New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 11K
  • Views Views: Views 676K
Transfervindue Sommer 2026
Vi har i hvert fald tilknyttet til akademi og ungdom, så meget ved jeg. Det er nok også der indsatsen er bedst brugt.

Men med alt data tilgængeligt på alle spillere i verden stort set, er behovet nok ikke stort for at flyve verden rundt. Og vi har en pipeline til det Afrikanske marked via El Campio.

Jeg studsede bare over tallene sat op mod hinanden.
Jeg tror vores Data Scouting er stort, og jeg tjekkede lige igen. Jeg tror det er Allan Kjærgaard der er chef for det.

Derudover er Tom Sjøberg stadig ansat der det ud til, ser det ud til. Rene Klok skriver på LinkedIn at han også er.

Dertil tror jeg vi bruger ekstremt mange freelance scouts. Man ser flere og flere af dem rundt omkring på Stadions, specielt o de lavere rækker.

Azad Corlu blev blandt ansat som freelance, til at gennemgå 1. Div og 2. Div i Danmark for den klub lillebroren spillede for i Norge. Vi har garanteret samme muligheder rundt omkring

Steen Nedergaard var Head of Scouting, men stoppede hurtigt. Dengang blev der nogle steder gættet på, at han gerne ville ansætte flere, og AGF ikke var enige.

Det kan på flere plan, blive en spændende case

He he he…. Spændende på mange måder hvis han bliver distraheret lyder det til🫣

Det er nærmest flere advarsler han kommer med - det lyder jo næsten som om han bare skulle have sit store skifte og så var der ikke grund til at levere mere😳

Jeg synes, han er en interessant angriber rent typemæssigt. Han er høj og har god teknik, men han har haft det svært uden for Tjekkiets grænser. Måske kan det skyldes, at han ikke er den type, der har en indre ild efter at bevise sig selv, siger journalist Jakub Dvorak

Jeg er ikke altid enig i Troels Henriksens, mere AGF podcast, men han bevæger sig alligevel hen i en debat der er spændene i sidste afsnit - Der er han lidt inde på at AGFs seneste transfers mere er et spørgsmål om tilfældige opstået muligheder, som kommer fra 2-3 hånds beretninger, end det er på decideret scouting - giv det et lyt, jeg syntes det var interessant denne gang.
AGF har masser scouting. Jeg er ret sikker på at man har forberedt sig godt på muligheden hvis vi gik i Champions League eller euro league. Men så er vi bare der nu hvor vi ikke har solgt de store profiler - så bortset fra at truppen er lidt slidt, så er den ret stærk.

Men vi er ude i en strategisk satsning om at tilbageerobre den relativt store talentmasse der løber rund i Aarhus og omegn som FCM har plukket i mange år. Det er mega vigtigt at der er så mange af vores egne talenter på banen i forhold til signalværdien for de unge spillere i Aarhus. At der er en vej til førsteholdet.

Så på den strategiske bane er vi på rette vej, men derfor er der måske stadig et par huller i truppen der bør optimeres.

Det bliver et dilemma med Camara. Han har brug for at spille fast, men når Tingager er tilbage så vil vi få et langt mere sammentømret forsvar der kan holde modstanderne fra at score så mange mål. Så hvad gør man med Camara? Bedste bud er at leje ham ud i et år til f.eks. Aarhus Fremad, og så hente en spiller der kan indgå i rotation på CB med Rösler, Callø, Tingager og Kahl.
Det er et dilemma.

Kahl, Rösler og Callø til de to sider, Andersen i reserve. Det er fint.

Tingager som center er fint, når han er klar, men hvor tit er det?

Camara som center er den spændende løsning, som i udfoldelse af potentiale, men også i form af points i efteråret.

Hvis man køber en center og Tingager ser næsten fit ud igen, kan Camara blive klemt og måske have gavn af en udlejning. Hvis Tingager er lidt mere shaky, er det nok bedst at holde ham i klubben?

Er der en sandsynlighed for at JP bare rykker Callø ind centralt, hvis JP har Kahl, Rösler og Callø til rådighed?

Det er faktisk også lidt noget i den retning jeg har hørt. Hvilket jeg synes virker ret gammeldags - især når man tænker på hvor meget scouting man kan få for ret få penge...
Jeg kan huske at SIB fortalte at der ingen var da han tiltrådte, men det lød jo netop som om man byggede noget op. En overgang var Steen Nedergaard om ikke andet ansat som scout, men han er der så heller ikke mere. Man kan måske også diskutere hvad en scout egentlig er nu om dage, tæller de der freelancere ikke også som scouts i den her sammenhæng, selv dem der måske kun ser video eller behandler data? Nogle af dem må dog også se lidt kampe live. Det er i hvert fald ikke kun CV der skal tage sig af det hele og trække på sit netværk.

Det er et dilemma.

Kahl, Rösler og Callø til de to sider, Andersen i reserve. Det er fint.

Tingager som center er fint, når han er klar, men hvor tit er det?

Camara som center er den spændende løsning, som i udfoldelse af potentiale, men også i form af points i efteråret.

Hvis man køber en center og Tingager ser næsten fit ud igen, kan Camara blive klemt og måske have gavn af en udlejning. Hvis Tingager er lidt mere shaky, er det nok bedst at holde ham i klubben?

Er der en sandsynlighed for at JP bare rykker Callø ind centralt, hvis JP har Kahl, Rösler og Callø til rådighed?
Jeg har i hvert fald vanskeligt ved at se Camara få de rette muligheder i AGF i denne sæson. Han har et enormt potentiale, og har brug for masser af kampe på seniorniveau, men måske lige på et lille trin under AGF, så han kan få noget mere ro i sit spil, og blive bedre til at dirigere sit forsvar. Men det er også ærgerligt at sende ham afsted når han nu gør det så godt, så det er lidt et dilemma.

Jeg tror vores Data Scouting er stort, og jeg tjekkede lige igen. Jeg tror det er Allan Kjærgaard der er chef for det.
Det var (tidligere?) Tim Zink (der var ret aktiv herinde inden han blev ansat af klubben) der var “Head of Research & Analysis,” man skulle kontakte hvis man ville hjælpe klubben med noget data eller at se nogle kampe. Under alle omstændigheder er der i hvert fald en del mennesker involveret i det.

Lasse Nordås kunne godt være et eksempel på en spiller som CV kunne have lokket til AGF, hvis vi havde spillet CL:
Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig at 2 mio € ville virke skræmmende for CV, og hvis Cracovia fra Polen kan betale hans løn, så burde vi også kunne.

Nej enig - tænker ikke prisen er problemet og vel hellere ikke lønnen..
Nedenstående er 'fri fantasi' fra min side, dog underlagt nogle interne krav om logisk stringens. Man må gerne udfordre den logiske stringens - meget gerne. Men hvis man synes der er ligegyldige spekulationer så passer venligst gaden og lad mig fabulere i fred.
------
Jeg må indrømme det er noget uforståeligt for mig, hvis Nordås er tilgængelig for 15 mio og en løn indenfor AGFs niveau. Hvorfor er han så ikke allerede i hvidt / klar til at eksekvere?

Er det niveauet der er fundet for lavt?
Er det fordi Bech eller Links skulle finansiere købet?
Wr det fordi Polen lyder mere eksotiske/ han ikke gider AGF?

Jeg tror ikke niveauet er fundet for lavt - men der kan CV lukke munden på mig med et andet køb i løbet af den næste uge. Mit bud er mangel på midler.

Det er naturligvis ikke muligt at konkludere noget endegyldigt på årsag, men jeg går med hypotesen om manglende midler.

Hvis det er rigtigt at 2 mio i årlige afskrivninger, der må ligge langt indenfor den økonomiske ramme man har til sportslige omkostninger, ikke kan lade sig gøre fordi man ikke kan finansiere købesummen (det er så tilbage til @ClausR og likviditeten pga stadion), må jeg erklære mig uenig i den valgte tilgang. Der er ikke tale om overforbrug, når man holder rammen på lønbudgettet. Der er ikke tale om overdreven risiko, når købet er 15 mio, svarende til hvad man har betalt for 4 af dem man allerede har i truppen (Anderson #1, Arnstad, Solbakken og Knudsen). Der er ikke tale om en Badji, hvor man køber ud fra Youtube shorts, men en spiller man har fulgt i lang tid.

Vi er stadig ude i en niche. Og jeg ville være skuffet hvis man ikke var klar til at betale 30 mio (for den rette), men her er det kun halvdelen. Hvis man ikke vil låne til beløbet - generelt en god ide, men kontekst er King - så var det måske ikke den bedste ide at afvise Lens i starten af vinduet, at købe Anderson hjem, eller at købe Rösler i stedet for en transferfri Højer. At hente Carstensen i stedet for at satse på Andersen etc.

For the record: jeg synes det var glimrende at holde på Links, at hente Anderson, Rösler og Carstensen. Jeg kritiserer ikke de dispositioner i sig selv.

Men hvis der var en pose penge og der skulle købes en 9'er, var det nok en god ide at reservere en del af puljen til det, og så optimere andre steder.

Ovenstående er baseret på en likviditetsmæssig binding der er reel, men når den er strammere end driftsbudgettet, burde kunne håndteres med fx lån. Det er ikke sikkert det er rigtigt og/eller det er årsagen ift Nordås. Og CV kan stadig nå det.

Lasse Nordås kunne godt være et eksempel på en spiller som CV kunne have lokket til AGF, hvis vi havde spillet CL:
Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig at 2 mio € ville virke skræmmende for CV, og hvis Cracovia fra Polen kan betale hans løn, så burde vi også kunne.

Din pointe virker til at være, at AGF var interesseret i Nordås, men at Cracovia er valgt til fordel, fordi de skal spille Champions League.
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men så vidt jeg kan se, så er det ikke tilfældet, at de er en del af turneringen?

Du har dit narrativ, og det er sikkert fair nok - omend meget forceret til tider. I det her tilfælde er forklaringen nok, at AGF ikke har været interesseret i spilleren, fordi der jagtes bedre alternativer. Hvorfor er det den simple forklaring? - Dels fordi prisen er til at betale, og dels fordi vi faktisk har noget europæisk. Cracovia har slet ingenting. Så dit argument falder ret meget til jorden bare på dét faktum.

Latest posts

Back