New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 131K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Ja. Det var ikke kønt.

Ser man den på Bech er det for mig den mest tydelige. Albue og arm hører ikke hjemme der.

Knudsens straffe kommer lige efter. Men vil altid være en diskution om hvor let Hornemann falder.

Emmery’s er ikke et straffespark

Hvis jeg liiige skal forsvare VAR bare en gang.. Og kan kun én gang :)
Så er det svært for VAR at ændre straffet når der er en albue/arm i ryggen på Emery, som bevæger sig fremad = Skub... Den er tynd, men svær at omgøre for VAR

De to andre... tja...

Så er det svært for VAR at ændre straffet når der er en albue/arm i ryggen på Emery, som bevæger sig fremad = Skub... Den er tynd, men svær at omgøre for VAR

De to andre... tja...
Ja, korrekt.

Forkerte tråd jeg skrev i, for min kommentar er alene om dommerens vurdering af situationerne.

De to andre... tja...
VAR må ikke omgøre den. Det ændrer ikke på, at alle tre er dommerfejl, selvom VAR protokollen, gør det vanskeligt at intervenere - og så bliver det småkomisk, når det mindste af tre straffespark dømmes, mens de to største ikke gør.

VAR må ikke omgøre den. Det ændrer ikke på, at alle tre er dommerfejl, selvom VAR protokollen, gør det vanskeligt at intervenere - og så bliver det småkomisk, når det mindste af tre straffespark dømmes, mens de to største ikke gør.

Jojo bestemt.. Der var fordi tråden hed "Debat om VAR" at jeg gik ind og snakke VAR.. :)

der skal virkelig laves om i var protokollen, som den er nu er var jo ubrugeligt i en tredjedel af situationerne , uønsket i den næste tredjedel, og kun i den sidste tredjedel fungere det nogenlunde, og der er så ekstremt meget forvirring.

enten skal vi gå all in på det, og give var vognen magt, således at de bare kan sige i øret på dommeren "den korrekte dom er dette" og så skal dommeren bare dømme det, på både manglende domme og fejldomme, ikke nogle lange var tjek ikke noget clear and obvious bs. så er der også bedre chance for at fange mange af de manglende og forkerte gule kort, indkast og hjørne/mål spark.

hvis man ikke gør det ovenstående, så kan man jo lige så godt bare lade være.

Jeg hæfter mig langt mere ved de mange fine tiltag rettet mod at komme det ødelæggende tidsudtræk til livs:

“Nye nedtællinger ved målspark, indkast og udskiftninger skal sikre, at spillet holdes i gang.
Overskrides tiden, kan boldbesiddelsen gå til modstanderen - eksempelvis et målspark, der bliver til et hjørnespark.
Ved udskiftninger får spillere ti sekunder til at forlade banen efter deres nummer vises på tavlen.
Overskrides tiden, skal spilleren straks forlade banen, og indskifteren må først komme ind ved næste spilstop, efter ét minut spil.
Spillere, der behandles for skade, skal også forlade banen i ét minut, før de kan vende tilbage.”

En tredjedel af kampen er tidsudtræk fra det ene hold, det er godt nok meget stilstand hvis man tager begge hold med, så kan man hurtigt komme tæt på 50% ineffektiv spilletid, godt der kommer lidt fokus på den del.

er det virkelig så svært for en person i var vognen eller en fjerde dommer, at trykke på et stopur hver gang der er spilstop, og så bare tage en procentdel af den tid og ligge på som tillægstid, og i tillægstiden være lidt ekstra tilbøjelig til at forlænge tillægstiden hvis et hold laver tidsudtræk

En tredjedel af kampen er tidsudtræk fra det ene hold, det er godt nok meget stilstand hvis man tager begge hold med, så kan man hurtigt komme tæt på 50% ineffektiv spilletid, godt der kommer lidt fokus på den del.

er det virkelig så svært for en person i var vognen eller en fjerde dommer, at trykke på et stopur hver gang der er spilstop, og så bare tage en procentdel af den tid og ligge på som tillægstid, og i tillægstiden være lidt ekstra tilbøjelig til at forlænge tillægstiden hvis et hold laver tidsudtræk

Jeg gider faktisk ikke ud i et langt skriv omkring det.
Men Brighton trak selv tiden endda på Arsenals dødbolde - og hver gang Arsenal havde en dødbold/frispark stillede Brighton sig ind foran bolden... Det tog 30 sekunder for Arsenal overhovedet at kunne tage frisparket - og SÅ kunne deres tid begynde. Skal tiden starte fra Arsenal får tilkendt et frispark - selvom det er Brighton der stiller sig i vejen? Nej vel... Det bliver bare næste lorte-punkt på moderne fodbold.. at modstander vil se om de kan genere en dødboldstager, så dommer skal blæse modsat retning eller hvad?

Jeg er ved at BRÆKKE MIG - over at Arsenal skal have skyld for alt tidsudtræk i verden pt - og dødbolde - dont get me going... Den ene uge hyldes Liverpool for at få flot gang i deres dødbolde, og den næste uge kritiseres Arsenal for at score mange dødbolde... Og altså nærmest aldrig en mester gennem tiden uden at være dygtige til dødbolde.. Kom nu lidt..

Jeg gider faktisk ikke ud i et langt skriv omkring det.
Men Brighton trak selv tiden endda på Arsenals dødbolde - og hver gang Arsenal havde en dødbold/frispark stillede Brighton sig ind foran bolden... Det tog 30 sekunder for Arsenal overhovedet at kunne tage frisparket - og SÅ kunne deres tid begynde. Skal tiden starte fra Arsenal får tilkendt et frispark - selvom det er Brighton der stiller sig i vejen? Nej vel... Det bliver bare næste lorte-punkt på moderne fodbold.. at modstander vil se om de kan genere en dødboldstager, så dommer skal blæse modsat retning eller hvad?

Jeg er ved at BRÆKKE MIG - over at Arsenal skal have skyld for alt tidsudtræk i verden pt - og dødbolde - dont get me going... Den ene uge hyldes Liverpool for at få flot gang i deres dødbolde, og den næste uge kritiseres Arsenal for at score mange dødbolde... Og altså nærmest aldrig en mester gennem tiden uden at være dygtige til dødbolde.. Kom nu lidt..
det var ikke for at tale negativt, eller positivt for den sags skyld, om noget hold, mere en generel forespørgsel i forhold til bekæmpelse af time wasting

Last edited:
Ro på, jeg påpeger også ineffektiv spilletid fra modstanderen.

Det her handler ikke om up the "arse"nal eller nogen andre klubber specifikt, det er tendensen generelt, jeg godt vil have fokus på.

Og der var lige et frisk eksempel på hvor grotesk det kan være, at det lige var dit hold kan jeg ærlig talt ikke tage mig af.

det var ikke for at tale negativt, eller positivt for den sags skyld, om noget hold, mere en generel forespørgsel i forhold til bekæmpelse af time wasting

Men jeg kan love dig for at det er en potent diskussion i Engelsk fodbold pt.

Ro på, jeg påpeger også ineffektiv spilletid fra modstanderen.

Det her handler ikke om up the "arse"nal eller nogen andre klubber specifikt, det er tendensen generelt, jeg godt vil have fokus på.

Og der var lige et frisk eksempel på hvor grotesk det kan være, at det lige var dit hold kan jeg ærligtalt ikke tage mig af.

Jeg er ret rolig ift jer herinde - men det er ikke til at holde ud at se på på fodbold-twitter, engelske fodboldprogrammer etc.

Jeg er med på det bør handle om alle klubber, og tidsudtræk generelt.
Men i går ser jeg Brighton blokere en masse igangsætninger også.. Det er i den grad en del af problemet - og noget der slet ikke snakkes om.
I gamle dage sparkede holdet med frisparket den bare ind i modstanderen, og så var der gult - fordi de blokerede en hurtig igangsætning. Hvad fanden blev der af det?

• Like
Reactions: Kaj
I øvrigt, så er Arsenal det 6. mindst slemme hold på time-wasting-listen... (billedet viser antal minutter holdet har bolden i spil).

Jeg tror meget af den bias der er omkring det kommer fra, at Arsenal scorer på mange af de dødbolde - som de tager sig god tid om at tage.

Men at man skal høre på Chelsea/United-fans der beskylder Arsenal for at trække tiden, når de selv er langt slemmere - bliver bare skørt.
Det er "tydeligt" at Arsenal gør det - fordi det er det folk kigger efter - og taler om.

time wasting.webp

I øvrigt, så er Arsenal det 6. mindst slemme hold på time-wasting-listen... (billedet viser antal minutter holdet har bolden i spil).

Jeg tror meget af den bias der er omkring det kommer fra, at Arsenal scorer på mange af de dødbolde - som de tager sig god tid om at tage.

Men at man skal høre på Chelsea/United-fans der beskylder Arsenal for at trække tiden, når de selv er langt slemmere - bliver bare skørt.
Det er "tydeligt" at Arsenal gør det - fordi det er det folk kigger efter - og taler om.

View attachment 6324

Jeg forstår ikke det går dig sådan på hvad andre tænker om Arsenal? Nyd da at i ligger til at vinde.

Folk må, for mig, da mene hvad fanden de vil om AGF. Så længe vi vinder i sidste ende, så kan jeg simpelthen ikke bruge min energi på hvad selvbestaltede "eksperter" siger om os. Deres ord tillægger jeg ikke mere betydning end en tilfældig på gaden.

Hvad Keane, carrager, Neville osv siger om Arsenal er, og vil altid være biased.

Finten med at det kun kan ændre hjørnespark hvis det ikke forsinker er jo helt håbløs! Hvem helvede skal vurdere det? Og betyder det ikke bare de bliver afviklet hurtigt ved tvivl for at undgå at miste bolden?
Man kunne også bruge den på indkast. VAR kan nå at dømme alt muligt inden Mads Bech når frem til indkastet.

Jeg synes det lyder rigtigt godt. 2. Gule kort er oftest et skøn, så det bliver kompliceret. Men når man kan opnå mere korrekte hjørnespark er det oplagt at gøre det. Og når det ikke må ødelægge flow i spillet, tager man bare de helt oplagte situationer hvor det hurtigt kan ses.

Hjørnespark er også oplagt til VAR. Ingen skøn, bare aflæs billederne.

Udfordringen er, at man er gået fra mange dommerfejl, til færre dommerfejl. Men det koster tid og derfor forventer nogen at det derfor må være absolut fejlfrit. Dommerskøn er netop skøn. Og en VAR-dommer må også foretage skøn, og ind i mellem må han acceptere dommerens skøn, selvom det er iffy.

Med hjørnespark kommer man formentlig til at få langt flere korrekte kendelser hvor man kun bliver generet når en kendelse ændres (spillerne er ved at gøre klar til hjørnespark/målspark, men dommen ændres eller inden afviklingen igangsættes). Så må man acceptere at nogle fejldomme får lov at stå, fordi det tager for lang tid at se igennem.

Risikoen er, at det bliver forhastet, så der kommer fejlagtige rettelser. Men i det store billede er det et oplagt win.

Min tanke er.. Hvor mange hjørnespark er engentlig forkert dømt, og kan ændres hurtigt? Jeg frygter vi kommer til at bruge endnu mere tid på at vente.. De siger godt nok det ikke må lave stop i spillet, men hvad hvis de liiige står og er tæt på at få det tjekket og så kommer sparket.

Ideen er grundliggende god, men frygter det kommer til at blive noget rod.

Også med Gult nummer 2, som igen er en "vurdering" af om det er nok osv.

View attachment 6324
Der er 3 min og 40 sekunders forskel.. Synes den store problematik burde være at seerne kun får ca 54 min fodbold ud af 90 min...

Latest posts

Back