New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 747K
Jeg har haft tanker der går i 2 retninger:

1. Man kører en "nøjes med"-indkøbspolitik. Som i kalkuleret blik i hvad man har (og ikke har) tilgængeligt lige nu og hvad kan man nøjes med at hente for at gå nogenlunde i par med rokader og uundgåelige skader/træthed. Altså i par med hvad man har hvis alle var klar - ikke forstærkninger som sådan eller erstatning for hvad der gik i sommer, men hvad kan man overleve og håbe på top-6 med.

2. AGF har ikke - ligesom visse andre suppeklubber - noget som helst goodwill ude i europa/verden til at blive taget seriøst som en købende part. Man bliver afvist før egentlige forhandlinger fordi sælgende klub og/eller spiller ikke tror på nogen videresalgspotentiale (aka udstillingsvindue). En conference league og et once-in-40 years mesterskab har ikke rykket det en tøddel. Ej heller tidligere storsalg - der er simpelthen for langt mellem snapsende og blind høne kan også finde korn osv.

Jeg tror mest på den første, men er også lidt bange for at nummer 2 spiller kraftigt ind. Man har fra flere sider i AGF meldt ud at der var en klar strategi og at der var midler til det. Men hvilken strategi og hvor mange midler (især hvor meget man vil kaste efter 1 god spiller som eksempelvis en 9'er) får vi nok aldrig at vide.
Her dagen efter vinduet er smækket i sidder jeg i en stille resignation i forhold til hvad mine forventninger til klubben er på den korte bane. Er ganske fortrøstningsfuld for at man nok skal arbejde sig opad sportsligt og økonomisk i fremtiden, men kommer det til at gå stærkt nok til at vi kan følge med de store og ikke blive overhalet bagfra? Hvem ved... men man har sine bekymringer.
Det har sikkert været sagt af andre før med andre formuleringer, men det er på en måde lidt selvterapeutisk at få det ud på skrift med egne ord.
Og ja, jeg synes godt man kan gamble en gang imellem og stadig have en fast forankret transferpolitik og klubkultur. Det var så bare ikke gambling på det høje niveau vi skulle se denne gang (heller). Måske mere gambling med gamle kendinge og allerede kendte superliga spillere som ikke rigtig har noget wow-faktor, men måske på sigt kan bringe lidt stabilitet i et hold der svinger ufattelig meget p.t.. Ikke jeg forstår dem alle, men jeg lader det stå for at blive bevist over en længere periode før jeg dømmer.

Men det er vel også netop det, de har gjort ifølge deres egne udtalelser?
Og din konklusion er jo baseret på, at du har ret og de tager fejl ift. det vi har ctr. det vi kunne få for X. Det kan også være du har det (og du behøver ikke argumentere for det, for det er irrelevant for diskussionen), men det er den beslutning der er taget på, må man gå ud fra, velresearchet grundlag.
Jeg synes umiddelbart ikke jeg drager en konklusion. Men det gør jeg åbenbart.

Selvfølgelig er det velresearchet, men selvom det er det, så er man på et eller andet tidspunkt også nød til at tage nogle chancer.

Jeg håber (og tror) ikke vi næste sæson afløser Jesper Hansen med Raad eller Lyhne fordi vi ikke har en god fornemmelse i maven med de alternativer man har. Eller ender med Tristan Thomsen og Linus Thieler som vores angribere når de angribere vi har nu har forladt os.

Hvad hvis forberedelsen er at man har set så meget fra Bogere, og vurderet at han kan klare en super stejl indlæringskurve på kort tid, og at man derfor kun ville hente en 9’er hvis det var fra absolut øverste hylde?
Så man vurdere han er så god, at han kan spille alle minutter i alle kampe, og der ikke er et væsentlig niveau fald til Serra og Tchamche?

Positionen med færrest skader er målmand, og der har vi to meget rutineret spillere. Ikke desto mindre. Sikkert (tror jeg) fordi man vil sikre et højt niveau hvis man skal skifte.

Jeg synes umiddelbart ikke jeg drager en konklusion. Men det gør jeg åbenbart.

Selvfølgelig er det velresearchet, men selvom det er det, så er man på et eller andet tidspunkt også nød til at tage nogle chancer.

Jeg håber (og tror) ikke vi næste sæson afløser Jesper Hansen med Raad eller Lyhne fordi vi ikke har en god fornemmelse i maven med de alternativer man har. Eller ender med Tristan Thomsen og Linus Thieler som vores angribere når de angribere vi har nu har forladt os.
Følger ikke nok med på ungdomssiden, men synes jeg har set sidstnævnte (meget) positivt omtalt fra dem, der gør

Følger ikke nok med på ungdomssiden, men synes jeg har set sidstnævnte (meget) positivt omtalt fra dem, der gør
Linus Thieler har jeg set lidt. Rigtig dygtig. Desværre været ude længe.

Tror desværre ikke vi er et sted hvor man “bare” kan tro man trækker talenter op hvis dem man kan købe ikke føles godt i maven. Det kan selv FCN ikke.

Derfor føler jeg også man nogle gange skal tage en chance. Det har man gjort med Tchamche, Bogere og Serra nu. Det er helt fair.

Jeg er helt enig, og det er nu ikke, fordi jeg er leder af Serras fanklub eller lign. men der er slet ikke andre, som er tæt på Serra, vil jeg mene. Tchamche ser ikke ud til at kunne blive Superligaspiller for os, synes jeg. Måske efter en god sæson udlejet til en anden klub? Jeg ved det ikke, men ellers kan jeg ikke se ham have en fremtid her.

Bogere er ganske enkelt ikke 9er i mine øjne, og der er intet der tyder på, at han overhovedet bliver bedre i den rolle. Det gør mig godt nok noget nervøs, hvis tanken er, at vi skal spille med ham oppe foran. Han laver absolut intet 9er-arbejde overhovedet. Han løber solen sort og presser det bedste han kan, men det resulterer bare i, at han slet ikke er, hvor han skal være, så vi spiller reelt uden angriber, når han er på banen.
Ser man på nogle af vore gode 9er gennem de senere år (Mortensen, Duncan, Søren Larsen, Flo osv.) så er de ikke identiske, men de har dog nogle fælles træk, som Bogere ikke har et eneste af. Han kan ikke placere sig, han kan ikke gøre sig spilbar, han er ikke nogen god "opspilsstation, han kan ikke true i luften, og han har endnu ikke ramt noget, som han reelt har sigtet efter på noget der bare lignede et placeret skud.
Derudover ligger han ikke inde, hvor det gør ondt på modstanderne, og hvor det skaber uro i deres forsvar, så han gør også wingernes opgave sværere, da der ikke bliver skabt de huller, som de var gode til at udnytte sidste sæson. Alle tre angrebspositioner bliver ganske enkelt dårligere med Bogere på banen.

Man skal altså huske, at Dalsgaard også var 9er, da han var på Bogeres alder, men da han blev matchet med spillere på hans eget niveau duede det ikke mere. Derfor fik han sig jo stadig en rigtigt flot karriere, og jeg er altså ved at tænke, at vi bør kigge på om Bogere kan omskoles, fordi han netop ikke engang viser forbedring på de 9er-kvaliteter, som man bare skal have, hvis man vil lykkes. Kunne man f.eks. lære ham nogle mere defensive dyder, så kunne han jo dælme ende som sådan en Kanté-type på midtbanen f.eks. Om det ville lykkes ved jeg jo ikke, men han har på ingen måde vist sig som en brugbar 9er på Superliganiveau, vil jeg holde på.

Hvis vi virkeligt ikke har tænkt os at hente en gratis eller leje angriber, så bør vi give Serra den chance, han reelt aldrig har fået for at få nogle relationer og noget "flow" i hans spil. Det får man ganske enkelt ikke af 5 minutter her, 10 minutter der, og så ikke at spille de næste 3 kampe osv. Bogere har fået en større chance nu, end Serra reelt har fået i hans år her.
Her vil jeg anbefale dig at kigge på statistikker og ikke øjetest.

Bogere har trods begrænset spilletid lige så mange afslutninger på mål, som vores mest spillende spiller, Emmery - altså i Superligaen alene.

Tchamche har ikke en afslutning på mål registreret, og Serra kun én

Altså jeg er jo ikke enig i, at vi har 0 angribere med SL-niveau og det bliver jo ikke mere rigtigt, fordi du gentager det.

Jeg forstår ikke din fetisch med at være efter andres mening på den måde. Om angriberne i klubben er gode nok bliver hverken mere eller mindre korrekt af hvad du eller jeg mener. Men jeg kan godt være i du er uenig

Du mener Bogere er god nok, jeg mener Bogere er en spændende angriber med potentiale. CV og JP mener klubben har behov for at købe en angriber.

Og det virker til at være blevet en reel tvangstanke hos dig og dine meningsfæller, at vejen til at "løfte holdet" går gennem at finde et PM-klon minus et par år. Men hvem siger det præcis var den type vi ledte efter (og ikke fik)?
Hvem siger det ikke var den type man ledte efter? (Jeg tror alle siger, at det var en vi ikke fik)

I vinters var det Adamsen og Uhre, to andre typer. Der har ikke været noget fremme om man skulle jagte andre typer end Lind, Etim, Nordås og ham tjekken i dette vindue.

Hvis du har andre oplysninger er jeg meget modtagelig.

Du kan kalde det tvangstanke eller hvad du vil, men ud fra CVs og JPs kommunikation virker det som om man så det som meget væsentligt at lande en 9'er, og her efterfølgende som om man konstaterer man ikke er i mål.

Vi vil med JP fjerne os mere og mere fra den spillestil - JP har været i præcis et år, men havde han selv haft indflydelse på hvilke spillere/spillertyper, der var her, da han tiltrådte, ville det med garanti ikke have været dem vi spillede med sidste sæson.
McCowatt er en genial spiller til JP, men blev jo kun mulig til sidst fordi Madsen i SIF er en gedigen fedterøv.
Jeg forstår at I er bitre over vi ikke bare købte noget, men jeg har set nok af Haugen´er, Kurminowskis, Badji´s osv., så det er strålende at CV holdt fingrene i lommen, når det vi ville have ikke var muligt, hvad enten det var fordi vedkommende valgte noget andet eller vi ikke ville betale den pris, det kostede.

Jeg er helt ok med hvis du er skuffet over CV fejlede med at købe en anden type angriber, end jeg antog han forsøgte at købe, og også fejlede med.

Uanset hvad du påstår, er tilfreds med CV ikke købte noget lort. Men det svarer lidt til hvis man ærgrer sig over en fejlaflevering, så at glæde sig over man trods alt ikke hakkede et selvmål ind.

Hvis man skulle bekymre sig om hvorvidt CV hiver elendige spillere ind, ville det være en helt anden type debat.

Gwnerelt det lyder som om du mener at have fuldt overblik over de muligheder CV har haft. Det kan enten være fordi du får info fra nogen, eller fordi du mener det fremgår meget klart af den information alle har tilgængelig. Uanset er du velkommen til at dele dine mellemregninger, så vi har fælles grundlag. Ellers kan du ikke forudsætte andet end at jeg er begrænset til offentligt tilgængelig info.

Jeg forstår ikke din fetisch med at være efter andres mening på den måde. Om angriberne i klubben er gode nok bliver hverken mere eller mindre korrekt af hvad du eller jeg mener. Men jeg kan godt være i du er uenig

Du mener Bogere er god nok, jeg mener Bogere er en spændende angriber med potentiale. CV og JP mener klubben har behov for at købe en angriber.

Hvem siger det ikke var den type man ledte efter? (Jeg tror alle siger, at det var en vi ikke fik)

I vinters var det Adamsen og Uhre, to andre typer. Der har ikke været noget fremme om man skulle jagte andre typer end Lind, Etim, Nordås og ham tjekken i dette vindue.

Hvis du har andre oplysninger er jeg meget modtagelig.

Du kan kalde det tvangstanke eller hvad du vil, men ud fra CVs og JPs kommunikation virker det som om man så det som meget væsentligt at lande en 9'er, og her efterfølgende som om man konstaterer man ikke er i mål.

Jeg er helt ok med hvis du er skuffet over CV fejlede med at købe en anden type angriber, end jeg antog han forsøgte at købe, og også fejlede med.

Uanset hvad du påstår, er tilfreds med CV ikke købte noget lort. Men det svarer lidt til hvis man ærgrer sig over en fejlaflevering, så at glæde sig over man trods alt ikke hakkede et selvmål ind.

Hvis man skulle bekymre sig om hvorvidt CV hiver elendige spillere ind, ville det være en helt anden type debat.

Gwnerelt det lyder som om du mener at have fuldt overblik over de muligheder CV har haft. Det kan enten være fordi du får info fra nogen, eller fordi du mener det fremgår meget klart af den information alle har tilgængelig. Uanset er du velkommen til at dele dine mellemregninger, så vi har fælles grundlag. Ellers kan du ikke forudsætte andet end at jeg er begrænset til offentligt tilgængelig info.

👍

Det er simpelthen pølsesnak og forklar mig røv...

Vi har hentet 5 midtbane spillere og ingen angribere...

Til sammenligning har FCM hentet 4...

TILGANGE

NavnPositionKlub
Luka CalløForsvarAarhus Fremad (leje retur)
Colin RöslerForsvarMalmö FF
Daniel GretarssonForsvarSønderjyske Fodbold
Rasmus CarstensenMidtbaneFC Köln
Sebastian JørgensenMidtbaneMalmö FF
Mikael AndersonMidtbaneDjurgården
Jens JønssonMidtbaneAEK Athen
Callum McCowattMidtbaneSilkeborg IF
James BorgereAngrebAGF U19

AFGANGE

NavnPositionKlub
Felix BeijmoForsvarKontraktudløb
Henrik DalsgaardForsvarKarrierestop
Jonas Jensen_AbbewForsvarADO Den Haag
Patrick MortensenAngrebKontraktudløb
Youssouph BadjiAngrebPanetolikos (leje)
Richmond GyamfiAngrebEgersunds IK (leje)
Pølsesnak? Lad os starte med din “tabel” som er forkert

Nå, alt kritik af CV stopper nu herfra. Der er ikke noget at gøre nu, og det er som det er. Forhåbentlig bliver McCowatt en offentlig succes og byder ind med mål. Jeg kan da håbe at vi bliver et hurtigt, flydende hold i offensiven. Det vil da glæde mig at se.

Nu ser jeg fremad og vil ikke dvæle mere ved sommervinduet. Frustrationerne er kommet ud. Noget af det var nok en kende overdrevet - dog kun en kende😉 jeg er stadig skuffet over vinduet.

Bare vi kan finde melodien hurtigt, så vi ikke bliver helt fortabt i forhold til top 6.

Vinduet vil jeg give 4/10. CV har gjort det absolut mindst forventede men samtidig sammensat en mærkelig skæv trup i det offensive. En masse 10'ere med bevist kvalitet og et angreb hvor den eneste voksenspiller har vist han slet ikke er god nok og de to andre er unge talenter næsten uden kampe og mål. Det kan ikke rigtig være et spørgsmål om penge, for hvorfor i alverden bruger man så så mange penge på to 10'ere, når man allerede var godt besat.

CV har famlet hele vinduet og ikke lignet en der rigtig ved hvad han vil. Det virker amatøragtigt og fuldstændig uden erfaring. Vinduet er måske bestået med det alleryderste af neglene, og det kommer vi i den grad til at mærke. Vi ser det allerede. Men hvis ledelsen er tilfredse med bare at være i midten af tabellen og tilbage til tilværelsen som grå mus, så synes jeg man skylder at melde det ud. Jeg giver ihvertfald ikke særlig meget kredibilitet til det som CV, JP og Fournais lirer af.
Hvis vi tager CVs transfers indtil videre, er 'magelig' vel meget passende.

Henter søn til træner han har arbejdet sammen med (MS)
Henter midtbanespiller der har spillet i klubben (MK)
Lejer tidligere suppe-profiler på leje (RC og SJ)
Henter CM der har trænet med (JJ)
Henter 10'er der ønsker retur til klubben (MA)
Henter søn til træner han har arbejdet sammen med (CR)
Henter 10'er fra superligaen (CM)
Henter centerforsvarer fra superligaen (DG).

Jeg ved godt der er forlængelser også. Men det er stadig sådan, at det var genialt at forlænge med Kahl, mens der ikke var nogen mulighed med FB, PM og HD. Sandheden er nok nærmere, at det var tap-in med Kahl, og 'Benfica' med de tre andre, så ikke noget andre i jobbet havde gjort anderledes -》ingen grund til kritik for dem der kiksede, men heller ikke helgenkåring for Kahl. Spørgsmålet er, om PM kunne have været forlænget, hvis CV havde spurgt i starten af maj, eller februar? Man kan tit vinde ved at vente, men det er aldrig gratis at påtage sig risiko.

Jeg tror man har presset sig selv unødigt med de udmeldinger i starten af vinduet. Det lyder som noget man selv har troet på - vi skal kun have spillere der kan styrke start-11 (men vi er ikke villige til at betale).

Meget havde været vundet, hvis man havde fået forstærkningerne fra start. Men dels er det også svært (jf ovenstående liste), og dels havde man stykket sig selv blår i øjnene om hvilket niveau man skulle hente spillere på.

Det Hvide Snit beretter om en samtale med CV om Højer. Jeg tror (HÅBER!) CV er bedre forberedt end han lyder jf journalisterne. Man var klar over hvem Højer er, men man havde ikke en plads som venstre back. Det stinker af en beslutning om, at når man er over 30, så gider AGF ikke, og man havde taget Jønsson.

Man kom fra en sæson med Dalle, Tingager, Kahl og Beijmo. Punktum det var de fire, man stolede på. Så var der JJA og Mølgaard. Man mister to af de bedste og erstatter med Callø, op mod en sæson med markant øget belastning. Det er en komplet misforståelse, både af 'risiko' og af det hold man var blevet mester med. Rösler kom til, men sent, og så mangler han at levere en god optræden ud over færste kamp.

In short:

Jeg er ikke med på CV har famlet rundt. Men man har foretaget eklatant fejlvurdering af forsvaret og basal risiko (var heldige i foråret). Og så tror jeg man har gjort det mange gange sværere med de forventninger om ekstremt højt niveau til ingen penge.

Holdet er stærkt, men jeg deler ikke optimismen hos dem der mener AGF kommer tilbage, baseret på dette vindue. Hvis det er en dyrere udgave af PCs opbygning af AGFs hold de seneste mange år, skal jeg nok erkende det. Jeg ser mere nogle få gode spillere, og en halv plan.

Hvis vi tager CVs transfers indtil videre, er 'magelig' vel meget passende.

Henter søn til træner han har arbejdet sammen med (MS)
Henter midtbanespiller der har spillet i klubben (MK)
Lejer tidligere suppe-profiler på leje (RC og SJ)
Henter CM der har trænet med (JJ)
Henter 10'er der ønsker retur til klubben (MA)
Henter søn til træner han har arbejdet sammen med (CR)
Henter 10'er fra superligaen (CM)
Henter centerforsvarer fra superligaen (DG).

Jeg ved godt der er forlængelser også. Men det er stadig sådan, at det var genialt at forlænge med Kahl, mens der ikke var nogen mulighed med FB, PM og HD. Sandheden er nok nærmere, at det var tap-in med Kahl, og 'Benfica' med de tre andre, så ikke noget andre i jobbet havde gjort anderledes -》ingen grund til kritik for dem der kiksede, men heller ikke helgenkåring for Kahl. Spørgsmålet er, om PM kunne have været forlænget, hvis CV havde spurgt i starten af maj, eller februar? Man kan tit vinde ved at vente, men det er aldrig gratis at påtage sig risiko.

Jeg tror man har presset sig selv unødigt med de udmeldinger i starten af vinduet. Det lyder som noget man selv har troet på - vi skal kun have spillere der kan styrke start-11 (men vi er ikke villige til at betale).

Meget havde været vundet, hvis man havde fået forstærkningerne fra start. Men dels er det også svært (jf ovenstående liste), og dels havde man stykket sig selv blår i øjnene om hvilket niveau man skulle hente spillere på.

Det Hvide Snit beretter om en samtale med CV om Højer. Jeg tror (HÅBER!) CV er bedre forberedt end han lyder jf journalisterne. Man var klar over hvem Højer er, men man havde ikke en plads som venstre back. Det stinker af en beslutning om, at når man er over 30, så gider AGF ikke, og man havde taget Jønsson.

Man kom fra en sæson med Dalle, Tingager, Kahl og Beijmo. Punktum det var de fire, man stolede på. Så var der JJA og Mølgaard. Man mister to af de bedste og erstatter med Callø, op mod en sæson med markant øget belastning. Det er en komplet misforståelse, både af 'risiko' og af det hold man var blevet mester med. Rösler kom til, men sent, og så mangler han at levere en god optræden ud over færste kamp.

In short:

Jeg er ikke med på CV har famlet rundt. Men man har foretaget eklatant fejlvurdering af forsvaret og basal risiko (var heldige i foråret). Og så tror jeg man har gjort det mange gange sværere med de forventninger om ekstremt højt niveau til ingen penge.

Holdet er stærkt, men jeg deler ikke optimismen hos dem der mener AGF kommer tilbage, baseret på dette vindue. Hvis det er en dyrere udgave af PCs opbygning af AGFs hold de seneste mange år, skal jeg nok erkende det. Jeg ser mere nogle få gode spillere, og en halv plan.
Hvem er MS og MK?

Nu ser jeg fremad og vil ikke dvæle mere ved sommervinduet. Frustrationerne er kommet ud. Noget af det var nok en kende overdrevet - dog kun en kende😉 jeg er stadig skuffet over vinduet.

Det er vi mange, der kan være medunderskriver på.

Det har været et af de mest frustrerende vinduer, jeg kan huske meget af det fordi fanbasen har haft vidt forskellige forventninger efter mesterskabet men også frustrationer over, vi har haft nogle helt åbenlyse huller i truppen, som for nogen blev adresseret for sent og en enkelt slet ikke.

Men nu er vinduet heldigvis lukket, som forhåbentlig giver lidt ro hos alle og så tager vi en omgang til januar 😅

Hvad hvis forberedelsen er at man har set så meget fra Bogere, og vurderet at han kan klare en super stejl indlæringskurve på kort tid, og at man derfor kun ville hente en 9’er hvis det var fra absolut øverste hylde?
Så er det da sjovt man ikke benytter ham mod hverken Randers eller FCM?

Hvad nu hvis JP tænker Bogere vil være noget nær uhyggelig, hvis der var en rigtig 9'er til at tage slagsmålene i feltet og lade ham vandre?

Jeg håber jeg tager fejl, og Bogere har lagt meget på over en kort periode - han er helt tydeligt et ekstraordinært talent. Men den måde JP benytter ham viser for mig ikke, at han har sin 9'er.

Latest posts

Back