Syntes der er nogle rigtig gode pointer i den artikel med udtalelser fra diverse sportsdirektører mv.
Det er fint de åbner for dommerne måske skal være fuldtidsprofessionelle men der kan også være andre knapper at skrue på. I sidste ende bør alle stå sammen om, at dommerne lykkes bedst muligt og vi derfor får de bedste oplevelser.
Det med at vurdere fejl fra sæson til sæson er lidt svært - de sidste fejl står altid klarest i erindringen. Umiddelbart syntes jeg ikke det er blevet bedre de sidste år selvom man burde fange meget mere med indførelsen af VAR. I denne sæson har jeg set to meget klare straffespark - den ene kaldte VAR af uransagelige årsager ikke og i den anden, der overrulede Karlsen dem (det gjorde han så to gange i den kamp - den sidste virkede rigtig). Dertil kommer alle de andre afgørelser som kan diskuteres - og måske det mest af alt er den svingende linje som frustrerer. Gad vide om man kan løse den, ved at give dem mere tid til dommergerningen - den vej rundt kan de formentlig se flere kampe sammen og udveksle erfaringer i lidt friere rammer, end når det er en bedømmer som skal være sparringspartner (det kan selvfølgelig være, at det samarbejde er ok i forvejen).
Det er heller ikke fordi det umiddelbart ligner et løft, efter man indførte deltidsprofessionalisme af dommerstanden i 2022.
Se nyheden her. Det taler måske imod.
Umiddelbart tænker jeg Jørgen Daugbjerg Burchardt har en pointe omkring antallet af kampe. På den front er de gået meget ned men det er måske på baggrund af ændringen i antallet af hold og indførelsen af VAR. Jeg er ikke 100% sikker på hvad kravet er for at sidde i VAR-vognen, for det er vel ikke altid de samme dommere som sidder der eller behøver sidde der. Bruger de tidligere dommere som har droslet ned men har erfaring? Gad vide om vi andre kunne uddanne os til VAR dommere i en fremskreden alder

I sidste ende tænker jeg den her graf viser en forkert udvikling og måske er en medvirkende årsag:
View attachment 8223
For en gangs skyld er jeg nok enig med Troels Bech i det han udtaler eller tænker det i det mindste burde undersøges/forsøges først.
Men ovenstående udtalelse kan også ses som en kritik af Michael Johansen. Bare fordi man er en god dommer, er det ikke sikkert man er god til at sætte rammerne og samarbejdsformerne for den næste generation. Han har siddet på posten siden 2019 - se
evt. her.
Han blev allerede kritiseret tilbage i 2022 for hans ledelsesstil og måske var det sidste år, der kom en podcast og nogle artikler omkring den vist ikke var blevet bedre. Frygt hjælper sjældent på en arbejdsplads.