New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 756
  • Views Views: Views 51K
Taktisk analyse tråd
Vist første gang jeg skriver i denne tråd…..men godt nok kun baseret på 2 tællende kampe og så træningskampene, må jeg konstatere at det må være endegyldigt slut med TB på 9’er positionen….trods vi pt ikke har en erfaren 9’er, udover Serra, må vi hellere spille med ham eller Borgere dér, og så leve med det og til gengæld ha TB der hvor han bidrager bedst.
Jeg er ikke definitivt afklaret med Arnstad, men hælder til lidt det samme her….
Meget enig. Har lige skrevet noget lignende i tråden til Lyngby-kampen. Der er ingen tvivl om, at holdet er stærkest, når TB og Arnstad er på de to 10'ere. Det er dem, på de pladser, der løfter vores hold til et absolut tophold i superligaen. Og det mere end opvejer det fald i niveau der sker ved at vi, indtil videre, skal spille med Serra/Bogere/Tchamche på 9'eren.

Meget enig. Har lige skrevet noget lignende i tråden til Lyngby-kampen. Der er ingen tvivl om, at holdet er stærkest, når TB og Arnstad er på de to 10'ere. Det er dem, på de pladser, der løfter vores hold til et absolut tophold i superligaen. Og det mere end opvejer det fald i niveau der sker ved at vi, indtil videre, skal spille med Serra/Bogere/Tchamche på 9'eren.
Helt sikkert at vores offensiv fungerer bedst med KA og TB på de to 10'ere.

Det der alligevel taler for at det ikke bare bliver sådan fremadrettet er dels, at vi er ved at blive "læst" af de andre hold i ligaen og at vi også har flere andre spillere, som er bedst på de to pladser. Jeg har stadig svært ved at tro på, at vi ikke sælger en af de to, inden vinduet lukker. Men det at vi signalerer, at vi ikke vil sælge, kan jo gøre noget godt for salgsprisen.

Helt sikkert at vores offensiv fungerer bedst med KA og TB på de to 10'ere.

Det der alligevel taler for at det ikke bare bliver sådan fremadrettet er dels, at vi er ved at blive "læst" af de andre hold i ligaen og at vi også har flere andre spillere, som er bedst på de to pladser. Jeg har stadig svært ved at tro på, at vi ikke sælger en af de to, inden vinduet lukker. Men det at vi signalerer, at vi ikke vil sælge, kan jo gøre noget godt for salgsprisen.
Jeg tænker også comebacket er blevet noteret og hvis der var klubber som allerede var interesserede, så har de nok også noteret sig de flyttede positioner og leverede varen (igen). Det er nok heller ikke helt skidt for salgsprisen.

Forhåbentlig kan vi levere i de kommende kampe i Europa igen og skabe endnu mere interesse om spillerne.

det er vel lidt samme snak som når man taler om arnstad på 6/8 pladsen i stedet for 10'eren, det er ikke fordi han er dårlig dernede, han gør det egentlig udemærket, det mærkes bare så tydeligt at han mangler på 10'er pladsen.

bech var jo heller ikke dårlig som 9'er, det er bare så mærkbart når man ikke har ham på 10'eren
Det er også derfor jeg har skreget på Arne og Bech på 10ern.
Det samme med Bech.
Begge spillere som har været helt som forventet klasse spillende efter de kom tilbage på “deres rigtige” pladser.
Det er igen, igen, igen helt helt sublimt træner arbejde at se problemet og reagere på det.
Tidligere træner har haft en tendens til at være mere stædig.

Last edited:
Forum har desværre aldrig været specielt god til tabeller (i hvert fald ikke på iPad), men jeg kedede mig på arbejde, så jeg har lavet en opgørelse over hvor stor en procentdel af de spillede minutter indtil videre, hver spiller har fået. Det giver ikke det fulde billede, hvis kampene lå med 14 dages mellemrum, så var der ikke noget problem. Men når kampprogrammet er så tæt, så er det ret tankevækkende at der ikke roteres mere.

Med det nuværende kampinterval, burde ingen spiller være over 75 procent belastet, men desværre er der allerede at halvt hold, som roteres for lidt. Derfor var det glædeligt at se i går at vi faktisk kan levere på et højt niveau, selv med rigtigt mange stamspillere på bænken, det burde JP praktisere noget mere, nok ikke i samme omfang som i går, men 3-4 spillere fra idealopstillingen bør altid kunne starte på bænken.

Desuden er bredden i truppen begrænset til omkring 19 spillere, (spillere der har bidraget med mere end 20% af spilletiden). De resterende 13 spillere har spillet så lidt, så de ikke kun kan aflaste stammen på holdet meget lidt.

Så uanset om det sker ved hjælp af sundhedssektoren eller via forstærkninger udefra, så er der behov for at få det tal op fra 19 til minimum 24, hvis man skal kunne klare en hel sæson uden skader.

Kristian Arnstad 100,00%
Eric Kahl 84,24%
Tobias Bech 82,73%
Frederik Emmery 81,67%
Magnus Knudsen 76,21%
Mikael Anderson 75,61%
Mads Hedenstad 66,67%
James Bogere 61,21%
Gift Links 52,27%
Frederik Tingager 51,67%
Jacob Andersen 49,85%
Jens Jønsson 48,03%
Jesper Hansen 33,33%
Rasmus Carstensen 32,88%
Muhammed Camara 31,06%
Sebastian Jørgensen 30,15%
Colin Rösler 24,70%
Jonas Jensen-Abbew 22,12%
Christian Storch 20,45%
Janni Serra 16,97%
Stefen Tchamche 11,36%
Tobias Mølgaard 9,39%
Markus Solbakken 9,39%
Oskar Haugstrup 6,97%
Tomas Kristjansson 4,09%
Luka Callø 3,79%
Kevin Yakob 2,58%
Nicolaj Poulsen 0,00%
Youssef Badji 0,00%
Richmond Gyamfi 0,00%
Markus van der Raad 0,00%
Zander Grantzau 0,00%

Forum har desværre aldrig været specielt god til tabeller (i hvert fald ikke på iPad), men jeg kedede mig på arbejde, så jeg har lavet en opgørelse over hvor stor en procentdel af de spillede minutter indtil videre, hver spiller har fået. Det giver ikke det fulde billede, fordi hvis kampene lå med 14 dages mellemrum, så var der ikke noget problem med det. Men når man ved at kampprogrammet er så tæt, så er det ret tankevækkende at der ikke roteres mere.

Med det nuværende kampinterval, burde ingen spiller være over 75 procent belastet, men desværre er der allerede at halvt hold, som roteres for lidt. Derfor var det glædeligt at se i går at vi faktisk kan levere på et højt niveau, selv med rigtigt mange stamspillere på bænken, det burde JP praktisere noget mere, ikke i samme omfang som i går, men 3-4 spillere fra idealopstillingen bør altid starte på bænken.

Desuden er det tydeligt at bredden i truppen er begrænset til omkring 19 spillere, (spillere der har bidraget med mere end 20% af spilletiden). De resterende 13 spillere har spillet så lidt, så de ikke kan aflaste stammen på holdet.

Så uanset om det sker ved hjælp af sundhedssektoren eller via forstærkninger udefra, så er der behov for at få det tal op fra 19 til minimum 24, hvis man skal kunne klare en hel sæson uden skader.

Kristian Arnstad 100,00%
Eric Kahl 84,24%
Tobias Bech 82,73%
Frederik Emmery 81,67%
Magnus Knudsen 76,21%
Mikael Anderson 75,61%
Mads Hedenstad 66,67%
James Bogere 61,21%
Gift Links 52,27%
Frederik Tingager 51,67%
Jacob Andersen 49,85%
Jens Jønsson 48,03%
Jesper Hansen 33,33%
Rasmus Carstensen 32,88%
Muhammed Camara 31,06%
Colin Rösler 24,70%
Christian Storch 20,45%
Janni Serra 16,97%
Stefen Tchamche 11,36%
Tobias Mølgaard 9,39%
Markus Solbakken 9,39%
Oskar Haugstrup 6,97%
Tomas Kristjansson 4,09%
Luka Callø 3,79%
Kevin Yakob 2,58%
Nicolaj Poulsen 0,00%
Youssef Badji 0,00%
Richmond Gyamfi 0,00%
Zander Grantzau 0,00%
Fornem opgørelse. Takker.

Nu bliver det lidt din egen definition af hvad en bred trup er.

Der står vist ingen steder, at man ikke må være over 75%. Det afhænger meget af ens restitutionsevne, behov for eksplosioner, placering på banen og spillestil.

Ej heller, at 20% er bundgrænsen. TK regner jeg eks. som en meget vigtig trupspiller (som kan blive til meget mere), selvom han kun ligger på 4%. Hvis Solbakken reelt er i bedring, så kommer han jo også over 9% ret hurtigt. Røsler er medtaget selvom han lige er kommet til klubben.

Vi har været afgørende plaget af skader til stamspillere som Tingager, Solbakken og Yakob på et fandens uheldigt tidspunkt af sæsonen (Sabah).

Jeg er som du opløftet af præstationen i aftes med så mange rotationer. Det viser at bundniveauet i truppen er hævet markant.

Fornem opgørelse. Takker.

Nu bliver det lidt din egen definition af hvad en bred trup er.

Der står vist ingen steder, at man ikke må være over 75%. Det afhænger meget af ens restitutionsevne, behov for eksplosioner, placering på banen og spillestil.

Ej heller, at 20% er bundgrænsen. TK regner jeg eks. som en meget vigtig trupspiller (som kan blive til meget mere), selvom han kun ligger på 4%. Hvis Solbakken reelt er i bedring, så kommer han jo også over 9% ret hurtigt. Røsler er medtaget selvom han lige er kommet til klubben.

Vi har været afgørende plaget af skader til stamspillere som Tingager, Solbakken og Yakob på et fandens uheldigt tidspunkt af sæsonen (Sabah).

Jeg er som du opløftet af præstationen i aftes med så mange rotationer. Det viser at bundniveauet i truppen er hævet markant.
Takker.

En anden definition på en bred trup kunne også være en trup, hvor ingen spiller er så uundværlig, så de er nød til at spille 100% af tiden.

Men det afhænger selvfølgelig også af restitutionsevnerne, og de data har vi jo ikke adgang til, så det vi kan gøre er at observere hvor udkørte og ukoncentrerede spillerne virker, og hvor ofte de underpræsterer. Her synes jeg at spillere som Tobias Bech, Magnus Knudsen og Gift Links er set bedre, men det kan selvfølgelig også skyldes andre ting.

Hvis man sætter linjen ved 20% ikke i forhold til deres evner, men i forhold til, i hvor stort omfang de kan aflaste truppen, så er det også interessant at det er 2 U19 spillere, som ikke engang er en del af A-Truppen, der har bidraget så meget, samt at der er 4 centrale midtbanespillere, der alle har bidraget med under 10%.

Indtil videre bliver truppen anvendt skævt, i forhold til at kunne levere i kampene, noget af det skyldes skader, men en stor del skyldes også at JP ikke har virket klar til at stole på truppen, og de spillere der er ude i hjørnerne, som f.eks. TK, Jørgensen og Mølgaard.

Forum har desværre aldrig været specielt god til tabeller (i hvert fald ikke på iPad), men jeg kedede mig på arbejde, så jeg har lavet en opgørelse over hvor stor en procentdel af de spillede minutter indtil videre, hver spiller har fået. Det giver ikke det fulde billede, hvis kampene lå med 14 dages mellemrum, så var der ikke noget problem. Men når kampprogrammet er så tæt, så er det ret tankevækkende at der ikke roteres mere.

Med det nuværende kampinterval, burde ingen spiller være over 75 procent belastet, men desværre er der allerede at halvt hold, som roteres for lidt. Derfor var det glædeligt at se i går at vi faktisk kan levere på et højt niveau, selv med rigtigt mange stamspillere på bænken, det burde JP praktisere noget mere, nok ikke i samme omfang som i går, men 3-4 spillere fra idealopstillingen bør altid kunne starte på bænken.

Desuden er bredden i truppen begrænset til omkring 19 spillere, (spillere der har bidraget med mere end 20% af spilletiden). De resterende 13 spillere har spillet så lidt, så de ikke kun kan aflaste stammen på holdet meget lidt.

Kristian Arnstad 100,00%
Eric Kahl 84,24%
Tobias Bech 82,73%
Frederik Emmery 81,67%
Magnus Knudsen 76,21%
Mikael Anderson 75,61%
Mads Hedenstad 66,67%
James Bogere 61,21%
Gift Links 52,27%
Frederik Tingager 51,67%
Jacob Andersen 49,85%
Jens Jønsson 48,03%
Jesper Hansen 33,33%
Rasmus Carstensen 32,88%
Muhammed Camara 31,06%
Colin Rösler 24,70%
Christian Storch 20,45%
Janni Serra 16,97%
Stefen Tchamche 11,36%
Tobias Mølgaard 9,39%
Markus Solbakken 9,39%
Oskar Haugstrup 6,97%
Tomas Kristjansson 4,09%
Luka Callø 3,79%
Kevin Yakob 2,58%
Nicolaj Poulsen 0,00%
Youssef Badji 0,00%
Richmond Gyamfi 0,00%
Zander Grantzau 0,00%
Her er JPs indspark til Arnstads spilletid

Mikael Anderson er gået fra at ligge 6’er til nu at ligge 9’er over flest spillede minutter med hhv. 9 og 0 minutter i de to seneste kampe. Man har indtryk af at JP smider de offensive spillere i skammekrogen i et par kampe, så de er ekstra motiverede når de får chancen igen. Det virkede i hvert fald sådan med Sebastian Jørgensen, man må håbe det virker ligeså godt med Anderson, for så har vi sgu en ret fed offensiv.

Last edited:

Kristian Arnstad 100,00%
Eric Kahl 84,24%
Tobias Bech 82,73%
Frederik Emmery 81,67%
Magnus Knudsen 76,21%
Mikael Anderson 75,61%
Mads Hedenstad 66,67%
James Bogere 61,21%
Gift Links 52,27%
Frederik Tingager 51,67%
Jacob Andersen 49,85%
Jens Jønsson 48,03%
Jesper Hansen 33,33%
Rasmus Carstensen 32,88%
Muhammed Camara 31,06%
Colin Rösler 24,70%
Christian Storch 20,45%
Janni Serra 16,97%
Stefen Tchamche 11,36%
Tobias Mølgaard 9,39%
Markus Solbakken 9,39%
Oskar Haugstrup 6,97%
Tomas Kristjansson 4,09%
Luka Callø 3,79%
Kevin Yakob 2,58%
Nicolaj Poulsen 0,00%
Youssef Badji 0,00%
Richmond Gyamfi 0,00%
Zander Grantzau 0,00%
Dine spillere under 20% har så også (på nær dem vi slet ikke bruger) været skadet en del af tiden. Jeg tror ikke, at det har været muligt at bruge dem mere.

Havde det f.eks. været muligt at bruge Yakob, Solbakken eller NP mere, så havde det jo kunnet aflaste Knudsen og Arnstad en del. Og dermed også gjort det muligt at spille Arnstad fast som 10'er, hvilket kunne have afklaret Bech noget mere.

Dine spillere under 20% har så også (på nær dem vi slet ikke bruger) været skadet en del af tiden. Jeg tror ikke, at det har været muligt at bruge dem mere.

Jeg kan ikke finde ud af at placere et Excel ark herinde fra min iPad, så nu bliver det et billede i stedet. Udviklingen peger ikke i retning af at der er mere rotation, faktisk er procenterne for både Bech, Kahl og Knudsen opadgående, imens det kun er Emmery og Arnstad der falder lidt.

Men problemet er også at det ikke er jævnt fordelt spilletid, enten spiller man hele tiden, eller også spiller man slet ikke. Det han man se med Jørgensen, Anderson, Tingager og Camara. Det går fra 0 minutter i en periode, til 90 minutter i andre perioder. Det ville være optimalt, hvis alle spillere kunne springe hver tredje kamp over, så ville det passe nogenlunde med den belastning de også havde i sidste sæson.

Vi har en udskudt kamp i Superligaen, men alle andre hold, har spillet 5 kampe nu. Vi har spillet 5 kampe i Europa, og desuden 4 kampe i superligaen. Så spillere på omkring 53-55% af minutterne har altså spillet ca. ligeså mange minutter som dem der har spillet fuld tid i klubber uden europæiske kampe. Det viser meget godt, hvor meget mere belastning spillerne bliver udsat for i denne sæson. Spillere som Bogere og Andersen har spillet mere end de spillere der har fået alle minutter i Superligaen, og derudover kommer kampene meget tættere, og derudover rejsetiden.

Det er nød til at blive udlignet mere over sæsonen, så særligt de 5 mest anvendte spillere, får flere pauser.

IMG_2201.webp

Jeg kan ikke finde ud af at placere et Excel ark herinde fra min iPad, så nu bliver det et billede i stedet. Udviklingen peger ikke i retning af at der er mere rotation, faktisk er procenterne for både Bech, Kahl og Knudsen opadgående, imens det kun er Emmery og Arnstad der falder lidt.

Men problemet er også at det ikke er jævnt fordelt spilletid, enten spiller man hele tiden, eller også spiller man slet ikke. Det han man se med Jørgensen, Anderson, Tingager og Camara. Det går fra 0 minutter i en periode, til 90 minutter i andre perioder. Det ville være optimalt, hvis alle spillere kunne springe hver tredje kamp over, så ville det passe nogenlunde med den belastning de også havde i sidste sæson.

Vi har en udskudt kamp i Superligaen, men alle andre hold, har spillet 5 kampe nu. Vi har spillet 5 kampe i Europa, og desuden 4 kampe i superligaen. Så spillere på omkring 53-55% af minutterne har altså spillet ca. ligeså mange minutter som dem der har spillet fuld tid i klubber uden europæiske kampe. Det viser meget godt, hvor meget mere belastning spillerne bliver udsat for i denne sæson. Spillere som Bogere og Andersen har spillet mere end de spillere der har fået alle minutter i Superligaen, og derudover kommer kampene meget tættere, og derudover rejsetiden.

Det er nød til at blive udlignet mere over sæsonen, så særligt de 5 mest anvendte spillere, får flere pauser.

View attachment 7912

Var det en ide at samle stats angående rotation sammen med de andre stats jeg har smidt ind? Jeg gik væk fra denne multitråd over flere sæsoner og delte det op på sæsoner for overblikkets skyld - måske det er nemmere at finde frem efterfølgende.

Jeg tænker umiddelbart det passer rigtig godt sammen og det er fedt at have med. Især fordi det endelig bliver relevant - det har vi savnet i mange år :cool:

Har lagt en tråd op https://agf-forum.dk/threads/stats-for-2026-2027-sæsonen.1114/#post-241554

Jeg magter ikke at sætte tabeller ind på forum - det bliver noget makværk. Derfor kopierer jeg som regel data, sætter det ind i Excel som et billede og kopierer derefter billedet til forum. Der kan være noget baggrundsfarve og kanter der skal tilpasses afhængig af din standard i excel (jeg sætter hvid baggrund og kanter på).

Det defensive fundament JP overtog fra Røsler er nu endegyldigt væk. Nu skal CV levere forsvarspillerne og så skal JP bygge sin egen defensiv op. Det er jeg spændt på om han kan lykkedes med. Polle som ofte stabiliserede treback kæden er også ude og det skal vi have fundet en løsning på. Jeg synes JP´s balance er lidt for fremadrettet når vi ikke har den defensive base fra sidste sæson. Det er fedt at spillerne tænker fremad men når de løber før forsvaret har erobret eller er i kontrol så har vi nu set et par gange at vi bliver fanget i ubalance.

Latest posts

D
Replies
756
Views
51K
Back