet og ligner nærmest spin. Den tror jeg helt sikkert ikke, at han står ved om en uge - og da slet ikke, hvis han ser Osorios aktion i sammenhæng med den, der gav et rødt til ham fra Randers i samme runde og til Lind runden før. Det er eddermame en ommer.

Jeg har generelt stor respekt for Kehlet og synes, han er den dygtigste dommer vi har - med et godt stykke ned til nr. 2.
Og derfor er det også super ærgeligt, at han aldrig dømmer os.

Stor desuden respekt for at stille sig op og forklare sig bagefter - det kunne andre dommere tage ved lære af.

Men selve forklaringen er jo helt væk fra vinduet og ligner nærmest spin. Den tror jeg helt sikkert ikke, at han står ved om en uge - og da slet ikke, hvis han ser Osorios aktion i sammenhæng med den, der gav et rødt til ham fra Randers i samme runde og til Lind runden før. Det er eddermame en ommer.
Han dømmer ikke AGF fordi han er fra Aarhus og ikke vil beskyldes for at være farvet i sine kendelser, men han risikerer jo så til gengæld at blive beskyldt for at være over berøringsangst i det her tilfælde. Han er bange for at blive skudt i skoene, at han dømmer til fordel for AGF og for at undgå det, så kommer han til at dømme til fordel for FCM i stedet??

Jeg synes virkelig den er svær. Kan gå enten den ene eller anden vej.

Men vi har nu haft 2 tilfælde hvor stregerne har set lidt spøjse ud og i lyset af de tidligere indrømmede fejl er man bare i tvivl. Det system man bruger i CL virker meget mere troværdigt. Har det lavet fejl? Det er helt sikkert for dyrt here men er mere ude i at forstå hvad fejl margin de to forskellige systemer har?

Jeg er bestemt ikke uenig i at tilliden har fået et knæk, men tror faktisk reelt de er gode nok begge to - og vinklen snyder.
Hvis man IKKE kan få semi automatisk offside - så skal der arbejdes på at få lavet det sådan at "beviserne" kna vinkles i 3D, så man får dem fra siden og ikke fra TV-Kameraret.

Han dømmer ikke AGF fordi han er fra Aarhus og ikke vil beskyldes for at være farvet i sine kendelser, men han risikerer jo så til gengæld at blive beskyldt for at være over berøringsangst i det her tilfælde. Han er bange for at blive skudt i skoene, at han dømmer til fordel for AGF og for at undgå det, så kommer han til at dømme til fordel for FCM i stedet??

Egentlig lidt sjovt hvis han ikke vil dømme AGF men så gerne dømme modstander opgøret - måske dommerformanden burde se på dommerbesætningen og tænke en tanke inden de her kampe.

Den der? Den er 110 % rød og kan ikke bortforklares på den måde som Kehlert gør... Av en fejl dom.

Jeg syntes stadig det er vildt han ikke bliver kaldt ud. Det er i og for sig ikke hans skyld (det går stærkt indimellem). Nu ryger han ud i en søforklaring for at beskytte teamet og det virker bare dumt.

Når jeg ser den igen på TV2, så bliver jeg kun bekræftet i at han kommer bagfra, med stor kraft og strækker benet så meget nedad i læggen som han kan. Hvis denne ikke er et rødt kort, så skulle der vist heller ikke have været rødt i de to andre situationer i denne runde. Gad vide om de slet ikke ser de andre VAR-afgørelser eller linjen bare skal flagre afsted efter behag.

Jeg tænkte det faktisk allerede ved kampstart, at det var uheldigt (også for Kehlet) at han var sat på som dommer til den kamp. I hvert fald, når han nu selv har ønsket om at stå neutralt i forhold til AGF. Det er et sjældent syn efterhånden. MKK har aldrig haft problemer med at dømme Horsens og Putros dømmer jo også ofte AGF, ligesom Redder har dømt AaB. Jeg har dog også set bitre modstandertabere antyde, at Putros dømmer partisk for os, så jeg forstår godt Kehlet. Men der er jo potentielt mange kampe han ikke må dømme, hvis de ikke må have betydning for AGF.

Måske....Kehlet har været medlem af Fanklubben for år tilbage og bidraget i stemningsafsnittet....kunne se ud som om han falder i den modsatte grøft, jo.

Jeg var lidt nysgerrig på hvad Leander mente omkring det manglende straffespark til Bif og han mener de skulle have haft det.

Samtidig er han overrasket over den offside der tilsyneladende blev dømt mod os, da Bif spilleren tæmmede bolden med armen. Må indrømme jeg slet ikke lagde mærke til det i kampen - pulsen var rigeligt høj i forvejen.

Bif køber naturligvis heller ikke den forklaring som Mikkel Redder kom med tidligere i dag.

Han undrer sig forresten også over alle de holdeforseelser som ikke giver gult kort.

Det syntes jeg vi har set siden vi mødte Fcm i starten af året og det er som om der er blevet givet lov til endnu mere. Nu var det ekstrem i første kamp i pokalen, hvor de ensidigt gik efter at ødelægge kampen og fik lov til det af dommeren - men det er som om holdene generelt har fået mere lov til det. Som en der gerne vil se fodbold, så er det bare irriterende at se på.

Jeg ville altså også være rasenende, hvis jeg var Brøndby fan. Det var helt absurd at bevidne, hvor mange afgørende kendelser, der gok mod Brøndby.

Jeg har svært ved at forstå, at der ikke er klokkeklart rødt til FCK, sidste mand, nødbremse og FCKeren klipper Brøndbyspilleren to gange i samme tackling - med fuldt overlæg. Der er noget galt med regelsættet, hvis det ikke er et rødt kort.
Det hedder ikke bagerste mand, men DOGSO.. Det er et proffesionelt frispark til gult.. Krogh siger selv den er i gråzonen fordi han vurdere at Kortarski kan nå den. Hvis ikke VAR kan modbevise det, så er det en korrekt dom. Havde han givet rødt havde VAR heller ikke gjort noget.

Offsiden er også ualmindeligt svær at se. De kan muligvis måle 8 cm, men de kan tilsyneladende ikke vise dem.
Der findes billeder og endda videoklip hvor de gennemgår den. Men enig i at det er noget lort de ikke viser den for at mindske debatten. Offside er offside, om det er 1 cm eller 4 meter.

I min bog blev den kamp afgjort på dommerkendelser, som entydigt gik med FCK.
Der er også et Orange kort til Wass i første minutter, hvor nogen havde givet rødt. Så ikke entydigt FCKs vej.

Dog vil jeg sige at det straffe Brøndby (måske) skulle have haft for Butas hånd, er mere kriminelt i min bog, men jeg kan ikke 100% afvise at den ridser/rører Fucuda først.

Reelt er der ingen dommerfejl i de større situationer, men rigtig mange situationer som ligger i gråzone land, hvor dommerens skøn på banen gælder...

Der er også et par frispark til Achori som ikke dømmes i gode positioner.. Speccielt den ham unge brøndbyer laver hvor han og Godfry bagefter går og griner..

Der findes billeder og endda videoklip hvor de gennemgår den. Men enig i at det er noget lort de ikke viser den for at mindske debatten. Offside er offside, om det er 1 cm eller 4 meter.

Som jeg forstår det, så trækker de en offside på Fukudas skulder, som de finder er 8 cm offside efter at have ledt efter en kendelse i 4 minutter. Hvis de ligger linjen et frame tidligere, så vil jeg vædde med, at Fukudas skulder er minimum 8 cm onside.

Ud fra billedematerialet er det på det ene billede helt uforståeligt, at den skulde skulle være offside. Jeg er med på vinkler og alt muligt, men det er altså svær at se.

Jeg synes, det er en ekstremt tvivlsom dom i så vigtig en kamp og med så tvivlsomt er grundlag. Men helt generelt giver jeg heller ikke meget for det der linjesystem. Det virker som om, de i 50-50 kendelser altid kan finde en offside, hvis de bare er insisterende nok.

Som jeg forstår det, så trækker de en offside på Fukudas skulder, som de finder er 8 cm offside efter at have ledt efter en kendelse i 4 minutter. Hvis de ligger linjen et frame tidligere, så vil jeg vædde med, at Fukudas skulder er minimum 8 cm onside.

Ud fra billedematerialet er det på det ene billede helt uforståeligt, at den skulde skulle være offside. Jeg er med på vinkler og alt muligt, men det er altså svær at se.

Jeg synes, det er en ekstremt tvivlsom dom i så vigtig en kamp og med så tvivlsomt er grundlag. Men helt generelt giver jeg heller ikke meget for det der linjesystem. Det virker som om, de i 50-50 kendelser altid kan finde en offside, hvis de bare er insisterende nok.

Flytter den lige til VAR tråden - her hører den vist mere hjemme.

EB har lagt en video op som virker lidt amatøragtig. Jeg er imponeret over, hvis de kan sætte helt korrekte streger ud fra en håndstyret mus og et billede så langt væk - der kan dælme ikke være langt til en fejlmargen på 8 cm.

Flytter den lige til VAR tråden - her hører den vist mere hjemme.

EB har lagt en video op som virker lidt amatøragtig. Jeg er imponeret over, hvis de kan sætte helt korrekte streger ud fra en håndstyret mus og et billede så langt væk - der kan dælme ikke være langt til en fejlmargen på 8 cm.

Enig. De gør vel egentligt, hvad de kan. Men at de selv skal sidde på sådan et dårligt billede og vurdere, hvilken kropsdel, der er længst fremme, er jo helt umuligt at tage seriøst.
Hvis ikke vi har råd til at indføre fuld automatik, så må vi indføre, at dommerens skøn gælder, med mindre VAR helt tydeligt kan vise, at det er en gigantisk fejl.

Men reglen for hvordan de skal gøre, er at finde det frame hvor bolden slipper foden og så måle derfra. Der arbejdes ikke med usikkerheder per frame osv. selvom mange stadig mener det skal være en del af debatten..

Jeg forholder mig kun til det materiale der er frigivet, hvor linjerne viser offside. Så hvis de er sat præcist på skulder på Fucuda og Knæ på Zanka, så er der offside.. Ud fra gældende regelsæt.
Vinkler betyder bare noget, hvilket der er maaaange eksempler på :)

Altså dommen var jo også tvivlsom uden VAR, da der blev dømt offide og ikke noget VAR ændre. Så lad os starte med at være enige om at VAR ikke har ændret noget i forhold til uden VAR. Kun et rødt kort (korrekt) til Brøndby.
Vil da også foretrække semi-automatisk offside og ikke det her manuelle noget - for med alt manuelt så sker der flere fejl. Der kan også findes massere af gange 50-50 kendelser ikke giver offside - dem snakkes der bare ikke om.

Hvor er det befriende at Mads Frøkjær siger som han gør. Han sætter præcist ord på hvad min holdning er til VAR.

Væk med det lort!!

Ud over at han påstår spillet ikke er blevet mere retfærdigt - selvom alt evidens modsiger dette :)

Personligt vil jeg hellere at fans prøvede at forstå regler og brugen, end vi ser 2 meters offisde, albuer i hovedet bevidst som ikke giver noget. Stemplinger på knæ som ikke giver rødt. Røde kort for noget der slet ikke er der..

Vi har flyttet diskutionerne fra kæmpe fejl, til milimeter fejl. Fordi 99% af de største fejl er fjernet.

Latest posts

Back