New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 11K
  • Views Views: Views 678K
Jo. Det ved alle. Og det er ikke for at forklejne hans betydning overhovedet. Men "alle" kunne jo se (og høre) at det ikke kunne fortsætte

Ja, og det viser også, hvor stor en rolle tilfældigheder spiller i fodbold, også udenfor banen.

Havde spillertruppen givet Uwe en sidste chance, ville CV’s ønske om at beholde Uwe have betydet, at han også havde trænet holdet i 25/26-sæsonen. Og så var vi nok ikke blevet mestre.

Ambitionen i vinterens transfervindue var at finde en angriber. Solbakkens sygdom og Poulsens skade gjorde imidlertid, at man i stedet hentede Magnus Knudsen. Det er også et eksempel på, hvor tilfældigt et transfervindue kan udvikle sig. Samtidig mener nogle, at for store forandringer i truppen kunne, eller ville, have kostet mesterskabet. Set i det lys var det måske også heldigt, at man endte med en midtbanespiller frem for en angriber.

CV indledte desuden vinduet med at sige, at fokus var på at hente spillere, der kunne gå direkte ind i start-11. Herefter blev Anderson og Jønsson hentet. Begge er efter min optik fremragende spillere, men ikke nødvendigvis en del af den ideelle start-11, hvis det var mig, der skulle sætte holdet.

Begge tilføjelser skyldtes et ønske om at bo i Aarhus. Igen er der derfor også et element af tilfældighed, særligt i Andersons tilfælde, da han blot 11 måneder tidligere var skiftet.

Jeg er ikke altid enig i Troels Henriksens, mere AGF podcast, men han bevæger sig alligevel hen i en debat der er spændene i sidste afsnit - Der er han lidt inde på at AGFs seneste transfers mere er et spørgsmål om tilfældige opstået muligheder, som kommer fra 2-3 hånds beretninger, end det er på decideret scouting - giv det et lyt, jeg syntes det var interessant denne gang.

View attachment 7997

Faldt over denne her påstand. Jeg kan ikke tro at der kan være så stor forskel. Er der nogen der kender noget til vores scouting setup?
Jeg tænker Rene Klok stadig er chef scout for ungdom. Sjøberg er vel nok for senior, uden at vide det.

Men antallet passer nok meget godt i det brugeren skriver.

Så har vi nogle i Data Scouting, hedder han ikke Allan Kjærgaard? Derudover benytter vi helt sikkert freelance scouts.

Men fordelingen mellem de to klubber lyder korrekt, omend måske lidt sat på spidsen

Jeg er ikke altid enig i Troels Henriksens, mere AGF podcast, men han bevæger sig alligevel hen i en debat der er spændene i sidste afsnit - Der er han lidt inde på at AGFs seneste transfers mere er et spørgsmål om tilfældige opstået muligheder, som kommer fra 2-3 hånds beretninger, end det er på decideret scouting - giv det et lyt, jeg syntes det var interessant denne gang.
Jeg har ikke hørt den podcast, men tillader mig alligevel at kommentere på det.

AGF har en ekstremt lean organisation sammenlignet med andre klubber. Derfor kan vi heller ikke altid sammenligne regnskaber når vi sammenligner med andre klubber, og dermed sportsligt budget.

Det betyder også, at vores scouting afdeling er mindre end nogle af dem vi sammenligner os med. Det betyder også, at CV i høj grad lever af sit netværk.

Den måde vi for tiden griber det hele an på, at hente talenter op fra egne akademier, og supplerer med etablerede spiller (da der ikke er råd til mange sats) betyder samtidigt, at vi ikke behøver - eller har prioriteret- at se kampe i Serie B eller den næstbedste portugisiske række.

Det er klart kommer en f.eks agent, som man kender, med en god anbefaling, så lyttes der og så begynder en scouting

Tak for anbefalingen. Jeg havde egentlig droppet den podcast, fordi den er for perfid og mangler nuancer. Måske giver jeg den et lyt.

Jeg kan ikke genkende, at CV skulle hente spillere på tilfældigheder. For mig fremstår CV som en mand, der meget gerne vil gå med det sikre og er opportunistisk, når muligheden byder sig.

Carstensen og Jørgensen virker ikke som tilfældige signings. Tværtimod virker de meget velovervejede.

Det er heller ikke tilfældigt, at vi henter Solbakken. Muligheden opstår kun på grund af CVs relation til senior Solbakken.

Knudsen og MA er ikke tilfældigheder. Det er spillere, der aktivt søger præcis AGF, og hvor CV ved præcis, hvad han får. Det er hverken tilfældigt, at de søger AGF eller at CV beslutter sig for at hente dem.

JJ er vel den mest scoutede spiller, vi nogensinde har hentet.

Jeg kan heller ikke se, at Hedenstad eller Rösler skulle være en tilfældighed.

Det er heller ikke tilfældigt, at vi henter Solbakken. Muligheden opstår kun på grund af CVs relation til senior Solbakken.
Ret enig. For tilfældigheder behøver ikke være så negativt, som det måske antyder.

At Solbakken opstår tilfældigt, gør ham ikke til en dårlig spiller. Det samme med MA - at han gerne vil tilbage til DK.

Opportunistisk dækker måske meget godt.

Er det i øvrigt forkert at påstå, at træfsikkerheden er større her, end den var i de første vinduer i BIF?

Som tidligere nævnt var det ikke ligefrem CVs indkøb, der bidrog tog BIFs mesterskab. Men senere fik han faktisk opbygget en ret stærk trup der endte nr 2 og 3.

Tak for anbefalingen. Jeg havde egentlig droppet den podcast, fordi den er for perfid og mangler nuancer. Måske giver jeg den et lyt.

Jeg kan ikke genkende, at CV skulle hente spillere på tilfældigheder. For mig fremstår CV som en mand, der meget gerne vil gå med det sikre og er opportunistisk, når muligheden byder sig.

Carstensen og Jørgensen virker ikke som tilfældige signings. Tværtimod virker de meget velovervejede.

Knudsen og MA er ikke tilfældigheder. Det er spillere, der aktivt søger præcis AGF, og hvor CV ved præcis, hvad han får. Det er hverken tilfældigt, at de søger AGF eller at CV beslutter sig for at hente dem.

Mon ikke, at det også bliver en diskussion om, hvad der menes med "tilfældigheder". Det handler jo ofte om, at en spiller viser sig at være tilgængelig, og at der opstår et behov for den pågældende. Så har du et match.

Hvis du vil, kan du godt tilskrive det til en række af tilfældige omstændigheder: Hedenstad havde ikke været et tema, hvis Wahlstedt var slået til, og måske havde han heller ikke været et tema, hvis det ikke var lykkedes at afskibe Wahlstedt igen. Knudsen og Rösler var måske ikke kommet til klubben, hvis nøglespillere på deres positioner ikke havde været skadede/tvivlsomme. Solbakken kom, fordi MEM blev solgt, mens Anderson blev en mulighed pga personlige årsager. Osv.

Men der er vel ingen grund til at tro, at AGF skulle have en særlig udfordring på det her punkt. Om noget er det vel en fordel, hvis AGF er i stand til at reagere hurtigt (med konsulentbullshit: være agile), fordi CV har opbygget et stort netværk, som han kan og tør stole på - også uden at have investeret store, egne scoutingressourcer i de pågældende spillere. Og indtil videre virker intuitionen vel rimeligt god - der er ikke meget kritik af de spillere, der faktisk er hentet.

Han spillede mest til venstre på u19.

Men inden det bliver til en konklusion om, at han var tiltænkt den position, så bliver man lige nødt til at huske på, at u19-fodbold handler om at levere spillere til førsteholdet. Det kan godt være, at grunden til Camara spillede til venstre ikke nødvendigvis var fordi, at det var der, man så ham som bedst. Men fordi han på den position blev tvunget ud i nogle af de situationer han skal blive bedre til at håndtere. Om det er vendinger, fordi han skulle gå mere med frem i opbygningsspillet eller andet.
Det er også en pointe. Under alle omstændigheder tror jeg man skal være forsigtig med at konstatere at det først er når vi opdager noget, fordi det sker i praksis, at træner og sportsdirektør opdager det. Det kan nok også overføres på meget af det CV foretager sig i et transfervindue, jvf den anden diskussion, selvom timing er vigtig og der selvfølgelig kan opstå noget uventet man må reagere hurtigt på.

Jeg hører at vi ingen scouts har i AGF...

Vi har i hvert fald tilknyttet til akademi og ungdom, så meget ved jeg. Det er nok også der indsatsen er bedst brugt.

Men med alt data tilgængeligt på alle spillere i verden stort set, er behovet nok ikke stort for at flyve verden rundt. Og vi har en pipeline til det Afrikanske marked via El Campio.

Jeg studsede bare over tallene sat op mod hinanden.

Det er faktisk også lidt noget i den retning jeg har hørt. Hvilket jeg synes virker ret gammeldags - især når man tænker på hvor meget scouting man kan få for ret få penge...
Vi har i hvert fald ganske få ansat. Jeg forstår det personligt ikke, men det kan jo være at vi er ved at købe adgang til Tony Bloom og Brightons Starlizard?

Helt enig, intet er tilfældigt. Det man måske kunne argumentere er, at vi nok meget sjældent finder en ukendt spiller på et lavere niveau et sted, fordi vi har en helt anden tilgang til det.

Mht Solbakken, blot for at understrege hvor gennemarbejdet det trods alt var, så havde andre i AGF (tænker Ørskov), faktisk dialogen med agenten, og så tager CV en reference snak med Ståle. Så flere har været inde over den transfer.

Derudover har han et rigtig godt forhold til Jim Solbakkens agentur, mener vi er har 3 spillere fra det

Undskyld mig, men hver eneste centimeter, du skriver i denne her sag, er fri fantasi. Hvis du vil debattere på den måde, så står jeg af.
Intentionen i det jeg skriver er: CVs ageren i starten af transfervinduet indikerer at han så Callø som førstevalg på HCB. Så når det nu ser ud til at virke, er det udtryk for noget man troede på.

Med Camara så man ham som gardering på VCB. At han har været den bærende centerback er ikke udtryk for man stolede på ham inden rolle dengang - at påstå det, vil være fri fantasi.

Naturligvis skal man nu rage højde for, hvad Camara har leveret som centerback og opdatere hvad man går efter i transfervinduet.

De har også en ejer, med en fuldstændig bugnede pengepung - han har jo også været ude at sige at de 150 millioner han har kastet efter klubben, bare er et greb i lommen.
Men han gør det uden tvivl med forventning om at det med tiden kan blive en god forretning. Sådan er der mange forskellige strategier, og strategien med at oprette et agentnetværk i 10 forskellige afrikanske lande kan da være en fin idé, på samme vis som oprettelsen af akademier i Afrika kan være en fin ide.

Binnie prøver at fange de talenter der ikke lander på et akademi, eller som har været der, uden at slå så meget igennem så man de kommer videre. Spørgsmålet er selvfølgelig hvilken strategi der er den bedste, og om Binnie har fundet de vises sten her, eller om den mere udbredte strategi med at oprette talentakademier er mere bæredygtig. Det bliver spændende at følge.

Man kan så måske begynde at uddrage en forsigtig konklusion på succesen for hans agentnetværk, ud fra det interview han giver i artiklen på Indkast.dk. Når han begynder at tale om finske og danske talenter som et bevis for at hans agentnetværk i Afrika skulle være en succes, så kunne det godt tyde på at det ikke helt har leveret de resultater som han havde håbet på endnu.

Latest posts

Back