New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 137K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Formanden for Danske Dommere, Jens Rohde, mener vi skal have professionelle dommere nu.

Han siger selv direkte, at vi i DK er sakket bagud de sidste 20 år.

Og det er et udtryk for, at der ikke bliver kastet tilstrækkelig økonomi efter de danske FIFA-dommere, mener Jens Rohde, der er formand for de danske fodbolddommere.

- Hvis vi ikke spiller med, så har vi selv truffet et valg om, at vi ikke kommer til slutrunder. Og vi kommer også til at blive ved med at diskutere, hvorfor danske dommere – i forhold til repræsentation i store kampe – er sakket meget betragteligt og uheldigt bagud i de sidste tyve år, siger han og fortsætter:

- Det er en kendsgerning, at de er det. Og det må vi ikke lyve om.

Tirsdagstrænerne talte om fuldtidsprofessionelle dommere.

Riddersholm er enig med Jens Rohde i det er en god ide. Hammer ville gerne have noget evidens for det ville rykke ved kvaliteten.

Jeg vidste ikke, at de er købt fri 15 timer om ugen. Troede det var sådan noget de ordnede i deres fritid. Det kan selvfølgelig være forskelligt alt afhængig af arbejdsplads.

Jeg synes, vi er nødt til at skabe et arbejdsfællesskab, hvor dommerne får optimale betingelser. Lige nu er de købt fri i 15 timer om ugen. Det betyder, at de har en selvdisciplin, hvor de selv skal sørge for at spise rigtigt, evaluere rigtigt, være fysisk og mentalt klar til Superligaen, fortsætter han.

Man kunne jo spare VAR væk og bruge pengene på fuldtidsdommere.

De snakkede om at det ville koste hver klub 500.000 om året at få 10 fuldtids (7 mænd og 3 kvinder der var fifa dommere) pr. klub!
Det er dælme ikke meget i de budgetter der ligger

Så kan det også være VAR bliver bedre

De snakkede om at det ville koste hver klub 500.000 om året at få 10 fuldtids (7 mænd og 3 kvinder der var fifa dommere) pr. klub!

Jeg synes godt nok klubberne træffer mange dårlige og upopulære beslutninger gennem divisionsforeningen... Mandagskampe, amatørdommere, 16 forskellige tv-kanaler og jeg ved ikke hvad.

Last edited:
Reglerne er lavet om.

De må godt ændre hvis kortet er givet til en forkert spiller, selvom det er modsatte hold... Havde han givet gult, så kunne han ikke omstøde frisparket - hvilket begynder at virke dumt

Nu har jeg lige vælet en tur ude i verden med begrænset netadgang (altså, jeg har siddet i et tog i Sverige, men...).

IFAB - der laver reglerne - har været ret skarpe i at sige, at FIFAs forståelse af mistaken identity ikke passer.

“A yellow card (caution) which is not a second yellow card can only be reviewed to identify the player who committed the offence that was penalised; the offence itself cannot be reviewed/changed"
In a circular on Monday, the IFAB clarified VAR’s protocol on mistaken identity to confirm the original offence should not be overturned — as it was in the instances of Almiron and Embolo receiving yellows for simulation — and it can only be done so if the incorrect player was penalised based on the on-field official’s initial judgement.

IFAB har dog åbnet for at ændre reglerne fremadrettet, men den gældende fortolkning hos IFA.

I det gældende regelsæt hos IFAB står:
3. VAR protocol – mistaken identityA yellow card (caution) which is not a second yellow card can only be reviewed to identify theplayer who committed the offence that was penalised; the offence itself cannot bereviewed/changed.The use of the mistaken identity clause to deal with simulation during the FIFA World Cup2026™ was well received and will be included in the detailed review of the VAR protocolannounced in circular no. 32. However, it may not be used as such until that review isconcluded.

Hvis IFAB så senere faktisk har ændret reglerne, så trækker jeg det hele tilbage.

Nu har jeg lige vælet en tur ude i verden med begrænset netadgang (altså, jeg har siddet i et tog i Sverige, men...).

IFAB - der laver reglerne - har været ret skarpe i at sige, at FIFAs forståelse af mistaken identity ikke passer.

IFAB har dog åbnet for at ændre reglerne fremadrettet, men den gældende fortolkning hos IFA.

I det gældende regelsæt hos IFAB står:

Hvis IFAB så senere faktisk har ændret reglerne, så trækker jeg det hele tilbage.

Jeg tog et screenshot af en powerpoint gennemgang af de nye regler for 2026/2027 her https://agf-forum.dk/threads/debat-om-var.381/post-247803

Hvis du ser i regelbogen for 2026/2027 finder du nedenstående. Det er der, hvor de har fjernet sætningen "off the offending team" efter "player" (som de viser i powerpoint gennemgangen). Hvilket må betyde, at det er underordnet om det er fra det ene eller andet hold.

1789564444081.webp

Men nu hader jeg lovtekster og paragraffer :rolleyes:

Jeg tog et screenshot af en powerpoint gennemgang af de nye regler for 2026/2027 her https://agf-forum.dk/threads/debat-om-var.381/post-247803

Hvis du ser i regelbogen for 2026/2027 finder du nedenstående. Det er der, hvor de har fjernet sætningen "off the offending team" efter "player" (som de viser i powerpoint gennemgangen). Hvilket må betyde, at det er underordnet om det er fra det ene eller andet hold.

View attachment 8213

Men nu hader jeg lovtekster og paragraffer :rolleyes:

I loven står, at man kun kan reviewe hvem, der begik forseelsen, men ikke selve forseelsen. Det er præcis det, IFAB betonede overfor FIFA efter Embolo-skandalen -- men de åbnede for at tilpasse tolkningen senere.
1789565131472.webp

Last edited:
I loven står, at man kun kan reviewe hvem, der begik forseelsen, men ikke selve forseelsen. Det er præcis det, IFAB betonede overfor FIFA efter Embolo-skandalen -- men de åbnede for at tilpasse tolkningen senere.
View attachment 8214

Jeg hader paragraffer :ROFLMAO:

Men længere nede viser de hvad der er fjernet og forklarer - som jeg læser det, er der en undtagelse ved mistaken identity eller mener de med sætningen kun kortet :unsure: Jeg bliver forvirret - måske de tager den i VAR rummet.

"the offence itself cannot be reviewed except in the context of mistaken identity"

1789566769390.webp

Attachments

• 1789566690362.webp
    1789566690362.webp
    36.6 KB · Views: 1
Jeg synes godt nok klubberne træffer mange dårlige og upopulære beslutninger gennem divisionsforeningen... Mandagskampe, amatørdommere, 16 forskellige tv-kanaler og jeg ved ikke hvad.

Tjaaa.
Ikke uenig
Det med TV og Mandagskampe er jo et penge spørgsmål. Så vidt jeg har forstået på TV-stationerne er de villige til at snakke, men at prisen for produktet også er derefter.
Dommerne.. Ja.

Tjaaa.
Ikke uenig
Det med TV og Mandagskampe er jo et penge spørgsmål. Så vidt jeg har forstået på TV-stationerne er de villige til at snakke, men at prisen for produktet også er derefter.
Dommerne.. Ja.
Jeg er vild med mandagskampe :-)

Men jeg ser også andre holds kampe. Hvis man kun følger sit eget hold og er på stadion til alle kampe kan jeg godt se problematikken men det er nok et fåtal

500.000 pr. klub er jo ikke ret meget.
Man kunne dog køre med en model, hvor de klubber skulle betale en %-del af de TV-penge de får. På den måde rammer det ikke oprykkerne så hårdt og de store skal betale lidt mere..

Man kunne dog køre med en model, hvor de klubber skulle betale en %-del af de TV-penge de får. På den måde rammer det ikke oprykkerne så hårdt og de store skal betale lidt mere..
I det hele taget skal man ikke begynde at sende en regning til klubberne. Pengene tages bare fra TV-puljen og derefter fordeles resten procentvis som i dag. De klubber der normalt modtager flest procent, bidrager dermed også mest.

Jeg er vild med mandagskampe :-)

Men jeg ser også andre holds kampe. Hvis man kun følger sit eget hold og er på stadion til alle kampe kan jeg godt se problematikken men det er nok et fåtal

Helt enig.. :)

Jeg har det lidt dobbelt med de mandagskampe.. For jeg forstår godt det er pisse træls at ville følge sit hold så meget som muligt på stadion, men det er svært at få til at hænge sammen en hverdag.
Men på den anden siden er vi et lille land, og andre landes fans vil grine af problematikken.

Men jeg tager ikke over broen på en hverdag, simpelthen fordi det ikke kan lade sig gøre med familielivet

Eller bare tage det fra TV-Pengene.. Så fordelingen blev den samme af de penge der var tilbage. Så ville de største reelt betale mest.

Latest posts

Back