New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 137K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Jeg bliver også bare nødt til at sige, HOLDNINGEN om at have dommere til kampe skal ændres markant. Det er allerede i børnefodbolden man præger, eller rettere, mangel på at præge børn til at accepterer der er en mand som både dømmer den ene og anden vej. Og det er da klart, har man allerede fra barnsben, af at en dommer er det "onde", så tager man det med i sit voksenliv.
Live eksempel fra pokalkampen i går, skal 12-13 årige råbe "lortedommer - lortedommer" ?

Syntes der er nogle rigtig gode pointer i den artikel med udtalelser fra diverse sportsdirektører mv.

Det er fint de åbner for dommerne måske skal være fuldtidsprofessionelle men der kan også være andre knapper at skrue på. I sidste ende bør alle stå sammen om, at dommerne lykkes bedst muligt og vi derfor får de bedste oplevelser.

Det med at vurdere fejl fra sæson til sæson er lidt svært - de sidste fejl står altid klarest i erindringen. Umiddelbart syntes jeg ikke det er blevet bedre de sidste år selvom man burde fange meget mere med indførelsen af VAR. I denne sæson har jeg set to meget klare straffespark - den ene kaldte VAR af uransagelige årsager ikke og i den anden, der overrulede Karlsen dem (det gjorde han så to gange i den kamp - den sidste virkede rigtig). Dertil kommer alle de andre afgørelser som kan diskuteres - og måske det mest af alt er den svingende linje som frustrerer. Gad vide om man kan løse den, ved at give dem mere tid til dommergerningen - den vej rundt kan de formentlig se flere kampe sammen og udveksle erfaringer i lidt friere rammer, end når det er en bedømmer som skal være sparringspartner (det kan selvfølgelig være, at det samarbejde er ok i forvejen).

Det er heller ikke fordi det umiddelbart ligner et løft, efter man indførte deltidsprofessionalisme af dommerstanden i 2022. Se nyheden her. Det taler måske imod.

Umiddelbart tænker jeg Jørgen Daugbjerg Burchardt har en pointe omkring antallet af kampe. På den front er de gået meget ned men det er måske på baggrund af ændringen i antallet af hold og indførelsen af VAR. Jeg er ikke 100% sikker på hvad kravet er for at sidde i VAR-vognen, for det er vel ikke altid de samme dommere som sidder der eller behøver sidde der. Bruger de tidligere dommere som har droslet ned men har erfaring? Gad vide om vi andre kunne uddanne os til VAR dommere i en fremskreden alder :ROFLMAO: I sidste ende tænker jeg den her graf viser en forkert udvikling og måske er en medvirkende årsag:

1789640383062.webp

For en gangs skyld er jeg nok enig med Troels Bech i det han udtaler eller tænker det i det mindste burde undersøges/forsøges først.

Jeg kan ikke se en påvist sammenhæng mellem, at jo flere penge en dommer modtager for sin gerning, jo bedre dømmer han, siger han og fortsætter:

- Vi har aldrig haft større tariffer for at dømme en Superliga-kamp, end vi har nu. Jeg tror ikke, at man altid løser problemer ved at kaste penge efter dem. Der må være noget i samarbejdsformerne, siger Troels Bech

Men ovenstående udtalelse kan også ses som en kritik af Michael Johansen. Bare fordi man er en god dommer, er det ikke sikkert man er god til at sætte rammerne og samarbejdsformerne for den næste generation. Han har siddet på posten siden 2019 - se evt. her.
Han blev allerede kritiseret tilbage i 2022 for hans ledelsesstil og måske var det sidste år, der kom en podcast og nogle artikler omkring den vist ikke var blevet bedre. Frygt hjælper sjældent på en arbejdsplads.

Der var fundet 20-30 klip frem, og så blev vi alle ellers savet midt over. Det var voksenskældud af den værste skuffe, og den ramte alle uden undtagelse. Hvad lavede du dog? Hvad gik gennem hovedet på dig? Hvad tænkte du på? Altså, for mig at se var det slet ikke konstruktivt eller opbyggeligt i den situation. Og hvis nogen prøvede at indvende noget, blev det fejet væk,« siger Benjamin Willaume-Jantzen
Jeg har set, hvordan dommere roligt har sagt deres mening og er blevet kørt over af lederen. Så når jeg står frem her og fortæller om mine oplevelser, håber jeg, at det kan være med til at skabe en debat, der kan bidrage til at forbedre kulturen. Jeg håber, at dommerne i højere grad vil blive hørt og behandlet med respekt,« siger han.

Last edited:
Syntes der er nogle rigtig gode pointer i den artikel med udtalelser fra diverse sportsdirektører mv.

Det er fint de åbner for dommerne måske skal være fuldtidsprofessionelle men der kan også være andre knapper at skrue på. I sidste ende bør alle stå sammen om, at dommerne lykkes bedst muligt og vi derfor får de bedste oplevelser.

Det med at vurdere fejl fra sæson til sæson er lidt svært - de sidste fejl står altid klarest i erindringen. Umiddelbart syntes jeg ikke det er blevet bedre de sidste år selvom man burde fange meget mere med indførelsen af VAR. I denne sæson har jeg set to meget klare straffespark - den ene kaldte VAR af uransagelige årsager ikke og i den anden, der overrulede Karlsen dem (det gjorde han så to gange i den kamp - den sidste virkede rigtig). Dertil kommer alle de andre afgørelser som kan diskuteres - og måske det mest af alt er den svingende linje som frustrerer. Gad vide om man kan løse den, ved at give dem mere tid til dommergerningen - den vej rundt kan de formentlig se flere kampe sammen og udveksle erfaringer i lidt friere rammer, end når det er en bedømmer som skal være sparringspartner (det kan selvfølgelig være, at det samarbejde er ok i forvejen).

Det er heller ikke fordi det umiddelbart ligner et løft, efter man indførte deltidsprofessionalisme af dommerstanden i 2022. Se nyheden her. Det taler måske imod.

Umiddelbart tænker jeg Jørgen Daugbjerg Burchardt har en pointe omkring antallet af kampe. På den front er de gået meget ned men det er måske på baggrund af ændringen i antallet af hold og indførelsen af VAR. Jeg er ikke 100% sikker på hvad kravet er for at sidde i VAR-vognen, for det er vel ikke altid de samme dommere som sidder der eller behøver sidde der. Bruger de tidligere dommere som har droslet ned men har erfaring? Gad vide om vi andre kunne uddanne os til VAR dommere i en fremskreden alder :ROFLMAO: I sidste ende tænker jeg den her graf viser en forkert udvikling og måske er en medvirkende årsag:

View attachment 8223

For en gangs skyld er jeg nok enig med Troels Bech i det han udtaler eller tænker det i det mindste burde undersøges/forsøges først.

Men ovenstående udtalelse kan også ses som en kritik af Michael Johansen. Bare fordi man er en god dommer, er det ikke sikkert man er god til at sætte rammerne og samarbejdsformerne for den næste generation. Han har siddet på posten siden 2019 - se evt. her.
Han blev allerede kritiseret tilbage i 2022 for hans ledelsesstil og måske var det sidste år, der kom en podcast og nogle artikler omkring den vist ikke var blevet bedre. Frygt hjælper sjældent på en arbejdsplads.

Spot on. Alle andre steder i "industrien fodbold" er det lederne, man kigger på, når tingene ikke fungerer.

Hvorfor anderledes mht. dommerne? Især er den negative udvikling påfaldende fordi vi er et land, der tidligere har haft meget dygtige, internationalt respekterede dommere i et langt større antal, end vores indbyggertal tilsiger. There is something rotten at the top ...

Edit: DBU afviser selv, at niveauet er faldende. Det er næste det bedste bevis på, at den er gal. Ikke mindst det kaudervælsk, Erik Brøgger lukker ud her. 100 pct. sort snak:

- "Man er nødt til at adskille fejl og niveau. Der vil altid ske fejl, men det er noget andet at sige, at niveauet går nedad. Det sidste kan vi ikke genkende.
- Vi har dygtige dommere, der hver eneste dag arbejder på at blive bedre. Fejlene har været der, og det vil de også være fremadrettet, siger Erik Brøgger til TV 2 Sport." ... Orwell møder Komiske Ali.

Last edited:
Jeg ved godt verden er kompleks, og man ikke skal stole på simple forklaringer.

Men her kommer en simpekl model:

1) Gør dommerne fuldtidsprofessionelle, og giv dem tid til at mødes også ud over 1 kamp som hoveddommer, 1 kamp som 4. dommer og en aften i VAR-rummet. Fagligheden og den ensartede linje kan kun blive bedre af 2 timers fælles evaluering over kaffe og croissanter tirsdag formiddag
2) Find en dommerformand, der baserer sig på moderne anerkendende ledelse, der ikke hakker fejl ned, men gør fejl til anledninger til at forbedre sig.

(og ja, jeg er offentlig ansat og tror derfor på blød ledelse)

Spot on. Alle andre steder i "industrien fodbold" er det lederne, man kigger på, når tingene ikke fungerer.

Hvorfor anderledes mht. dommerne? Især er den negative udvikling påfaldende fordi vi er et land, der tidligere har haft meget dygtige, internationalt respekterede dommere i et langt større antal, end vores indbyggertal tilsiger. There is something rotten at the top ...

Det var nok det første sted jeg ville kigge men det er naturligvis bedømt ud fra det som er sluppet ud i medierne. Forhåbentlig har DBU selv føling med hvordan de nuværende dommerne opfatter ledelsen men alligevel kan jeg tvivle, for når det kommer til DBU har de ikke altid vist sig som dem der reagerer men måske nærmere som dem gerne vil "kende nogen".

Edit: DBU afviser selv, at niveauet er faldende. Det er næste det bedste bevis på, at den er gal. Ikke mindst det kaudervælsk, Erik Brøgger lukker ud her. 100 pct. sort snak:

- "Man er nødt til at adskille fejl og niveau. Der vil altid ske fejl, men det er noget andet at sige, at niveauet går nedad. Det sidste kan vi ikke genkende.
- Vi har dygtige dommere, der hver eneste dag arbejder på at blive bedre. Fejlene har været der, og det vil de også være fremadrettet, siger Erik Brøgger til TV 2 Sport." ... Orwell møder Komiske Ali.

Selvfølgelig vil der være fejl og det slipper vi nok aldrig helt for. Men Erik Brøgger skal altså også sammenligne med kvaliteten man får i andre lande og målt på antallet af internationale kampe samt Elite dommere, så er vi langt væk fra skiven i forhold til hvordan jeg opfatter Dansk fodbold (måske jeg bare skal skrue forventningerne ned).

Faldt over Leanders artikel omkring de Danske dommere. Her skal han heldigvis ikke tage stilling til enkelte fejl men ser på helheden - den er værd at læse og er her. Vi er overhalet af Aserbajdsjan, Albanien, Bulgarien og Georgien. Et par af landene vil vi normalt se os langt over, når vi taler fodbold i sportslig forstand.

Han pointerer også at ansvaret er Formandens sammen med DBU Elite dommergruppen. Der er nogle gode pointer med, hvad de andre lande gør for at blive bedre = hyrer tidligere Europæiske topdommere for at forbedre sig - nævner f.eks. Østrig der har hyret Ungarske Viktor Kassai og er eksploderet internationalt. Derefter nævner han en række lande som har lavet samme tiltag, for at forbedre sig. Han nævner så også Michael Johansens baggrund:
Eksemplerne er efterhånden UENDELIGE, mens vi i Danmark har Michael Johansen i spidsen; Johansens karriere peakede med en 2. runde-kval-kamp i Europa League mellem Motherwell og Stjarnan i 2014; en af i alt TRE internationale optrædener i klubregi foruden to U21-landskampe mellem Grækenland og Malta og San Marino og Finland…

Det lyder lidt mellem linjerne som om der også er politik i at få sat dommere på kampe men så er det rart, at Michael Johansen endelig er kommet i gang på den politiske scene selvom det lyder som om det er noget sent.
Johansen har engageret sig stort i UEFA efterfølgende og er også nuværende bedømmer i bla. Conference League, men det hele virker “too little, too late” i forhold til at bringe Danmark et bedre sted hen rent dommermæssigt.

Det er der i sandhed brug for.

Gad vide hvad ambitionen er fra DBU - er de tilfredse med det nuværende eller vil de bare lade stå til? Den nemme er - send flere penge. Men løser det problemerne?

Et af problemerne ved fuldtidsdommere er også at de skal have en løn der gør det det værd at sætte en evt civil karriere på pause, eller helt droppe den, for at forfølge dommergerningen. For lidt ligesom med fodboldspillere, hvad gør du så når du er 40 (eller hvornår de nu bliver tvunget til at stoppe) hva fanden skal du så lave hvis du ikke har lavet andet end at være fodbolddommer hele dit liv?

Jeg bliver også bare nødt til at sige, HOLDNINGEN om at have dommere til kampe skal ændres markant. Det er allerede i børnefodbolden man præger, eller rettere, mangel på at præge børn til at accepterer der er en mand som både dømmer den ene og anden vej. Og det er da klart, har man allerede fra barnsben, af at en dommer er det "onde", så tager man det med i sit voksenliv.
Live eksempel fra pokalkampen i går, skal 12-13 årige råbe "lortedommer - lortedommer" ?
Jeg kommer sjovt nok til at tænke mere bredt på den seneste PISA-undersøgelse af skolebørn og den attitude der nogle steder er mellem forældre og lærere, hvor kravene ramler ned over lærerne, som ikke længere bare kan fokusere på deres kerneopgave. Nu er man også politisk begyndt at diskutere at afskaffe Aula for at beskytte lærernes autoritet.

Jeg tror meget på at der er brug for en holdningsændring i forhold til forventningerne til dommerne. De har virkelig dårlige arbejdsvilkår og hvem vil efterhånden finde det attraktivt at være fodbolddommer? Ikke nødvendigvis de typer, som har talent for det.

At være dommer er ikke en karrierevej. Vi skal grundlæggende være glade for at så mange stiller op til uhøvisk tale og svinere for at afvikle de turneringer der pågår i Danmark.
Self har jeg kun spillet sekunda fodbold og altid forklaret mine holdkammerater, at vi har dommere der matcher vores niveau (hvordan skal en serie 5 dommer dømme en knivskarp offside fra midtercirklen?)
Jeg har til gengæld mødt dommere, der overgik det niveau jeg spiller på. Eksempelvis hippien på Kløvermarken, der sætter enhver kamp i gang med fløjten og udtalelsen: så må der leges. Mogens er episk.
Sidste år havde jeg en dommer i +60 der udviste et helt uhørt oratorisk overskud. Et indkast, vores modstandere mente var deres, blev dømt den anden vej. Modstanderen kylede bolden langt væk i frustration og dommeren piftede i fløjten og sagde: Hør lige her, klokken er 20.45 på Kløvermarken, vi spiller ikke Champions League. Hvad har du gang i? Super stærk udmelding og synderen skammede sig.
At vi mangler gode dommere i Superligaen handler vel om at vi giver dem optimale vilkår. Det koster, men er vel en dråbe i havet i forhold til de penge der er i fodbold i dag.
Mit opråb: respekter dem der vælger dommergerningengen og giv dem snor og opbakning.

Latest posts

Back