New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 205K
Superligaen 2024/2025
Nummer 1 efter 7 runde de sidste par år:
FCK havde 18 point i 23/24, FCM blev mester efter at have haft 10 point efter 7 runder.
FCN havde 16 point i 22/23, FCK blev mester, efter at have haft 9 point efter 7 runder.
FCK havde 17 point i 21/22, FCK blev mester efter at have haft 17 point efter 7 runder.
SøE havde 14 point i 20/21, BIF blev mester efter at have haft 12 point efter 7 runder.
FCK havde 21 point i 21/22, FCM blev mester efter at have haft 19 point efter 7 runder.

Vi har 16 nu. FCM har 17.
Så 3 af 5 år har nummer 1 haft samme eller færre point nu.
Og 3 af 5 år er mester været på færre point end os nu.

Bare lidt stats til senere kontekst :D

Selvom jeg har forsøgt at overbevise mig selv om ikke at jinxe det, så har jeg ikke kunne lade være med at se på de kommende 4 kampe mellem de to landskampspauser. AGF skal møde:

SIF hjemme
Lyngby ude
Randers hjemme
Viborg ude

Det er selvfølgelig nogle tricky kampe mod hhv. SIlkeborg, Randers og Viborg, men det er jo kampe vi skal forsøge at sætte os på. Er man for grådig hvis man sætter næsen op efter 10 point? Det skal som minumum ihvertfald være 8 point. De to sværeste kampe er hjemme og det skal mindst være 4 point, og så må det heller ikke blive mindre end 4 point i de to udekampe. Viborg er langt fra imponerende under Jakob Poulsen, men de har hentet et par interessante tilføjelser her til sidst omend de har mistet Zalatel resten af sæsonen.

Midtjylland har i samme periode FCK og Viborg hjemme samt BIF og Randers ude. Dertil kommer to kampe i Europa. Kan vi fortsætte de vilde takter og lave 10 point, så går vi ind til næste pause på førstepladsen. Det tør jeg næsten godt love ;)
Vi vandt kampen i Silkeborg i grundspillet sidste år, men ellers har vi ikke slået Silkeborg siden 2021, pokalkampe inkluderet... Seneste hjemmesejr over Silkeborg var i 2018! Men så kan man selvfølgelig også sige, at det er på tide at det sker igen.

De seneste 6 kampe i Viborg (siden 2017) er endt med 3 Viborg-sejre, 2 uafgjorte og en enkelt AGF-sejr. Randers-statistikken kan man sikkert også finde en masse betænkelige tal i, men jeg synes vi begynder at få styr på dem. Der er som udgangspunkt ingen lette kampe, men vi kan da hjælpe os selv ved at fortsætte spillet fra august måned.

Last edited:
De næste 3 perioder i ligaen hedder (fed = hjemmebane):
Periode 1:
Runde 8-11 indtil alle har mødt alle, hvor vi møder SIF hjemme, Lyngby ude, Randers hjemme, og Viborg ude.
Så har alle mødt alle.

Derefter møder vi ind i et VILDT slutprogram for efteråret:
Periode 2:
Runde 12-17 =BIF hjemme, FCM ude, Lyngby hjemme, FCK hjemme, FCN ude, SIF ude. Av av av

Så vinterpause

Periode 3:
Foråret: Sønderjyske ude, AaB hjemme, Randers ude, Viborg hjemme, Vejle ude.

Så en slutspurt i forårets grundspil inden medaljespillet er bestemt muligt.
Men SIF, Lyngby, Randers og Viborg skal helst give mange point inden det top 6 galore program.

Periode 2 klart sværest. Og så er periode 1-3 nogle vi skal lave rigtig mange point i. Og så kan en del X'er faktisk række langt mod de andre i toppen, da vi så tager point fra dem samtidig.

Periode 1:
Runde 8-11 indtil alle har mødt alle, hvor vi møder SIF, Lyngby og Randers.
Så har alle mødt alle.

Periode 2:
Runde 12-17 =BIF hjemme, FCM ude, Lyngby hjemme, FCK hjemme, FCN ude, SIF ude. Av av av

Så vinterpause

Periode 3:

Og det er nok ikke tilfældigt, at man har placeret hjemmekampene mod BIF og FCK, mens vi stadig er på Stadion Alle. Eller at vi slutter af med to udekampe, så kampen mod FCK den 10. november bliver sidste kamp på nuværende stadion og man kan komme videre med nedrivningen. Så må man se, hvad man vil gøre ved december-pokalkampen, hvis vi stadig er med.

Faktisk også fint nok for os, tror jeg, at vi får vores kunstgræskampe mod FCN og SIF på det tidspunkt, 24/11 og 1/12, hvor banerne ellers generelt begynder at blive lidt trætte. Vi vil jo også gerne spille kombinationsspil. Men selv kunstgræsbanerne virker også til at se lidt mere slidte ud på det tidspunkt og Silkeborg plejer i hvert fald at have svært at holde kadancen oppe i det sene efterår. At vi får FCN inden nytår er også fint nok. De plejer at komme stærkere ud til foråret og de kan jo også ske at gå amok i transfervinduet, med alle de penge de har tjent. Dog mister de så også Tverskov og Ingvartsen til vinter.

Og det er nok ikke tilfældigt, at man har placeret hjemmekampene mod BIF og FCK, mens vi stadig er på Stadion Alle. Eller at vi slutter af med to udekampe, så kampen mod FCK den 10. november bliver sidste kamp på nuværende stadion og man kan komme videre med nedrivningen. Så må man se, hvad man vil gøre ved december-pokalkampen, hvis vi stadig er med.

Faktisk også fint nok for os, tror jeg, at vi får vores kunstgræskampe mod FCN og SIF på det tidspunkt, 24/11 og 1/12, hvor banerne ellers generelt begynder at blive lidt trætte. Vi vil jo også gerne spille kombinationsspil. Men selv kunstgræsbanerne virker også til at se lidt mere slidte ud på det tidspunkt og Silkeborg plejer i hvert fald at have svært at holde kadancen oppe i det sene efterår. At vi får FCN inden nytår er også fint nok. De plejer at komme stærkere ud til foråret og de kan jo også ske at gå amok i transfervinduet, med alle de penge de har tjent. Dog mister de så også Tverskov og Ingvartsen til vinter.

Vi spiller måske på neutral bane i december, hvis det er?
Man ja - der er nok placeret kampe, som tager højde for flytningen.

Periode 1:
Runde 8-11 indtil alle har mødt alle, hvor vi møder SIF hjemme, Lyngby ude, Randers hjemme, og Viborg ude.
Så har alle mødt alle.

Periode 2:

Så vinterpause

Periode 3:

Men SIF, Lyngby, Randers og Viborg skal helst give mange point inden det top 6 galore program.

Periode 2 klart sværest. Og så er periode 1-3 nogle vi skal lave rigtig mange point i. Og så kan en del X'er faktisk række langt mod de andre i toppen, da vi så tager point fra dem samtidig.
Jeg synes din periode 2 skal hugges i 2 dele. FCN/SIF ude ligger nemlig efter en landskampspause. Jeg havde lige skrevet noget tilsvarende og slettet igen, da jeg havde overset din oversigt, men jeg som jeg skrev så må det give nogle muligheder at de to kampe på snydegræs ligger isoleret og i December måned.

Jeg synes din periode 2 skal hugges i 2 dele. FCN/SIF ude ligger nemlig efter en landskampspause. Jeg havde lige skrevet noget tilsvarende og slettet igen, da jeg havde overset din oversigt, men jeg som jeg skrev så må det give nogle muligheder at de to kampe på snydegræs ligger isoleret og i December måned.

Ja de to kampe - begge på udebane og kunstgræs, og flankeret af muligt dobbeltopgør i pokalen - bliver nok sin egen svære periode.
Og vi ved ikke om vi kan spille hjemme i en evt. pokalkvartfinale heller, eller om det bliver på neutral grund, hvor det så vil føles som 4 udekampe delvist...

Uanset historik, normal gennemsnit og alt muligt andet.. når jeg på papiret ser de fire kommende kampe, så vil jeg i hver enkelt kamp føle mig skuffet, hvis vi ikke vinder.

Så kan der hen ad vejen ske skader, udvisninger osv, som ændrer billedet, memn her på lang forkant mener jeg, at hvis de fire kampe havde faldet spredte, ville vi have forventet 12 point.

I øvrigt er vi præcis halvvejs i grundspillet efter de næste 4 kampe.

Uanset historik, normal gennemsnit og alt muligt andet.. når jeg på papiret ser de fire kommende kampe, så vil jeg i hver enkelt kamp føle mig skuffet, hvis vi ikke vinder.

Så kan der hen ad vejen ske skader, udvisninger osv, som ændrer billedet, memn her på lang forkant mener jeg, at hvis de fire kampe havde faldet spredte, ville vi have forventet 12 point.

I øvrigt er vi præcis halvvejs i grundspillet efter de næste 4 kampe.
Og som spillerne også selv siger i interviews: Vi tager en enkelt kamp af gangen! Det er helt sikkert opskriften - at holde fokus.

Last edited:
Når man tænker nærmere efter, er det egentligt imponerende, at vi er kommet så godt fra start i den nye turnering, når man ser på, hvor uendeligt længe vi efterhånden har manglet tre af truppens stærkeste spillere i Mølgaard, Yakob og Duelund.

I de første 7 kampe har truppen været mere end spinkel, og først i de allersidste dage kom der nye folk ind på de sårbare pladser. Alligevel har vi både scoret i et hidtil uhørt omfang og skrabet rigtigt mange point sammen, og lige nu er der intet der tyder på, at det ikke kan fortsætte sådan i de næste fire kampe.

I.f.t. de tre manglende musketerer er risikoen for, at vi ender ud med 3x Benjamin Hvidt, i modsætning til at vi får tre topatleter tilbage, desværre konstant voksende, når man ser på genoptræningsforløbene og deres varighed. Med de mange tilbageslag er det efterhånden svært at bevare optimismen og tro på, at det er herfra, at truppen skal få det sidste afgørende løft til at kæmpe med om de helt store placeringer.

I mine (lidt) optimistiske ratings, tror jeg på et slutresultat i top 6 mesterskabsspillet, der vil ende på :
1. FCM, 2. FCK, 3. AGF, 4. BIF, 5. FCN og 6. SIF/RFC.

Last edited:
Der skal nok komme udfald, stolpe-ud og lykketræf af modstanderne osv, så selv hvis vi i de næste fire kampe er 80% favoritter i den enkelte kamp - og det er nok at stramme den en del - betyder det vel at man stadig må forvente at vi ikke vinder dem alle sammen. Hvis vi kan hente 9 point i de fire kampe holder vi vores snit, det vil være meget flot. To point i snit er sådan set potentielt nok til guld.

Overordnet set fokuserer jeg stadig på det samme som hidtil, at vi til jul ligger lunt i svinget til top-6. Efter den her sæsonstart kan man dog heller ikke lade være med at sætte næsen op efter at den også stort set er sikret på det tidspunkt. Dvs uden at skele til forårsprogrammet som bør kunne give en del point. Det afgørende der bliver vel så perioden med de lidt sværere kampe sidst på efteråret og så om ligaen for alvor knækker som den ser ud til lige nu, dvs der er syv hold i spil til de seks pladser og dermed et syvende hold man ikke helt kan afvise som konkurrent ift top-6.

Tja, jeg fatter ikke hvorfor man absolut skal ligge en FCN-Jylland kamp på en hverdag. Det er så fanfjendtligt. Det samme er selvfølgelig også gældende omvendt. Den kamp bør ligge en lørdag eller søndag. Det samme med BIF hjemme en mandag. De der ture på tværs af landet må man sgu prioritere at ligge på en fridag. Men TV og bla bla bla.

Latest posts

Back