New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 675K
Ny Ceres Park
Jeg HAR skrevet til Gert Bjerregaard at jeg synes han skulle gå væk fra allerede nu at føre Kommunalvalgkamp....han plejer at svare, når jeg har kontaktet ham ( stemmer selv oftest på Venstre ), men denne gang er der for nærværende tavshed
Bunyamin Simsek sagde det meget godt til interview i Stiften efter han ikke var stavnsbundet af partidisciplinen mere. Stop nu med de politiske drillerier, når Venstre ikke engang selv kan pege på HVAD de vil spare på.
Citat til Stiften.dk - interview "Vi river det gamle stadion ned, fordi det ikke længere lever op til formålet. Sådan en situation skal vi ikke stå i igen om 30 år, og derfor skal vi bygge et stadion, der er ambitiøst. Så er det klart, at vi skal finde en ansvarlig økonomi, men jeg har været utilfreds med, at Venstre har kommunikeret, at stadion skal barberes ned, uden at man har kunnet fortælle hvordan".

Jeg håber stadig på en løsning, hvor VIP faciliteter anlægges som en ejerlejlighed ejet af AGF - inde i kommunale stadion.

Så er der ren røv at trutte i for skatteborgerne, AGF får en mulighed for at optimere både nu og senere - og der er ikke en suspekt konstruktion ifht ankestyrelsen

Så kan vi også leje den ud på Airbnb i vinterpausen🫰

Jeg håber stadig på en løsning, hvor VIP faciliteter anlægges som en ejerlejlighed ejet af AGF - inde i kommunale stadion.

Så er der ren røv at trutte i for skatteborgerne, AGF får en mulighed for at optimere både nu og senere - og der er ikke en suspekt konstruktion ifht ankestyrelsen
Det ville være den langt bedste løsning - kan ikke forstå, at det ikke er muligt.

Uden at vide det så virker det her greb med besparelserne som metodevalg. Enten får man entreprenøren til at skrue ned for sine mark ups, eller også så finder man en løsning senere i processen. Jeg læser listen som ting der er blandt de sidste i byggeriet. Der er trods alt lidt tid til at finde ud af de ting, så længe der kan skrives under i næste uge.

Det ville være den langt bedste løsning - kan ikke forstå, at det ikke er muligt.

En på Bluesky skrev, det er den løsning de har i Randers. Dennis Bjerre skrev, at det vil Århus Kommune ikke gå med til pga jura, hvad der er har været fremme før.

Aner ikke, om Randers løsningen er ulovligt eller Århus Kommune måske bruger jura, for at beholde VIP ejerskabet.

Tror også VIP delen forbliver. Ingen i byrådet kan sige sig fri for at ville nyde buffeten til åbningskampen i nogle lækre bløde sæder

For at gøre en lang historie kort: Jvf opdatering og al mulig sund logik så stemmes stadion-projektet´s økonomi i sin helhed hjem d. 4/12 - jeg kan ikke læse materialet der pt er tilgængelig anderledes. Men I Guder hvor er der nogle bagstræberiske interessenter a la Aarhus Byfælled m. fl.

En på Bluesky skrev, det er den løsning de har i Randers. Dennis Bjerre skrev, at det vil Århus Kommune ikke gå med til pga jura, hvad der er har været fremme før.

Aner ikke, om Randers løsningen er ulovligt eller Århus Kommune måske bruger jura, for at beholde VIP ejerskabet.
Hvis AGF ejer VIP-faciliteterne er de facto sikret forpagtningen af stadion i hele dets levetid da ingen andre vil kunne overtage uden at forpagte det hele og især ikke den del der genererer flest indtægter. Det er så også svært at forestille sig andre overtage, men det kunne godt være en mulighed man vil have i kommunen selvom den reelt kun er teoretisk.

For at gøre en lang historie kort: Jvf opdatering og al mulig sund logik så stemmes stadion-projektet´s økonomi i sin helhed hjem d. 4/12 - jeg kan ikke læse materialet der pt er tilgængelig anderledes. Men I Guder hvor er der nogle bagstræberiske interessenter a la Aarhus Byfælled m. fl.
Angående lejen har en advokat fra Bech-Bruun denne kommentar, så lejen bliver aldrig noget AGF ikke selv går med til:

"Såfremt AGF ender med at betale en leje, der overstiger markedslejen, vil AGF dog efterfølgende med henvisning til erhvervslejelovens regler kunne kræve lejen nedsat, så den svarer til markedslejen. Måtte kommunen komme i en situation, hvor AGF accepterer en leje, der overstiger markedslejen, vil det derfor være min anbefaling, at lejen splittes op i markedslejen og en ”støtte” til kommunens anlægsomkostninger eller tilsvarende.”

Skal det forstås sådan, at udvalget efter at have kigget på besparingsmuligheder har vurderet, at det bedste vil være at finansiere stadion inkl alle de ting der stod i besparelseskataloget? (Det skal selvfølgelig stadig stemmes igennem i byrådet i næste uge)

For at være ærlig forstår jeg ikke rigtig udvalgenes formål, og om de overhovedet har nogen formel beslutningskraft.

Skal det forstås sådan, at udvalget efter at have kigget på besparingsmuligheder har vurderet, at det bedste vil være at finansiere stadion inkl alle de ting der stod i besparelseskataloget? (Det skal selvfølgelig stadig stemmes igennem i byrådet i næste uge)

For at være ærlig forstår jeg ikke rigtig udvalgenes formål, og om de overhovedet har nogen formel beslutningskraft.

Der ligger ikke noget referat endnu, så hvad konklusionen har været derfra er endnu ikke ude.
Indstillingen er forvaltningens og der kan udvalgets medlemmer så være for eller imod eller tage forbehold.

Udvalgene er udelukkende rådgivende, men stemmerne er selvfølgelig ofte en god rettesnor for hvordan det ender i byrådssalen..

Last edited:
Ja, de trækker styringen/opfølgningen på stadion ud af den politiske styregruppe (hvilket er forståeligt nok).

For stemte Jesper Kjeldsen (S), Christian Baller og Mette Skautrup (C) samt Simsek (løsgænger). Et flertal på 4 af 7.

To radikale tog forbehold - det er som regel mere symbolsk end reelt, altså at man signalerer at man vil stemme for noget, som man ikke har det godt med. De to er Metin Aydin og så Polly Dutschke - datter af den tyske marxist og aktivist Rudi Dutcshke. Far Rudi ville nok mene, at AGF er opium for folket.

Imod stemte alene SF'eren Mette Bjerre

Ja, de trækker styringen/opfølgningen på stadion ud af den politiske styregruppe (hvilket er forståeligt nok).

For stemte Jesper Kjeldsen (S), Christian Baller og Mette Skautrup (C) samt Simsek (løsgænger). Et flertal på 4 af 7.

To radikale tog forbehold - det er som regel mere symbolsk end reelt, altså at man signalerer at man vil stemme for noget, som man ikke har det godt med. De to er Metin Aydin og så Polly Dutschke - datter af den tyske marxist og aktivist Rudi Dutcshke. Far Rudi ville nok mene, at AGF er opium for folket.

Imod stemte alene SF'eren Mette Bjerre - (som nok ligner en, der aldrig vil bruge en krone på et sportsanlæg, med mindre det er til LGBT-børn)
Der er nogle interessant informationer i de mange bilag. Bl.a. en ret konkret oversigt over årsagerne til, hvorfor byggeriet blev 124 mio. kr. dyrere.

Man kan se både i sparekataloget og i Mette Bjerres foreslåede ændringer (før hun ville kunne tiltræde indstillingen), at man kan spare den såkaldte aptering af VIP-lokalerne væk. Hun nøjes med at foreslå, at apteringen af bronze-etagen tages ud, men hvordan skal det forstås? Hvem skal i givet fald æde regningen for den aptering? For man kan vel ikke tage VIP-faciliteterne i brug uden sådan en aptering, eller?

Latest posts

Back