New posts

Pokalturneringen 2026/2027

• Thread starter Thread starter andrewdk
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 275
  • Views Views: Views 13K
Pokalturneringen 2026/2027
Jo mere jeg tænker over fordelingsnøglen ift. pokalfinaler, jo mere synes jeg, der er en vanvittig løsning.

Jeg forstår godt, FCKs frustration over aldrig at kunne spille pokalfinaler på de to største stadions i Danmark. Jeg forstår også godt de øvrige klubbers frustration over, at FCK altid har hjemmebane og at FCK tjener flere penge på pokalfinalen end deltagerne i kampen.

Til gengæld forstår jeg overhovedet ikke rationalet i at have 3-4 stadions i venteposition ift. om de eventuelt skal afvikle finalen helt ind til en måned inden kampen skal afvikles. Det virker helt absurd, og jeg kan virkeligt, hvorfor FCK betvivler ideen i at byde på at afvikle en pokalfinale, de ikke ved, om de må afvikle og som der er en vis sandsynlighed for, at de ikke kan afvikle.

Den vedtagne model skaber i mine øjne mindst ligeså mange problemer, som den eliminerer.

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke for en gangs skyld følger UEFAs eksempel og lader de forskellige stadions byde på at afvikle pokalfinalen hver sæson. Man kunne have som styrende princip, at intet stadion kunne få finalen 2 år i streg. Og man kunne lade parametre som kapacitet og økonomisk fordelingsnøgle indgå ligeligt i kriterierne, ligesom man kunne lade klubberne selv afgøre, hvilket stadion, der skulle tildeles pokalfinalen. Og så kunne man udelukke Brøndby stadion fra at byde, så længe de ikke kan garantere for sikkerheden, hvis FCK er i finalen.

Det vil givetvis betyde, at pokalfinalen vil ende med at gå på runde mellem København og Aarhus, men det vil være efter en demokratisk proces, og andre stadions vil have muligheden for at vinde en finale, især hvis Parken eller Aarhus er urimelige i deres fordeling af indtægterne.

En komplet no-go! Hamborg bliver det aldrig…uhyre usandsynligt.
Altså rent bortset fra, at jeg er med på, at toppen af dansk fodbold notorisk ikke tænker uden for æsken og at det derfor er urealistisk, hvorfor skulle man ikke i det mindste forhøre sig?
Hvad vil du helst til en pokalfinale: stort stadion med plads til 60K og fuld skrald på det hele, eller 15.000 i Esbjerg?

- afhold det i Parken. Parken modtager minimums-honorar for venue. Al salg i boder, overskud på billetter etc kanaliseres til de to finaleklubber.
Jeg forstår godt, FCKs frustration over aldrig at kunne spille pokalfinaler på de to største stadions i Danmark. Jeg forstår også godt de øvrige klubbers frustration over, at FCK altid har hjemmebane og at FCK tjener flere penge på pokalfinalen end deltagerne i kampen.

Det skinner lidt igennem, at Parken løbende har skruet prisen op for at afholde arrangementet - de andre klubber har nok nået en smertegrænse, hvor de har set sig nødsaget til at trække en streg i sandet. Samtidig har Parken/Fck en forretning og de gør naturligvis alt hvad de kan, for at optimere på indtjeningen. De har nok heller ikke helt troet på, at man kunne finde på en flytning.

Spørgsmålet er også hvem der vil byde ind og stille stadion til rådighed med kort varsel. Det er jeg spændt på - måske det løser sig selv og Parken ofte bliver destinantion eller i hvert fald de år vi kommer i finalen ;) Egoistisk set fra AGF's position er det vel et godt valg - så tit ender vi nok ikke i en pokalfinale. Men vi vil naturligvis også tjene penge på et arrangement ;)

Det skinner lidt igennem, at Parken løbende har skruet prisen op for at afholde arrangementet - de andre klubber har nok nået en smertegrænse, hvor de har set sig nødsaget til at trække en streg i sandet. Samtidig har Parken/Fck en forretning og de gør naturligvis alt hvad de kan, for at optimere på indtjeningen. De har nok heller ikke helt troet på, at man kunne finde på en flytning.
Jeg håber virkelig, at det er tilfældet, så vi kan få en fair løsning med Parken hvert år. Jeg er med på, at der er en hjemmebanefordel, men jeg giver simpelthen ikke meget for den - det er, hvad det der.

Jeg håber virkelig, at det er tilfældet, så vi kan få en fair løsning med Parken hvert år. Jeg er med på, at der er en hjemmebanefordel, men jeg giver simpelthen ikke meget for den - det er, hvad det der.
Der er jeg nok på den anden side - jeg vil gerne have indtjeningen i Aarhus, hvis vi af uransagelige årsager ikke når finalen. Jeg ved det er utopi men har vi risiko afdækkket lidt. Det er win-win:D

Spørgsmålet er også hvem der vil byde ind og stille stadion til rådighed med kort varsel. Det er jeg spændt på - måske det løser sig selv og Parken ofte bliver destinantion eller i hvert fald de år vi kommer i finalen ;) Egoistisk set fra AGF's position er det vel et godt valg - så tit ender vi nok ikke i en pokalfinale. Men vi vil naturligvis også tjene penge på et arrangement ;)

Og præcis derfor synes jeg, det vil være oplagt med en udbudsløsning, hvor klubberne fra år til år vælger mellem de stadions, der byder på kampen. Så kan klubberne selv vælge, om de synes, den pris Parken tilbyder, er attraktiv nok, eller om de hellere vil spille for 15000 i Esbjerg.

Der er jeg nok på den anden side - jeg vil gerne have indtjeningen i Aarhus, hvis vi af uransagelige årsager ikke når finalen. Jeg ved det er utopi men har vi risiko afdækkket lidt. Det er win-win:D

Jeg vil faktisk gerne bare have kampen til Aarhus i ny og næ.

Ja, kapaciteten er mindre, til gengæld er rammerne væsentligt flottere og federe. Jeg tror, man kan afvikle nogle virkeligt fede pokalfinaler på Danmarks ubetinget fedeste stadion og jeg tror, at fanbasen for finalisternes hold kunne have en voldsomt fed dag med fanmarch ned af stadion allé mv.

Og ja, færre fans vil kunne få oplevelsen. Til gengæld vil de fans, der får oplevelsen, få en federe oplevelse. Og for alle dem, der følger med på TV vil det givetvis være mindst ligeså fedt, at kampen bliver afviklet i Århus.

Det kunne vaere intessant for debatten at vide hvilken indtjening PSE har paa en finale(med og uden FCK) samt en landskamp.
Den gamle Brondby dinusaur Tom Koehlert, undgik helst parken at samme grund.

Jeg synes det er problematisk, specielt deres oekonomiske situation taget i betragtning.
Jeg synes ogsaa det er problematisk med hjemmebane fordelen, men forstaar den mere romantiske tilgang at finaler skal spilles i parken.

Jeg kunne fint leve me en rotations ordning, mellem de 3-4 stoerste stadioner, hvis det det saa endte med FCK hjemme i parken, saa det vaere saadan.

Jeg er enig med Troels Henriksen i at FCM er imod Parken, fordi de vil udjævne enhver sportslig fordel, mens Jacob Nielsen mest er efter flere kampe i Århus.

Hvis ovenstående er tilfældet burde det kunne løses ved en kommerciel forhandling, hvor AGF accepterer at 'sælge' sin ret til et neutralt stadion mod en bedre økonomisk fordeling.
Troels er god på de dage hvor frontallapperne taler sammen. Som i det her tilfælde

Det kunne vaere intessant for debatten at vide hvilken indtjening PSE har paa en finale(med og uden FCK) samt en landskamp.

Som jeg har forstået det, har JN udtalt, at PSE ved en finale i Parken tjener mere end de to deltagende klubber, selv hvis FCK ikke deltager. Men jeg har kun set citatet refereret herinde et sted, og jeg orker ikke at se Dan Hammer og Disko Glen uden filter i flere timer for at blive klogere dummere.

Som jeg har forstået det, har JN udtalt, at PSE ved en finale i Parken tjener mere end de to deltagende klubber, selv hvis FCK ikke deltager. Men jeg har kun set citatet refereret herinde et sted, og jeg orker ikke at se Dan Hammer og Disko Glen uden filter i flere timer for at blive klogere dummere.
Hvis det er sandt, i det i hvert fald problematisk at Parken automatisk bliver finale stadion.
Lad os se hva der sker, naar vi skal moede FCK eller BIF i finalen.

Det er muligt. Men der er slet ikke de samme faciliteter, sponsorlounges, den slags som forventes til en finale.

Steinlein syntes Herning er for lille til en Pokalfinale men det er nok dem med nogen af de bedste sponsorfaciliteter. Som jeg hørte ham, så ville de ikke byde ind.

Da de tog den sidst var det påtvunget, da der ikke var andre som ville have den.

Btw. zappede lige henover udsendelsen med sportsdirektørerne (igen) og hørte om de valg der var sidst. Steinlein nævnte, at det var fint hvem der var hjemmehold men fanzone udenfor var valgt, sponsorlounges var valgt og JN stemte i med endetribunerne var valgt. Så der er lidt mere i det.

Latest posts

Back