New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 12K
  • Views Views: Views 754K
Transfervindue Sommer 2026
Det er også ret så usædvanligt at der støvsuges så mange point af de samme 5 hold fra start - som i år.
Det får jo hele ligaen til at være knækket fra runde 6 - hvilket er meget unormalt.

Jo, men havde pointene været fordelt mere normalt, så havde sjettepladsen været længere væk ... :LOL:

Jeg vil godt mane til ro.
Sidste år, måske en runde tidligere eller so, skrev jeg en analogi om at vi havde en ny kok i køkkenet, JN, og at vi måtte give ham lidt tid til at få ingredienserne til at mødes.
Vi er i en lignende situation i år.
Blot er der vendt om på nogle faktorer..
Kokken har opereret et år.
Ingredienserne er ikke de samme.
Sidste år kørte vi med modent kød og en meget blandet grøntsagsportefølje.
Det lykkedes. Faktisk til perfektion.
I år har vi at gøre med meget ungt kød. og ligeså ung grøntsagsportefølje.
Kokken har til gengæld et års erfaring og ved godt, at når sovsen skiller, må man køre et par isterninger i. Vupti, sovsen samler sig.
Jeg har fuld tiltro til vores kok og hans indkøbere (CV).
Giv simreretten tid og vi laver en klassisk FCN, hvor vi starter langsomt. men slutter i top 6.
Jeg tror på det.
KSDH
Jeg er iøvrigt ikke kok, men bare madglad AGFer

Jeg vil godt mane til ro.
Sidste år, måske en runde tidligere eller so, skrev jeg en analogi om at vi havde en ny kok i køkkenet, JN, og at vi måtte give ham lidt tid til at få ingredienserne til at mødes.
Vi er i en lignende situation i år.
Blot er der vendt om på nogle faktorer..
Kokken har opereret et år.
Ingredienserne er ikke de samme.
Sidste år kørte vi med modent kød og en meget blandet grøntsagsportefølje.
Det lykkedes. Faktisk til perfektion.
I år har vi at gøre med meget ungt kød. og ligeså ung grøntsagsportefølje.
Kokken har til gengæld et års erfaring og ved godt, at når sovsen skiller, må man køre et par isterninger i. Vupti, sovsen samler sig.
Jeg har fuld tiltro til vores kok og hans indkøbere (CV).
Giv simreretten tid og vi laver en klassisk FCN, hvor vi starter langsomt. men slutter i top 6.
Jeg tror på det.
KSDH
Jeg er iøvrigt ikke kok, men bare madglad AGFer
Tak. Nu er jeg mindre bekymret. Til gengæld er jeg blevet sulten 😳

Jo, men havde pointene været fordelt mere normalt, så havde sjettepladsen været længere væk ... :LOL:

Havde vi spillet skide godt hver gang - solidt forsvar - og folk tilbage fra skader, så man kiggede ind i en periode, hvor man følte sig sikker på nogle stimer med point - så var det da at foretrække at toppen ikke var længere væk.
Når det strammer til - vi ved der ikke kommer en angriber, og vi ved at eventuelle gode andre løsninger ikke kan spille hver gang pga europæisk - så tror jeg nu også vi skal være glade for - at 6.pladsen i det mindste er inden for nem rækkevidde.

Det ville ikke være en katestrofe at slutte 7'er med europæisk til slut. Men top 6 - og det der kan ske efterfølgende med 10 indbyrdes kampe - skal jagtes til det sidste uanset.

Last edited:
Havde vi spillet skide godt hver gang - solidt forsvar - og folk tilbage fra skader, så man kiggede ind i en periode, hvor man følte sig sikker på nogle stimer med point - så var det da at foretrække at toppen ikke var længere væk.
Når det strammer til - vi ved der ikke kommer en angriber, og vi ved at eventuelle gode andre løsninger ikke kan spille hver gang pga europæisk - så tror jeg nu også vi skal være glade for - at 6.pladsen i det mindste er inden for nem rækkevidde.

Det ville ikke være en katestrofe at slutte 7'er med europæisk til slut. Men top 6 - og det der kan ske efterfølgende med 10 indbyrdes kampe - skal jagtes til det sidste uanset.

Det væsentligste nu er, at JP får styr på holdet. Der er kvalitet i holdet, og spillere der skal sættes ind scene.

Det er muligt CV JP tror det hjælper holdet mest at starte Tchamche eller Serra, men Bogere er vel bedste angriber, selvom det er meget forskellige skillsets. Og han er uden tvivl den der er mest interessant at give spilletid.

Mit bud er at komme tilbage til Bech og Bogere i front. Og så må holdet arbejde på nye spilmønstre. Indtil nu har man spillet ud fra der var en tidlig targetman i feltet. Den vildfarelse kan man ikke længere fastholde - eller tror på bliver løst til vinter, fordi hvorfor skulle det ske?

Jeg er kommet i tvivl ift forsvaret. Er det primært fordi backkæden er styrtdykket i niveau, eller er der også et element af mere 'uansvarlige' boldtab længere fremme på banen, der sætter kæden i svære situationer? Og hvad med at lade fx en Billing løbe frit ned mod backkæden (hvor Kahl dirigerer på noget uheldigt tidspunkt)?

Det væsentligste nu er, at JP får styr på holdet. Der er kvalitet i holdet, og spillere der skal sættes ind scene.

Det er muligt CV tror det hjælper holdet mest at starte Tchamche eller Serra, men Bogere er vel bedste angriber, selvom det er meget forskellige skillsets. Og han er uden tvivl den der er mest interessant at give spilletid.

Jeg tror ikke på at vi kommer nogen vegne med at rotere angribere efter modstanderen. Serra duer ikke og så må vi give erfaring til den af Tchamche/Bogere vi mener har mest potentiale og det må altså være Bogere.

Nå nu vi ikke fik det vi havde håbet på.

Eller også er håbet at McCowatt kan spille på toppen?

Du må lige bestemme dig, vil du udvise forståelse eller vil du kritisere. Man ikke begge dele. Efter at have læst ca. 200 indlæg, så hælder jeg til at du er mest til det sidste. :)
Jeg kan godt udvise forståelse for at man ikke kan bygge en stor trup hurtigt mens jeg også kan kritisere at man ikke var god nok til at lukke helt åbenlyse huller og ikke formåede at gøre holdet bedre. Det er åbenlyst næsten umuligt at have alle spillere klar 20 juli, men det bør ikke være umuligt at hente en angriber for tredje vindue i træk.

Som udgangspunkt tænker jeg at truppen er stærk nok til at nå top 6 selvom det har været en pointfattig start.

Trupsammensætning inkl træner bliver man efter min overbevisning nødt til at se som et kontinuum, hvor en ny træner bygger videre på det eksistererende. JP kom ind efter UR. Han overtog et hold der virker til at være trænet ekstremt godt/hårdt fysisk og taktisk med nogle modne spillere, som var blevet håndteret ret autoritært. Det var ved at brænde nogle ud, hvorfor det var et frisk pust med en demokratisk leder der kom til. Han var i stand til at få lederskikkelserne i truppen til at blomstre og der blev skabt en enormt stærk ledergruppe, som JP var en del af og i spidsen for. UR var der alene og der var ikke plads til de andre i samme grad. Med den demokratiske ledelse er der også fulgt en tilgang hvor man lægger vægt på tillid og spilleglæde og slækker lidt på de fysiske parametre. Det går godt i starten, men over tid vil man ikke kun leve på det tidligere fundament. Da man rammer sommeren fjerner man så tre mand fra den demokratiske ledelse og JP virker ikke til at han er så tydelig en sololeder som UR (på godt og ondt). Samtidig mener jeg at kombinationen af de manglende indkøb i starten og den mindre krævende træning, så har givet den uheldige cocktail at den enkelte spiller kan klare mindre belastning end tidligere på samme tid som man har været nødt til at trække hårdere på dem grundet manglende indkøb i starten af vinduet. Og det er endt med at vi står her med skader til FT, GL, KY der nok kunne være undgået…

At vi så samtidig har -45 mio i transfers + ekstra beløb til forlængelser og stille en start11 uden skader, hvor kun 1 indkøb indgår (erkender at man i teorien kan sætte 1-2 mere ind alt efter hvordan man vurderer RC og CR), synes jeg virker meget uforløst.

Mads Hedenstad
Luka C Tingager Kahl
Links Knudsen Yakob Emmery
Bech Arnstad
Mccowatt

Jeg er bekymret for sæsonen på den måde at jeg ikke tror spillerne rammer samme fysiske form som tidligere, at JP ikke formår at skole den nye bagkæde godt nok taktisk og samtidig er jeg også bekymret over at den spillemæssige kvalitet der har forladt os i HD og Beijmo ikke er erstattet eller at niveauet er steget andre steder…

Jeg havde før sæsonen satset på at vi var konkurrencedygtige mellem 3 og 5, hvilket allerede ser svært ud. En placering udenfor top 6 ville jeg anse som værende skuffende…

Det er også nået frem til danske medier: https://bold.dk/fodbold/stillinger/...ggjort-i-polen-glade-for-at-slippe-af-med-ham

Vi må jo se om fry hjælper ham at komme et andet sted hen, men Rajovic er måske bare sådan en spiller der engang viste noget på lavere niveau og sidenhen har formået at cirkulere rundt i klubber lidt over det han egentlig har niveau til. I Midtjylland skal han dog også kun være backup.

Vi har diskuteret transfer priser en hel del, i kampen imod Midtjylland sagde Morten Bruun at vi havde givet omkring 3 mio euro for Andersson. Stiften har netop lavet en fin artikel hvor de gennemgår priserne på netop overståede vindue. Vi har brugt 50 mio i alt (kroner) og Anderson har vi givet 11 mio kr for. Så godt halvdelen end hvad den ellers gode Bruun sagde.

Ville lige dele den herinde da det også er en væsentlig faktor for, hvordan vinduet skal bedømmes

Det er også nået frem til danske medier: https://bold.dk/fodbold/stillinger/...ggjort-i-polen-glade-for-at-slippe-af-med-ham

Vi må jo se om fry hjælper ham at komme et andet sted hen, men Rajovic er måske bare sådan en spiller der engang viste noget på lavere niveau og sidenhen har formået at cirkulere rundt i klubber lidt over det han egentlig har niveau til. I Midtjylland skal han dog også kun være backup.
Jeg ville ønske, at vi havde hentet ham, uanset hvad de siger i Polen.

Jeg ville ønske, at vi havde hentet ham, uanset hvad de siger i Polen.
Som type kunne han være interessant, med mindre JP alligevel mest vil ændre måden vi spiller på, men tiden vil vise om det gerne lige måtte have været ham. Hvis man synes vi skulle have hentet Rajovic, vil jeg mene at der også må have været en del andre muligheder og fordi behovet i AGF er et andet end i FCM, ville jeg nok også have håbet på en lidt mere interessant langsigtet løsning. Jeg ved ikke om lige Rajovic overhovedet kunne have været en mulighed, måske er han for dyr trods problemerne i Polen, men CV må aktivt have fravalgt den slags muligheder.

Du skulle virkelig have set hjemmekampen mod Baku. Det var ikke nogen god kamp, men James var lidt af en oplevelse.
Mener du pga. to heldige langskudsmål eller hvad? Han har 12 pasningsforsøg i hele kampen, lykkes med 1 ud af 4 driblingsforsøg og taber 6/7 dueller. Han rammer målet 2/3 gange, og det er de to heldige langskud, som har så lav XG, at vi ville skulle spille 10 kampe for at han statistisk vil score på bare et af dem.

Heldige langskud har intet at gøre med at udfylde en 9er-rolle.

Mener du pga. to heldige langskudsmål eller hvad? Han har 12 pasningsforsøg i hele kampen, lykkes med 1 ud af 4 driblingsforsøg og taber 6/7 dueller. Han rammer målet 2/3 gange, og det er de to heldige langskud, som har så lav XG, at vi ville skulle spille 10 kampe for at han statistisk vil score på bare et af dem.

Heldige langskud har intet at gøre med at udfylde en 9er-rolle.
Jeg mener du tolker det forkert. Bogere scorer to mod Sabah. Han afslutter i positioner der generelt har lav xG, dvs i en blindtest vil man sige det er usandsynligt at score fra den position. Men hvis man har 0,05 xG, der på 20 forsøg statistisk set giver 1 mål, wr det jo ikke sådan, at alle afslutninger er lige. Nogle afslutninger har langt højere xG, ikke målt ud fra chancen, men afslutningen kvalitet.

Jeg har min skepsis ift Bogere, men der skal ikke tages noget som helst fra de to fantastiske afslutninger der begge gik ind firdi Bogere leverede kvalitet, og ikke fordi målmand eller forsvar begik brølere.

Måske var han heldig med at ramme aå godt, men jeg er overbevist om xG på afslutningen ligger så højt at man kan se det ikke vsr noget tilfælde.

(Beklager hvis jeg forklarer det helt basale, jeg synes bare du bruger de tilgængelige data forkert)

Last edited:
Det er virkelig problematisk, at man slynger ukritisk om sig med xG i alle mulige kontekster.

xG er sandsynligheden for at den gennemsnitlige spiller scorer på en given chance, men xG tager fx ikke højde for hvem spilleren er. En xG på 0,2 siger ikke ret meget, hvis det er Haaland er spilleren, da hans sandsynlighed for at score er væsentlig højere end den gennemsnitlige fodboldspillers. xG siger hellere ikke noget om individuelle kompetencer eller form. Hvis Bogere scorer to langskudsmål og samlet xG er 0,2, så vil den også være misvisende, hvis Bogere er særligt stærk på skud fra distancen. Den tager heller ikke højde for spillerens aktuelle form eller hvilken position han spiller på banen eller om han har sovet dårligt om natten, er småskadet eller om han er lidt fraværende fordi hans kat døde i går.

xG er statistik og som sådan er den mere præcis jo flere kampe der kigges på og i høj grad usikker når man forsøger at overføre den på en enkelt spillers præstation i en enkelt kamp. Der er simpelthen for mange faktorer den ikke indregner.

Latest posts

D
Replies
776
Views
52K
Back