New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 745K
Transfervindue Sommer 2026
Jeg må indrømme at jeg syntes det er voldsomt skuffende ikke at have fundet en 9' er - jeg syntes netop kampen i går udstillede alle vores mangler, og en af dem var at vi intet havde at true med centralt i banen ved feltet.

Det er for mig en kæmpe kritik af CV at man nu i 4 transfervinduer ikke formår at finde en angriber - i det mindste en angriber der kunne gøre vi fik en anden dimension i vores spil - Samtlige andre klubber har hentet en, måske 2, og FCM 3 angribere - forstår slet ikke øvelsens kunst kan være så svært.

Og når vi er ved transfers vi har lavet, så 'forstærker' mestrene sig med en Islænding fra Sønderjyske - vi hentede trods alt Dalsgaard med mesterskaber og Landshold i FCM, jeg tillader mig ikke at være jubeloptimist.

McCoward virker interessant, Røsler virker pt ikke som en der er bedre end Callø, og Andersson er for mig uforståelig vi har hentet ham.

Jeg syntes ikke det har været et prangende vindue.

Helt ærligt tror jeg ikke pengene havde været en stop klods, hvis deres, lad os sige top 3, ønske angribere var en mulighed. Så lavede man bare et større hul. Men man vil ikke gøre hullet større for en kurmi/haugen bare for at hive en ind ifht vi har Serra/Bogere. Det er sådan jeg vil konkludere.
Enig og hullet havde i dette regnskabsår jo også kun være afskrivninger og løn.

Måske endda man kunne have sparet lidt på de velsagtens 30 millioner vi trods alt brugte på 10’ere i dette vindue.

Nå, det er hvad det er.

Der er en signing vi stadig kan nå i dette vindue. At købe Mads Agesen. Så kan vi allerede nu gå i gang med at finde den 9'er, vi skal have klar fra start i det næste vindue.
Han klatter ikke penge væk, planlægger sin trupsammensætning i god tid, og eksekverer den på både kort og langt sigt for de penge, han har til rådighed. Hvad kan det ikke blive til, når han får et mere end fordoblet budget at arbejde med.

Det bedste reservehold i klubbens historie?
Ud over man stadig har 0 9'ere på superliganiveau*, så er der bredde i truppen, enig, og endda med Jønne i overskud. Jeg ser ikke øget topniveau, men chancen for fint niveau.

Udfordringen er, at holdet reelt er kørt ud over kanten pga defensiven der har haltet. Hvis man kan få det til at fungere med A-kæden og især defensivt, kan det blive ok.

Man er gået fra en defensiv struktur der kunne bære en risikobetonet spillestil og et hold med en halv angriber, til en defensiv struktur der ikke kan bære sig selv. Hvis den bliver i stand til det, er der stadig det med spillestilen, og det med angriberen.

*James er virkelig lovende og skal have masser af spilletid. Men han er slet ikke den type man leder efter på 9'eren, og han er en akademispiller med potentiale.

Med det udmeldte minus for sæsonen/regnskabsåret på mellem 15 og 45 mio., så har økonomien nok sat nogle begrænsninger for CV, som man skal huske have in mente, før man slagter ham. Han har formentlig arbejdet på Cvancara til det sidste, men har 'tabt' slagsmålet, fordi han ikke ville gå ud over sine økonomiske rammer. Det kunne i hvert fald være en udlægning af forløbet.
Der står også, at det er uden væsentlige transfers ud. Så salg af Links, Bech, Arnstad, Emmery, Bogere kan generere alt fra minus 10 til plus 35.

Altså, jeg synes det er meget åbenlyst at man ikke har kunne få det man ville have, men så vælger man at give minutter til den indre udvikling til James og Stefen. Det har jeg svært ved at være sur på, for jeg gider ikke endnu en Grønning/Kurmi/Badji/Haugen/Serra.

Men det er jo et sportsligt problem og det kan vi ikke løbe fra. Spørgsmålet er bare om det er et budgetissue eller et rekrutteringsissue.

AGF har naturligvis ikke ubegrænsede midler, men underskuddet handler mere om, at vi ikke har solgt en eneste profil end mulighederne for at hente en 9'er. Købet af McCowatt punkterer også det økonomiske argument i høj grad.

På langt sigt kan det manglende køb godt være klogt, men på kort sigt er vi bare udfordret og det er forstærket af den elendige sæsonstart. Havde vi ligget lunt i smørhullet som nr. 5-6 pt. ville det være mere trygt at tænke på langsigtet udvikling.

AGF har naturligvis ikke ubegrænsede midler, men underskuddet handler mere om, at vi ikke har solgt en eneste profil end mulighederne for at hente en 9'er. Købet af McCowatt punkterer også det økonomiske argument i høj grad.

På langt sigt kan det manglende køb godt være klogt, men på kort sigt er vi bare udfordret og det er forstærket af den elendige sæsonstart. Havde vi ligget lunt i smørhullet som nr. 5-6 pt. ville det være mere trygt at tænke på langsigtet udvikling.
Man skal jo gerne kunne begge dele. På kort og på lang sigt. Det formår CV ikke.

Og her var vi så svaret på hvorfor CV ikke har været ude og spendere endnu mere: https://cde-agf-cms-prod.azureedge.net/media/3bwbiqyn/selskabsmeddelelse-nr-05-2026-forventninger-til-regnskabsåret-26-27.pdf

Forventning: -15 til -45 mio kr for 26/27.

Ingen nævneværdi transfer ud er indregnet.
hvis der kommer et bud den kommende vinter, så ryger en af profilerne tror jeg.

Og nyt stsdion er dyrt - rigtig meget dyrt.
Jeg mener at have hørt 20-30 mio i underskud før sæsonen, altså som at det var det forventede med det investeringsniveau man planlagde (økonomisk ramme inkl conf league).

Hvis man havde købt en angriber til 50 mio, med en årsløn på 5 mio, ville tallet gå fra 15-45 m i underskud, til 30-60 mio. Det er et voldsomt tal.

Hvis man sælger Links eller Bech til 40 mio (kunne også være en af de andre til mere), er man i +10 til -10 båndet. Og koster erstatningen så de obligatoriske 20m og 4m løn, hedder regnestykket 4+4m årligt / halvt år = 4m. Så ligger båndet på +6 til -14.

Hvis man turde satse på spillersalg var der absolut ingen ko på isen, økonomisk. Jeg kan godt lide, man er forsigtig, men så skulle Links være sendt til Frankrig og/eller Bech i en varevogn til Herning, så man kunne få nogle midler at arbejde med - naturligvis under antagelse af sportssdirektøren forvalter dem vel, men det er jo en selvfølge?

Det generer mig at man har svækket backkæden så meget og ikke adresseret det enorme hul på 9'er. Mest faktisk forsvaret, fordi det så tydeligt var hele forudsætningen for holdets gode spil. Nu håber jeg Tingager er retur snart, og at Gretarsson er så god som jeg håber.

Tingager, Dalsgaard og Beijmo er halle været forbi 'udlandet' og større adresser, drevet af deres talent. Samme gælder Bech, Arnstad og Knudsen.

Jeg håber de nye kan løfte holdet og levere.

Absurd antiklimaks.

Vi vidste godt at generationsskiftet ville gøre ondt fordi vi havde topspillere som sjældent var skadet i Mortensen, Tingager, Poulsen, Hansen, Beijmo, Links og Dalsgaard.

Det kulminerer i et meget usandsynligt mesterskab hvor kun Links Beijmo og Dalsgaard spiller store roller det sidste halve år. Især Uwes defensiv shiner.

nu er ingen af dem på banen dels pga skader.

JP skal finde en start 11 i ligaen han tror på hurtigst muligt.

JP skal finde lederne som går forrest med løb og tacklinger. Og en ny måde vi kan lave mål på.

Der er en signing vi stadig kan nå i dette vindue. At købe Mads Agesen. Så kan vi allerede nu gå i gang med at finde den 9'er, vi skal have klar fra start i det næste vindue.
Han klatter ikke penge væk, planlægger sin trupsammensætning i god tid, og eksekverer den på både kort og langt sigt for de penge, han har til rådighed. Hvad kan det ikke blive til, når han får et mere end fordoblet budget at arbejde med.
Jeg tror også at Viborg har en markant anden strategi omkring trupsammensætningen. Det er tydeligt at der i AGF bliver prioriteret plads til de ikke-nordiske spillere skal være fra El Cambio. Kendskab til AGF og Superligaen bliver vægtet helt utroligt højt i AGF - tror egentligt at CV bare eksekverer den strategi der er blevet lagt. Min take er 90% procent af det CV gør, det ville Agesen også gøre i AGF.

Ville Agesen så lave om på strategien? Tjaa, det er muligt, men ikke fra dag 1.

Last edited:
Det er tid at gøre status, målet for CV var at gøre truppen stærkere, holde på profilerne, og sikre AGF et godt udgangspunkt.

Lad os tage elefanten i rummet, den manglende nier. Jeg tænker det er eneste punkt hvor AGF ikke føler de er nået helt i mål. Spørgsmålet er så om de skulle have lavet et panik køb og lejet/købt en spiller, for at tækkes masserne, eller skal de stole på det de har? Efter at have fulgt historien med Haugen, Kurminowski, Badji og ham flødebollen var Helsingør jeg ikke lige kan huske navnet på. Så er CV ikke en mand som bare smider penge ud af vinduet, hvis han kan undgå det. Konklusionen må være at de afventer vinter vinduet og ser hvad der viser sig der. Det er en klar mangelvare at finde gode angribere, nok fordi mange hold spiller med en stor nier, FCM har også problemer, de solgte Francolino for 185 mill., så der burde være penge nok, men de lejer en mellemspiller som tidligere har spillet i Brøndby. Det siger alt om hvor vanskeligt markedet er.

Næste mål for CV var at holde sammen på truppen. Det er lettere sagt end gjort, først og fremmest så var der flere med kontrakt udløb, nogen havde snart kontraktudløb og 2 var på leje. Derudover har vi nogen yderst salgbare spillere i truppen, så af den vej kunne der også ske en åreladning.

Kontraktudløb er lidt et lotteri, hvor vi vandt med Kahl og fik en solid forlængelse igennem, men tabte med Bejimo som sagde "ja tak" til 70 mill. i samlet lønpakke, og Paddy som fik 2 gylde år i Brøndby og familien kunne vende hjem. Dalsgaard havde ikke mere energi og måtte kapitulere og stoppe karrieren. For alle 3 så kan jeg godt forstå dem hver især. Der må vi pakke vores fan kasket væk, og bare anerkende deres valg, og jeg føler ikke CV kunne gøre så meget andet end at stå klar med åbne arme hvis de valgte anderledes.

Næste i rækken var vores lejeaftaler, CV har haft lejlighed til at se Carstensen og Jørgensen an i godt 10 måneder, han kunne li hvad han så, det samme kunne jeg, så at veksle dem til kontrakter var en let beslutning, udførelsen straks svære, men begge dele lykkedes og vi har nu 2 danskere som er profiler i superligagen på lange kontrakter. Det er flot arbejde.

AGF har de sidste 10 år om sommeren solgt vores bedste spillere, eller spillere med et tydeligt potentiale. Lad mig nævne Bisseck, TK, Daghim, MEM, Andersson, resultatet har været en tydelig nedgang i kvalitet på holdet og en form for "restart" af holdet. Jeg frygtede at vi ville miste Arnstad, Links, Bech og Emmery i en åreladning som for 3 år siden.
Det havde været en katastrofe for vores europæiske eventyr, vores generationsskifte som tydeligvis er i fuld gang og vores konkurrencekraft. Man kan diskutere om AGF ikke skulle have solgt en spiller for at øge musklerne yderligere, men vi står her efter vinduets lukning med alle profilerne fortsat på holdet, hvilket må siges at et "ikke-salg" faktisk er en forstærkning af holdet.

Dernæst er der tilgangende i truppen, vi har næsten 1-1 erstattet de spillere som har forladt klubben. Vi har købt Gretarson fra Sønderjyske, han erstatter Dalsgaard, dernæst har vi købt Colin Rösler som erstatning for Bejimo. Så er der Paddy, ham er der ikke købt nogen erstatning for, som jeg har skrevet længere oppe, så tror jeg man har valgt at vente, og bruge det man har. Men udover det, så har AGF købt 3 rigtig dygtige fodboldspillere i Jønsson, Anderson og måske den allerstørste signing i det her vindue i Callum McCowatt. De er alle 3 klare forstærkninger i superligaen, og dermed er CV numerisk lykkedes med at udvide bredden i truppen med 2 profiler. Noget nyt er også at vi normalt henter en tidligere spiller hjem, det har vi gjort med eks. Martin Jørgensen, forskellen er bare denne her gang, at Jønsson ikke skal bære holdet alene, han er en del af en større gruppe, det er signal om vi som trup og hold er et andet sted end tidligere.

Sidste punkt omkring transfervinduet er vores strategiske tilgang med at forynge holdet og bringe flere unge talenter frem. Vi vandt et dejligt og fortjent mesterskab med den gamle garde. Flere af dem er væk nu, eller så gamle at de er mere skadet end godt er. Tiden er inde til at kigge mod nogen andre. Hvis de unge skal lykkes, så skal de have et fundament de kan udvikle sig på. Der skal stå nogen søjler de kan læne sig af op, også skal de have tid, masser af tid. Jeg synes JP/CV er modige med at give de unge chancen. Jeg kan ligesom andre godt se hvor de unge laver fejl, men jeg kan også godt se potentialet. Eks. Tchamche som spiller angriber igår, han kom squ ikke rigtig frem til noget, men i mange andre facetter af spillet, så var hans energi, arbejdsradius og evne til at spille en nier opløftende. Camara stod endnu engang stærk i duelspillet, og havde vel 6-8 gode afleveringer ned i midten til vores 10'er. Så kan vi da lige nævne Emmery som løb forbi en landsholds back som det passede ham igår. Vi er altså i fuld gang med det krævede generations skifte, det er godt arbejde af CV og JP at have modet til det.

Konklusionen for det her transfer vindue på bagkanten af den største oplevelse for mig som fan som det mesterskab var, er at CV er lykkedes med sit vindue. Skal jeg give en karakter, så vil jeg give ham et flot 12 tal. Ikke pga. den manglende nier, men pga. af alle de andre ting CV er lykkedes med. Vi har en rigtig flot, bred og yderst talentfuld trup og den er ikke set stærkere siden 96. Jeg glæder mig virkelig til at se truppen lære hinanden at kende, alle er på lange kontrakter, og vi går et spændende efterår i møde med Conference league, og et træls efterslæb i superligaen. CV er en leder som elsker at så frø, den trup han har samlet sammen, har en rigtig god alder, er sulten og meget ung.
Det bliver utroligt spændende at følge resten af sæsonnen og ikke mindst at se om de frø som er sået nu, ikke spirer med voldsom kraft de næste 2 år.

Last edited:
Ifølge KSDH var CV's ord:
Jeg ved godt vi betaler en pris lige nu, men den rigtige profil var der ikke.
Vi har heldigvis mange 10'ere. Så må de lave målene.
Sic!
Det kan ikke udelukkes, og så er det bedre at takke nej.

Men så er det i hvert fald positivt at han sikrede et hold, der kom godt fra start og er velfungerende nok til at kompensere for en manglende 9'er.

Og til 9'eren ... jeg har desværre ikke Gollums evner med AI, så: tænk på det Femte element:

Five thousand years of waiting, for nothing.

Jeg synes, det er et transfervindue, der er svært at blive rigtig klog på.

Afgangene var mange, målt i minutter, og kom tæt på hinanden, hvilket ramte os hårdt. Samtidig blev erstatningerne hentet løbende, og det kostede blandt andet i forsvaret, med stor sandsynlighed, en længere pause til Tingager. Det betaler vi prisen for lige nu.

Personligt forstår jeg ikke helt Gretarsson handlen. Spilleren er sikkert både dygtig og stærk, men når handlen falder på plads et par timer før deadline, og han både er ældre og dyrere end Rösler, så undrer jeg mig. Ikke nødvendigvis over Gretarsson som spiller, men over rollen og profilen. Kunne man ikke have fundet en bedre løsning, eller i det mindste handlet hurtigere?

Jeg fik på et tidspunkt skåret ud i pap, at de spillere, der ville til AGF nu, også var spillere, der gerne ville være sikre på Conference League. Gretarsson synes jeg umiddelbart ikke passer ind i den kategori, men jeg kan naturligvis tage fejl.

Jeg er helt med på, at økonomien er presset på grund af stadionprojektet, og det er naturligt. Faktisk synes jeg, at økonomien, uden et eneste salg, ser ganske fornuftig ud. Jeg forstår bare ikke helt, at man vælger at bruge relativt mange penge på Anderson, McCowatt og Jørgensen. De spiller alle primært 10’er, som i forvejen var en position, hvor vi var godt besat. Ser man på talentudviklingen, har Kristiansson i hvert fald fået markant mere konkurrence. Jeg synes egentlig han er et større talent end Tchamche, men sammensætningen af truppen peger i en anden retning.

Oppe foran er jeg nok mest forundret over, at man ikke har formået at gøre noget. Bogere er spændende, slet ikke det, men han er startet ude i de seneste to kampe. Det kan næppe kun skyldes kampprogrammet, det må også have noget med niveauet at gøre.

Uanset hvordan man vælger at angribe sæsonen, kommer Tchamche og Serra til at spille betydelige minutter. Og det er, for mig, det mest problematiske ved det her transfervindue.

Serra har scoret 6 superligamål. Borgere 1 og Tchamche også 1.

Jeg har enormt meget respekt for, at man ønsker at holde fast i en strategi. Men der er også tidspunkter, hvor man er nødt til at agere.

Står vi til vinter på en 8.-9. plads og samtidig er ude af Conference League, bliver det næppe hverken billigere eller lettere at finde den angriber, vi mangler. Tværtimod.

Altså, jeg synes det er meget åbenlyst at man ikke har kunne få det man ville have, men så vælger man at give minutter til den indre udvikling til James og Stefen. Det har jeg svært ved at være sur på, for jeg gider ikke endnu en Grønning/Kurmi/Badji/Haugen/Serra.

Men det er jo et sportsligt problem og det kan vi ikke løbe fra. Spørgsmålet er bare om det er et budgetissue eller et rekrutteringsissue.
Præcis. Men det du beskriver, har jo desværre været tilgangen tidligere og igennem flere vinduer. "Nå, A,B,C ville os ikke/kunne vi ikke betale, hvad kan vi få for XX, så tager vi dem".
Og til dem der vil fortsætte her de kommende dage med at hyle op om CV og "manglende forberedelse", etc. siger jeg bare: Prøv at få hovedet ud af egen røv og kig jer omkring.
Der er meget få eksempler på potentielt afgørende forstærkende transfers hos topholdene, men flere af dem har jo en særlig/personlig baggrund (NK, Nelsson, etc). Man hvad har de ellers hentet? FCM, som om nogen i 100 år har vidst, at de dels skulle af med deres top 3 offensivt og som forventede at få kassen for dem. De må vel have planlagt? Men hvad har de hentet udover et nyt udviklingsprojekt? Jo, de har lejet en forkølet koreaner i Tyskland og et mislykket Brøndbyflop.
FCK, der har masser dollars og ligeledes i lang tid har vist, de skulle være aktive, hvad har de fået købt af klassespillere, hvor man sidder tilbage og tænker shit? None.

Det er bare blevet afsindigt dyrt både transferwise og lønmæssigt og det er jo ikke så mærkeligt, når man handler 20 årige nobodies i metermål til 500 mio. i PL eller henter etablerede/udrangerede stjerner til et Ørkenland og udstyrer dem med lønninger på månen. Det smitter af ned gennem systemet.

Vejen frem går altså bare gennem primært selv at udvikle sine spillere og jeg er i lighed med dig glad for, at vi ikke gik på kompromis med et eller andet lort igen.

Latest posts

Back