New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 230K
Trænertråden
Med vores budget vil det stadigvæk være en fadæse at ende som nr. 7.
I normale år, ja. Men vi står foran et besværligt generationsskifte og Randers, FCN samt Silkeborg står et rigtigt godt sted.
Men som jeg skriver så er udvikling af spillet og talenter en del af min præmis for at acceptere en 7. plads.

I normale år, ja. Men vi står foran et besværligt generationsskifte og Randers, FCN samt Silkeborg står et rigtigt godt sted.
Men som jeg skriver så er udvikling af spillet og talenter en del af min præmis for at acceptere en 7. plads.

Selv med det vil jeg ikke acceptere at vi ryger uden for top 6. Selvom de andre står et godt sted(jeg ved nu ikke hvor godt jeg synes RFC og SIF står), så skal vi altid i top 6 med vores budget.

Jeg tager gerne en 6 plads hvis vi opfylder de ting du nævner.

Last edited:
Bemærkede i øvrigt Stiften tale om, at AGF har det i trænerkontrakten, at hvis man vil “fyre træneren”, så kan man gøre det med 1 års kompensation i kontrakten. Altså hvis AGF vil fyre JP næste sommer, så er det 1 års løn han får - uagtet at det er 4 år man har ham på kontrakt.

Det er jo en fin indbygget beskyttelse, så vi aldrig igen skal spekulere i, at en træner der får fx 3 mio om året koster 9 mio at komme af med, hvis han har 3 år tilbage af kontrakten.

“Her endte AGF med en kompensation, der ifølge Tipsbladets oplysninger nærmer sig to millioner kroner”,
EDIT: Dette Citat glemte jeg at kommentere på - og drejer sig om prisen på at hente JP.
Nedenstående gælder stadig:

Det er jo ikke det der vælter noget.

Med vores budget vil det stadigvæk være en fadæse at ende som nr. 7.

En stor del af vores budget er jo bundet op i aldrende spillere (PM, Dalsgaard, JH, måske Poulsen) som givetvis vil bidrage i et begrænset omfang og i overflødige spillere (Haugen, Serra). Det er ikke et nulsumsspil. Jeg kan også godt leve med, at vi ikke leverer resultater til vores budget, hvis udviklingen er god.

Vi kommer alligevel næppe i nærheden af nogen former for metal næst’ år.

CV fremhæver at en af de vigtigste kvaliteter de kiggede efter, var evnen til at stå igennem de stormvejr der kan komme i AGF, når det ikke går som forventet. Han har stået på dækket i en af de værste orkaner i klubbens historie, nedrykningen i 2010, så det har nok været et af de afgørende parametre der endte med at pege i hans retning.
Jeg er egentlig enig i resten af dit indlæg, og jeg har heller ikke nogen negativ holdning til Jakob Poulsen, men den her del forstår jeg ikke rigtigt.

Jakob Poulsen var en del af katastrofe-foråret dengang i 2010. Han stod på dækket af et skib, der gik ned. Måske lykkedes det ham ikke personligt at blive ramt mentalt, men man skal vel gerne sigte lidt højere og helst have nogle, der også kan løfte tingene sportsligt, selv i modvind. At fejle er jo ikke en kvalifikation i sig selv.

En stor del af vores budget er jo bundet op i aldrende spillere (PM, Dalsgaard, JH, måske Poulsen) som givetvis vil bidrage i et begrænset omfang og i overflødige spillere (Haugen, Serra). Det er ikke et nulsumsspil. Jeg kan også godt leve med, at vi ikke leverer resultater til vores budget, hvis udviklingen er god.

Vi kommer alligevel næppe i nærheden af nogen former for metal næst’ år.

Husk at det sportslige budget er fordelt på både løn og transferkroner.

Så altså når Anderson kostede 15 mio og får 3 mio om året i 5 år - så belaster han det sportslige budget samlet 30 mio over 5 år, og dermed 6 mio om året.
Der KAN tilføres midler enkelt-vist til transfers, for at tage den "uden om budgettet", som fx når man sælger spillere til dyre beløb, og geninvesterer nogle af pengene. Tænk salg af Bisseck/TK/Daghim og købe af Arnstad/Badji med flere her sidst.

Men PM/Dalsgaard/JH/Poulsen belaster ikke nødvendigvis budgettet mere end en spiller købt for 8-10 mio - til lavere løn.
Og spillerne du nævner har alle 1 år tilbage af kontrakten præcist.

Så altså med Dalsgaard, uden at vide hvad han får i løn, og vi bare for eksemplets skyld siger han får 250.000kr/md - altså 3 mio om året - så belaster han budgettet med 3 mio i år, da han kom transferfrit ind. Anderson belaster 6 mio.

Selv med det vil jeg ikke acceptere at vi ryger uden for top 6. Selvom de andre står et godt sted(jeg ved nu ikke hvor godt jeg synes RFC og SIF står), så skal vi altid i top 6 med vores budget.

Jeg tager gerne en 6 plads hvis vi opfylder de ting du nævner.
Fair. Om jeg synes både RFC og SIF spillede et flot forår og ser godt rustede ud til sæsonstart. Det synes ikke vi gør, uanset hvem der blev træner.

7. pladsen har den attraktion at den giver en play off kamp om Europa.

Er det Duelund eller Akoto du skriver om?
Så du mente det ikke, når du skrev Akoto:ROFLMAO:

Ingen af dem i min verden -vi har alt for mange spillere som er skadesplaget og var det før de ankom på Fredensvang. Jeg kan forstå det, hvis det er en ung spiller man henter ind og har en vis ide om, at det var et enkeltstående tilfælde.
Men spillere som igennem mange sæsoner har været udfordret, de har en tendens til fortsat at være det (her min uvidenskabelig holdning men der er vist lavet studier over det).

Jeg vil have noget for løn- og transfer-kronerne🤑🤑

Jeg er egentlig enig i resten af dit indlæg, og jeg har heller ikke nogen negativ holdning til Jakob Poulsen, men den her del forstår jeg ikke rigtigt.

Jakob Poulsen var en del af katastrofe-foråret dengang i 2010. Han stod på dækket af et skib, der gik ned. Måske lykkedes det ham ikke personligt at blive ramt mentalt, men man skal vel gerne sigte lidt højere og helst have nogle, der også kan løfte tingene sportsligt, selv i modvind. At fejle er jo ikke en kvalifikation i sig selv.
Det er ikke nogen kvalifikation i sig selv at have fejlet, men der er meget læring i at have oplevet hvor galt det kan gå. Når man har det, er man også klar til at handle når man genkender de samme tegn, imens en træner eller spiller der aldrig har prøvet dette, ikke nødvendigvis vil genkende signalerne.

Fair. Om jeg synes både RFC og SIF spillede et flot forår og ser godt rustede ud til sæsonstart. Det synes ikke vi gør, uanset hvem der blev træner.

7. pladsen har den attraktion at den giver en play off kamp om Europa.

True, de spillede et flot forår, men lad os nu se om de ikke bliver splittet ad nu. Særligt SIF er vel nedadgående over det sidste lange stykke tid.

Det er ikke nogen kvalifikation i sig selv at have fejlet, men der er meget læring i at have oplevet hvor galt det kan gå. Når man har det, er man også klar til at handle når man genkender de samme tegn, imens en træner eller spiller der aldrig har prøvet dette, ikke nødvendigvis vil genkende signalerne.
Jeg vil næsten sige det er mangel på kvalifikation ikke at have fejlet. Personligt er det jeg har lært aller mest af livets svære stunder og faglige fuck ups. Især om mig selv.

Edit: i forhold til det sidste, så er det sjovt at høre den hvid røg udsendelse efter AaB kampen i vejby hvor gæsten fortalte hvordan det at være GFer gør man kan lugte katastrofer på lang afstand og før alle andre. Eks at han mente bestemt AaB ville rykke ud fordi det hele skreg af katastrofe når man kender tegnene i mens resten af fodbold-dk stadig snakkede om deres mange point mod de andre bundhold i efteråret.

Hold kæft han fik ret 😄😄

Jeg vil næsten sige det er mangel på kvalifikation ikke at have fejlet. Personligt er det jeg har lært aller mest af livets svære stunder og faglige fuck ups. Især om mig selv.

Edit: i forhold til det sidste, så er det sjovt at høre den hvid røg udsendelse efter AaB kampen i vejby hvor gæsten fortalte hvordan det at være GFer gør man kan lugte katastrofer på lang afstand og før alle andre. Eks at han mente bestemt AaB ville rykke ud fordi det hele skreg af katastrofe når man kender tegnene i mens resten af fodbold-dk stadig snakkede om deres mange point mod de andre bundhold i efteråret.

Hold kæft han fik ret 😄😄
Jeg tror at en af grundende til at cv tør hente en cheftræner med kun 18 måneders cheftræner erfaring, er netop fordi han har væsentligt mere end de 18 måneders erfaring i bagagen.

Nogen glemte at fortælle det til ledelsen og visse dele af fanbasen i Davids sidste sæson :sneaky:

Bemærkede i øvrigt Stiften tale om, at AGF har det i trænerkontrakten, at hvis man vil “fyre træneren”, så kan man gøre det med 1 års kompensation i kontrakten. Altså hvis AGF vil fyre JP næste sommer, så er det 1 års løn han får - uagtet at det er 4 år man har ham på kontrakt.

Det er jo en fin indbygget beskyttelse, så vi aldrig igen skal spekulere i, at en træner der får fx 3 mio om året koster 9 mio at komme af med, hvis han har 3 år tilbage af kontrakten.

“Her endte AGF med en kompensation, der ifølge Tipsbladets oplysninger nærmer sig to millioner kroner”,

Det er jo ikke det der vælter noget.

Det lyder dejligt for os hvis det forholder sig sådan, men så er en kontraktlængde da ikke det papir værd den er skrevet på.
Hvis det er 1 års løn uanset om man så finder et nyt job dagen efter, så har det selvfølgelig en hvis værdi for underskriveren.

Nogen glemte at fortælle det til ledelsen og visse dele af fanbasen i Davids sidste sæson :sneaky:
Ja eller også var det netop fordi de blev gjort opmærksomme på det, at katastrofen blev afværget?

Men jeg er enig i at der var for mange der havde blind tillid til David i den periode, ligesom der var for mange der havde blind tillid til at Uwe også ville være i stand til at vende skuden i denne sæson.

Når først en træner er inde i sådan et dødvande som de to var til sidst, så er der ikke andet at gøre end at skifte ud på positionen, uanset hvor vellidt træneren har været inden da.

Det lyder dejligt for os hvis det forholder sig sådan, men så er en kontraktlængde da ikke det papir værd den er skrevet på.
Hvis det er 1 års løn uanset om man så finder et nyt job dagen efter, så har det selvfølgelig en hvis værdi for underskriveren.
De sagde heller ikke noget om at der fandtes sådan en klausul i JPs kontrakt. De nævnte bare, at det åbenbart er en ting der er blevet mere almindelig - og derfor synes de ikke at de ville gå så meget op i, hvor lang kontakten var.

Det er jo "det nye".

I gamle dage var nogle trænere været på funktionæraftaler - der nærmest kunne opsiges med 1-3 mdrs varsel (fx Ove P var på sådan en).
Træneren har med den nye udgave - den beskyttelse, at han er garanteret et års løn ved opsigelse...

Og altså gamet er jo sådan, at hvis en spiller ikke er det rette match, men stadig er god, så kan han sælges.
Men sådan fungerer det jo ikke på samme måde for trænere - at man bare lige kunne sælge Uwe nu her. Det er jo ikke sådan klubber handler trænere.

Så tænker faktisk det beskytter begge parter fint.

Præcis - og det er jo bare sådan, at hvis du har været i en klub noget tid - og skal "ud og sunde dig" før du tager et nyt job, eller før du får chancen igen for noget du føler for, så er der måske gået 6-12 måneder alligevel.

Og nu kan man budgettere med det - i overvejelsesfasen.
Før man beslutter x træner skal ud, skal man ikke skele til om der kan laves en aftale mm.
Den er indbygget - og man ved det koster 2-3 mio hvis de får 2-3 mio om året.

Hermed et forsøg på at dykke lidt ned i Viborg under Poulsen. Jeg har i denne sæson set over 80 procent af deres kampe og arbejder i fodboldverdenen. Uden at være træner, skal siges.

Jeg havde også håbet, at Mediano eller andre havde været mere konkrete på Poulsens taktiske tanker, men altså hermed mit bud.

Først og fremmest så er Jakob Poulsen optimist. Mod Silkeborg og Sønderjyske koster det mål at spille ud bagfra, men det fik ham ikke til at ændre noget. Det vil de fortsat lød beskeden og det gjorde de, selvom det var direkte skyld i mål i mod.

Oftest spillede han med en klassisk fire-kæde. Foran lå Jeppe Grønning som 6er og foran ham to 8ere. På kanten lå to gode gammeldags kantspillere der havde mandat til at udfordre og så en tung 9er, der var god med ryggen mod mål.

Opbygningsspillet synes jeg har været fascinerende. De to backs skubbede ofte langt op og så trak de to CBs ned på linje med målmanden. Når der så var plads oppe i banen, blev der slået direkte, satsede og flade bolde op mod de offensive.

Det kunne godt tale for Jesper Hansen i målet. Selvom han bestemt ikke er blandt de bedste i ligaen med fødderne, som da han kom frem, så er Wahlstedt i hvert fald ikke bedre.

Tingager har jo spillet i en firebackkæde masser af gange. Så det burde han igen kunne være en styrmand i, selvom Klaus Egelund siger noget andet…
Men der går nok ikke 60 kampe mellem hvert gule kort, hvis han ikke er sweeper. Trods alt.

I det hele taget så er Viborg gode til at vinde momentum på bolden. De er gode til at få overtaget i kampene ved at være kloge på bolden og så sætte deres udfordrende spillere i scene. Mod FCK hjemme er de bagud 2-0, men kommer tilbage via mod på bolden og gode bevægelighed. Deres 8ere og kantspillere er gode til at indgå i kombinationer, men de er også gode til at sikre at især dem på kanten får bolden i gunstige områder og situationer. Ofte ligner det, at modstanderne er fanget i en omstilling siden eksempelvis Serginho eller Njoh pludselig har oceaner af plads, men ofte er det noget Viborg har spillet sig til mod et hold der har været i etableret forsvar.

Jeg glæder mig til at se, hvad Arnstad, Madsen og måske også Anderson kan i et mere dynamisk sammenspil.

Havde Duelund passet ind her? Ja, det havde han nok. Han kender også Poulsen for gammel tid. Men det er jo også CV, der har vendt tomlen ned. Så sent som i efteråret ville Jakob Nielsen flere gange gerne forlænge med Duelund, men CV har ikke haft samme interesse, virker det til.

I øvrigt var det spillere som Anderson og Madsen der tog ordet på det spillermøde Bruchmann nævner i Breaking-podcasten, og ikke forstod manglende spilletid til Duelund.

Spiller Poulsen med samme typer kanter som i Viborg, så synes jeg GF mangler noget her. Har AGF spillere nok der kan sætte en mand?

Er det Emmerys vej ind? Gyamfis gennembrud? Og kan Tobias Bech spille her?

I forhold til 9eren så har Ementa (tre mål) og Junior (fire mål) jo ikke brændt felterne af, men de har været gode til at indgå i spillet ude på banen, hvor især sidstnævnte har været god til at lægge af og spille med.

Mortensen er, synes jeg, blevet dårligere i spillet ude på banen, men der er vel kun Serra der kan nogenlunde det samme som opspilsstation, hvis det skal være samme type som i Viborg.

Og så er der dødboldene, som også har været en vigtig ting hos Viborg. Det har været flere forskellige i VFF der har stået for dem, men fælles for deres scoringer på dødbolde er, at de ofte har været mere kreativt tænkt end AGFs, som ofte har været ren fysik. Viborg er ikke ligeså store som AGF, men de har været kloge!

Det kan Poulsen måske også bringe ind. Han ved i hvert fald selv, hvordan man slår en god dødbold.

Antager vi, at Poulsen vil meget af det samme som gennemgået, så er jeg spændt på, hvad det betyder for Links og Mølgaard. Sidstnævnte kan godt spille en en fireback-kæde. Det kan Links næppe, men kan han rykkes længere frem på kanten? Eller er det nu, han skal videre? Hører både England og USA kunne være en destination.

Og hvad med Nicolai Poulsen? Skal han bare have 6eren? Eller vil Jakob Poulsen have en med mere bold?

Efter en lang omgang i øst og vest, så hermed et bud på, hvordan GF kunne spille mod Sønderjyske med ovenstående og CVs udmeldinger om foryngelse in mente

Hansen

Beijmo - Tingager - Callø - Kahl

Madsen

Arnstad - Anderson

Ny spiller - Mortensen - Emmery​

Latest posts

Back