Transfervindue Sommer 2026
Personligt forstår jeg ikke helt Gretarsson handlen. Spilleren er sikkert både dygtig og stærk, men når handlen falder på plads et par timer før deadline, og han både er ældre og dyrere end Rösler, så undrer jeg mig. Ikke nødvendigvis over Gretarsson som spiller, men over rollen og profilen. Kunne man ikke have fundet en bedre løsning, eller i det mindste handlet hurtigere?
Jeg fik på et tidspunkt skåret ud i pap, at de spillere, der ville til AGF nu, også var spillere, der gerne ville være sikre på Conference League. Gretarsson synes jeg umiddelbart ikke passer ind i den kategori, men jeg kan naturligvis tage fejl.
Gretarson havde et klart mål om en tur til udlandet og drømte om Japan. Den drøm har han nok først droppet til sidst i vinduet. Det viser igen, at man ikke bare henter spillere ned fra hylden som i supermarkedet og derfor sker noget først til sidst.
Jeg er helt med på, at økonomien er presset på grund af stadionprojektet, og det er naturligt. Faktisk synes jeg, at økonomien, uden et eneste salg, ser ganske fornuftig ud. Jeg forstår bare ikke helt, at man vælger at bruge relativt mange penge på Anderson, McCowatt og Jørgensen. De spiller alle primært 10’er, som i forvejen var en position, hvor vi var godt besat. Ser man på talentudviklingen, har Kristiansson i hvert fald fået markant mere konkurrence. Jeg synes egentlig han er et større talent end Tchamche, men sammensætningen af truppen peger i en anden retning.
Jeg er pt. mest overrasket over Anderson men de må kunne se noget i ham som kan bruges. Indtil videre har han ikke været blændende men han er da begyndt at spille bedre og ikke smide sig så meget som i starten. Tænker han er typen som har rigtig godt at konkurrence, lige indtil han bliver træt af den som i Fcm men nu har han også lært,at familien skal have det godt. Mon ikke han bygger på.
McCowatt og Jørgensen kan jeg bedre forstå. Førstnævnte havde nok også drømt om et eventyr i udlandet og var derfor først tilgængelig senere i vinduet. Jeg ville da nok selv have foretrukket en tur til USA for oplevelsens skyld.
Men det er rigtigt, at lige pt. er der ufattelig god dækning. Det er jo lige før, at man kan gætte på vi har forberedt os til kommende salg.
Oppe foran er jeg nok mest forundret over, at man ikke har formået at gøre noget. Bogere er spændende, slet ikke det, men han er startet ude i de seneste to kampe. Det kan næppe kun skyldes kampprogrammet, det må også have noget med niveauet at gøre.
Uanset hvordan man vælger at angribe sæsonen, kommer Tchamche og Serra til at spille betydelige minutter. Og det er, for mig, det mest problematiske ved det her transfervindue.
Serra har scoret 6 superligamål. Borgere 1 og Tchamche også 1.
Jeg har enormt meget respekt for, at man ønsker at holde fast i en strategi. Men der er også tidspunkter, hvor man er nødt til at agere.
Jeg havde gerne set en ny klart nr. 1 angriber. Men har samtidig respekt for, at hvis man ikke kan få det, så er det bedre at give spilletid til de unge. Nu var JP ude med lidt udtalelser om dem den anden dag og det virker lidt som om han ser Tchamche bedre end de fleste herinde.
Btw. Serra lavede endda et fantastisk tilbageløb i går - måske han er kommet til konklusionen, at han har muligheden og er en af dem som man ønsker at bruge.