New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 132K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
I stand corrected, eller måske bedre med den officielle kilde:

d. Forveksling af spillere (advarsel eller udvisning)
Hvis dommeren straffer en forseelse og derefter tildeler en forkert spiller fra det pågældende hold en advarsel eller udvisning, kan identiteten på den spiller, som har forset sig, reviewes. Selve forseelsen kan ikke være genstand for review, medmindre det handler om en scoring, et muligt straffespark eller et direkte rødt kort (jfr. de tre punkter ovenfor).

Kæmpe fejl at VAR ikke griber ind i dag.
Faktisk tæt på en skandale at sove så meget i VAR-rummet, når Winther allerede havde gult.

Dette er fra DBUs protokol om hvornår VAR må gribe ind:

d. Forveksling af spillere (advarsel eller udvisning)
Hvis dommeren straffer en forseelse og derefter tildeler en forkert spiller fra det pågældende hold en advarsel eller udvisning, kan identiteten på den spiller, som har forset sig, reviewes. Selve forseelsen kan ikke være genstand for review, medmindre det handler om en scoring, et muligt straffespark eller et direkte rødt kort (jfr. de tre punkter ovenfor).

Men denne del betyder vel, at et forkert givet gult kort ikke kan føre til review?
Det er selve forseelsen der ikke kan føre til review. Altså VAR kan ikke ændre at der er frispark og skal uddeles kort. For det er dommerens dom på banen.
Men VAR skal saftsuseme gribe ind, når der gives et forkert gult kort, som i stedet skulle være givet til en spiller, der allerede havde gult kort i forvejen.

Det er selve forseelsen der ikke kan føre til review. Altså VAR kan ikke ændre at der er frispark og skal uddeles kort. For det er dommerens dom på banen.
Men VAR skal saftsuseme gribe ind, når der gives et forkert gult kort, som i stedet skulle være givet til en spiller, der allerede havde gult kort i forvejen.
Men der er ingen som har opdaget det? Heller ikke kommenteringen under kampen, agf eller medierne efterfølgende?

Dommeren kan vel.med nogen ret mene, at to Fredericia-spillere begge begik frispark, og at han med vilje gav kortet til ham, der kom løbende bagfra. Ved første øjekast fangede jeg heller ikke hvor stort et frispark, Winther faktisk begik.

Hvis dommeren gav gult kort til den spiller, han ønskede at give gult kort, kan det så omstødes af VAR?

Dommeren kan vel.med nogen ret mene, at to Fredericia-spillere begge begik frispark, og at han med vilje gav kortet til ham, der kom løbende bagfra. Ved første øjekast fangede jeg heller ikke hvor stort et frispark, Winther faktisk begik.

Hvis dommeren gav gult kort til den spiller, han ønskede at give gult kort, kan det så omstødes af VAR?
Tak for at formulere det bedre end jeg kunne.

Nej, det kan det nemlig ikke som jeg har forstået konceptet mistaken identity. Det er kun hvis han ser situationen rigtigt, men tager fejl af hvem af de to der kom løbende og stod foran. Hvis han reelt troede at ham der kom stormende var den mest skyldige part, er det ikke mistaken identity og VAR må ikke blande sig.

Ja, den kan omstødes af VAR.
Det er identitet af spilleren der skal have advarsel, der kan omstødes.
Ikke om der er frispark eller der skal uddeles en advarsel.

Man se på Winther (der begår frisparket og havde et gult kort), at han godt ved at han har dummet sig og skal ud.

Jessen kommer egentlig bare løbende og kommer i karambolage med Links, fordi Links bliver væltet af Winther.

Det er ringe set af dommeren. Men det er langt værre, at VAR ikke fanger den. Den tydelige slow kører mens dommeren noterer Jessen i bogen, så de havde god tid til at omstøde kortet.

Oveni fratager dommeren AGF en god mulighed i kontraen ved ikke at lade fordelen køre.

Last edited:
Tak for at formulere det bedre end jeg kunne.

Nej, det kan det nemlig ikke som jeg har forstået konceptet mistaken identity. Det er kun hvis han ser situationen rigtigt, men tager fejl af hvem af de to der kom løbende og stod foran. Hvis han reelt troede at ham der kom stormende var den mest skyldige part, er det ikke mistaken identity og VAR må ikke blande sig.
Jeg kan godt forstå, hvis dommeren i situationen ser det som om det er ham der er bagved, der skubber Knudsen (eller var det Yakob?) ind i spilleren der står stille. Hvilket tilsyneladende er det der dømmes. I slow er det dog ret tydeligt, at han ikke bliver skubbet, men at det er manden der står stille, som træder ind i hans bane og burde have haft det gule kort.

Jeg kan godt forstå, hvis dommeren i situationen ser det som om det er ham der er bagved, der skubber Knudsen (eller var det Yakob?) ind i spilleren der står stille. Hvilket tilsyneladende er det der dømmes. I slow er det dog ret tydeligt, at han ikke bliver skubbet, men at det er manden der står stille, som træder ind i hans bane og burde have haft frisparket.
Helt enig. Jeg aner dog ikke, om VAR kan komme i spil i den situation - jeg ville instinktivt gætte på nej.

Last edited:
Helt enig. Jeg aner dog ikke, om VAR kan komme i spil i den situation - jeg ville instinktivt gætte på nej.
Den er lidt interessant - for er der mistaken identity eller er det bare fordi dommeren dømmer forkert og fastholder.

Frisparket (og kortet) er der under alle omstændigheder. Det store spørgsmål er, om VAR burde kalde dommeren ud for at se hvem der er agressoren som laver frisparket på Links. Det er faktisk et hårdt frispark han laver og ham der får advarslen er lettere uskyldig i hændelsen - han rammer Links fordi han bliver løftet over i ham.

Den er her efter 4:45 https://superliga.dk/kampe/2025-2026/fc-fredericia-agf-15-02-2026

Edit: Leander skriver følgende som betyder en gråzone

Otte minutter senere var den så gal, da Winther body checkede en fremadstormende Gift Links i fuldt firspring. Holdkammerat Jakob Jessen kom også til, og fik skubbet Links det sidste stykke i jorden, og så ventede man bare på, at Maae gav Winther gult/rødt kort. Men nej – Maae valgte Jessen som synderen, og så slap Winther for karantæne og for undertalsspil til Fredericia de sidste godt 10 minutters tid.

Lovmæssigt kan VAR ikke gå ind og anbefale Maae at kigge situationen i gennem for “Mistaken Identity”, med mindre Maae decideret siger til VAR, at han giver gult til Jessen for benspændet, selvom det åbenlyst er Winther, som begår det. Der er lovhjemmel til at straffe Jessen for puffet, selvom det i hårdhedsgrad vel er 90-10 i Winthers favør på frisparket.

Ps: Han mente straffesparket var godt forsvarsspil ud fra det han så på tv og det ikke burde dømmes.

“Lovmæssigt kan VAR ikke gå ind og anbefale Maae at kigge situationen i gennem for “Mistaken Identity”, med mindre Maae decideret siger til VAR, at han giver gult til Jessen for benspændet, selvom det åbenlyst er Winther, som begår det. Der er lovhjemmel til at straffe Jessen for puffet, selvom det i hårdhedsgrad vel er 90-10 i Winthers favør på frisparket.”
Det kunne være interessant at høre samtalen med VAR, for spørger de Maae om han var sikker på hvem der skulle have advarslen? Teknisk set kan han jo godt vælge at det er rigtigt, det er ikke “mistaken identity” på den måde at der er én spiller involveret og en anden der får advarslen, men skal han tage stilling til det eller er det noget han måske opdagede efter kampen? Hvis man viste et klip med det frispark til 100 dommere, der ikke har set det før, og spurgte dem hvem af de to der begik det, er jeg ikke sikker på en eneste vil svare at det var Jessen, men det kan stadig bare være en fejlvurdering af situationen af Maae og ikke “mistaken identity.”

Det kunne være interessant at høre samtalen med VAR, for spørger de Maae om han var sikker på hvem der skulle have advarslen? Teknisk set kan han jo godt vælge at det er rigtigt, det er ikke “mistaken identity” på den måde at der er én spiller involveret og en anden der får advarslen, men skal han tage stilling til det eller er det noget han måske opdagede efter kampen? Hvis man viste et klip med det frispark til 100 dommere, der ikke har set det før, og spurgte dem hvem af de to der begik det, er jeg ikke sikker på en eneste vil svare at det var Jessen, men det kan stadig bare være en fejlvurdering af situationen af Maae og ikke “mistaken identity.”

Og det er der hvor VAR bliver lidt underligt for os som tilskuere.

Det burde være med til at rette fejl men samtidig er der nødt til at være konkrete rammer at arbejde under - de udfordrer indimellem forståelsen hos mig ;) Som du er inde på, ville det nok være de færreste dommere som ville give Jessen en advarsel men det var der den endte.

Men ja - det kunne være sjovt at høre samtalen. Reelt bør VAR vel ikke sige noget til dommeren, da det er ham som skal sige, hvorfor han dømmer som han gør. I den forbindelse kunne det også være lidt sjovt, at vide hvordan samtalerne normalt er. Altså siger dommeren til VAR hvorfor han uddeler en advarsel eller er som regel noget de springer over.

Latest posts

Back