New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
@ alle - haha ja s?dan kan man blive ved :-)

Men synes vi trods den krisesnak der var fra nogens side, at vi spillede p?nt op med fck og fcm, og det var ikke umuligt at vi var kommet derfra med noget.

At vi har et par kiks derudover - ja det har alle hold. Men ja hvis nu... er altid kontraktisk og egentligt ligegyldigt i fodbold.

Siger dog noget om at l?ngere er der ?benbart heller ikke op i en god s?son. AaB har f?r taget guldet med lavt budget under Kent Nielsen. Ikke vi g?r det - siger jeg slet ikke. Vi kan stadig liges? godt ende som nr 8.

K?rer for AGF 360 grader

Med det nye stadion projekt og alle de afledte effekter og st?rre ?konomi, og aktuel sportslig succes som base for at optimere hele vejen rundt, s? synes jeg vi har taget et stort skridt mod at kunne ende i top 6 hvert andet ?r

M?ske endda p? sigt s?tte os tungt p? den plads som 4. bedste klub, og ca. 9 af sidste 10 ?r i top 6 - som FCN har siddet tungt og stadig er favorit til kraft af st?rre budget.

Is?r AaB og OB presset

Desuden er b?de AaB og OB presset p? ?konomien, mens vi har f?et styr p? den. Det kan dog vende igen. FCN er presset p? m?ske ikke at komme i top 6 i ?r og f? helt s? mange super salg som f?rhen, Omvendt har de meldt ud, at de nu har bedre ?konomi til at holde p? talenterne i flere ?r og ikke skyde dem af s? hurtigt.

Randers har ogs? sidste par ?r v?ret presset p? ?konomien, men klarer sig igen over evne p? godt k?bmandskab og fight - og gode pr?stationer hos is?r Sabba og Egho. Og som altid unge talenter p? vej frem og nogle bundrutinerede. Plus de igen igen har en god keeper. Efterh?nden en tradition.

S?nderjyske har for f?rste gang i ca 10 ?r f?et et k?mpe stort underskud ift deres lille butik. De begrunder det i satsningen p? at blive ligaen der sk?res med 3 nedrykkere fra 14-12. Den del af satsningen ser ud til at holde, men satsning p? top6 i ?r sker ikke.

Bronzen historisk set:
Overraskelse hvert andet ?r

Siden Herf?lge i 2000 er et jo kun sket for fcn og aab to gange at snuppe guld - i en s?son hvor alt klappede. Men nu er der 3 store der skal overhales og de er st?rre end i 8, 12 og 14, hvor det skete.

Kigger man p? s?lv har der ogs? kun v?ret to overraskelser - fcn og s?nderjyske siden 99.

Plus OB 3 gange, da Leasy manden legede  Kasi. Nu leger han kun en kvart Jan Bech. S?dan lidt komisk sagt.

Derimod har der v?ret en overraskelse p? bronzen n?sten hvert andet ?r siden 2000. Bliver nok ikke s? ofte fremover.

Jeg dr?mmer om

At AGF etablerer sig i top 6 mindst hvert andet ?r. Og p? sigt som hovedregel, og udvikler sig til den 4. st?rste klub og skubber FCN af den trone. Hen over n?ste 10-15 ?r m?ske med sm? skridt kan tage steppet op til bif-fcm p? godt k?bmandskab. Eller p? f? ?r med 200 mio+ investors.

Bronzen er ikke helt urealist at dr?mme om ind i mellem - m?ske i ?r allerede...

AaB, OB og FCN
Vi skal huske at OB som vi sammenligner os med bortset fra sidste ?rs fine 5. plads, ligesom os har en ?rkenvandring og ?rr?kke udenfor top6. AaB der ellers p? vildeste vis har 4 mesterskaber i moderne tid, ogs? i flere ?r har ligget som bl?dmellemvare, dog hentet nogle 5. pladser.

AaB, s?soner, statistik fra superligaen - SuperStats
OB, s?soner, statistik fra superligaen - SuperStats
FC Nordsj?lland, s?soner, statistik fra superligaen - SuperStats

Danmarksmesterskab - Wikipedia, den frie encyklop?di(fodbold)

Forventningerne til AGF kommer igen udefra....

De snakker AGF op til nr 3 med afstand og bejler til s?lv. Ikke s? s?rt AGF har det sv?rt med de evige forventninger fra journalisterne.

Alle har jo n?rmest st?et i k? med ros og for at snakke agf op

Men h?ber da journalisterne f?r ret denne gang. Men vi har set det f?r sidste 22 ?r.

37 min inde og ca. 18 min frem.

Superliga preview #18 med Jonas Hebo Rasmussen & Benjamin Leander by Mediano...

Stone Cold said:
Dichio said:
De snakker AGF op til nr 3 med afstand og bejler til s?lv.

"Bejler til s?lv" er alts? bare useri?st... Vi henter ingen af det to FC Plastik klubber i denne s?son, og n?ppe heller i den n?ste. Det ser jeg ikke ske.
Som jeg forst?r Benjamin Leander, s? siger han kun at AGF lige nu er et liges? st?rkt hold som FCK, og det g?r han ud fra den data han har p? de to hold, hvor AGF f.eks. lige nu har over 70 afslutninger mere p? modstanderens m?l, end de har mod AGFs, FCK har kun et overskud p? godt 20 og BIF har +5. Han siger dog ogs? at man m? forvente at FCK bliver st?rkere i slutspillet hvor kampprogrammet er nemmere for dem. Jeg h?rer ikke at han forventer at AGF skal udfordre FCK om s?lvmedaljerne efter 36 spillerunder.

Jo jo enig med dig T-Knogle. Altid skarpe indl?g fra dig :-)

De siger dog favorit med afstand til bronze - og bejler til s?lv. Og tr?kker i land og siger vi ikke snyder top2. Underforst?et bedste bejler til at overraske, is?r hvis vi forts?tter det point snit. Og ja g?r vi det kan alt ske. Vi s? det med fcn og aab - herf?lge i 2000, og leicester osv osv auxerre med 25.000 indbyggere tog de ikke ogs? et fransk mesterskab med ham der havde v?ret tr?ner siden vist 1961 eller noget.

Leander er en st?rk betting og fodbold analytiker og de stats fejler bestemt ingenting og viser ogs? hvor st?rke vi har v?ret.

Jeg er selv gammel mand i betting og journalist faget og skrevet om agf og fodbold for mange ?r siden snart, og det handler jo meget om vinklingen, og hvordan statistik bruges og kan misbruges. Alts? der er jo stor forskel p? om man kigger p? alle 18 kampe, kun de 5 f?rste (hvor DN skulle ud osv), de n?ste 13 kampe hvor vi har f?et pointsnit til at ende i top2 og tager man de sidste 4 kampes  pointsnit p? 3 pr kamp vinder vi jo guld.

Indenfor betting statistik snakker man om der skal 1000 - m?ske 10.000 udfald til f?r sandsynlighed er valid. S? 4 og 13 kampe g?r ingen sommer. Men en s?son er trods alt kun 30 kampe og AaB vandt med et budget p? 30 mio. AGF bruger 40 mio nu.... s? dr?mmene har frit spil.

Og det ser ogs? lyst ud :-)

N? men ind og lyt - guderne og journalisterne er med os lige nu :-)

Men ind og h?r programmet - minut 37 og 18 min frem. Nyd succesen, guderne er med os, journalisternes sol skinner p? os. Om 8 runder snakker de m?ske om krise i agf, DN skal fyrres og agf's naive tro p? egen form?en og k?mpe stadion til midterhold. jo jo vi har pr?vet det f?r.

- Vi har vist rettidig i omhu i forhold til at have beredskabet klar, hvis der bliver behov for en kapitaludvidelse, siger han til klubbens hjemmeside.

Det behov kommer da hurtigt, hvis underskuddet i 2019 bliver p? de forventede ca. 35 mill. (sidste s?son 22 mill.) Det er alts? helt vildt, den klub har form?blet 2x CL penge og sidst mange millioner fra Bassogog salget.

Fint nok at have store ambitioner men AaB lyder ikke til at have l?rt af fortiden, hvis de planl?gger sportslig succes skal redde deres ?konomi. Det strategi har de ogs? pr?vet f?r som n?vnt ovenfor.

Jeg tror at AaB br?ndte nallerne s? meget med deres boliger at de endte med at frygte komfuret, fremfor at l?re at styre temperaturen. Jeg ved ?rligt talt ikke hvad de har brugt alle pengene p?, for de har jo haft nogle rigtig gode s?soner og vanvittige salg i nyere tid, uden jeg s?dan falder i svime over deres trup. Vi ved jo ogs? af erfaring at de ikke har sluttet markant bedre end os, hvor det kun er blevet til ?n tur i Top 6, der udm?ntede sig i en 5. plads foran Horsens.

AaB virker for tiden som et hold der er virkelig d?rlige til at bruge deres penge, men det kan jo v?re at det hj?lper at de har vippet Gaarde ud.

AaB virker for tiden som et hold der er virkelig d?rlige til at bruge deres penge, men det kan jo v?re at det hj?lper at de har vippet Gaarde ud.

[member=175]Zinras[/member]?

Jeg synes AaB g?r det, som AGF og andre gjorde f?r i tiden, hvor man bruge rigtig mange penge p? f? rigtig gode spillere, men glemte at holdet var det vigtigste.

S? hvor vi har hentet Thorsteinsson til en plads hvor vi i forvejen har Ankersen, Gersbach hvor vi har H?jer, Diks hvor vi har Munksgaard, Jovanovic hvor vi havde Eskelinen, og NP gratis hos en konkurrent, s? hentede de Lucas Andersen, Patrick Olsen og Fossum, og har masser af kvalitetshuller i truppen som jeg ser det.

Jeg er t?ske-glad for den m?de PC forvalter budgettet p?. Kun Gift Links mangler vi at se meningen i. Gersbach har allerede bevist at han bliver en god arvtager/godt alternativ, ligesom Diks faktisk ogs? har f?et en del tid. NP, Thorsteinsson og Helenius spillede alle i Superligaen i forvejen, hvilket har gjort deres indk?ringstid ca. 0 sekunder lang.

Stig AKA Frank Heskj?r said:

[member=175]Zinras[/member]?

Jeg synes AaB g?r det, som AGF og andre gjorde f?r i tiden, hvor man bruge rigtig mange penge p? f? rigtig gode spillere, men glemte at holdet var det vigtigste.

S? hvor vi har hentet Thorsteinsson til en plads hvor vi i forvejen har Ankersen, Gersbach hvor vi har H?jer, Diks hvor vi har Munksgaard, Jovanovic hvor vi havde Eskelinen, og NP gratis hos en konkurrent, s? hentede de Lucas Andersen, Patrick Olsen og Fossum, og har masser af kvalitetshuller i truppen som jeg ser det.

Jeg er t?ske-glad for den m?de PC forvalter budgettet p?. Kun Gift Links mangler vi at se meningen i. Gersbach har allerede bevist at han bliver en god arvtager/godt alternativ, ligesom Diks faktisk ogs? har f?et en del tid. NP, Thorsteinsson og Helenius spillede alle i Superligaen i forvejen, hvilket har gjort deres indk?ringstid ca. 0 sekunder lang.

Er top 4 ikke en lidt uambiti?s udmelding n?r man vil have Aalborgensere til at hoste op med spareskillingerne og st?tte projektet? Top 4 betyder vel at man ikke forventer at kunne indhente hverken FCK, FCM eller Br?ndby, der synes jeg at JNs udmeldinger er v?sentligt mere interessante, han siger vi har indhentet Br?ndby p? sponsor siden, og at vi kan ikke indhente FC Midtjylland uden et nyt stadion. Hvis det kun er FCK der er for langt v?k ?konomisk, s? m? s?lvmedaljer vel blive ambitionen n?r stadion er der, og s? skal der jo ikke meget formnedgang hos FCK til, f?r mesterskabet er indenfor r?kkevidde.

Jeg l?ser AaBs udmelding som et fors?g p? at melde mere offensivt ud end bare top 6, men manglende ambitioner i forhold til mesterskaber. Top 4 kunne nok ogs? v?re ambitionen uden kapitaludvidelsen, s? pengene skal nok ikke g? til en mere aggressiv strategi i forhold til det m?l, det handler sgu nok prim?rt om at f? lokket s? mange penge op af lommen p? de lokale, til at d?kke det hul som Allan Gaarde efterlod.

?konomisk er AaB langt efter FCK, FCM og Br?ndby. De er ogs? et p?nt stykke efter FCN og de er m?ske nok p? h?jde med AGF og OB, men tilsyneladende kun ved at bruge en masse penge de ikke har. Og AGF er ogs? en del foran p? fx sponsorindt?gter og kommer til at tage nogle ryk fremad med nyt stadion osv. I det lys er top-4 vel ikke s? uambiti?st, mens man med top-2 n?rmest med garanti ville komme til at se lidt dum ud. Top-4 er vel det det kr?ver for at ende i top-6 de fleste s?soner og det ville jo v?re et p?nt fremskridt, ligesom det vil v?re det for os. Jeg kan ikke finde et tal for hvor meget de har f?et bemyndigelse til at udvide kapitalen med, det er m?ske bare s? meget som de nu kan f? tilsagn om, men der skal et ret stort bel?b til hvis det skal g?re mere end bare opretholde det nuv?rende niveau. En urealistisk udmelding ville vel trods alt ikke g?re de penge nemmere at finde.

Winther date=1576049645 said:
?konomisk er AaB langt efter FCK, FCM og Br?ndby. De er ogs? et p?nt stykke efter FCN og de er m?ske nok p? h?jde med AGF og OB, men tilsyneladende kun ved at bruge en masse penge de ikke har. Og AGF er ogs? en del foran p? fx sponsorindt?gter og kommer til at tage nogle ryk fremad med nyt stadion osv. I det lys er top-4 vel ikke s? uambiti?st, mens man med top-2 n?rmest med garanti ville komme til at se lidt dum ud. Top-4 er vel det det kr?ver for at ende i top-6 de fleste s?soner og det ville jo v?re et p?nt fremskridt, ligesom det vil v?re det for os. Jeg kan ikke finde et tal for hvor meget de har f?et bemyndigelse til at udvide kapitalen med, det er m?ske bare s? meget som de nu kan f? tilsagn om, men der skal et ret stort bel?b til hvis det skal g?re mere end bare opretholde det nuv?rende niveau. En urealistisk udmelding ville vel trods alt ikke g?re de penge nemmere at finde.

AaB har vel historisk haft den fordel, b?de ?konomisk og sportsligt, at v?re blandt de aller bedste ift. udvikling af talenter. Det har givet dem et mesterskab eller to i nyere historie og en masse indt?gter ved spillersalg.

Men om de kan forts?tte tidligere tiders niveau er nok et ?bent sp?rgsm?l. Poul Erik Andreassen er jo som bekendt g?et p? pension ligesom mange konkurrenter har steppet op p? talentfronten. S? det kr?ver en ret stor ledelsesm?ssig indsats at bevare deres DNA og forts?tte med at outperforme de n?rmeste konkurrenter ift. ?konomi.

Personligt tror jeg ikke meget p? dem og den n?rmeste fremtid (de n?ste 2-3 ?r) ligner det nok mere at AGF og BIF s?tter sig p? 3.-4. pladsen mens AaB, OB m.fl. m? k?mpe om de sidste par pladser i top 6.

Holmertz said:
AaB har vel historisk haft den fordel, b?de ?konomisk og sportsligt, at v?re blandt de aller bedste ift. udvikling af talenter. Det har givet dem et mesterskab eller to i nyere historie og en masse indt?gter ved spillersalg.

Men om de kan forts?tte tidligere tiders niveau er nok et ?bent sp?rgsm?l. Poul Erik Andreassen er jo som bekendt g?et p? pension ligesom mange konkurrenter har steppet op p? talentfronten. S? det kr?ver en ret stor ledelsesm?ssig indsats at bevare deres DNA og forts?tte med at outperforme de n?rmeste konkurrenter ift. ?konomi.

Personligt tror jeg ikke meget p? dem og den n?rmeste fremtid (de n?ste 2-3 ?r) ligner det nok mere at AGF og BIF s?tter sig p? 3.-4. pladsen mens AaB, OB m.fl. m? k?mpe om de sidste par pladser i top 6.
Ja. I perioden '99 til '14 hvor de vinder tre mesterskaber tror jeg de har ligget noget h?jere end nu i det ?konomiske hierarki. De har sikkert haft spillersalg, men var ogs? bl.a. i CL dengang vejen var lidt nemmere. De har nok v?ret blandt de bedste til talentudvikling i den periode, men det er ogs? f?r FCM for alvor var i gang, FCN f?r Right to Dream (selvom de ogs? vandt et mesterskab), afstanden ?konomisk til FCK var m?ske lidt mindre, Br?ndby l? underdrejede i den sidste del af perioden og vi selvf?lgelig i hele perioden. Konkurrencen er sk?rpet nu, b?de p? talentdelen og hvad det generelt kr?ver af ?konomi. OB fik m?ske tilsvarende lidt flere penge af Thorborg i den periode og fik s?lv nogle s?soner, men er ramt af det samme nu.

Det er interessant at se p? de tre klubber fra de st?rste provinsbyer, AGF, AaB og OB, som Mediano ogs? har gjort nogle gange, fordi en af dem m?ske kunne h?gte sig p? eller ligefrem kile sig ind et sted i toppen, men der er jo i hvert fald ikke plads til alle tre.

Det er ekstremt vigtigt at AGF rykker nu og det g?r ikke noget at OB og AaB samtidig k?mper lidt med ?konomien s? vi m?ske kan tr?kke fra. Vi er ogs? stadig afh?ngige af at et par andre klubber ikke klarer sig for godt, men det er et problem for AaB og OB hvis vores mission lykkes, hvis de vil gentage succesen fra for 10-15 ?r siden. De risikerer at g? fra ?konomisk m?ske at v?re 3 eller 4 til at blive 5 eller 6 og nu m?ske 6 eller 7 med endnu st?rre afstand til toppen. Og det er ekstra problematisk nu med den nye struktur. Lige nu skal man vel overhale FCN for at ligge 4 (de er lidt en speciel st?rrelse), men indenfor nogle ?r har AGF m?ske ogs? overhalet FCN. S? AaB's ambition kr?ver en hel del penge med mindre Br?ndby og en klub eller to mere f?r store problemer.

Er man kun lige nummer fire fordi man har f?et en indspr?jtning, er det ogs? sv?rt at g?re b?redygtigt. En klub som AaB vil vel kun for alvor kunne lave penge p? spillersalg, som er sv?re at f? rigtig h?jt op i den situation. FCN har dog et koncept for det og AaB har hyret deres nye sportschef der, s? m?ske vil de fors?ge at kopiere det i et eller andet omfang. AGF er i en lidt bedre position fordi vi har haft mere uudnyttet potentiale med d?rlig ledelse og elendige faciliteter. Der rykkes nu bl.a. p? sponsorsiden og der kan ?ges yderligere med nyt stadion. Vi kan m?ske komme op som nummer fire uden den indspr?jtning og s? m? man se derfra. M?let for os skal ogs? v?re at komme helt op i toppen hvor det selvf?lgelig for alvor kan komme til at h?nge sammen ?konomisk.

Holmertz said:
N?r man kigger tilbage om nogle ?r tror jeg man vil konstatere at s?sonen 19/20 var der hvor AGF etablerede sig som klar nr. 4. I f?rste omgang sportsligt og ret hurtigt derefter ogs? ?konomisk.
Vi skal nok have stadion op at st? f?r vi kan tage n?ste ryk, men her i mellemtiden m? vi fors?ge at l?gge os som nummer 4 og i hvert fald komme med i top-6 hver s?son. Hvis vi skal kunne se tilbage p? denne s?son og sige vi etablerede os som klar nummer fire skal vi i hvert fald i top-4 i ?r og det er holdet da ogs? til. Der kommer et transfervinduet, s? vi m? se hvad der sker der og fx et stort Bundu-salg skal udnyttes rigtigt b?de ift denne og de n?ste par s?soner.

Det store sp?rgsm?l er m?ske nok FCN og om de synes de nu har ?konomien til at holde lidt l?ngere p? deres spillere. Det vil kunne l?fte dem sportsligt, men lige nu ligner det jo anden s?son hvor de danser omkring top-6-stregen og m?ske kikser den i ?r. Lige p.t. er det under alle omst?ndigheder meget t?t under top-3 (hvis vi antager at Br?ndby set over flere s?soner klart er i top-3), men der er mulighed for at etablere sig lige bagved og jeg tror i hvert fald vi vil se tilbage p? den her s?son som en n?gles?son hvor de foreg?ende ?rs arbejde bar frugt b?de sportsligt og ift stadion.

Vi kan h?be p? der allerede kommer en pre-effekt de n?ste 3 ?r ift stadion projektet er p? vej.

Det er helt klart at h?be at fcn ikke kommer med i top6 af flere grunde, dels er de den farligeste konkurrent og det vil ramme dem ekstra h?rdt at v?re i nedrykningsspil, da de er h?rdt bundet op af store transfersalg. Men ogs? fordi aab og ob giver flere tilskuere og tv-seere, og vi st?r en smule bedre til dem end fcn og is?r kunst-b?vl samt fine gr?sbaner ud p? for?ret.

Bliver ogs? sp?ndende at se om Man City forl?nger sit ?rlige 8,5 mio sponsoratet til fcn - udl?ber her til for?r.
85 mio over 10 ?r er ogs? en slags penge for FCN. Omend det er lidt usikkert om der er noget return-fee, de 25% eller ikke.

FCN lavede hemmelig aftale med Man City: Kan hente spillere gratis |...

FCN ejeren sagde for et ?r siden, at uden de 85 mio ville der slet ikke v?re et akademi i Afrika. Ved nu ikke helt om jeg tror p? det. Mon ikke de kan finde de knap 10 mio om ?ret. Halvdelen af holdet er jo afrikansk.
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/fifa-vil-undersoege-kontroversiel-aftale-mellem-fcn-og-manchester-city

Latest posts

Back