New posts

Pokalturneringen 2026/2027

• Thread starter Thread starter andrewdk
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 275
  • Views Views: Views 13K
Og kampen spilles efter datoplanen 28. oktober.

Der er fem weekender med superligafodbold mellem efterårets to landskampspauser. Nu bliver der midtugekampe i alle fire uger (to COL, så pokal, så COL igen) - og i alt ni kampe på en måned. Hvis der kan spares et par spillere mod Roskilde, er det sikkert fint.

Går man videre - og det bør man vel - så er der også otte AGF-kampe mellem novembers landskampspause og jul, mens fx Viborg i samme periode blot har tre kampe.

Det nye princip for finalestadion er en farce. Nå, glimrende lodtrækning.
Meget enig.

FCK-AGF ville ikke kunne spilles i Parken, Ceres Park eller Brøndby stadion.

Og så ender man på et stadion med plads til cirka 15.000 (alt efter hvad med gør med ståpladserne i f.eks Esbjerg) til en kamp hvor man kunne sælge 50-60.000 billetter

Last edited:
Super lodtrækning for os, selvom det havde været sjovt med et lokalopgør mod Fremad eller Brabrand.

Ja men ender nok med at blive ligegyldigt - da hverken FCK, FCM, BIF, FCN trak hinanden.

EDIT: Altså ikke at jeg tror vi ryger ud. Men at de andre hold vi frygter at møde på vejen - ikke trak hinanden.

Meget enig.

Og så ender man på et stadion med plads til cirka 15.000 (alt efter hvad med gør med ståpladserne i f.eks Esbjerg) til en kamp hvor man kunne sælge 50-60.000 billetter
Mon ikke den det nye regelsæt er blevet til for at fremtvinge en økonomisk aftale mellem klubberne, når finalen spilles i Parken? Det er jo en voldsom nedgradering af turneringen, hvis Pokalfinalen fremover skal spile på mindre stadions.

Jeg synes jo i bund og grund, at pokalfinalen skal spilles i Parken. Det er landets største stadion og det tætteste vi har på en nationalarena.
Samtidig synes jeg det er noget mærkeligt noget, at FCK har fordel af at være i kendte omgivelser op til så vigtig en kamp OG at de i øvrigt tjener gode penge på IKKE at deltage i finalen.

Kunne man lave den helt vilde, hvis nu det f.eks. blev FCK - AGF i finalen, og spørger HSV om skal bruge deres stadion til noget på Kr. Himmelfarts dag?
Der er ikke længere til Hamborg end til København. Og der er ikke længere til Hamborg fra København end f.eks Esbjerg...

Mon ikke den det nye regelsæt er blevet til for at fremtvinge en økonomisk aftale mellem klubberne, når finalen spilles i Parken? Det er jo en voldsom nedgradering af turneringen, hvis Pokalfinalen fremover skal spile på mindre stadions.
Jeg tror som nævnt før i hvert fald at en af grundene til at DBU, hvis de ikke lige kan få deres eget store nationalstadion, så gerne vil have at en anden klub bygger et alt for stort stadion er, at det kan bryde FCK’s monopol og give DBU en bedre forhandlingsposition. Selvom de stadig helst vil have at kampene ender i Parken. Måske håber de også at det her tiltag kan bruges til at presse FCK lidt ift landskampene, selvom virkeligheden jo nok er at det er træningskampe og måske mod en af de mindste nationer hvis det skal være en betydende kamp der fx skal spilles i Århus (kvinderne virker oplagt, men de er heller ikke så tit i Parken, velsagtens fordi det er for dyrt ift billetsalget og det bliver det måske også i Århus.)

Det sportslige er dog også stadig et validt argument. Det kunne også køre i fast turnus mellem de tre største stadions og så må Århus jo også tage den hvis FCK og Brøndby mødes, men så skal alle andre selvfølgelig acceptere at der er tre klubber der kan spille hjemme og de kan ende i Århus selvom det kunne have været i Parken og måske ville det heller ikke helt hjælpe på DBU’s forhandlingsposition med Parken.

Ja men ender nok med at blive ligegyldigt - da hverken FCK, FCM, BIF, FCN trak hinanden.

EDIT: Altså ikke at jeg tror vi ryger ud. Men at de andre hold vi frygter at møde på vejen - ikke trak hinanden.

Ja, det er noget rigtig lort. HVIS vi alligevel skulle møde et af de andre store hold, så havde næste runde klart være at foretrække… hvis vi går videre, så skal vi sikkert møde FCM eller FCN over to kampe…

Jeg synes jo i bund og grund, at pokalfinalen skal spilles i Parken. Det er landets største stadion og det tætteste vi har på en nationalarena.
Samtidig synes jeg det er noget mærkeligt noget, at FCK har fordel af at være i kendte omgivelser op til så vigtig en kamp OG at de i øvrigt tjener gode penge på IKKE at deltage i finalen.

Kunne man lave den helt vilde, hvis nu det f.eks. blev FCK - AGF i finalen, og spørger HSV om skal bruge deres stadion til noget på Kr. Himmelfarts dag?
Der er ikke længere til Hamborg end til København. Og der er ikke længere til Hamborg fra København end f.eks Esbjerg...
En komplet no-go! Hamborg bliver det aldrig…uhyre usandsynligt.

Det virker skørt og det kræver vel at man sikre sig, måske helt ind til semifinalen, at op mod 4 stadions er ledige på den dag, eller personalet omkring det i hvertfald er til rådighed.

Det virker skørt og det kræver vel at man sikre sig, måske helt ind til semifinalen, at op mod 4 stadions er ledige på den dag, eller personalet omkring det i hvertfald er til rådighed.
Problemet opstår også bare fordi man åbenbart ikke kan have Brøndby og FCK’s fans på hinandens stadions uden det sædvanlige hjemmehold. Det er fristende at sige at hvis politiet mener det ikke er forsvarligt, må man bare lade være med at tildele dem billetter til finalen eller også må man sige at de så må acceptere at en finale mod AGF spilles i Århus. Så vil tre stadions være nok og 24000 trods alt minimumskapaciteten.

Meget enig.

Jeg er enig med Troels Henriksen i at FCM er imod Parken, fordi de vil udjævne enhver sportslig fordel, mens Jacob Nielsen mest er efter flere kampe i Århus.

Hvis ovenstående er tilfældet burde det kunne løses ved en kommerciel forhandling, hvor AGF accepterer at 'sælge' sin ret til et neutralt stadion mod en bedre økonomisk fordeling.

Nu hvor FCK og BIF de facto, grundet deres amøbe-fans, dikterer, hvor finalen kan spilles eller ikke kan spilles, mener jeg, man bør gå to veje:
- udeluk de fans, som åbentlyst ikke kan finde ud af det. Evt spil finalen uden fans, hvis de viser, de (endnu en gang) ikke kan styre sig
- afhold det i Parken. Parken modtager minimums-honorar for venue. Al salg i boder, overskud på billetter etc kanaliseres til de to finaleklubber.

At lade visse fans diktere, at en kamp kun kan spilles med fx 30-40% af de ellers muligt solgte billetter, er en falliterklæring.

Jeg synes ikke, jeg har hørt nogen herinde argumentere for, at en hjemmebane er mere end bare økonomi.
Det er i høj grad også psykologien i trygge rammer.

Det betyder noget at kende hver centimeter af sin hjemmebane, og vide præcis hvor man skal kigge hen for at finde sin familie og venner.

Det er da en klassisk psykologisk fordel i enhver forhandling, at føre den på sin egen hjemmebane

Derfor, mere end noget andet, synes jeg det er fremragende, at DBU flytter finalen ud af Parken, når FCK er deltager.

Måske er der andre, der allerede har nævnt det, og jeg bare har misset det, men:

Efter 2027 må vi næsten forvente, at enhver finale med FCK eller Brøndby, der ikke også involverer AGF, bliver spillet i Århus. Alt andet lige må det være en god beslutning for klubben/økonomien.

Og jeg synes faktisk godt, at vi kan forvente, at det nye stadion bliver så fedt, at det også bliver en god oplevelse for spillere og fans - ikke meget under en oplevelse i Parken i, hvis overhovedet (dog bare for en tredjedel færre, forstås). Ny Ceres Park på en solbeskinnet Kristi Himmelfartsdag? Det bliver altså ikke noget at beklage sig over.

Måske er der andre, der allerede har nævnt det, og jeg bare har misset det, men:

Efter 2027 må vi næsten forvente, at enhver finale med FCK eller Brøndby, der ikke også involverer AGF, bliver spillet i Århus. Alt andet lige må det være en god beslutning for klubben/økonomien.

Og jeg synes faktisk godt, at vi kan forvente, at det nye stadion bliver så fedt, at det også bliver en god oplevelse for spillere og fans - ikke meget under en oplevelse i Parken i, hvis overhovedet (dog bare for en tredjedel færre, forstås). Ny Ceres Park på en solbeskinnet Kristi Himmelfartsdag? Det bliver altså ikke noget at beklage sig over.
Hvad kan gå galt med 24.000 blandede FCK- og BIF-fans i midtbyen? 😱

Latest posts

Back