New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 230K
Trænertråden
Dem der er smittet af ungdomsfili er ovenud lykkelige ved tanken om spilletid i bundter til Jensen-Abbew, Emmery, Bach, Gyamfi og måske Tschampe - alt imens AGF har valgt en relativt uprøvet træner. Selv Wahlstedt kan ikke bringe mundvigene ned, selvom de fleste dog er forbeholdne der.

Nu har jeg læst denne i 3-4-5 forskellige tråde i forskelligt format.. Så jeg vil faktisk gerne hører hvor langt ned på listen disse spillere skal være, og hvilke talenter vi skal spille med, hvis ikke de ovensåtende som minimum skal være 2.valg på deres pladser? PT af dem er det kun J-Abbew og Emmery der ligner muligt startere. Henter man to 10ere som du ønsker i en anden tråd er Emmery 4.valg, Gymafi 5.Valg?
Hvilken strategisk tanke vil der ligge bag igen at smide talenter langt væk fra spilletid, og hvor skal vores store salg komme fra?

Jeg siger ikke der ikke mangler en 10er, men squ MAKS en. Jeg siger ikke Jensen-Abbew bliver stjerne, men derimod at både Dalsgaard og Mølgaard kan spille sammeplads (Beijo reelt også), hvorfor det giver 0 mening at købe en ny.

Jeg elsker normalt Bruun, og selvfølgelig har han også ret i store dele af sin klumme, og han sætter heller ikke barren urealistisk højt for at JP skal opnå succes, men jeg vil stadig mene at det er tåbeligt at mene Neestrup var mere succesfuld.

Han var kun træner i 1. Division, hvor det forventes at en klub af Viborgs størrelse kan dominere og alligevel endte han langt fra Vejle i hans ene hele sæson (hvor det godt nok kun var 1. pladsen der rykkede op).

Halvdelen af Lars Friis's tid var også i 1. division og i Superligaen vandt han 4 ud af 17 kampe og røg ud af pokalen i anden runde til Fredericia. Det er jo håbløst at kalde ham mere succesfuld.

Jacob Friis derimod var mere succesfuld med et lidt højere pointsnit og mesterskabsspil.

Jeg tror ikke rigtig Morten Bruun har tjekket de andres meritter i Viborg men i stedet lavet en hurtig mellemregning der passede ind i hans klumme. Umiddelbart vil jeg mene den hedder:

Jacob Friis
Jacob Poulsen
Lars Friis
Jacob Neestrup

I øvrigt pudsigt at de har haft tre trænere der hedder Jacob til fornavn og to der hedder Friis til efternavn. De mangler bare en Friis Jacobsen.

Morten Bruun har åbenlyst ret. Jeg tror ikke mange ikke-AGF fans vil være uenige.

Der er ingen grund til at tale Jacob Poulsen op som træner i forhold til de tre andre navne. Heller ikke når man bare kigger på tiden i Viborg.
Det er Jacob Poulsen der skal ud at bevise sig således, at når Morten Bruun skal rangere de fire trænernavne igen om et år på en ønskeliste, så vil han placere JP højere.

Jeg var i udgangspunktet lidt (meget) undervældet over valget af træner. Jacob Poulsen oser ikke ligefrem af hverken ambitioner, medaljer eller rutine.

Omvendt, hvis man kigger på, hvilken type AGF plejer at ansætte, og hvordan det plejer at gå, så er ideen med at hyre et trænertalent måske ikke så dumt endda. Det er ikke fordi hverken Uwe eller David var fiaskoer, det sluttede bare skidt for dem begge.

Men trænertypen har været, med Den Unævnelige som den markante undtagelse, lidt macho, i mangel af et bedre ord.
David "Let's fucking go" Nielsen
Uwe "Ordnung muss sein" Rösler
Peter "gør som jeg siger" Sørensen
Glenn "processen er god" Riddersholm var måske heller ikke macho, men han havde stadig et stort fokus på energi.

Jakob Poulsen slår mig som en mere moderne træner, der vil have bolden og giver psykisk tryghed til spillerne, også de unge, så de tør begå fejl. Man er mere modig, når man tør begå fejl.

Jeg har nået den konklusion for mig selv, at det er et modigt valg af AGF. Det viser ambitioner og et ønske om at udvikle både trænere og spillere.
Og han har altså spillet for os, været landsholdsspiller, været udlandsprofessionel... han kender godt gamet og har pr. definition vindermentalitet og den nødvendige hårdhed.

I øvrigt pudsigt at de har haft tre trænere der hedder Jacob til fornavn og to der hedder Friis til efternavn. De mangler bare en Friis Jacobsen.
Det kan være grunden til at det tager så lang tid for dem, at finde en ny træner ;)

Jeg synes der var meget stor forskel på hans præstationer i starten, og så det han har præsteret i den seneste sæson. Der var begyndt at ske noget i Viborg. Uden at det så ud til at der var hentet en stribe nye profiler ind, så begyndte det at hænge bedre sammen, både resultatmæssigt og spillemæssigt. Han udtalte vist også et sted, at han troede at han var klar til at være cheftræner, men han blev klogere, og lærte meget i sin tid i Viborg.

Grunden til at jeg nævner Peter Sørensen som en potentiel assistent, er hans taktiske evner, for personlighedsmæssigt er han heller ikke min kop te. Men jeg mener der skal en assistent ind med noget taktisk analytisk indsigt, der kunne jeg godt frygte at JP kommer til kort imod mange af de øvrige Superliga-trænere.

Sidder vi virkelig og diskuterer en 19(!) dage gammel "analyse" fra Morten Bruun ?

Den samme klummeskribent der for fire måneder siden kritiserede os for ikke at sige offentligt at vi var guldbejler - han mener nu at selvsamme trup ikke er god nok til top 6...

Det binder han så op på, at JP var den ringeste af de fire seneste Viborg-trænere. Men kigger man objektivt på deres Viborg-tid, så er det kun Jacob Friis, der skiller sig ud.

Ja, vi står i et vadested med stadion og ny sportslig retning. Er vi i tvivl om Poulsens trænerevner ? Ja, selvfølgelig er vi det.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om Poulsens taktiske evner eller in-game-management. Jeg tror ikke der er mange af hans kollegaer, der overgår hans fodboldhjerne. Og han viste i Viborg, at efter nogle måneder kom der en positiv udvikling i spillet.

Min frygt på hans vegne er megalomanien blandt AGF-fans hvoraf en del stadig hader ham, en del hader CV, og en del tror vi partout skal i top 4, fordi vi hører hjemme i landets næststørste by. De dele er i fuldt flor på de sociale medier (ikke herinde).
En dårlig sæsonstart og det kan komme til at blæse voldsomt omkring den nye træner. Kan han og CV stå imod det blæsevejr ?

At få en rutineret træner ind som assistent, kan give god mening. Fordi der er ikke meget trænerrutine blandt hverken cheftræner eller hans nuværende assistenter.

Nu har jeg læst denne i 3-4-5 forskellige tråde i forskelligt format.. Så jeg vil faktisk gerne hører hvor langt ned på listen disse spillere skal være, og hvilke talenter vi skal spille med, hvis ikke de ovensåtende som minimum skal være 2.valg på deres pladser? PT af dem er det kun J-Abbew og Emmery der ligner muligt startere. Henter man to 10ere som du ønsker i en anden tråd er Emmery 4.valg, Gymafi 5.Valg?
Hvilken strategisk tanke vil der ligge bag igen at smide talenter langt væk fra spilletid, og hvor skal vores store salg komme fra?

Jeg siger ikke der ikke mangler en 10er, men squ MAKS en. Jeg siger ikke Jensen-Abbew bliver stjerne, men derimod at både Dalsgaard og Mølgaard kan spille sammeplads (Beijo reelt også), hvorfor det giver 0 mening at købe en ny.
Jeg ser stadig AGF skulle gå efter top-6.

Dertil kommer at jeg ser talenter som noget man kører langsomt ind.

Mit bud er man skifter begge 10'ere i de fleste kampe. ....

i)Dels skal der være noget at sætte ind hvis Gyamfi bliver skadet
ii) dels skal det være muligt at give en ung en pause, hvis der er behov for det
iii) dels skal der gerne være en mere erfaren type man kam presse for at levere resultatet.
iv) dels må det gerne føles som en præstation for de to at vinde en startplads.

Dertil lommer min usikkerhed defensivt. Hvis AGF kommer bagud i de fleste kampe, bliver kampbilledet let (endnu) mere febrilsk, med frustrationer på lægterne. Og det kan godt sætte sig i unge - der stadig kun er klar til en halv time i ny og næ.

En 10'er betyder stadig spilletid til Emmey hver kamp og en del til Gyamfi. Men også et 'oh shit'-moment ved skader.

Du kan måske sige nu du er ok med et lorteefterår fordi man giver spilletid til en 10'er der ikke har niveau (endnu). Men holder det, når vi sidder i oktober og offensiven er død?

Jeg sad i vinters og hidsede mig op over manglende indkøb af en angriber, og stor utryghed ved Wahlstedt. Jeg var også efter en centerforsvarer (fordi klubben havde udtrykt stor usikkerhed) [wingbacks var opgivet fordi jeg opgav formationer med wingbacks]. Men da det faldt sammen i løbet af foråret var jeg mere apatisk: man valgte at tage chancen I vinters og fik på munden for det.

@fsc havde en sammenhængende tilgang og undlod at kny da det kollapse, selvom han tog fejl (min udlægning, det er ikke bekræftet sf ham selv). Tanken var spilletid til marginalspillerne. Det blev ikke til nok i gide tider, og for meget I de dårlige. Men generelt så jeg intellektuel dovenskab og selvbedrag i håbet om mirakler fra de marginale - og nej, jeg har ikke godt nok styr på hver af jer, så det er spredehagl.

Man kan jo ikke bebrejde Jensen-Abbew for manglende køb af forsvarer, det er ikke hans job. Derfor skal man heller ikke bebrejde Emmery, Bach, Jensen-Abbew, Wahlstedt eller hvem der bliver personificering af et evt svagt efterår. De gør deres bedste og klubben har i givet fald vurderet forkert ved at være inaktive nu.

• Like
Reactions: fsc
I forhold til hvad det betyder med én spiller. Det følgende er mit bedste bud, men med de forudsætninger jeg har- dvs gæt.

Uwes hold var afsindigt giftigt fordi der var læsset med opgaver til alle. Når de blev løst var holdet genialt trænet og kunne presse samtlige hold. Men det var en meget følsom økonomi. Hvis Anderson ikke holdt presset på din mand, ville næste i kæden have mere at se til, og dermed stærre risiko for at fejle.

Derfor var holdet guldkandidater i udgangspunktet, men hårdt ramt ved indskiftninger.

Mit bud er at Arnstad skete. En spiller med så store mulige løfter og høj købspris, at han bare skal prøves af ofte. Men også en spiller der ikke fungerer i systemet og dermed forårsager overload på de øvrige. Det accelererede slitagen i efteråret

I foråret havde Uwe prøvet at passe Arnstad bedre ind, men så blev der suppleret med niveaudeling hos Jesper Hansen, mens NP manglede og det kostede for Dalsgaard. Mølgaard var stadig på vej tilbage, Akoto blev skadet - så blev Links og Kahl skadet, Wahlstedt tømte benzintanken ud over bålet osv.

Hvis man tager den ene 10'er og forærer modstanderen kæmpe overskud i den duel, får man det at mærke på resten af banen, og holdet skal bære den spiller. Hvis der så er begrænset kapacitet andre steder på holdet, bliver det hurtigt overbelastet.

Derfor er jeg meget ops på at Plan A bør være solid. Og nogle positioner kan dækkes med en indædt fighter. Andre kræver finesse.

Morten Bruuns analyse handler jo mere om klubbens forfatning end JPs meritter. AGF tog en, i min optik, forkert beslutning om at spille på det midlertidige stadion og nu er tingene bare ret… midlertidige. I hvert fald i næste sæson og det er svært sted at være. Hvis de kan træde vande i næste sæson og måske lave et enkelt salg og have en ok sportslig sæson, så kan de bygge på næste sommer, hvor lyset er tydeligere for både potentielle nye spillere og måske også et større navn som træner. JP er i hvert fald nem at afskedige, hvis der er behov for en prygelknabe fra direktionens side.

@Mengsen

Det var mest fordi du skrev 2 nye 10ere..
Så bliver de ikke 3 valg og 4 valg (gyamfi og emmery) så er de 4 og 5 valg.
Hvis man gerne vil talent udviklingen, skal man også turde bringe de unge med 25-35 min igen og ikke de sidste 5.
Samme anke med forsvaret :)

Jeg så is da også gerne forstærke os i forsvaret, men numerisk er vi stadig godt besat (vi ville også slanke truppen) så der for jeg vil forholde mig realistisk til tingene. Der kommer ikke noget ind før andet går ud der. :)

Jeg ser stadig AGF skulle gå efter top-6.

Dertil kommer at jeg ser talenter som noget man kører langsomt ind.

Mit bud er man skifter begge 10'ere i de fleste kampe. ....

i)Dels skal der være noget at sætte ind hvis Gyamfi bliver skadet
ii) dels skal det være muligt at give en ung en pause, hvis der er behov for det
iii) dels skal der gerne være en mere erfaren type man kam presse for at levere resultatet.
iv) dels må det gerne føles som en præstation for de to at vinde en startplads.

Dertil lommer min usikkerhed defensivt. Hvis AGF kommer bagud i de fleste kampe, bliver kampbilledet let (endnu) mere febrilsk, med frustrationer på lægterne. Og det kan godt sætte sig i unge - der stadig kun er klar til en halv time i ny og næ.

En 10'er betyder stadig spilletid til Emmey hver kamp og en del til Gyamfi. Men også et 'oh shit'-moment ved skader.

Du kan måske sige nu du er ok med et lorteefterår fordi man giver spilletid til en 10'er der ikke har niveau (endnu). Men holder det, når vi sidder i oktober og offensiven er død?

Jeg sad i vinters og hidsede mig op over manglende indkøb af en angriber, og stor utryghed ved Wahlstedt. Jeg var også efter en centerforsvarer (fordi klubben havde udtrykt stor usikkerhed) [wingbacks var opgivet fordi jeg opgav formationer med wingbacks]. Men da det faldt sammen i løbet af foråret var jeg mere apatisk: man valgte at tage chancen I vinters og fik på munden for det.

@fsc havde en sammenhængende tilgang og undlod at kny da det kollapse, selvom han tog fejl (min udlægning, det er ikke bekræftet sf ham selv). Tanken var spilletid til marginalspillerne. Det blev ikke til nok i gide tider, og for meget I de dårlige. Men generelt så jeg intellektuel dovenskab og selvbedrag i håbet om mirakler fra de marginale - og nej, jeg har ikke godt nok styr på hver af jer, så det er spredehagl.

Man kan jo ikke bebrejde Jensen-Abbew for manglende køb af forsvarer, det er ikke hans job. Derfor skal man heller ikke bebrejde Emmery, Bach, Jensen-Abbew, Wahlstedt eller hvem der bliver personificering af et evt svagt efterår. De gør deres bedste og klubben har i givet fald vurderet forkert ved at være inaktive nu.
Personificeringen af et dårligt forår ligger ikke på en spiller, det ligger på træneren. Jeg tror meget på Peter Bruchmans informationer om at det var spillergruppen der ville have ham fyret, det var ret indlysende at alle spillede langt under niveau i foråret, og at træneren havde gjort sig så upopulær, så omklædningsrummet var tabt. Det er kun pga. en utroligt sammenspillet trup, et det ikke så endnu grimmere ud, end 7 nederlag i træk. Der var ikke mere energi, og havde man fortsat ind i foråret med samme træner, så havde der været spillerflugt i det her vindue.

Jeg tænker at grunden til at den tidligere træner endte som ekspertkommentator efter sit seneste trænerjob, er fordi hans tilgang ikke er tidssvarende. Med mindre du skal træne et af verdens 10 bedste klubhold, så er talentudvikling et helt afgørende parameter for en træner. Når fravalget af talenter så samtidig ikke resulterer i at man er i stand til at opnå noget som helst, så tænker jeg det næste trænerjob bliver endnu mere vanskeligt at få fat i. Hvem vil hyre en træner der skiller sig af med alle klubbens talenter, for i stedet at benytte aldrende, spillere, der ikke bidrager med andet end rutine, og ikke engang er i stand til at vise resultater som følge af det valg?

Spillersalg er helt afgørende for en klubs udvikling, og derfor var det et forkert valg af træner, der har sat AGF tilbage økomisk i forhold til konkurrenterne. Det eneste der kunne legitimere et valg af en træner der ikke bruger talenter, var hvis man havde fundet en træner med trofæer i skabet. Det havde han bare ikke, og det har han fortsat ikke, så derfor tror jeg at hans næste job igen bliver som TV ekspert, og ikke som træner.

Spillermaterialet i AGF er godt, og det er forkert at vurdere holdet på baggrund af et forår hvor træneren havde tabt omklædningsrummet, der skal nogle forstærkninger ind, men der er ikke behov for en total udskiftning i alle kæder. En 10’er i stedet for Anderson, og en spiller som Rasmus Carstensen til venstresiden, så ser det rigtigt fornuftigt ud.

@Mengsen

Det var mest fordi du skrev 2 nye 10ere..
Så bliver de ikke 3 valg og 4 valg (gyamfi og emmery) så er de 4 og 5 valg.
Hvis man gerne vil talent udviklingen, skal man også turde bringe de unge med 25-35 min igen og ikke de sidste 5.
Samme anke med forsvaret :)

Jeg så is da også gerne forstærke os i forsvaret, men numerisk er vi stadig godt besat (vi ville også slanke truppen) så der for jeg vil forholde mig realistisk til tingene. Der kommer ikke noget ind før andet går ud der. :)
Jeg er også i tvivl om den anden 10'er.

Forskellen er nok, at jeg ser Emmery og Gyamfi som et par kegler på banen = hele efteråret er spilletid en gave fra AGF til de to, og der kommer ikke noget retur, ud over et svækket hold, når man ser på de enkelte kampe.

Med dem som 3. Og 4. Valg har man ikke alternativet og er derfor tvunget til at benytte dem meget. Det er godt, så de får spilletid i flest mulige kampe indenfor rimelighedens grænser. Omvendt er man ikke herre over det, ved skader, karantæner, formdyk osv. Og så risikerer man at se Arnstad som 10'er.

Jeg tænker nok også at der er spilletid til 4 10'ere I stort set hver kamp, og AGF får svært ved at bære både E & G samtidig. Og med usikker defensiv bliver det endnu sværere.

Forskellen er nok, at jeg ser Emmery og Gyamfi som et par kegler på banen = hele efteråret er spilletid en gave fra AGF til de to, og der kommer ikke noget retur, ud over et svækket hold, når man ser på de enkelte kampe.

Med dem som 3. Og 4. Valg har man ikke alternativet og er derfor tvunget til at benytte dem meget. Det er godt, så de får spilletid i flest mulige kampe indenfor rimelighedens grænser. Omvendt er man ikke herre over det, ved skader, karantæner, formdyk osv. Og så risikerer man at se Arnstad som 10'er.

Jeg tænker nok også at der er spilletid til 4 10'ere I stort set hver kamp, og AGF får svært ved at bære både E & G samtidig. Og med usikker defensiv bliver det endnu sværere.

Jeg er ikke sikker på spilletid til 4ere hver kamp, så det kan være det der er forskellen. Jeg er mere sikker på spilletid til de 4 Wingbacks hver kamp. :) Så det er nok bare der forskellen er.
Jeg tænker man er nød til at prioritere spilletiden for at lave de store salg på sigt, og derved rykke klubben. Så jeg er faktisk OK med en mellemsæson (selvfølgelig langt fri fra nedrykning), hvis man kan se ideen og strategien på holdet. I øvrigt tvivler jeg på Gyamfi er tilfreds med at være 5.valg, så er han væk igen og vi er numerisk lige vidt.

Jeg ser bestemt ikke Gyamfi som en 10’er, hvis han skal spille en af de forreste pladser, så skal det være som kant, aldrig nogensinde som 10’er. Det samme gælder Tobias Bach, han er enten wingback eller kant, ikke 10’er. Så når de spiller fremme, bliver spillet ændret.

Jeg ser også Tobias Bech mere på en kant end som offensivt omdrejningspunkt, og Tchamche er bedre helt fremme. Så de helt rendyrkede 10’er i den nuværende trup er lidt vanskelige at få øje på, de bedste bud er Kevin Yakob og Frederik Emmery, så hvis der skal spilles med 10’ere, så skal Mikael Anderson erstattes, og hvis Bach og Gyamfi skal have spilletid, så skal man være indstillet på at skifte spillestil når de kommer på banen. De udmeldinger der er kommet fra JP omkring behovet for et hente wingbacks til, ser jeg som et tegn på at Tobias Back ikke er tiltænkt den position, ellers ville er ikke være behov for endnu en spiller.

Jeg tænker at en spiller som Casper Højer, ville være et godt bud på en forstærkning til venstresiden, han ville både kunne spille VWB, VCB og VB hvis Jakob Poulsen skifter til 4 i bagkæden. Men det ville da være fedt hvis CV kan finde en yngre udgave med samme kvaliteter.

Jeg ser bestemt ikke Gyamfi som en 10’er, hvis han skal spille en af de forreste pladser, så skal det være som kant, aldrig nogensinde som 10’er. Det samme gælder Tobias Bach, han er enten wingback eller kant, ikke 10’er. Så når de spiller fremme, bliver spillet ændret.

Jeg ser også Tobias Bech mere på en kant end som offensivt omdrejningspunkt, og Tchamche er bedre helt fremme. Så de helt rendyrkede 10’er i den nuværende trup er lidt vanskelige at få øje på, de bedste bud er Kevin Yakob og Frederik Emmery, så hvis der skal spilles med 10’ere, så skal Mikael Anderson erstattes, og hvis Bach og Gyamfi skal have spilletid, så skal man være indstillet på at skifte spillestil når de kommer på banen. De udmeldinger der er kommet fra JP omkring behovet for et hente wingbacks til, ser jeg som et tegn på at Tobias Back ikke er tiltænkt den position, ellers ville er ikke være behov for endnu en spiller.

Jeg tænker at en spiller som Casper Højer, ville være et godt bud på en forstærkning til venstresiden, han ville både kunne spille VWB, VCB og VB hvis Jakob Poulsen skifter til 4 i bagkæden. Men det ville da være fedt hvis CV kan finde en yngre udgave med samme kvaliteter.
Moderne 10’ere er jo meget anderledes end 10’ere for bare et par år siden. Mellemrummet er blev så meget mindre, at den gamle 10’er placering tages af en type som f.eks Jonas Wind der kan tage bolden ned og distribuere den. Zlatan ville vel være en moderne 10’er i dag.

Florian Wittz og typer som ham? søger langt oftere i halvrum.

Når man spiller med to 10’ere, så er det også kanter som f.eks Younes Bakiz, Callum McCowatt der spiller den, end f.eks når Magnus Mattson eller Victor Claesson spiller 10’eren lidt mere alene.

Grunden til de kaldes højre og venstre 10’er er jo, at de tager udgangspunkt i halvrum og ikke siderum i presset.

Morten Bruuns analyse handler jo mere om klubbens forfatning end JPs meritter. AGF tog en, i min optik, forkert beslutning om at spille på det midlertidige stadion og nu er tingene bare ret… midlertidige. I hvert fald i næste sæson og det er svært sted at være. Hvis de kan træde vande i næste sæson og måske lave et enkelt salg og have en ok sportslig sæson, så kan de bygge på næste sommer, hvor lyset er tydeligere for både potentielle nye spillere og måske også et større navn som træner. JP er i hvert fald nem at afskedige, hvis der er behov for en prygelknabe fra direktionens side.
Hvad var alternativet til at spille på et midlertidigt stadion?

Moderne 10’ere er jo meget anderledes end 10’ere for bare et par år siden. Mellemrummet er blev så meget mindre, at den gamle 10’er placering tages af en type som f.eks Jonas Wind der kan tage bolden ned og distribuere den. Zlatan ville vel være en moderne 10’er i dag.

Florian Wittz og typer som ham? søger langt oftere i halvrum.

Når man spiller med to 10’ere, så er det også kanter som f.eks Younes Bakiz, Callum McCowatt der spiller den, end f.eks når Magnus Mattson eller Victor Claesson spiller 10’eren lidt mere alene.

Grunden til de kaldes højre og venstre 10’er er jo, at de tager udgangspunkt i halvrum og ikke siderum i presset.
Ja men det kræver dog en spiller der er i stand til at tage bolden ned og fordele den, det ser ikke ud til at være Gyamfi’s spidskompetence, og heller ikke Bachs, de er bedre til at modtage bolden og gå direkte imod mål. En moderne 10’er, skal stadigvæk have overblik og forståelse for medspillernes løb, det har jeg vanskeligt ved at få øje på ved de to.

Hvad var alternativet til at spille på et midlertidigt stadion?
At spille på en byggeplads, det var der overvejelser omkring, alt det arbejde der er blevet udført omkring den gamle stadionbygning, kunne godt være udført, imens man stadigvæk spillede, det der har gjort den model vanskelig er at banen skulle sænkes 5 meter, det ville være fordyrende at skulle forcere dette, og etablere en ny bane, og fastholde en tilkuerkapacitet (der er i stand til at se kampen nede i hullet). Desuden ville TV dækningen samt logistikken omkring kampe blive vanskelig. Så jeg tror planen med at sænke banen blev udslagsgivende for at man valgte at flytte væk.

Et stadiondesign, hvor det ikke var nødvendigt at sænke banen, ville måske have givet mulighed for at blive på stadion i byggeperioden, selvom dette heller ikke ville blive en dans på roser.

Ja men det kræver dog en spiller der er i stand til at tage bolden ned og fordele den, det ser ikke ud til at være Gyamfi’s spidskompetence, og heller ikke Bachs, de er bedre til at modtage bolden og gå direkte imod mål. En moderne 10’er, skal stadigvæk have overblik og forståelse for medspillernes løb, det har jeg vanskeligt ved at få øje på ved de to.
Ja, og spørgsmålet er så hvordan de bruges med og uden bold. Talkombinationer, og numre giver (nærmnest udelukkende) mening uden bold.

Tager de udganspunkt i halvrum som 10'er uden bold, altså lægger presset indefra og ud (som JP gjorde i Viborg og Kent i Silkeborg), så er de hhv højre og venstre10'ere. Når vi så har bolden, så kan de jo godt søge bredt og være kanter. Serginho spillede jo mest på kanten i Viborg med bolden, men tog udgangspunkt smalt uden bold, så Viborg kunne skære banen over, og skabe et lokalt overtal på siden.

FCK spillede også sådan i starten, men ændrede så nærmest til en 4-4-1-1 således det "kun" var to og ikke tre der skulle skære banen over

Latest posts

Back