New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 754K
Transfervindue Sommer 2026
Jeg synes, det er et transfervindue, der er svært at blive rigtig klog på.

Personligt forstår jeg ikke helt Gretarsson handlen. Spilleren er sikkert både dygtig og stærk, men når handlen falder på plads et par timer før deadline, og han både er ældre og dyrere end Rösler, så undrer jeg mig. Ikke nødvendigvis over Gretarsson som spiller, men over rollen og profilen. Kunne man ikke have fundet en bedre løsning, eller i det mindste handlet hurtigere?

Jeg fik på et tidspunkt skåret ud i pap, at de spillere, der ville til AGF nu, også var spillere, der gerne ville være sikre på Conference League. Gretarsson synes jeg umiddelbart ikke passer ind i den kategori, men jeg kan naturligvis tage fejl.

Gretarsson skulle eftersigende have søgt udlandet først, og det har så ikke været muligt, hvorefter AGF har været bedste mulighed. Et eller andet sted et klassisk eksempel på en spiller der bliver mulig senere i vinduet end i starten. Han er så vidt jeg ved Venstrebenet, bliver 31, en leder type, så umiddelbart syntes jeg han passer godt ind. Ikke Sexet, men sikkert kort.

Jeg er helt med på, at økonomien er presset på grund af stadionprojektet, og det er naturligt. Faktisk synes jeg, at økonomien, uden et eneste salg, ser ganske fornuftig ud. Jeg forstår bare ikke helt, at man vælger at bruge relativt mange penge på Anderson, McCowatt og Jørgensen. De spiller alle primært 10’er, som i forvejen var en position, hvor vi var godt besat. Ser man på talentudviklingen, har Kristiansson i hvert fald fået markant mere konkurrence. Jeg synes egentlig han er et større talent end Tchamche, men sammensætningen af truppen peger i en anden retning.

Anderson viker helt forkert efterhånden - for mig har han fungeret bedst som wingback. Havde været fint som resserven for Emmery hvis Links var solgt.

Oppe foran er jeg nok mest forundret over, at man ikke har formået at gøre noget. Bogere er spændende, slet ikke det, men han er startet ude i de seneste to kampe. Det kan næppe kun skyldes kampprogrammet, det må også have noget med niveauet at gøre.

Uanset hvordan man vælger at angribe sæsonen, kommer Tchamche og Serra til at spille betydelige minutter. Og det er, for mig, det mest problematiske ved det her transfervindue.

Serra har scoret 6 superligamål. Borgere 1 og Tchamche også 1.

Jeg har enormt meget respekt for, at man ønsker at holde fast i en strategi. Men der er også tidspunkter, hvor man er nødt til at agere.

Helt enig. Det er 9er positionen der for mig gør at CV dumper. Det var den absolut vigtigste plads vi manglede på, og har man så smidt 10-15 mio efter Anderson, som kunne være brugt oppe foran. Så det her er det springende punkt for mig.
Jeg er der hvor jeg ser Serra som bedste mulighed oppe foran, fordi han linker bedre med sin medspillere, og Bogere gør endnu mere ondt på trætte modspillere, som jeg ser det.

Står vi til vinter på en 8.-9. plads og samtidig er ude af Conference League, bliver det næppe hverken billigere eller lettere at finde den angriber, vi mangler. Tværtimod.

Ligesom et mesterskab ikke ændre det store i hvor interresant man er som klub, så gør en dårlig sæson heller ikke. Der skal helt sikkert måske lige bruges en lille smule ekstra salgstale. Det er måske en halv hylde lavere end vi kunne her til sommers.

Præcis. Men det du beskriver, har jo desværre været tilgangen tidligere og igennem flere vinduer. "Nå, A,B,C ville os ikke/kunne vi ikke betale, hvad kan vi få for XX, så tager vi dem".
Og til dem der vil fortsætte her de kommende dage med at hyle op om CV og "manglende forberedelse", etc. siger jeg bare: Prøv at få hovedet ud af egen røv og kig jer omkring.
Der er meget få eksempler på potentielt afgørende forstærkende transfers hos topholdene, men flere af dem har jo en særlig/personlig baggrund (NK, Nelsson, etc). Man hvad har de ellers hentet? FCM, som om nogen i 100 år har vidst, at de dels skulle af med deres top 3 offensivt og som forventede at få kassen for dem. De må vel have planlagt? Men hvad har de hentet udover et nyt udviklingsprojekt? Jo, de har lejet en forkølet koreaner i Tyskland og et mislykket Brøndbyflop.
FCK, der har masser dollars og ligeledes i lang tid har vist, de skulle være aktive, hvad har de fået købt af klassespillere, hvor man sidder tilbage og tænker shit? None.

Det er bare blevet afsindigt dyrt både transferwise og lønmæssigt og det er jo ikke så mærkeligt, når man handler 20 årige nobodies i metermål til 500 mio. i PL eller henter etablerede/udrangerede stjerner til et Ørkenland og udstyrer dem med lønninger på månen. Det smitter af ned gennem systemet.

Vejen frem går altså bare gennem primært selv at udvikle sine spillere og jeg er i lighed med dig glad for, at vi ikke gik på kompromis med et eller andet lort igen.
Jeg er enig i mange af tingene, men omend jeg er ret undrende over ønsket om at bruge så mange penge på 10’ere. Og så 3 af dem.

Jeg er med på at benytte talenter, hvis der er talent nok. Her er jeg dog ret meget i tvivl om den tillid man pt viser Tchamche, men håber jeg tager fejl.

Jeg synes dog, at Brøndby faktisk har hentet en del gode spillere, også uden tilhørsforhold til klubben.

Casper Winther er hentet billigere end McCowatt f.eks.

Jeg var egentlig klar til at give CV lidt snor, fordi jeg stadig fornemmer at det pokkers stadionbyggeri trækker lange skygger ind over de sportslige ambitioner og det økonomiske råderum.
Men når man giver 10 mio. for en spiller som MA og samtidig kigger ind i et efterår uden en kvalificeret 1. angriber, så er jeg også ved at tænde faklen og spidse høtyven.

Last edited:
Jeg tror også at Viborg har en markant anden strategi omkring trupsammensætningen. Det er tydeligt at der i AGF bliver prioriteret plads til de ikke-nordiske spillere skal være fra El Cambio. Kendskab til AGF og Superligaen bliver vægtet helt utroligt højt i AGF - tror egentligt at CV bare eksekverer den strategi der er blevet lagt. Min take er 90% procent af det CV gør, det ville Agesen også gøre i AGF.

Ville Agesen så lave om på strategien? Tjaa, det er muligt, men ikke fra dag 1.
Jeg tænker strategien kunne formuleres lidt anderledes, når man nægter at tage talenter ind på de fire centrale positioner, 6'er og 10', men insisterer på en væsentlig del af backkæden skal være reserveret til talenter og at 9'eren skal holdes helt fri så der kan komme en ind fra Uganda på et tidspunkt.

Måske skulle strategien også være lidt mindre såecifik med, hvad man serverer i kantinen og om man handler tidligt eller sent i vinduet.

Det sidste er klart sat på spidsen. Men jeg er uenig i at 'det CV gør ' er STRATEGIEN, mens det alle tænker kunne være et alternativ, i bedste fald er en helt anden strategi.

Man spiller med Emmery og Bogere, og forsøger at skabe plads til Callø: tjek på unge ind.
Bogere spiller: tjek på integrere akademispillere.

Alt derfra er nips, ift hvad strategien dikterer.

Jeg er enig i mange af tingene, men omend jeg er ret undrende over ønsket om at bruge så mange penge på 10’ere. Og så 3 af dem.
Men som du selv skrev andetsteds, så tror jeg at var den rigtige dukket op i tombolaen, så havde man også levet med et større underskud og købt ham. Det er en absolut vurdering af den potentielle angriber og ikke et spørgsmål om, at havde man ikke brugt penge på Anderson, som ville man kunne give mere. Personligt tror jeg også JP har planer om at flytte vores spillestil, hvor de her 10´er typer passer bedre. Når det så er sagt, så ligner Anderson ikke en, der kommer til at fungere her.
Jeg er med på at benytte talenter, hvis der er talent nok. Her er jeg dog ret meget i tvivl om den tillid man pt viser Tchamche, men håber jeg tager fejl.
Bedømt på det vi har set hidtil, så står han ikke stærkt.
Jeg synes dog, at Brøndby faktisk har hentet en del gode spillere, også uden tilhørsforhold til klubben.

Enig. Men de er vel også nærmest en textbook eksempel på det jeg skrev. Når man tænker på hvad de over årene har haft af dyre fejlskud til den angriberposition. Nu fastholder de 2 unge talenter og supplerer dem med en mentor i PM.

Ifølge KSDH var CV's ord:
Jeg ved godt vi betaler en pris lige nu, men den rigtige profil var der ikke.
Vi har heldigvis mange 10'ere. Så må de lave målene.
Sic!
Det er i mine øjne det her, en dygtig sportschef skal kunne. Andre sportschefer ville måske være gået med den potentielt gode angriber, der så senere viser sig, slet ikke at have niveauet. Skal man tro CV, så er den bedste løsning (især på længere sigt), at vi spiller med, og udvikler på, de spillere vi har.

Jeg er helt med på at betale den pris og tage den investering i stedet for at binde en god del af vores budget op på en angriber, der alligevel ikke er meget bedre end Serra (eller måske ikke passer ind i truppen). Vi har også betalt en meget høj sportslig pris for de sene handler med Gretarsson og McCowatt, men selv med de forfærdelige nederlag er jeg villig til at betale prisen (selvom det gør sindssygt ondt lige nu), hvis vi senere på efteråret og til foråret ser et hold, der performer bare 90% på det niveau, vi så i sidste sæson.

Det er nogle gode, reflekterede indlæg, der er kommet på de seneste sider. Det har vi nok alle godt af. Tak for det.

Jeg har brugt store dele af vinduet på at forsvare CV, men jeg ender med at være ret kritisk over for det vindue, CV har sat sammen.

Den endelige evaluering kan først skrives, når truppen har sat sig, men umiddelbart er jeg relativt lidt imponeret.

Jønson, Rösler, Anderson, McCowatt, Carstensen og Jørgensen er fine spillere. Det er vældig meget kvalitet, og vi har god bredde i truppen - måske også for god bredde på nogle positioner.

Gretarsson til en mio. euro på sidstedagen af vinduet er ikke godt nok i min optik. Det er sikkert en fin spiller, og han kan sikkert styrke vores defensiv, men han burde også have været mulig at hente tidligere - eller det burde have været muligt at finde tilsvarende kvalitet tidligere.

Tilbage står, at vi har erstattet JJA, Dalsgaard og Beijmo med Camara, Callø, Rösler og Gretarsson. Det ligner foreløbigt en svækkelse. På positivsiden er der mere talent og udviklingspotentiale. Hvis Gretarsson og Rösler hurtigt finder deres niveau, kan det måske også blive godt.

På 9er positionen ser det svært ud. Hverken Serra, ST eller Bogere er på nuværende tidspunkt gode nok til at være startere på et seriøst top-seks hold. Det har de i hvert fald ikke vist sig at være indtil videre. Bogere et virkeligt spændende, men han har jo også brug for tid til at udvikle sig.

Der kan være alle mulige grunde til, at vi ikke har landet en 9er. Svært marked, økonomi, manglende interesse fra de, der var til rådighed. Men jeg synes egentlig det er fair at konkludere, at CV i den grad har fejlet her. Det var en af de absolut vigtigste opgaver at finde en ny 9er, og den opgave er han ikke lykkedes med. Det trækker alvorligt ned, selvom der kan være gode grunde til det.

Alt er dog ikke tabt. Man må også give CV, at han i store træk har holdt sammen på truppen og at vi især på midten og wingbacks har en virkeligt god bredde. Og så har vi stadig en skandinavisk stamme, så måske kan vi relativt hurtigt få etableret de nye relationer.

Nu er jeg spændt på, hvordan vi løser kabalen fremadrettet. Vi har for mange 10ere til, at de alle kan spille der. Jeg tror, Arnstad rykker permanent på en 8er. Alternativt skal Bech spille 9er eller McCowatt spille falsk 9er (JP har udtalt, at han ser ham som 10er, men man har vel et standpunkt, indtil CV ikke køber en 9er).

Det er i hvert fald en sammensætning med mange mål og assists, hvis man kigger på deres bedste SL sæsoner:

Arnstad (25/26): 9 mål og 4 assists
Bech (25/26): 12 mål og 4 assists
Jørgensen (21/22): 11 mål og 9 assists
Anderson (24/25): 6 mål og 6 assisst
McCowatt: 25/26): 11 mål og 5 assists

Hvis JP kan få dem til at fungere, behøver vi måske slet ikke en ny 9er for at score mål. Således er jeg lidt tilbage, hvor jeg startede, dog med et mere positivt spin. Lige nu ser det ikke specielt godt ud, men billedet kan sagtens være anderledes om en måned eller to.

¨¨¨¨¨

Brøndby har hentet seks spillere, hvor de 3-4 er unge talenter, fordi de åbenbart alligevel ikke havde den pipeline af store talenter, som de ellers snakker meget om. De følger formentlig en strategi om at få flere (især) unge danske spillere ind i truppen. Det er lykkedes meget godt.

Vi stod i en anden situation, hvor vi har lidt flere talenter tæt på spilletid lige nu (Brøndby har solgt flere af deres), så vi har hentet performance-spillere til både forsvar, central midtbane og offensiv.

Det er svært at vurdere, om deres vindue er bedre end vores. Også den sammenligning kræver nok noget tid. Hvis Gretarsson, Rösler og McCowatt bliver succesfulde, og Bogere, Callø, Camara og Kristjansson udvikler sig godt, så er vores vindue i den meget høje ende. Men det ved vi jo af gode grunde ikke endnu. Jeg er mest nervøs for, at Rösler ikke bliver den store forstærkning (men så må Callø meget gerne få mig til at glemme alt om Röslers mangler!), og at Bogere får svært ved at udfylde sin plads helt godt nok allerede, men jeg håber det bedste, og jeg tror, vi får et stærkt efterår, nu hvor truppen endelig er på plads.

Det er nogle gode, reflekterede indlæg, der er kommet på de seneste sider. Det har vi nok alle godt af. Tak for det.

Jeg har brugt store dele af vinduet på at forsvare CV, men jeg ender med at være ret kritisk over for det vindue, CV har sat sammen.

Den endelige evaluering kan først skrives, når truppen har sat sig, men umiddelbart er jeg relativt lidt imponeret.

Jønson, Rösler, Anderson, McCowatt, Carstensen og Jørgensen er fine spillere. Det er vældig meget kvalitet, og vi har god bredde i truppen - måske også for god bredde på nogle positioner.

Gretarsson til en mio. euro på sidstedagen af vinduet er ikke godt nok i min optik. Det er sikkert en fin spiller, og han kan sikkert styrke vores defensiv, men han burde også have været mulig at hente tidligere - eller det burde have været muligt at finde tilsvarende kvalitet tidligere.

Tilbage står, at vi har erstattet JJA, Dalsgaard og Beijmo med Camara, Callø, Rösler og Gretarsson. Det ligner foreløbigt en svækkelse. På positivsiden er der mere talent og udviklingspotentiale. Hvis Gretarsson og Rösler hurtigt finder deres niveau, kan det måske også blive godt.

På 9er positionen ser det svært ud. Hverken Serra, ST eller Bogere er på nuværende tidspunkt gode nok til at være startere på et seriøst top-seks hold. Det har de i hvert fald ikke vist sig at være indtil videre. Bogere et virkeligt spændende, men han har jo også brug for tid til at udvikle sig.

Der kan være alle mulige grunde til, at vi ikke har landet en 9er. Svært marked, økonomi, manglende interesse fra de, der var til rådighed. Men jeg synes egentlig det er fair at konkludere, at CV i den grad har fejlet her. Det var en af de absolut vigtigste opgaver at finde en ny 9er, og den opgave er han ikke lykkedes med. Det trækker alvorligt ned, selvom der kan være gode grunde til det.

Alt er dog ikke tabt. Man må også give CV, at han i store træk har holdt sammen på truppen og at vi især på midten og wingbacks har en virkeligt god bredde. Og så har vi stadig en skandinavisk stamme, så måske kan vi relativt hurtigt få etableret de nye relationer.

Nu er jeg spændt på, hvordan vi løser kabalen fremadrettet. Vi har for mange 10ere til, at de alle kan spille der. Jeg tror, Arnstad rykker permanent på en 8er. Alternativt skal Bech spille 9er eller McCowatt spille falsk 9er (JP har udtalt, at han ser ham som 10er, men man har vel et standpunkt, indtil CV ikke køber en 9er).

Det er i hvert fald en sammensætning med mange mål og assists, hvis man kigger på deres bedste SL sæsoner:

Arnstad (25/26): 9 mål og 4 assists
Bech (25/26): 12 mål og 4 assists
Jørgensen (21/22): 11 mål og 9 assists
Anderson (24/25): 6 mål og 6 assisst
McCowatt: 25/26): 11 mål og 5 assists

Hvis JP kan få dem til at fungere, behøver vi måske slet ikke en ny 9er for at score mål. Således er jeg lidt tilbage, hvor jeg startede, dog med et mere positivt spin. Lige nu ser det ikke specielt godt ud, men billedet kan sagtens være anderledes om en måned eller to.

¨¨¨¨¨
Spot on sådan jeg har det. Jeg er også relativt skuffet lige nu, men erkender også at CV og JP før har været klogere end mig :ROFLMAO:

Generelt er det bare rigtigt svært at evaluere på et transfervindue når det lige er lukket (men dog bedre end at gøre det midt i det...) - effekten kan først ses om 3-6-9 måneder. Hvis vi til den tid så er sikkert med i slutspillet og de sene runder af pokalen og gør klar til store salg af Emmery, Arnstad m.fl.. så er det bare at tage hatten af. Men hvis vi roder rundt i nedrykningsspillet og stadig kæmper med målscoringen så vil vinduet her stå tilbage som delvist forspildt.

Min store (foreløbige) vurdering af transfervinduet

Ved slutningen af sidste sæson havde klubben med åbne øjne trupmæssigt sat sig i en vanskelig situation med udløb til 6 spillere, hvoraf i hvert fald de 5 havde spillet en massiv rolle i at sikre mesterskabet. Det lykkes, at forlænge med de 3 af dem (Kahl, Carstensen og Jørgensen). Det var rigtig fint, men man skal også huske, at for de to nu tidligere lejesvende, var det et bevidst valg sidste sommer, at man skulle stå i en situation, hvor de havde udløb sammen med en række andre profiler (læg dertil Poulsen og Hansen, der dog fik forlænget i god tid). Efter sæsonen blev der vinket farvel til de 3 øverste i ledelseshierarkiet. De efterlod både store huller i truppen, kulturen og på banen, som skulle lukkes.

Der blev fra ledelsen og bestyrelsen sendt signaler ud om, at 1) spillerbudget skulle øges, 2) holdet skulle forstærkes fra toppen, 3) man skulle styrket ud af vinduet, og 4) bredden skulle være større grundet ekstra europæiske kampe. Det må derfor være disse kriterier, der ligger til grund for vurderingen. Selvom punkt 1) nærmere er et middel til at punkt 2)-4) kan opfyldes. Dertil skal der måske også lægges vægt på, at der blev givet meldinger om, at der ville opstå muligheder sent i vinduet, som ikke findes i starten.

Det gode ved at skrive herinde af og til er, at man kan gå tilbage og læse sine egne indlæg og tanker fra starten af vinduet. Efter en gennemgang af truppen, kom jeg frem til:
Køb af:
- 3 forsvarsspillere (én til hver position i bagkæden, og den ene muligvis en hybrid der også kunne spille wingback
- 1 offensiv midtbane
- 2 angribere
- (Evt. en midtbanemand, hvis Poulsen mv. ikke er klar fra dag 1)

Det er klart, at jeg ikke bare forventede 8 spillere ind for at erstatte de tre, der forsvandt. På trods af meldingerne om en bredere trup var det trods alt ikke 5 ekstra mand, der blev ment. Jeg forventede også en fortsættelse af strategien fra sidste sommer, hvor de "voksne breddespillere", der ikke havde niveau til at starte, blev sendt videre. Derfor forventede/håbede jeg, at man fik sendt følgende videre:
- Serra
- Mølgaard
- JJA
Samt selvfølgelig Badji og Gyamfi, som jeg dog ikke regnede som en del af truppen.

Og nu til evalueringen!

Hvis vi tager en kæde af gangen, og starter med forsvaret.
Jeg forventede 3 ind og 2 ud. Det blev til 2 ind og 1 ud. Antalsmæssigt vil jeg sige, det er ok. Camara viste sig at være længere fremme, end jeg forventede, og Andersen kan sandsynligvis være i den der hybridrolle, der både dækker wingback og stopper. Vi fik både en højrebenet og venstrebenet stopper ind. Der er plads til talenterne Camara og Callø.
Så nu til vurderingskriterierne som jeg stillede op tidligere. Er forsvaret kommet styrket ud og forstærket fra toppen? Svaret er i mine øjne entydigt nej. Bevares Rösler startede fint ud, men har ikke været prangende siden, og vi mangler at få se, hvordan Gretarsson glider ind på holdet. Men jeg tror ikke, at der findes ret mange, der ville vælge de to over Dalsgaard og Beijmo. Jeg er med på, at de to spillere var svære at erstatte kvalitetsmæssigt, og at juryen fortsat er ude med vores to nye. Men vi er blevet klart svækket her. Derudover er der et fortsat spørgsmålstegn omkring, hvem der skal lede og styre forsvaret, når Tingager er ude. Er det Gretarsson?
Breddemæssigt er jeg tilfreds på positionen. 4 "voksne" spillere i Tingager, Kahl, Rösler og Gretarsson samt 2 talenter, der har vist de kan være med i Camara og Callø. Jeg så dog gerne, at Mølgaard ikke tog en plads i truppen, da jeg ikke kan se, at han skulle blive god nok igen.

På midten ønskede jeg en ekstra 10'er og en ekstra 6/8'er, hvis der fortsat var lange udsigter til, Poulsen kunne spille. Her er jeg egentlig meget tilfreds. Vi har fået McCowatt ind, som jeg forventer på sine gode dage nærmest kan være på niveau med Bech og Arnstad. Derudover kom Jønsson ind som den ekstra 6'er, og Andersson giver også yderligere bredde både som 10'er og på wingbackerne. Kan han ramme sit topniveau fra tidligere sæsoner igen, hvor han var en top 3 spiller på holdet, så kan han også bliver en stor gevinst. Her synes jeg faktisk, at vi både er kommet styrket ud og har en god og bedre bredde.
Det eneste aber dabei her er dog, at balancen på 6/8'er positionen er for skæv, med 4 udprægede 6'ere i Knudsen, Solbakken, Jønsson og Poulsen, og kun 1 mere kreativ spiller i Yakob. Det udstilles især med Yakobs skade, og betyder vi bliver nødt til at rykke Arnstad herned.

Så til angrebet. Før sæsonen var det ikke et spørgsmål, om vi skulle hente én 9'er, men nærmere om vi ikke burde hente 2. Det lykkes ikke. Og vi står dermed tilbage med et spændende talent i Bogere, en spiller der i mine øjne slet ikke er god nok i Serra, og en ung spiller der vil have godt af en udlejning til første division i Tchamche. Her kan der ikke være tvivl. Truppen er ikke forstærket fra toppen, vi er ikke kommet styrket ud af vinduet og vi er smallere end sidste sæson.

Skal jeg give karakterer (efter den nye skala) for hver position så bliver det:
Forsvar: 4
Midtbane: 10
Angreb: -3

Læg dertil, at jeg synes vi kom for sent på plads i forsvaret, og at det sammen med manglende angribere allerede har kostet en del point i mine øjne. Jeg synes ikke, at dette vindue har vist, at der opstår bedre muligheder sidst i vinduet.

Alt i alt er jeg derfor ret skuffet.

Jeg synes det ser skidt ud - særligt defensiven. 3 ud af 4 på mål og i bagkæden er nye (ingen indarbejdede relationer) + kvaliteten er lav (spillerne kan selvsagt udvikle sig, men det kommer til at tage tid)

Der mangler simpelthen topkvalitetspillere.

Pt kan jeg kun tælle 6 topspillere (Links, Tingager, Arnstad, Emmery, Bech, JH), hvor de 2 er skadet pt. og 2 ikke er i god spilleform.

Min store (foreløbige) vurdering af transfervinduet

Ved slutningen af sidste sæson havde klubben med åbne øjne trupmæssigt sat sig i en vanskelig situation med udløb til 6 spillere, hvoraf i hvert fald de 5 havde spillet en massiv rolle i at sikre mesterskabet. Det lykkes, at forlænge med de 3 af dem (Kahl, Carstensen og Jørgensen). Det var rigtig fint, men man skal også huske, at for de to nu tidligere lejesvende, var det et bevidst valg sidste sommer, at man skulle stå i en situation, hvor de havde udløb sammen med en række andre profiler (læg dertil Poulsen og Hansen, der dog fik forlænget i god tid). Efter sæsonen blev der vinket farvel til de 3 øverste i ledelseshierarkiet. De efterlod både store huller i truppen, kulturen og på banen, som skulle lukkes.

Der blev fra ledelsen og bestyrelsen sendt signaler ud om, at 1) spillerbudget skulle øges, 2) holdet skulle forstærkes fra toppen, 3) man skulle styrket ud af vinduet, og 4) bredden skulle være større grundet ekstra europæiske kampe. Det må derfor være disse kriterier, der ligger til grund for vurderingen. Selvom punkt 1) nærmere er et middel til at punkt 2)-4) kan opfyldes. Dertil skal der måske også lægges vægt på, at der blev givet meldinger om, at der ville opstå muligheder sent i vinduet, som ikke findes i starten.

Det gode ved at skrive herinde af og til er, at man kan gå tilbage og læse sine egne indlæg og tanker fra starten af vinduet. Efter en gennemgang af truppen, kom jeg frem til:
Køb af:
- 3 forsvarsspillere (én til hver position i bagkæden, og den ene muligvis en hybrid der også kunne spille wingback
- 1 offensiv midtbane
- 2 angribere
- (Evt. en midtbanemand, hvis Poulsen mv. ikke er klar fra dag 1)

Det er klart, at jeg ikke bare forventede 8 spillere ind for at erstatte de tre, der forsvandt. På trods af meldingerne om en bredere trup var det trods alt ikke 5 ekstra mand, der blev ment. Jeg forventede også en fortsættelse af strategien fra sidste sommer, hvor de "voksne breddespillere", der ikke havde niveau til at starte, blev sendt videre. Derfor forventede/håbede jeg, at man fik sendt følgende videre:
- Serra
- Mølgaard
- JJA
Samt selvfølgelig Badji og Gyamfi, som jeg dog ikke regnede som en del af truppen.

Og nu til evalueringen!

Hvis vi tager en kæde af gangen, og starter med forsvaret.
Jeg forventede 3 ind og 2 ud. Det blev til 2 ind og 1 ud. Antalsmæssigt vil jeg sige, det er ok. Camara viste sig at være længere fremme, end jeg forventede, og Andersen kan sandsynligvis være i den der hybridrolle, der både dækker wingback og stopper. Vi fik både en højrebenet og venstrebenet stopper ind. Der er plads til talenterne Camara og Callø.
Så nu til vurderingskriterierne som jeg stillede op tidligere. Er forsvaret kommet styrket ud og forstærket fra toppen? Svaret er i mine øjne entydigt nej. Bevares Rösler startede fint ud, men har ikke været prangende siden, og vi mangler at få se, hvordan Gretarsson glider ind på holdet. Men jeg tror ikke, at der findes ret mange, der ville vælge de to over Dalsgaard og Beijmo. Jeg er med på, at de to spillere var svære at erstatte kvalitetsmæssigt, og at juryen fortsat er ude med vores to nye. Men vi er blevet klart svækket her. Derudover er der et fortsat spørgsmålstegn omkring, hvem der skal lede og styre forsvaret, når Tingager er ude. Er det Gretarsson?
Breddemæssigt er jeg tilfreds på positionen. 4 "voksne" spillere i Tingager, Kahl, Rösler og Gretarsson samt 2 talenter, der har vist de kan være med i Camara og Callø. Jeg så dog gerne, at Mølgaard ikke tog en plads i truppen, da jeg ikke kan se, at han skulle blive god nok igen.

På midten ønskede jeg en ekstra 10'er og en ekstra 6/8'er, hvis der fortsat var lange udsigter til, Poulsen kunne spille. Her er jeg egentlig meget tilfreds. Vi har fået McCowatt ind, som jeg forventer på sine gode dage nærmest kan være på niveau med Bech og Arnstad. Derudover kom Jønsson ind som den ekstra 6'er, og Andersson giver også yderligere bredde både som 10'er og på wingbackerne. Kan han ramme sit topniveau fra tidligere sæsoner igen, hvor han var en top 3 spiller på holdet, så kan han også bliver en stor gevinst. Her synes jeg faktisk, at vi både er kommet styrket ud og har en god og bedre bredde.
Det eneste aber dabei her er dog, at balancen på 6/8'er positionen er for skæv, med 4 udprægede 6'ere i Knudsen, Solbakken, Jønsson og Poulsen, og kun 1 mere kreativ spiller i Yakob. Det udstilles især med Yakobs skade, og betyder vi bliver nødt til at rykke Arnstad herned.

Så til angrebet. Før sæsonen var det ikke et spørgsmål, om vi skulle hente én 9'er, men nærmere om vi ikke burde hente 2. Det lykkes ikke. Og vi står dermed tilbage med et spændende talent i Bogere, en spiller der i mine øjne slet ikke er god nok i Serra, og en ung spiller der vil have godt af en udlejning til første division i Tchamche. Her kan der ikke være tvivl. Truppen er ikke forstærket fra toppen, vi er ikke kommet styrket ud af vinduet og vi er smallere end sidste sæson.

Læg dertil, at jeg synes vi kom for sent på plads i forsvaret, og at det sammen med manglende angribere allerede har kostet en del point i mine øjne. Jeg synes ikke, at dette vindue har vist, at der opstår bedre muligheder sidst i vinduet.

Alt i alt er jeg derfor ret skuffet.
Man kunne også spekulere i at gretarsson var billigere inden Magnus Jensen blev solgt..

Jeg synes det ser skidt ud - særligt defensiven. 3 ud af 4 på mål og i bagkæden er nye (ingen indarbejdede relationer) + kvaliteten er lav (spillerne kan selvsagt udvikle sig, men det kommer til at tage tid)

Pt kan jeg kun tælle 6 topspillere (Links, Tingager, Arnstad, Emmery, Bech, JH), hvor de 2 er skadet pt. og 2 ikke er i god spilleform.
Jeg synes, Hedenstad har stået fremragende i de kampe, han har fået. Og så ville jeg tælle Kahl, Knudsen og Yakob med. Og jeg er også 99% sikker på, at McCowatt kommer med i den kategori. Jeg ville så ikke tælle Jesper Hansen med, men så er jeg også på 10 spillere (og to pladser hvor jeg ikke synes, vi har top 3 klasse her og nu. Men sådan er gamet, når der skal være plads til talenter.

Jeg undrer mig lidt over, at du tager Jesper Hansen med i den ligning. En fantastisk spiller for os, men han er slet og ret blevet overhalet af Hedenstad. Helt naturligt i øvrigt i forhold til Hansens alder.

Man kunne også spekulere i at gretarsson var billigere inden Magnus Jensen blev solgt..
Og lægge til grund, at han ikke var interesseret i at skifte internt i superligaen før alle muligheder i udlandet var udtømt (er helt med på han som islænding allerede er i udlandet).

Men selvom jeg tror vi bliver positivt overrasket over ham (jeg mener f.eks. han på stats er en af de allerbedste hovedstødsspillere offensivt og defensivt i ligaen og har også dækket venstre back i perioder, så er god på bolden), så kan det godt undre mig lidt, at vi ikke har kunnet finde tilsvarende kvalitet som med Rösler tidligere i vinduet.

Tak for et spændende indlæg, vi læser truppen forskelligt, hvor du negligere nogen kvaliteter, fremhæver jeg dem. Det er helt fair.

Jeg har dog et spørgsmål omkring din karakter på angreb. Du giver scoren -3, den virker meget hård i betragtning af hvad hvilket angreb vi stillede med i store dele af mesterskab sæsonnen. Jeg forstår godt skuffelsen over en manglende nier, men reelt har vi kun mistet Paddy, og han scorede nærmest ikke i foråret og reelt set kan man godt melde en for arbejdsvægring på mål fra angribere fra Oktober sidste år. Min påstand er på målt på mål fra angribere, så er vi nærmest status quo.

Altså står vi med et angreb, som næsten er identisk med mesterskab sæsonnen i forhold til mål, er karakteren så ikke en smule for hård?

Hvis man skulle følge din logik, så ville jeg gå med et 4 tal, ikke prangende men ok for nuværende.

Ingen har spurgt, men her er min vurdering :)

Først og fremmest er bestået/dumpet for unuanceret, så jeg benytter den nye skala.

CV ender for mig på et 2-tal.

Topkarakterer (10, 12) var hurtigt ikke muligt, for de ville kræve, at truppen var mere klar til sæsonstart. Vi taler topkarakterer, og truppen var slet slet ikke klar.

Hvad trækker ned:
- 9'eren selvfølgelig kraftigt ned
- Sportsligt har vi reelt smidt sæsonen nu. Ved godt, at nogen vil sige, at det da er alt for tidligt, men hvis FCK vinder, så har vi 12 point om til en 5. plads, der MÅSKE giver europæisk kvalifikation. I skrivende stund har vi 9 point op. Vi kan måske godt nå top-6, men vil i så fald nok heller ikke kravle længere op.
- Mikael Anderson trækker også ned. Mest fordi, at det er svært at se, hvorfor man har hentet ham, og hvordan han skal passe ind

Hvorfor dumper CV så ikke helt?
Nøgterne så er der jo nogle ting, der skal med her:
- Vi har fået bredde i forsvaret, som på papiret er bedre end den tidligere bredde i AJ og Mølgaard
- Callum virker som en stærk tilføjelse

Der er også et relativt aspekt - hvordan står vi relativt til konkurrenterne (øjebliksbillede).
- FCN trækker fra med deres trup og vindue
- BIF handlede tidligt og ser umiddelbart stærkere og mere solide ud. Virker som et kløgtigt vindue
- FCM hentede tidligt afløsere for Franculino, mens Rajovic har sikret dem bredde - men vi skal heller ikke sammenligne os med dem
- FCK virker rådvilde, og de virker ikke til at have trukket fra. Tværtimod
- Horsens skal vi måske til at frygte med deres ejerskab. Indtil videre har deres angriber fra League One scoret tre mål, og de er måske mere kløgtige end os, og så har de et omfattende scoutingnetværk
- Viborg peaker sportsligt i denne sæson, men som udgangspunkt er de ikke en strategisk trussel pt, men på kort sigt virker de til at stå bedre

Dette bliver en værre mellemsæson end forventet. Det er ærgerligt. Særligt med forventningerne til CVs erfaring og netværk.

Udefra synes jeg også, at CV og JP's tilgang til angrebet har været... jeg synes, at forkert er et stærkt ord, men den har ikke været optimal. Historisk set har de mest scorende angribere i Superligaen ikke været dyrt indkøbte spillere. På topscorerlisten har der været et væld af lottokuponer og egenudviklede angribere. Vores problem er, at vi har truppen fyldt med talenter, der ikke helt er der endnu (Tchamche, Bogere, Gyamfi) og lottokuponer (Serra, Badji). Skulle man have hentet en "Serra" mere på bekostning af Tchamche? Udefra vil jeg sige ja, men den er åben for diskussion.

Serra er for mig den bedste 9'er lige nu, men virker til at have udfordringer fysisk. Tchamche kan jeg ikke se har niveau, der hjælper os pt., og har svært ved at se, at han bygger på. Det kan man så håbe, at han gør hurtigt. Men lige nu - og det er sagt med alt håb om, at han blomstrer og udvikler sig - så svække Tchamche os, fordi han også blokere for en stærkere spiller i truppen.

Nu må vi håbe to ting:
1. Vores nye forsvar hurtigt finder melodien - er vi sikre på, at Gretason skal spille center?
2. JP finder en kreativ løsning med vores offensiv, så vi ikke bliver afhængige af en stor stærk 9'er, men udnytter de kompetencer vores mange 10'ere har.

Er optimist omkring Rösler, Gretason og Callum. Nu skal de have tid til at komme på plads. Rösler har jo haft en svær start med sygdom, et hold der svinger og mange udskiftninger. Regner med, at det nok skal blive godt.

Tak for et spændende indlæg, vi læser truppen forskelligt, hvor du negligere nogen kvaliteter, fremhæver jeg dem. Det er helt fair.

Jeg har dog et spørgsmål omkring din karakter på angreb. Du giver scoren -3, den virker meget hård i betragtning af hvad hvilket angreb vi stillede med i store dele af mesterskab sæsonnen. Jeg forstår godt skuffelsen over en manglende nier, men reelt har vi kun mistet Paddy, og han scorede nærmest ikke i foråret og reelt set kan man godt melde en for arbejdsvægring på mål fra angribere fra Oktober sidste år. Min påstand er på målt på mål fra angribere, så er vi nærmest status quo.

Altså står vi med et angreb, som næsten er identisk med mesterskab sæsonnen i forhold til mål, er karakteren så ikke en smule for hård?

Hvis man skulle følge din logik, så ville jeg gå med et 4 tal, ikke prangende men ok for nuværende.
Jeg går ikke meget op i karakterne

Patrick Mortensen scorede trods alt 9 mål sidste sæson, dog kun 2 i foråret, men de tre angribere vi nu har i truppen har i alt scoret 8 superliga mål. Derudover var han med til at gøre meget ved vores spil, bl.a. dødbolde, i begge ender af banen.

Var han blevet i klubben, så er min påstand, at han havde været den angriber der havde spillet flest minutter for os i denne sæson også.

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back