New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 799
  • Views Views: Views 53K
Taktisk analyse tråd
Last edited:
Mediano havde i en episode en længere snak om, at FCM/Thomasbergs retrostil var ved at komme på mode igen med 4 back kæde og en defensiv sekser. Fodbold er som alt muligt andet præget af modeluner, og bare fordi en spillestil klæder Man City, så er det ikke altid det bedste for en flok knoldesparkere i superligaen.

Hvis alle hold sparker kort ud, kan der være en fordel at være det hold, der er gode til at sparke den langt (fordi modstanderen er mindre klar på det).
Jeg tror i høj grad også, lidt som man så med Ståle, at man prøver at få holdet Europa klar. Jeg tror FCM godt ved, at man mod hold som Frankfurt, Porto osv ikke kan spille sig ud af et pres, og derfor gerne vil have spille på en måde som de ved virker - også i Europa.

De bedste FCK under Ståle spillede jo også alt for konservativt i Superligaen, men det gjorde dem gode i Europa.

Nu har jeg snart fået brokket mig nok over kampen mod Fcn og det er tid til at se på det længere billede.

En enkeltstående kamp kan sagtens være irriterende men ser vi på den længere bane, så ser vi stadig ud til at levere. Vi er stadig der, hvor vi ikke scorer så meget som vi gjorde i starten af sæsonen - der slog vi xG med 8-9 stykker men det er nu faldet til 4,19 over forventet xG.
Sådan kan det være så uheldigt fordelt, at vi scorede mange mål i nogle kampe som allerede var afgjort og nu halter det i kampe, hvor de ikke er afgjort til vores fordel.

Overordnet producerer vi rigtig fint på statistikken og den tilsiger dermed, at vi burde få nogle flere point hvis vi bliver ved.

1732657415451.webp
1732657480194.webp
1732657494581.webp

Vi performer stadig væsentlig bedre end i de tidligere sæsoner, når vi ser på statistikken💪

1732657565238.webp

1732657746512.webp
@Donmiguel vi havde lidt om det i runde-tråden

Attachments

• 1732657618841.webp
    1732657618841.webp
    72.8 KB · Views: 5
Nu har jeg snart fået brokket mig nok over kampen mod Fcn og det er tid til at se på det længere billede.

En enkeltstående kamp kan sagtens være irriterende men ser vi på den længere bane, så ser vi stadig ud til at levere. Vi er stadig der, hvor vi ikke scorer så meget som vi gjorde i starten af sæsonen - der slog vi xG med 8-9 stykker men det er nu faldet til 4,19 over forventet xG.
Sådan kan det være så uheldigt fordelt, at vi scorede mange mål i nogle kampe som allerede var afgjort og nu halter det i kampe, hvor de ikke er afgjort til vores fordel.

Overordnet producerer vi rigtig fint på statistikken og den tilsiger dermed, at vi burde få nogle flere point hvis vi bliver ved.

View attachment 4120
View attachment 4121
View attachment 4122

Vi performer stadig væsentlig bedre end i de tidligere sæsoner, når vi ser på statistikken💪

View attachment 4123

View attachment 4125
@Donmiguel vi havde lidt om det i runde-tråden
Kanon indlæg og fedt at se det over 3 sæsoner. +0,5 xG over modstanderen i snit er en pæn avance på et hold hvor man, statistisk set, bør kunne forvente en udvikling fra spiller nummer 15-18 ish. Altså de skadede spillere der kommer retur, nyindkøb med mere

Kopierer lige mit indlæg herind i så fald. Kan ikke rigtig finde ud af hvor jeg skal kommentere så det bliver over det hele...

Her er alle xG for AGFs kampe:

FCN - AGF 2,1 0,8 (FCN sejr også på xG)
AGF - FCK 1,9 0,9 (Uafgjort men klar overvægt til AGF)*
AGF - LYN 1.2 0,4 (AGF sejr også på xG)*
FCM - AGF 1,4 0,2 (FCM sejr også på xG)*
AGF - BIF 1,5 1,0 (AGF sejr også på xG)*
VFF - AGF 1,6 1,3 (Uafgjort men overvægt til VFF. AGF har også et rødt kort)*
AGF - RFC 1,9 0,3 (Uafgjort men klar overvægt til AGF)*
LYN - AGF 0,1 1,6 (Uafgjort men klar overvægt til AGF)*
AGF - SIF 0,9 0,6 (Uafgjort men overvægt til AGF)*
AGF - FCN 1,0 1,1 (AGF sejr men burde være endt uafgjort - FREAK kamp)*
AAB - AGF 0,4 1,8 (AGF sejr også på xG men høj scoringsprocent)*
AGF - VB 2,9 1,2 (AGF også på xG)*
BIF - AGF 1,8 1,3 (AGF sejr men ikke på xG)*
AGF - SØN 1,9 0,7 (AGF sejr også på xG)*
FCK - AGF 1,9 1,2 (FCK sejr også på xG)*
AGF - FCM 2,8 - 1,6 (Uagjort men klar overvægt til AGF)*

Vi har haft to klare nederlag i denne serie (forskel på 1 i xG): FCN, FCM. Passer vel meget godt
Et nederlag hvor vi også producerer chancer: FCK

Af klare sejre har vi haft: SØN, VB, AAB
Men vi burde have haft fire mere: FCM, RFC, LYN, FCK
Derudover et par sejre med overvægt men ikke overbevisende: BIF, LYN
Til gengæld har vi også haft følgende heldige sejre: BIF, FCN. Burde nok have været uafgjort.

I følgende uafgjort kamp har vi haft et lille overtaget men ikke vundet: SIF
og modsat med VFF kampen.

Så overordnet burde vi nok haft haft 31 point. De fire kampe hvor vi har klar overvægt men ikke vinder sker desværre. Men ovenstående viser også at vi kun i 2 kampe har været udspillet. Desværre er det her i slutningen af sæsonen men også to svære modstandere. Derudover er det virkelig træls at vi ikke fik som fortjent mod LYN og RFC. De 4 point ville have lunet godt.

Hvis vi tager de 9 kampe som folk påpeger som en dårlig trend så har vi haft xG overskud i 6 af 9...

Det skal med at de 5 kampe (undtagen freak kampen) med xG underskud alle er på udebane...

Med ovenstående vil jeg på ingen måde male fanden på væggen. Tør slet ikke kigge på foråret 2023 til sammenligning.

Fedt Martin med en god analyse. Jeg tror dog mister overblikket en smule i graferne :)

Så overordnet burde vi nok haft haft 31 point. De fire kampe hvor vi har klar overvægt men ikke vinder sker desværre. Men ovenstående viser også at vi kun i 2 kampe har været udspillet. Desværre er det her i slutningen af sæsonen men også to svære modstandere. Derudover er det virkelig træls at vi ikke fik som fortjent mod LYN og RFC. De 4 point ville have lunet godt.
Rigtig fint indlæg. Jeg er enig i det hele, men vil advare mod at gøre op, hvor mange points vi skulle have haft på den måde. Der findes xP (expected points), der angiver forventet pointantal ud fra given xG og xGagainst. Det er en noget mere relevant opgørelse, end det, du har forsøgt her. Jeg kan dog med en hurtig googling kun finde denne opgørelse, der kun tager de første 11 kampe med: https://feedball.app/tofj/

• Like
Reactions: fsc
Rigtig fint indlæg. Jeg er enig i det hele, men vil advare mod at gøre op, hvor mange points vi skulle have haft på den måde. Der findes xP (expected points), der angiver forventet pointantal ud fra given xG og xGagainst. Det er en noget mere relevant opgørelse, end det, du har forsøgt her. Jeg kan dog med en hurtig googling kun finde denne opgørelse, der kun tager de første 11 kampe med: https://feedball.app/tofj/
Er det ikke bare at trække de to tal fra hinanden og lægge regler ind for forskellen?

Last edited:
Fedt Martin med en god analyse. Jeg tror dog mister overblikket en smule i graferne :)
Principielt er en stor del af det, nøjagtig det samme som du har sat ind i dit indlæg. Her er det bare tallene og lidt flere af dem.

1)
Den her viser det samme som du har opstillet. Her er det xG for AGF og modstander - herefter kan du se forskellen (med farveladen for at illustrere hvornår vi er gode/dårlige). Se bort fra det med afleveringer - jeg skulle finde ud af om det var interessant men det tror jeg ikke det er.

1732694499188.webp

Til højre i samme billede har jeg skrevet mål og holdt det op imod xG, for derefter at summere det op i forhold til forventet.
Det blev relevant i starten af denne sæson, da vi outperformede helt vildt på målscoringen (vi scorede 8-9 mål mere end xG tilsagde i de første 7 kampe) og det virkede som om fans fremskrev den udvikling ;)
Den slags plejer ikke at blive ved og derfor ville jeg gerne holde begge fødder på jorden. Nu har vi scoret 4,19 mål mere end forventet og dermed "tabt" ca. 4 siden de første kampe. Nu må vi gerne begynde at score som vores xG igen, så der kan komme flere point på kontoen🙏

2)
Den blå streg viser forskellen på os og modstanderne i de enkelte runder helt tilbage fra 22/23 sæsonen. Igen fordi jeg gerne vil fokusere på den langsigtede udvikling.

Den stiplede linje er 5 perioders glidende gennemsnit, for at fokusere på gennemsnittet de sidste 5 kampe og ikke forfalde til bare at fokusere på en enkelt. Som du kan se, er den på vej mod 0 som vil betyde, at vi har haft ens xG med vores modstandere over de sidste 5 kampe. Det store spørgsmål er om det er kampprogrammet eller om vores taktik er læst:unsure:
1732694774946.webp

3)
Den her lavede jeg for med korte tal, at vise hvordan udviklingen var over de enkelte sæsoner. Vi skal jo helst udvikle os:cool:

Umiddelbart tror jeg det er vildt, at vi har en xG i vores favør på ca. 0,5 indtil videre i denne sæson. Jeg erindrer noget med, at Corlu fra Mediano, på et tidspunkt sagde at 0,25-0,3 ville være rigtig flot og betyde man vandt langt flere kampe end man tabte og det var det AGF burde sigte mod (tror det var sidste efterår han sagde det men vores forår gik den klart forkerte vej).

1732695167148.webp

Jo, men de regler skal jo helst bygge på data fra virkeligheden, så det kræver et stort datasæt at beregne de rigtige regler...

Ja det kunne være fedt at kende dem. Jeg ved det ikke og har derfor ikke haft mulighed for at regne på expected points selvom det kunne være interessant. Især i forhold til punkt 3 herover.

1732695167148.webp
Det kunne være sjovt at se de samme tal fra se andre tophold. Så kan man da få en ide hvad niveauer de har ligget på

Principielt er en stor del af det, nøjagtig det samme som du har sat ind i dit indlæg. Her er det bare tallene og lidt flere af dem.

1)
Den her viser det samme som du har opstillet. Her er det xG for AGF og modstander - herefter kan du se forskellen (med farveladen for at illustrere hvornår vi er gode/dårlige). Se bort fra det med afleveringer - jeg skulle finde ud af om det var interessant men det tror jeg ikke det er.

View attachment 4126

Til højre i samme billede har jeg skrevet mål og holdt det op imod xG, for derefter at summere det op i forhold til forventet.
Det blev relevant i starten af denne sæson, da vi outperformede helt vildt på målscoringen (vi scorede 8-9 mål mere end xG tilsagde i de første 7 kampe) og det virkede som om fans fremskrev den udvikling ;)
Den slags plejer ikke at blive ved og derfor ville jeg gerne holde begge fødder på jorden. Nu har vi scoret 4,19 mål mere end forventet og dermed "tabt" ca. 4 siden de første kampe. Nu må vi gerne begynde at score som vores xG igen, så der kan komme flere point på kontoen🙏

2)
Den blå streg viser forskellen på os og modstanderne i de enkelte runder helt tilbage fra 22/23 sæsonen. Igen fordi jeg gerne vil fokusere på den langsigtede udvikling.

Den stiplede linje er 5 perioders glidende gennemsnit, for at fokusere på gennemsnittet de sidste 5 kampe og ikke forfalde til bare at fokusere på en enkelt. Som du kan se, er den på vej mod 0 som vil betyde, at vi har haft ens xG med vores modstandere over de sidste 5 kampe. Det store spørgsmål er om det er kampprogrammet eller om vores taktik er læst:unsure:
View attachment 4127

3)
Den her lavede jeg for med korte tal, at vise hvordan udviklingen var over de enkelte sæsoner. Vi skal jo helst udvikle os:cool:

Umiddelbart tror jeg det er vildt, at vi har en xG i vores favør på ca. 0,5 indtil videre i denne sæson. Jeg erindrer noget med, at Corlu fra Mediano, på et tidspunkt sagde at 0,25-0,3 ville være rigtig flot og betyde man vandt langt flere kampe end man tabte og det var det AGF burde sigte mod (tror det var sidste efterår han sagde det men vores forår gik den klart forkerte vej).

View attachment 4128

Ja det kunne være fedt at kende dem. Jeg ved det ikke og har derfor ikke haft mulighed for at regne på expected points selvom det kunne være interessant. Især i forhold til punkt 3 herover.
Tak fordi du bruger tid paa dette!
Jeg antager at XG middel over en hel saeson bliver nedadgaaende i et mesterskabs spil qua bedre modstand

Tak fordi du bruger tid paa dette!
Jeg antager at XG middel over en hel saeson bliver nedadgaaende i et mesterskabs spil qua bedre modstand
Velbekomme 🙏

Jeg syntes det er interessant og en reminder til mig selv om, at komme op i helikopteren for at se hvor vi er.

Kan sagtens være frustreret over en kamp som den mod Fcn og der skal udfordringerne naturligvis debatteres men det skal være den den langsigtede udvikling der gælder.

Det modsatte gjorde sig gældende i starten af sæsonen, hvor det var nemt at lade sig forblænde af de mange mål. Der var der en ide i, at holde benene på jorden og ikke bare fremskrive udviklingen. Selvom det kunne være sjovt at cruise sig til et mesterskab;)

Havde lige 2 minutter men du må leve med manglende opsætning. Den giver forhåbentlig mening.

Foråret 2023 skiller sig ud. Der fik vi sluppet håndbremsen og gav den gas 💪 Vi var næsten oppe på de der 0,5 xG i vores favør.
Det modsatte gør sig gældende i foråret 2024.

1732716578823.webp

Det er egentlig et godt spørgsmål, om der generelt er lavere xG i et slutspil, end der er i grundspillet.

Bliver nødt til at indrømme, kampen i går ikke fik min fuld opmærksomhed, der blev kørt et spændende Formel 1 løb samtidig. Det lignede vi havde en bedre indstilling men stadig problemer med at komme til målchancer i åbent spil. Det samme tilsiger statistikken og der skulle et straffespark til at skaffe det ene point.

En update på de lidt længere betragtninger.

Vi har været for nedadgående i at producere flere chancer en modstanderne (målt på xG, hvis I er i tvivl). Vi indledte sæsonen suverænt men er nu kommet ned på jorden og kæmper med det offensive. Vi er stadig stærke defensivt.
1733128350370.webp

Efter de første 7 runder havde vi scoret 8-9 mål mere end forventet men er nu faldet helt tilbage til 3,78. Det begynder at ligne en kedelig tendens som vi skal have vendt i de sidste 5 kampe af grundspillet.

1733128614167.webp

For at se nærmere på holdet under Uwe's ledelse, har jeg sammenlignet pointtal for sæsonerne pr. runde. Første sæson var selvsagt med fokus på defensiven og derfra var der basis for udvikling.

Lige nu snitter vi samme pointtal som sidste sæson (hvis jeg har tastet rigtigt). Som en sidebemærkning er det værd at nævne, at fører holdet efter runde 17 i denne sæson, har 3 point færre end i sidste sæson. Det viser nok lidt om udfordringerne hos topklubberne.
Jeg har ikke overblik over hvad det kræver at komme i top 6 i denne sæson men måske vi skal lave en anelse flere point, end vi gjorde i de sidste 5 kampe i sidste sæson. Performer vi som i sæsonen 2022/2023 indfinder optimismen sig i stor stil igen 🤞 😁

1733128903243.webp

Har tidligere funderet over om antal afleveringer kunne være et udtryk for en tendens og nu sat det op i en anden graf. Det kan se ud som om vi er blevet mere konsistente på den front og kører bolden mere rundt. Hvis jeg tager mig sammen en dag, var det måske mere relevant, at få tastet boldbesiddelse ind i regnearket.
Overordnet ser det ud som om vi i denne sæson, oftest har flere afleveringer end modstanderne.

1733129533855.webp

En interessant artikel om klubbernes brug af data. Ikke at det er overraskende, for det er den vej fodbolden har bevæget sig ned ad i en del år efterhånden men der er nogle gode eksempler på brugen af data og hvorfor.

En interessant artikel om klubbernes brug af data. Ikke at det er overraskende, for det er den vej fodbolden har bevæget sig ned ad i en del år efterhånden men der er nogle gode eksempler på brugen af data og hvorfor.

Der findes efterhånden forskellige muligheder. Det gælder også nede i 1 division, hvor de også bruger det til at finde relevante spillere.

Det må da også være fantastisk, hvis man har defineret hvilken spillestil man ønsker og hvilke evner spilleren skal have på den givne position. Det er bare at plotte ind i programmet og få mulige spillere ud på en liste.

Men der findes nu nok stadig en usleben diamant derude:giggle:

Der findes efterhånden forskellige muligheder. Det gælder også nede i 1 division, hvor de også bruger det til at finde relevante spillere.

Det må da også være fantastisk, hvis man har defineret hvilken spillestil man ønsker og hvilke evner spilleren skal have på den givne position. Det er bare at plotte ind i programmet og få mulige spillere ud på en liste.

Men der findes nu nok stadig en usleben diamant derude:giggle:
Jeg tror faktisk i høj grad, at der skal bruges meget stor energi på at finde taktisk dygtige og fleksible trænere. Pragmatiske trænere.

Alle har adgang til den samme data. Alle gør det samme langt henad vejen. Altså en kant spiller skal kunne x, y og z. Det er samme ting.

Jeg tror kunsten i fremtiden er, at udvikle spillet. Spille på en anden måde. Ikke sådan virkelig anderledes, spille nytænkende.

Som da man begyndte med en falsk 9’er. Eller spillede en type som Zlatan som mellemrumsspiller, fordi han kunne tæmme og vende med den, ikke en blot lægge den af.

Spændende hvad det er man kan gøre en forskel med fremadrettet.

En YouTube video der bakker op om senest udsagn.

TLDR: Alle hold er blevet stærke i deres taktiske fundament. Det nye er at søge spillere der kan ødelægge modstanderens 1-mod-1 forsvar.

Spændende analyse.

Jeg tror, at jo længere ned man kommer i rækkerne/turneringerne, jo sværere er det at finde gode 1:1 spillere. Jeg tror derimod, at spillere der er disciplineret, spillere der er løbestærke og fysiske stærke er meget lettere at finde. Derfor har de forsvarende hold, i de lavere ligaer (selv de dårligere hold i de bedste ligaer) oftere en overhånd.

Jeg tror en af løsningerne bliver, at flytte spillet meget hurtigt fra erobring til chance. Tager man først pasninger bagud i banen, eller til siden, så kan modstanderen stå etableret og så er det sværere at kommet igenne. Nottingham Forrest vandt 7-0 med 37% boldbesiddelse.

I mindre ligaer er de første spillere der bliver solgt, eller i hvert fald de dyreste dem der kan noget ekstraordinært. Spillere som Simisir, Osorio osv., fremfor f.eks. Oliver Sørensen.

I den 3-5-2 AGF spiller lige nu, så er der meget få at de typer, og derfor tror jeg en del af AGFs strategi over de kommende 5 år bliver, at udvikle flere spillere der kan disse ting (altså et system skifte)

Latest posts

Back