New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
Holmertz said:
N?r man kigger tilbage om nogle ?r tror jeg man vil konstatere at s?sonen 19/20 var der hvor AGF etablerede sig som klar nr. 4. I f?rste omgang sportsligt og ret hurtigt derefter ogs? ?konomisk.

Jeg synes ikke det er for ambiti?st at sige nummer 3. JEg forventer at vi kommer st?rkere ud af de kommende transfervinduer end Br?ndby. De mister Mukhtar til januar og formentlig ogs? Kaiser p? en fri senest efter denne s?son. Vi har meget mere ro p? bagsm?kken og det eneste der g?r mig urolig er at DN ikke forl?nger. Jeg synes vi er foran Br?ndby p? nuv?rende trup og tr?nerteam samt harmoni i hele klubben.

Det har altid undret mig lidt hvorfor man melder ud om Top 4, fremfor Top 3. Det er pladserne 1-3 der giver bonus, uanset struktur og andet pjat, for det er der man per definition vinder noget. Top 6 giver mening fordi det egentlig bare er et kodeord for "?verste halvdel", selvf?lgelig med en ektra betydning efter den nye struktur: Men den ambition havde 3/4 af ligaen jo alligevel f?r vi fik slutspil, inklusivt os selv.

Top 4 er s? fesent at man lige s? godt kan lade den blive ved Top 6. Det er s?dan noget jeg ville sige ved markedsf?ringsarbejde, hvis jeg skulle fremh?ve noget positivt der m?ske ikke giver bonus alligevel. Top 4 er langt en mere intern end ekstern m?ls?tning, da det ville give god mening for en spiller og mentaliteten i truppen at 4. pladsen er hvad vi i hvert fald kan opn? som hold.

Men hvis jeg skulle kyle 20 mio. i AGF skulle det fandme ikke v?re for at f? 4. pladsen, s? skal der alts? metal til. Man kan n?sten undtage os lidt fordi vi har v?ret s? ringe i s? mange ?r, men det er sgu stadig fesent. Pladserne 4-6 kan man sgu selv lande p?, og s? m? de ringe n?r setuppet m.v. er til at en millionindspr?jtning kan l?fe holdet til medaljer. Emissioner er til for enten at redde din r?v eller opgradere v?sentligt, ikke til man vil tage et marginalt spring op.

AaB er jo ikke et hold der i nyere tid vil n?jes med noget under 6. pladsen alligevel, s? derfor er det en lidt slatten ambition.

Det ser lyst ud for agf, og vi skal  som alle top7 klubber med Br?ndbys problemer have ambition om at tage 3. pladsen.  Statistisk er der ogs? en overraskelse hvert andet ?r - oftest har det dog v?ret FCN der har killet sig ind.

Men omvendt ogs? bare v?re realitisk og nyde succesen, hvis vi er med i top6 hvert andet ?r.

OB og AGF har kun klaret det en gang i ca. 7 ?r, AaB har ogs? problemer med at holde sig der. FCN har v?ret der 8 ud af 9 gange. Og altid 1-2 overraskelser.

S? reelt er vi 6 bejlere hvert ?r til 3 pladser. Hvor fcn pga ?konomi er favorit til at tage den ene.

Men tror p? vi er i gang med at bygge p? til m?sk at kunne distancere ob og aab, samt komme p? linje med fcn. S? det fremover mere er aab, ob, randers og en overraskelse der sl?s om den sidste plads i slutspillet.

Kan ogs? h?be at FCN taber pusten. De har dog meldt ud af ?konomien er s? meget bedre nu at de kan holde p? spillerne. Hvis det lykkes bliver de ogs? en bejler til at kille sig ind i top3 ligesom AGF pt sportsligt ligner en 3er.

H?ber s? meget p? FCN udenfor top6 et par ?r og de rammes p? de der mega transfers og at de kommer ind i den onde cirkel AGF har v?ret i. AGF, OB og AaB er s? store de altid kommer tilbage. Men FCN er en lille klub. Ikke sikkert nogen redder og genopbygger dem, hvis de bliver fast del af bunden, eller m? en tur i 1 div.

Og risikoen bliver stor fra n?ste s?son, hvor man skal slutte mellem 10 bedste for at blive. Med de h?rde odds, ville AGF have haft 2 nedrykninger sidste 5 ?r. OB v?ret t?t p? 3 gange med 10-pladser.

Men n?r Bundu og Amini er v?k. Er vi ogs? lidt sv?kket, det vil tage tid for nye at tage over uanset om det er egne folk eller vi k?ber.

Bare med at nyde succes lige nu MAX - og bruge den til at bygge videre.

Jeg synes man skal lade v?re med at melde noget ud for en p?g?ldende s?son. Det er ris til egen r?v, n?r vi har meldt ud at vi skal vinde medaljer og fort?llingen bliver hver gang, at man ikke lykkes (g?lder for b?de agf, ob og aab).

Enig nr 4 er fesent, og den ambition har ogs? givet AGF s? mange t?sk, fordi det er mere vanskeligt for os at slutte nr 4 end for FCM at vinde guld. Set ift spillere og ?konomi.

Top6 er en god udmelding - det burde kunne lykkes hvert andet ?r pt.
S? kan man altid se derefter. Og have en ambition om at slutte s? h?jt som muligt.

Hvis det handler om den lange bane, synes jeg AGF skal v?re en klub der g?r efter at v?re med i toppen af dansk fodbold og spille med om medaljer. Nogengange nr 3, andre gange nr 5. Hvem ved m?ske en gang guld igen. Men er alts? kun sket 1 gange siden 1960 ... 70 ?r.

Zinras date=1576074101 said:
Top 4 er s? fesent at man lige s? godt kan lade den blive ved Top 6.

Top 4 giver kontinuerligt kampe om EL, og ligger man i top 4 er det realistisk at man k?mper med om bronzen (det maksimale en klub som AGF kan h?be p? de n?ste mange ?r). 

Top 6 kan v?re en 5. eler 6.plads som dem AaB og Horsens fik, hvor de var milevidt fra top 4. 
Der er K?MPE FORSKEL p? top 4 og top 6 som regel. Men sidste ?r+ i ?r er der ikke. S? m?ske klimaet er ved at ?ndre sig i takt med den nye struktur med medaljespillet, som jo ikke ?ndrer sig n?r vi g?r tilbage til 12 hold. Der er topspillet det samme.

Men det er mig uforst?eligt at man kan sige at top 3 er det samme som top 4 i en superliga der traditionelt har haft FCK og BIF som de to helt store faste topklubber. Det er jo omkring den dynamik at top 3 = chancen for bronze, selvom BIF og FCK slutter foran en.

Nu om dage har man FCK og FCM i de to roller. Og det er jo ganske naturligt at se BIF som den naturlige 3'er. 
S? alts? m?let om top 4, og s? jage bronzen fra ?r til ?r alligevel er da et fint leje for b?de AGF, AaB og FCN, samt OB til tider. Det er der loftet er lige nu for de 4 klubber. 

BIF har kun top 6 som m?ls?tning, og s? EL-deltagelse 21/22!
"Br?ndby IF?s sportslige resultater sikrer deltagelse i mesterskabsslutspillet de to kommende s?soner og som sikrer europ?iske kampe fra s?sonen 2021/22"

Selskabsmeddelelse nr. 04/2019 - Opdatering af Strategi 6.4 - Br?ndby IF

Holdene vil jagte top 4, top 3 og medaljer og EL n?r de kommer i top 6, n?rmest allesammen. I hvert fald de hold der er n?vnt her. 
Men det er ogs? vigtigt at have m?ls?tninger der ikke er uden for fornuftens r?kker, for ikke at sige tiln?rmelsesvis urealistiske. Det er jo motiverende at have m?ls?tninger. Men AGFs ?konomiske m?ls?tning med top 8 er ikke demotiverende, tv?rt imod. At have urealistiske m?ls?tninger som top 3 for os hvert ?r, selvom vi kun har v?ret i top 6 en gang i snart over 20 ?r er helt skudt ved siden af.

Det handler om at have en klar plan om at v?re et hold der kan komme i top 6 hvert ?r. ?r selv den m?ls?tning kan fejle. Tr?den her handler jo netop ogs? om hvad der skal til for at kunne forvente top 6 hvert 3. ?r, endsige hvert ?r. BIF var 2-3 point fra at glippe top 6 sidste ?r. 

Ja det var helt s?rgeligt da vores officielle m?ls?tning var top8 - lyder s? kedeligt, men den var dog realistisk. og sv?r nok... top 8 synes jeg personligt er noget vr?vl at sige med der 40 klubber i ligaen. Men top6 kan man godt - is?r pga strukturen. I en alm liga synes jeg det ville hedde top5.

Pusidst med Bif - synes da ellers netop de mener de skal slutte nr 3 og helst nr 2.

Fakta: Superligaklubbernes m?ls?tning - Superliga - Fodbold - Sport

Synes nu det allermest sp?ndende er at s?tte sig en m?ls?tning om HVORDAN man vil blive en top 3-4 klub - mere end bare sige der h?rer vi til eller vi vil gerne. Jamen hvordan, hvilke foruds?tninger vil man arbejde for, s?dan det er sportsligt realistisk. Man m? bygge et ?konomisk fundament f?rst, der skal ambitionen starte, s? kommer resulaterne ogs? i m?ske 8 tilf?lde ud af 10.

Hjulmand sagde noget med 85% betydning af ?konomi ift resultat. Aner ikke hvordan han er n?et frem til det. Men nok ikke helt skudt ved siden af.

Dichio date=1576077380 said:
Ja det var helt s?rgeligt da vores officielle m?ls?tning var top8 - lyder s? kedeligt, men den var dog realistisk. og sv?r nok... top 8 synes jeg personligt er noget vr?vl at sige med der 40 klubber i ligaen. Men top6 kan man godt - is?r pga strukturen. I en alm liga synes jeg det ville hedde top5.

Jeg synes det var FUCKING FANTASTISK og sindssygt befriende med en realistisk m?ls?tning som det gav mening at have som realistisk m?l for ?ret, og s? jagte hvad der ellers kunne jagtes derefter. Det skal v?re s?dan at "man kan t?le at tabe, ellers skal man ikke spille". S? alts? n?r AGF ikke n?r top 6, s? nytter det ikke at man er i underskud og m? sk?re ned. Det skal v?re t?leligt at glippe top 6. S?dan kommer man derhen med sikre skridt, og holder t?ring efter n?ring pr?cis som det er nu.

Fort?l mig gerne hvad de sidste 20 ?rs: "Det er for d?rligt at AGF ikke er i toppen hvor de h?rer til, og m?let om top 6 skal g?lde hver ?r" har bragt os hen?
Alts? vi er ikke s?nderjyske. S? vi har ikke kunne klare os med m?ls?tninger der hedder "undg? nedrykning". Men da vi sidst rykkede op var m?ls?tningen at etablere sig i ligaen igen, ikke at n? top 6. Det var f?rste tegn, og det var med JN ved roret. Og lige siden har vi k?mpet efter at skabe et s? stabilt AGF at det gav mening at h?be p? top 6, og ikke bare dr?mme om det. Og der n?ede vi allerede i f?rste s?son under David, hvor vi sluttede et stykke fra top 6, men sluttede s? godt af, at vi kom i EL-playoff, og skabte et hold/en stil der gav l?fter om realistiske chancer for top 6-m?l s?sonen efter. Vi klarede den ikke, men arbejder videre og st?r her nu, hvor vi st?r med mere en det ene ben i den top 6.

Med h?rdt og m?lrettet arbejde. Ikke ved at satse p? top 3 eller4 p? vejen, men top 6 sportsligt og top 8 ?konomisk. S?dan s? AGF er et b?redygtigt projekt. Og n?r vi f?r l?ftet os til n?ste skridt, s? kan den sportslige m?ls?tning hedder medaljespil+top4, og ?konomisk top 6.

Og m?ske det allerede er fra n?ste ?r. 

Problemet med Top 4 er at den er intetsigende. Du vinder ikke noget, spillerne bliver ikke meget mere v?rd end de er i forvejen, og der er ikke n?vnev?rdigt flere TV/pr?miepenge i sig selv, medmindre det eksploderer i den kommende struktur. Du f?r heller ikke kontinuerligt EL medmindre FCK bliver ved med at redde vores r?v, da hverken BIF eller FCM kan finde ud af at komme i et gruppespil. Alts? er det eneste du vinder en mulighed for EL, for du skal ogs? lige sl? et Superligahold mere over 2 kampe efter din 4. plads. Et Superligahold der med garanti er i god form, mens du lige kan have smidt bronzen.

Det kan nemlig godt v?re at der er et stykke vej mellem 4. og 6. pladsen, men sidste ?r var 4. og 5. pladsen ? point, og der var ogs? kun en h?ndfuld point imellem dem i 16/17. 17/18 kan vi vist roligt kalde en atypisk s?son, hvor FCN peakede helt vildt, FCK var meget d?rlige og Horsens var et hold der absolut ikke h?rte hjemme deroppe.

Siger man derimod Top 3, s? fedtspiller man ikke l?ngere og sender et reelt signal, uden at du skal forbedre dig ret meget: Der var 4 point op fra 4. pladsen sidste ?r, der var 1 point op i 17/18 og 4 point op i 16/17. Tilbage i det gamle system var der ogs? 5 point op i 15/16, 3 point i 14/15, og 3 point i 13/14. Alts? godt og vel 1-2 tilf?ldigheder der skal g? din vej, og s? er du 3'er anyway. Det er bare s? typisk dansk lige at fedte den lidt hjem: Alts?, vi vil jo gerne have medaljer, meeeeeen ...

Vi snakker jo noget der ligner 1 sejr og 1 uafgjort til forskel over 36 kampe. Det ligger langt inden for tilf?ldighedernes gr?nser, s? hvis du kan blive 4'er kan du lige s? godt blive 3'er. Men vi skulle jo helst ikke g? hen og risikere noget.

I?vrigt deler jeg din gl?de omkring realistiske m?ls?tninger, det var jeg ogs? meget glad for. Det er bare umanerligt fesent hvad AaB melder ud, idet mange af deres fans allerede ser dem som et hold der b?r v?re mindst 5'er og de realistisk set m?ske ogs? burde v?re 6'er t?t p? hver gang. Alts? skal der mange millioner i kassen for at rykke 1-2 pladser op, p? en helt ligegyldig placering, mens man kunne have f?et mere hype uden mindre realisme ved at sige at de g?r efter bronzen.

Jeg tror ikke m?ls?tningen handler om at man vil v?re nummer 4 en enkelt s?son, men at man vil v?re den 4. st?rkeste klub i ligaen. Det er den styrke man som minimum skal have for at komme i top-6 de fleste s?soner og derfra kan man k?mpe om medaljer og europ?iske kampe. Det giver mere mening ?konomisk at fokusere p? at v?re et fast top-6 hold og kvalificere sig j?vnligt til Europa end om det ogs? lige betyder en bronzemedalje.

N?ste s?son kan der i ?vrigt blive 5 europ?iske pladser at spille om, og det b?r vel blive lidt nemmere at komme i gruppespil i den der Continental League. Det skal vi helt klart g? efter. Det bliver ikke samme ?konomiske gevinst som EL, men halvdelen eller en tredjedel vil stadig g?re en stor forskel. Top-6 og den turnering kan godt retf?rdigg?re en satsning for en klub som AaB, men der skal stadig meget til n?r feltet er s? t?tpakket.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Med h?rdt og m?lrettet arbejde. Ikke ved at satse p? top 3 eller4 p? vejen, men top 6 sportsligt og top 8 ?konomisk. S?dan s? AGF er et b?redygtigt projekt. Og n?r vi f?r l?ftet os til n?ste skridt, s? kan den sportslige m?ls?tning hedder medaljespil+top4, og ?konomisk top 6.

Og m?ske det allerede er fra n?ste ?r.

AGF har i de sidste 3 ?r haft top 6 som m?ls?tning, JN har endda udtalt at det burde alle hold have. Den eneste ?ndring var at p? trods af m?ls?tningen om top 6, s? budgetterede man ikke med dette i sidste s?son, men kun med at opn? en 8. plads.

Det er ogs? selvmodsigende at kalde en m?ls?tning ambiti?s, hvis man samtidig baserer sin ?konomi p? at opn? den, det vil v?re ?konomisk uansvarligt at budgettere med noget som det er usandsynligt, eller i hvertfald vanskeligt at levere.

Jeg husker i ?vrigt ogs? en tidligere udmelding om at man senest i 2019-2020 s?sonen ville opn? noget, det kunne v?re en pokaltitel, europ?isk deltagelse eller bronzemedaljer. Den udmeldning er blevet trukket tilbage Igen, da man ikke n?ede top 6 m?ls?tningen i de to forrige s?soner.

I ?r ser det dog ud til at det er muligt at opn? en pokaltitel, europ?isk deltagelse eller medaljer og s? tror jeg det er meget nemt at overbevise bestyrelsen om at man skal fors?ge at fastholde og videref?re succesen p? det nuv?rende hold. B?de n?r det g?lder profilerne p? banen og profilerne p? b?nken.

I forhold til AaBs udmelding om top 4 i forhold til deres kapitaludvidelse, s? skal dette jo ikke n?dvendigvis ses som en m?ls?tning for den kommende s?son, men mere som en plan for hvad disse penge skal bruges til fremadrettet. Det er derfor jeg synes den er uambiti?s og intetsigende, hvis klubbens plan for fremtiden er at k?mpe for at opn? en 4. plads uden at pr?ve at udfordre de 3 klubber der liggere over dem. Det kunne Randers eller S?nderjyske melde ud, men sgu da ikke en klub som AaB der har b?de mesterskaber og medaljer som en regelm?ssig forekomst indenfor de senere ?r. Det er derfor jeg tror de fleste penge er ?rem?rkede til at lukke huller, og at der derfor ikke er plads til store ambitioner

Dichio said:
Helt enig med top 8 - det var fuldst?ndig ligegyldigt. Det var en m?ls?tning der kunne laves internt, da det var en ren ?konomisk m?ls?tning. Det sportslige m?l er jo stadig top 6 som DN ogs? itales?tter samt jagter til stadighed :-) Han ved godt hvad der skal til og s? er top 8 m?ls?tningen ikke hans "problem".

I min verden er der ikke noget galt med at sige, man vil v?re blandt de 4 bedste klubber i DK. De skal jo have skaffet midler til projektet og det g?r man kun ved at have nogle visioner - der kommer ikke penge i kassen, ved at man siger man vil rode rundt i bunden af superligaen selvom det m?ske reelt er det ?konomien er til.

Det har v?ret n?jagtig det samme i AGF men det bliver ofte overset af fans i debatter - man er n?dt til at se p? helhedsbilledet. Den sportslige m?ls?tning er formentlig knap s? meget til fans, som den er til sponsorer og investorer:-)

Det vil v?re fantastisk hvis vi kan bytte plads med FCN og v?re 4eren - stort set fast i top 6 og vinde en medalje i ny og n?.

Det er en meget realistisk ambition p? kort sigt gradvist at ?ge vores l?n, transfer og talent budget, s? vi kommer op p? samme budget som FCN.

Det som vil g?re forskellen for os ift dem, er at de hele tiden m? lave samlet ca. 50 mio salg i runde tal, hver s?son for at finansiere deres samlede budget p? 75 mio.

Jeg t?nker godt vi kan l?fte os de 25 mio op pr ?r med ?get tilskuere-indt?ger, bodsalg, merchandise, sponsor, Europa penge, andre indt?gter og naturligvis en god portion spillersalg uden at s?lge alt som FCN.

Vores indt?gter er mere bredt funderet.

Og FCN f?r m?ske faktisk i underkanten udbytte af deres budget fordi talenter p? ca. 20 ?r naturligvis er ustabile - vi har en bedre blanding.

Med 75 mio er ob og aab sat af - og vi er tilpas t?t p? Bif til at kunne snyde dem regelm?ssigt, fordi de er en klub med ambtioner om mere end bronze og nok hele tiden vil lave panik ting og ?del?gge det for sig selv.

Og som beskrevet for nogle beskeder siden, s? kan FCNs noget s?rbare model smuldre, hvis de ikke kommer i top 6, ikke f?r k?mpe salg, og den onde cirkel starter for dem. S? kan de hurtigt ende p? sportslig niveau som ob-aab - m?ske endda randers.

@ martin - ja det er helt klart den anden pointe for at melde offensivt ud - ogs? mere end man har budget til.

Man kunne ogs? melde noget ud med at vi skal helst i top6, selvom vi godt ved 10 hold er nogenlunde ligest?rke (citat Jakob Michaelsen OB) og vi mener ogs? vi har talent og potentiale til med lidt held at blive toppen af dansk fodbold og vinde noget. Vi vil g? efter det. Ellers har vi en ambition om at v?re i top 3 med tilskuere, tv seere og sponsorer. Og bedste fan oplevelse i DK.

Dichio said:
@ martin - ja det er helt klart den anden pointe for at melde offensivt ud - ogs? mere end man har budget til.

Man kunne ogs? melde noget ud med at vi skal helst i top6, selvom vi godt ved 10 hold er nogenlunde ligest?rke (citat Jakob Michaelsen OB) og vi mener ogs? vi har talent og potentiale til med lidt held at blive toppen af dansk fodbold og vinde noget. Vi vil g? efter det. Ellers har vi en ambition om at v?re i top 3 med tilskuere, tv seere og sponsorer. Og bedste fan oplevelse i DK.
Det kan man sagtens men hop lige om p? den anden side af bordet og leg sponsor der skal betale mange penge for et sponsorat (f.eks. n?r man er GF og har d?rlige sponsorfaciliteter).

Det er klart at man vil have value for money  sponsor. P? den anden side, er det vel ogs? derfor AGF har indarbejdet resultathonorar i deres sponsorater (de ved godt de ikke kan f? "fuld pris" for det som produktet har vist de sidste mange ?r).

Ja men er sponsorne ikke faktisk mere interesseret i en god aktivering (jf Mediano udsendelsen om det - hvor AGF er outstanding) og interesseret i stor eksponering presseomtale/fotos, tv billeder og masser af tilskuere. Networking i erhvervsklubben osv.

Naturligvis ogs? en positiv historie - herunder det sportslige. Men opfyldte m?l istedet for gentagne uopfyldte er vel ogs? en god historie?

Kan i hvert fald ikke v?re pga sportslige resulater at AGF i dag har et sponsor budget der matcher BIf og er p? delt andenplads....

Mon ikke sponsorerne ser mere p? meget andet end den udmelding fra klubben og at klubben ogs? tager sig tid til at fort?lle om m?l og ambitioner med lidt flere ord, is?r til de store sponsorer. Omverdenen eftersp?rger en m?ls?tning og s? gav udmeldingen om top-6 sportsligt god mening, det er minimum i den struktur der er og ambiti?st nok n?r man ikke har v?ret i den ende mere end ?n gang p? 20 ?r, samtidig var en udmelding om top-8 ?konomisk en m?de at fort?lle at man ikke absolut skulle i top-6 for at f? budgettet til at h?nge sammen.

Nu skal man jo ogs? lige huske p? forskellene her. AaB skal ikke ud op samle penge fra sponsorer i h?jere grad end de i?vrigt ellers skulle, de skal samle penge fra deres st?rste fans (der er jo ikke mange mennesker der investerer i fodboldaktier mhp. p? videresalg, det er sgu ?ndssvagt). Derfor mener jeg jo at Top 4 er en intetsigende ambition, for der mener de fleste af pengem?ndende sandsynligvis at de allerede h?rer til. Med en Top 3 ambition har du ikke risikeret mere end ved Top 4, men du kunne m?ske f? lidt ekstra ud af gildet.

Kaster man et blik p? AaBs pr?stationer n?r de lander i Top 6, er de sluttet som #5, #5, #5, #1, #5, og #5 over de sidste godt 10 s?soner. Vi snakker alts? et ambitionsniveau om at lande ?n placering over hvor de plejer n?r de er der alligevel, men i en situation hvor tilf?ldigheder lige s? godt kunne g?re dem 3'er jvf. pointene jeg remsede op i sidste indl?g. Pointen er s?dan set bare at man statistisk set, i begge formater, er s? godt som 3'er hvis man bliver 4'er. Man kunne da lige g?re stimen f?rdig og sige at forskellen var st?rst i 12/13 med 5 point mellem #3 og #4, mens den var 1 point i 11/12, 2 point i 10/11 og 2 point i 09/10.

Hvis ikke jeg har talt helt forkert, s? bliver forskellen p? 3. og 4. pladsen alts? et gennemsnit p? lige pr?cist 3 point over de sidste 10 s?soner. Det er ?t indbyrdes opg?r i hver retning eller en d?rlig kamp vs en god kamp ift. andre p? pladsen over hele ?ret. Kan vi ikke blive enige om at det er at fedtspille den s? meget som overhovedet muligt at kalde det Top 4 i stedet for Top 3?

Det er simpelthen s? nordjysk som noget kan blive, at man v?lger at begrave sig i den sikre position. Springet er STORT fra 3. pladsen til 2. pladsen i de fleste ?r og egentligt mere et udtryk for at et hold peaker voldsomt, mens et andet har en lortes?son n?r det enkelte gange er t?t. Det forspring bliver n?ppe mindre over tid, s? l?nge b?de FCK og FCM har de budgetter de nu engang har (15 point sidste ?r og 22 ?ret f?r - 10 point i ?r indtil videre).

Med andre ord kan man sige at der i det nye system har v?ret en pr?gelknape der ikke helt var til Top 6, en relativt t?t kamp mellem #4 og #5, en endnu t?ttere kamp mellem #4 og #3, og s? et gigantisk hop til 2. pladsen. S? skal vi m?ske have lidt flere data p? hvordan forholdet mellem #1 og #2 reelt forholder sig, men det kommer nok an p? hvem der lige rammer det gode ?r: Enten ligger de lige i r?ven af hinanden eller ogs? er der ingen konkurrence (10+ point op). Alts? b?r man, statistisk set, melde ud om Top 6 (vi skal bare ind, m?ske v?re 5'er), Top 3 (for det er s? godt som identisk med 4'eren og kan give mere hype) eller Top 2.

Der er sgu ikke nogen der kommer efter dig fordi du fejler en bronzemedalje med 3 point: At kalde sig 4'er er derimod for at redde egen r?v og "overraske" positivt, men totalt uambiti?st. Endda med st?rre ris til egen r?v hvis man bliver 5'er eller 6'er, rent statistisk.

Zinras said:
Der er sgu ikke nogen der kommer efter dig fordi du fejler en bronzemedalje med 3 point: At kalde sig 4'er er derimod for at redde egen r?v og "overraske" positivt, men totalt uambiti?st.
Det kan de godt lide i det Nordjyske. Sidste gang de vandt mesterskabet, skulle vi langt hen i s?sonen f?r de overhovedet ville n?vne et pip om muligheden. Tror egentlig f?rst det var til aller aller sidst.

I min verden er der markant forskel p? at sige, at 'vi skal etablere os i top 4 inden 2022' og 'vi skal have en 4.-plads hjem senest i 2022'.

Der er p? papiret lige nu en meget klar top 3 i dansk fodbold - ogs? selv om, de tre hold faktisk ikke har fordelt medaljerne mellem sig de seneste ?r - og en etablering i top 4 betyder, som minimum, klart en position som *best of the rest*. Det er d?n position, AGF ogs? skal sigte efter at etablere sig p? (det ser godt ud pt.), inden man i den ideelle verden kan tage et videre skridt derfra mod den absolutte top.

Selvom hhv. S?nderjyske, Lyngby, FCN og Esbjerg i den r?kkef?lge har taget et s?t medaljer de seneste fire ?r, kan og kunne ingen af holdene jo siges at tilh?re top 3, i hvert fald ikke i den forstand, at det ikke igen ville v?re en massiv overraskelse, hvis de kunne have gentaget succesen ?ret efter. Det illustrerer vel tydeligt, at det enkeltst?ende resultat og den langsigtede position b?r skilles ad.

Latest posts

Back