New posts

Kamptråd Pokalturneringen: semifinale: AGF - FCM, torsdag d. 12.2. kl 19.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 397
  • Views Views: Views 18K
Added to Calendar: 12-02-26

Er det i øvrigt kun mig der synes Yakob spillede en semiskidt kamp i går? Flere gange tog han ikke de hårde tilbageløb, og jeg har aldrig set nogen hoppe så tidligt op for at heade til en bold, hvilket så betød at når han skulle heade, så var han på vej ned igen og det blev til sådan noget la-la hovedstød.
syntes ikke det var så slemt som du beskriver det, men det var ikke hans bedste kamp, muligt han måske var lidt småsyg, halvdelen af danmark ligger jo med influenza for tiden

Hov, hov, hov!
Se lige hvordan Tullberg vender sig om og jubler op mod hjemmeholdets fans efter kampen.
Godt det ikke var i Brøndby - der koster det 😉
Mmmm, både og.
Der er flere ting der skal være på plads inden udeholdets træner kan straffes for at juble over en sejr. Blandt andet et par spillere eller tre fra hjemmeholdet, der vil slå træneren ned, og 15.000 tilskuere der vil brænde stadion og klynge udeholdets spillere og evt. også tilskuere op i nærmeste lygtepæl.

Der er sikkert andre, der har været inde på det samme emne tidligere i denne tråd. Efter at have genset kampen falder mine tanker ind på, hvor bekymrende det egentlig er, at dommerstanden og hold som FCM er ved at sætte dagsordenen for international fodbold på en rigtig kedelig måde.

Lad mig forklare. Det underholdende i fodbold er ved at blive elimineret af kedelige, usportslige gerninger, som ikke bliver straffet. Jeg har altid godt kunnet lide underholdningen (læs overraskelsen) i fodbold. Jeg har frydet mig over driblere, som kunne sætte en mand og spille en medspiller fri foran mål.

Hvis kampen mod FCM er et billede på, hvor dansk og international fodbold er på vej hen, så tror jeg godt, at jeg kan nøjes med at se færre kampe. Hvem gider udvikle sig til at blive en god dribler, når hver eneste gang man kommer forbi en mand, bliver man hevet ned bagfra uden egentlige konsekvenser, for den spiller, der begår frisparket. Det kan jo ikke betale sig at optræne de færdigheder længere.

Det kan derimod betale sig at blive god til at skabe kaos-situationer foran modstanderens mål i forbindelse med dødboldssituationer. Det var præcis hvad der afgjorde kampen torsdag aften, og disse situationer har afgjort hundredevis af kampe tidligere til FCMs fordel. FCM bliver besøgt af sportsjournalister fra hele Europa, som interesseret følger med i, hvordan FCM fører statistik over, hvordan de klarer sig i dødboldsstatistik mod samtlige hold fra Superligaen.

Det kan godt være, at denne taktik kaster gode resultater af sig og at det netop er på grund af denne taktik, at FCM er nået så langt i dansk fodbold og Europa, men hvor er det da en usportslig og afstumpet holdning at have til selve spillet på banen.

Jeg vil ikke derhen, hvor man konsekvent straffer mange flere frispark med gult kort, for der er stadigvæk mange frispark, som bliver lavet ved et uheld fordi en spiller kommer for sent ind i en tackling eller kommer til at stoppe bolden med hånden. Men efter kampen i går, så synes jeg, at taktiske frispark - hvor man stopper en modspiller, der er kommet forbi sin oppasser - skal straffes med et gult kort. Det samme med spillere, som sparker bolden i den forkerte retning, når der bliver fløjtet for frispark. Her kunne vi lære noget af håndbold.

Hvem siger, at begge hold absolut skal slutte med 11 mand på banen? Jeg er sikker på, at et gult kort for et usportsligt frispark, kunne gøre kampe som i aftes mere seværdige. Sikke et svært job kommentatorene havde. De skulle forsøge at italesætte, at dette var en spændende og god fodboldkamp, når det i virkeligheden var røvsygt at se på, som kampen skred frem.

Disse tanker er ikke nye for mig, men kampen i aftes var dråben.

Jeg vil til gengæld gerne kritisere dommeren. Nu har jeg sovet på det, og jeg er nået frem til, at det stadig ikke er dommerens skyld, at vi taber, men det ER hans skyld, at kampen er endog meget tæt på at koge over til sidst.
Jeg er enig i det meste af dit indlæg, men meget af det er jo a) en naturlig konsekvens af den lagte linje netop i går (= accept af mange frispark), eller b) et generelt problem i dansk fodbold (= accept af megen tidsudtræk).

Der er kommet alt for meget plads til at trække tiden i dansk fodbold, og kampen i går viste hvor lidt det klæder spillet. Men det er, synes jeg, mere et generelt problem end et specifikt problem for Karlsens præstation i går. Som pendant så irriterer det mig også, at målmanden altid er så fredet - for der er intet i reglerne, der siger, at han skal behandles anderledes end de øvrige spillere - men når det nu engang altid er linjen, så skulle OBs mål forleden også annulleres.

Husker jeg i øvrigt forkert, eller fik Nicolai Poulsen ikke tidligere på sæsonen gult kort mod FCK for at stå i vejen for et frispark, men hvor Delaney bare smasker bolden hårdt op på ham fra kort afstand? Det savnede jeg, at en eller flere AGFere gjorde i går - om ikke andet så for at tvinge dommeren til at forholde sig til det. Dén kritik falder imidlertid lige så meget tilbage på AGF-spillerne og Jakob Poulsen.

I bund og grund ser jeg den her kamp som rigtig gode lærepenge for jakob poulsen og spillerne omkring hvordan de skal forsøge at løse spillet mod FCM næste gang vi møder dem, ikke bare i Pokal spillet men også grundspillet. Jeg vil hellere møde FCM i semifinalen som denne end en Pokal finale hvor kampen havdet været som denne og endt 1-0 med så lidt effektiv spille tid.

Magen til dobbeltmoral skal man lade længe efter:

- Jeg synes, at vi skal lade dommerne dømme derinde. Det prøver jeg også selv. Jeg synes, ikke at nogen spillede over grænsen her mod AGF. Kampen blev afviklet, som den skulle, siger Mike Tullberg.

Hvis der er en der har kritiseret nærmest alle dommere er det Tullberg - men det gælder åbenbart kun når han ikke vinder.

Magen til dobbeltmoral skal man lade længe efter:

- Jeg synes, at vi skal lade dommerne dømme derinde. Det prøver jeg også selv. Jeg synes, ikke at nogen spillede over grænsen her mod AGF. Kampen blev afviklet, som den skulle, siger Mike Tullberg.

Hvis der er en der har kritiseret nærmest alle dommere er det Tullberg - men det gælder åbenbart kun når han ikke vinder.
Han er bare ekstrem god til, at tage al omtale og negativitet væk fra sine spillere.

Efter den kommentar vil flere medier tale med ham, og det fjerner fokus for de spillere der - måske - skulle svarer på hvorfor det var nødvendigt at begå et frispark hvert 3. minut.

Vejle er det hold der begår flest frispark i ligaen - de begår i gennemsnit 13 per kamp. FCM lavede 24! Frispark mod AGF.
Noget af det der er så påfaldende er i øvrigt også netop at der blev fløjtet for frispark så mange gange uden at der blev uddelt advarsler. Der er kampe hvor de får lov til mere end andre gange, men normalt vil man nok også forvente at der ligesom bliver sparet op til en advarsel hvis spillerne bliver ved med at lave forseelser med kort mellemrum.

Latest posts

Back