Billeder af AGF som danske mestre 2026!
Jeg tror bestemt på der er en hård klike i AGF, og jeg tror Jakob Poulsen har formået at rykke lidt ved den, fordi der her været skader.Jeg har ikke anden agenda end at finde en troværdig sammenhæng. Når Uwe citeres for at sige han er tvunget til at spille ungt, er det ikke fordrende for god debat at gå den vej.
Nuvel. Du har rene hensigter og påpeger blot, at det Uwe blev citeret for at skulle spille ungt lå i sommerpausen, og jeg flytter det tilbage i foråret. Så din formulering der beklikkede mine motiver var reelt et spørgsmål om hvorvidt jeg har styr på det, og hvad der ligger bag min påstand.
Spørgsmålet er oplagt til et kort svar, jeg vil forsøge at besvare det kort, men screw down the expectations.
Uwe blev lang tid beskyldt og kritiseret for ikke at benytte nogen af de mange unge spillere der i truppen. Da CV kom til konstaterede man at Gyamfi og Callø ikke skulle være del af AGF i foråret.
Arnstad og Jacob Andersen var sluset ind på holdet, og der var gjort en indsats med Badji og han var inde omkring holdet. Det efterlader Bach, Wahlstedt og JJA, tre spillere Uwe viste meget begrænset appetit på at benytte.
Det er dem, jeg hentyder til, når vi taler 'at spille ungt' i denne kontekst. Og de var også alle tre med i Haderslev og to af dem ikke igen efter det. Emmery blev sluset ind på holdet under Uwe i løbet af foråret.
Forløbet i foråret er svært at skille ad, fordi der var skader til Kahl og Links. Dermed kan Uwe være blevet tvunget af omstændighederne til at benytte JJA og Bach. Men han kan også være tvunget af CV til ikke at omplacere andre spillere og benytte de to unge, som man havde så mange håb til.
Mht Wahlstedt er jeg overbevist om Uwe ikke havde den fjerneste lyst til st sætte ham på mål, og kun gjorde det fordi han var under pres.
Er det en 'smoking gun'?. Måske ikke. Wahlstedt er formentlig ikke nok. Men Bach og JJA virker også til at være påtvungent Uwe og fastholdt så JP skulle benytte dem, sammen med Wahlstedt.
Så når Uwe ser en spillertrup gøre oprør efter et elendigt nederlag, hvor han blev tvunget til at spille Wahlstedt, og formentlig blev presset på Bach og JJA - den er mere usikker, men jeg tror den holder: så er det jo oplagt for Uwe at tænke der er en vis sammenhæng mellem det elendige forår, og en spillertrup der mistede tilliden.
Jeg trækker lige en parallel mere: i efteråret var bl.a @Thomas K, mener jeg, ude i diskussioner om en hård klike på holdet, der ville holde unge ude / kæmpe mod ændringer. Det kan sagtens være forbundet til det her. Spillertruppen mistede tilliden til Uwe fordi holdet åbenlyst ikke fungerede, og en fællesnævner var unge / uprøvede spillere på væsentlige defensive positioner.
På samme tid har man en sportsdirektør der anbefaler at gå videre med klubbens træner. Der er et projekt med at forynge holdet og sportsdirektøren har åbenbart vurderet at cheftræneren har sammarbejdsvillighed og tror derfor på samarbeidet kan videreføres ind i den næste sæson.
Jeg siger ikke jeg har har sandheden. Jeg leder efter et rekonstrueret hændelsesforløb der kan forene de observationer der er. Jeg har også en opfattelse af, hvad jeg kaldte 'selvskade', relateret til at stille med LW og JJA som bærende spillere i defensiven. Og jeg havde den samme opfattelse af de to i foråret 2025, hvor Mølgaard i øvrigt også så svag ud. Og hvor Dalsgaard spillede bedst, men desværre med udfald, og hvor Akoto desværre blev skadet tidligt. (Mit hensyn var at vinde kampe og se om man kunne nå sølv eller bronze, og sidesidenn en europæisk kval-kamp).
Jeg tager meget gerne mod alternative forklaringsmodeller, faktuelle korrektioner eller udfordringer der er baseret i at forstå og forklare.
Jeg gider ikke få forklaret at Uwe ikke ville, eller at klubben altså skulle spille med talenter. Den tager vi i anden sammenhæng, her handler det om det det handler om.
Jeg tror de spillere jeg listede op tidligere, har siddet tungt på toppen af hierakiet, og det er dem Uwe, Jakob og David går til når de skal have råd og skal tale opstillinger osv.
Jeg tror det der er “gået galt” er at Uwe følte sig overbevist om, at hans tilgang var den rigtige. Den krævede voldsom fysik fra spillerne. De tabte i et væk, og følte ikke der var et reelt alternativ til deres plan A.
Jeg tror ikke det er specielt unormalt.