Hermed et forsøg på at dykke lidt ned i Viborg under Poulsen. Jeg har i denne sæson set over 80 procent af deres kampe og arbejder i fodboldverdenen. Uden at være træner, skal siges.
Jeg havde også håbet, at Mediano eller andre havde været mere konkrete på Poulsens taktiske tanker, men altså hermed mit bud.
Først og fremmest så er Jakob Poulsen optimist. Mod Silkeborg og Sønderjyske koster det mål at spille ud bagfra, men det fik ham ikke til at ændre noget. Det vil de fortsat lød beskeden og det gjorde de, selvom det var direkte skyld i mål i mod.
Oftest spillede han med en klassisk fire-kæde. Foran lå Jeppe Grønning som 6er og foran ham to 8ere. På kanten lå to gode gammeldags kantspillere der havde mandat til at udfordre og så en tung 9er, der var god med ryggen mod mål.
Opbygningsspillet synes jeg har været fascinerende. De to backs skubbede ofte langt op og så trak de to CBs ned på linje med målmanden. Når der så var plads oppe i banen, blev der slået direkte, satsede og flade bolde op mod de offensive.
Det kunne godt tale for
Jesper Hansen i målet. Selvom han bestemt ikke er blandt de bedste i ligaen med fødderne, som da han kom frem, så er Wahlstedt i hvert fald ikke bedre.
Tingager har jo spillet i en firebackkæde masser af gange. Så det burde han igen kunne være en styrmand i, selvom Klaus Egelund siger noget andet…
Men der går nok ikke 60 kampe mellem hvert gule kort, hvis han ikke er sweeper. Trods alt.
I det hele taget så er Viborg gode til at vinde momentum på bolden. De er gode til at få overtaget i kampene ved at være kloge på bolden og så sætte deres udfordrende spillere i scene. Mod FCK hjemme er de bagud 2-0, men kommer tilbage via mod på bolden og gode bevægelighed. Deres 8ere og kantspillere er gode til at indgå i kombinationer, men de er også gode til at sikre at især dem på kanten får bolden i gunstige områder og situationer. Ofte ligner det, at modstanderne er fanget i en omstilling siden eksempelvis Serginho eller Njoh pludselig har oceaner af plads, men ofte er det noget Viborg har spillet sig til mod et hold der har været i etableret forsvar.
Jeg glæder mig til at se, hvad
Arnstad,
Madsen og måske også
Anderson kan i et mere dynamisk sammenspil.
Havde
Duelund passet ind her? Ja, det havde han nok. Han kender også Poulsen for gammel tid. Men det er jo også CV, der har vendt tomlen ned. Så sent som i efteråret ville Jakob Nielsen flere gange gerne forlænge med Duelund, men CV har ikke haft samme interesse, virker det til.
I øvrigt var det spillere som Anderson og Madsen der tog ordet på det spillermøde Bruchmann nævner i Breaking-podcasten, og ikke forstod manglende spilletid til Duelund.
Spiller Poulsen med samme typer kanter som i Viborg, så synes jeg GF mangler noget her. Har AGF spillere nok der kan sætte en mand?
Er det
Emmerys vej ind?
Gyamfis gennembrud? Og kan
Tobias Bech spille her?
I forhold til 9eren så har Ementa (tre mål) og Junior (fire mål) jo ikke brændt felterne af, men de har været gode til at indgå i spillet ude på banen, hvor især sidstnævnte har været god til at lægge af og spille med.
Mortensen er, synes jeg, blevet dårligere i spillet ude på banen, men der er vel kun
Serra der kan nogenlunde det samme som opspilsstation, hvis det skal være samme type som i Viborg.
Og så er der dødboldene, som også har været en vigtig ting hos Viborg. Det har været flere forskellige i VFF der har stået for dem, men fælles for deres scoringer på dødbolde er, at de ofte har været mere kreativt tænkt end AGFs, som ofte har været ren fysik. Viborg er ikke ligeså store som AGF, men de har været kloge!
Det kan Poulsen måske også bringe ind. Han ved i hvert fald selv, hvordan man slår en god dødbold.
Antager vi, at Poulsen vil meget af det samme som gennemgået, så er jeg spændt på, hvad det betyder for
Links og
Mølgaard. Sidstnævnte kan godt spille en en fireback-kæde. Det kan Links næppe, men kan han rykkes længere frem på kanten? Eller er det nu, han skal videre? Hører både England og USA kunne være en destination.
Og hvad med
Nicolai Poulsen? Skal han bare have 6eren? Eller vil Jakob Poulsen have en med mere bold?
Efter en lang omgang i øst og vest, så hermed et bud på, hvordan GF kunne spille mod Sønderjyske med ovenstående og CVs udmeldinger om foryngelse in mente
Hansen
Beijmo - Tingager - Callø - Kahl
Madsen
Arnstad - Anderson
Ny spiller - Mortensen - Emmery