New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 229K
Last edited:
@fsc havde en sammenhængende tilgang og undlod at kny da det kollapse, selvom han tog fejl (min udlægning, det er ikke bekræftet sf ham selv). Tanken var spilletid til marginalspillerne. Det blev ikke til nok i gide tider, og for meget I de dårlige. Men generelt så jeg intellektuel dovenskab og selvbedrag i håbet om mirakler fra de marginale - og nej, jeg har ikke godt nok styr på hver af jer, så det er spredehagl.

Mit argument var, at foråret var gratis, så det var nu, at man skulle køre kommende sæsons spillere ind på bekostning af den forgangne sæsons bærende spillere - altså Wahlstdt over Hansen, Badji over Mortensen og Arnstad over Poulsen.

Men jeg tog fejl med, at det ikke var et gratis forår, for faldet i resultater kostede ikke bare Uwe jobbet, men også AGFs organisatoriske og sportslige fremdrift. Jeg må sige, at dette forår har skærpet min vægtning af kortsigtet performance over langsigtet udvikling (for det er ikke nemt fro en Uwe at stille med de unge, når risikoen bæres af ham personligt).

Men var det en fejl at teste Wahlstedt af over en 40-årig Hansen, der ikke så helt skarp ud længere?

Mit argument var, at foråret var gratis, så det var nu, at man skulle køre kommende sæsons spillere ind på bekostning af den forgangne sæsons bærende spillere - altså Wahlstdt over Hansen, Badji over Mortensen og Arnstad over Poulsen.

Men jeg tog fejl med, at det ikke var et gratis forår, for faldet i resultater kostede ikke bare Uwe jobbet, men også AGFs organisatoriske og sportslige fremdrift. Jeg må sige, at dette forår har skærpet min vægtning af kortsigtet performance over langsigtet udvikling (for det er ikke nemt fro en Uwe at stille med de unge, når risikoen bæres af ham personligt).

Men var det en fejl at teste Wahlstedt af over en 40-årig Hansen, der ikke så helt skarp ud længere?
Uwe røg sandsynligvis fordi spillerne ønskede ham ud, det havde ikke meget med resultaterne at gøre. I hvert fald ikke hvis man lytter til Peter Bruchman.

Truppen var udbrændt, enten fordi man aldrig spillede, eller fordi man skulle spille halvskadet og uden tilstrækkelig restitution.

Så han mistede jobbet længe inden de 7 nederlag, sandsynligvis fordi han ikke var tydelig omkring hvorfor han blev ved med at bruge så få spillere også selvom resultaterne udeblev. I de tilfælde vil de fleste marginalspillere, forvente at få chancen, men det skete ikke, og så gik holdet ned i slutningen af sæsonen igen, igen. Der blev først ændret på brugen af hele truppens bredde, da CV gjorde det tydeligt, at det var der brug for.

Problemet er bare at når beslutninger er nød til at blive truffet ovenfra, så er man ikke så tilbøjelig til at give sig 100%. “Don’t fuck it up for me”, var nok en af de tydeligste beviser på at han overhovedet ikke havde lyst til at rotere, og bruge talenter.

@T-Knogle

Jeg lytter rigtig meget til Mediano og deres mange eksperter. Jeg vil gerne anerkende Bruchmann for at have skabt mediet, fundet spændende stemmer og ændret dybden i fodboldsnakken.

MEN: Bruchmann er altså også kendt for at skamride synsninger i det ekstreme, og tolke på anekdoter langt ud over det sædvanlige i mediemøllen. Han er vel gammel BT-chef. En anden ting han er kendt for, er ikke at have sit eget kildenetværk uden for københavn, derfor trækker han på Klaus Egelund til alt i Jylland, selvom Klaus vist ikke har den bedste.... øh øh.... radiostemme.

Havde det været spillertruppen, så havde Stiften nok også skrevet side op og side ned om det!

Jeg tillægger altså ikke spillertruppens angivelige oprør stor vægt. Ja, Uwe er en krævende person, og ja, han er måske svær at arbejde med for de unge. Men det er ikke Tingager og Mortensen, der har fået ham fyret. Det er en samlet afvejning på bestyrelsens seminar, og her har syv nederlag og dårligste pointhøst nogensinde i et slutspil da vejet enormt meget.

Last edited:
Uwe røg sandsynligvis fordi spillerne ønskede ham ud, det havde ikke meget med resultaterne at gøre. I hvert fald ikke hvis man lytter til Peter Bruchman.

Jeg har været mange steder i mine overvejelser. Jeg kan ikke få det til at passe med Uwe var dead man walking i lang tid.

Holdet fungerede ikke, men det var forsvarskoks, ikke systematisk apati. Wahlstedt var dyr, men der var også skader og generelle udfordringer i forsvaret.

Dertil var processen med afløseren alt for akavet til at være forberedt på forhånd - med mindre Werge havde ramt Svensson - der så sprang fra efterfølgende. Men det tror jeg ikke ret meget på.

Hvis holdet ikke var kollapset i foråret tror jeg - ud fra hvad vi kan se nu - Uwe var forblevet træner i AGF. Ikke fordi alt var godt, men fordi man var ude i en 55/45 type beslutning.

Last edited:

Det var ikke intentionen med et gotcha. Jeg så et logisk struktureret argument der gav mening. Jeg var uenig, fordi jeg ville holde gryden i kog. Det gav ikke mening at sløse det gode forarbejde væk når medaljer var så tæt på, truppen var toppet og man sikkert ville møde langt hårdere modstand i kommende sæsoner - og hvorfor lade Brøndby spille europæisk når AGF kunne tage pladsen og dermed skubbe til balancen.

Jeg havde ikke forudset 'frit fald', kun 'gråt forår'. At teste Wahlstedt var sikkert ok. Men jeg forstår ikke alle siger 'han skal testes i kamp'. Hvis han træner på elendigt niveau er der ingen grund til at risikere koget ved at give ham spilletid.

Edit: første version skrevet uden briller. Men jeg forstår ikke hvordan dead bliver rettet til deadline, det er ikke tastefejl, men korrektioner der sker EFTER man har verificeret teksten på displayet.

• Like
Reactions: fsc
Nu vi er ved konspirationsteorier: kan det være at Andersson blev træt af det lave ambitionsniveau i truppen og fra CV? At han efter Uwe blev gået kunne se at AGF var på vej i en forkert retning?

Piben har også fået en noget anden lyd herinde hvor top 6 jo nærmest ikke er et krav mere? Det midlertidige stadion gør at vi er i en “mellemsæson” og skal vente til vi er tilbage på communale?

Hvad blev der af at vi skal lægge på og true fck og fcm????

Nu vi er ved konspirationsteorier: kan det være at Andersson blev træt af det lave ambitionsniveau i truppen og fra CV? At han efter Uwe blev gået kunne se at AGF var på vej i en forkert retning?

Piben har også fået en noget anden lyd herinde hvor top 6 jo nærmest ikke er et krav mere? Det midlertidige stadion gør at vi er i en “mellemsæson” og skal vente til vi er tilbage på communale?

Den er 100% købt. Hvis MEM går rundt og er indebrændt af samme årsag, vil det ikke overraske mig - samme med Tingager og måske PM.

Det er meget muligt, at MA ville være fristet til at blive lidt længere, hvis holdet stod til at peake i den kommende sæson (måske det der skete sidste sommer), men han kom til AGF da klubben var i værre tilstand og har længe længes væk, så det virker meget tyndt at antage.

Resten er blevet diskuteret 100 gange henover sommeren. Man kan være uenig i tilgangen, men logikken er, at det er nødvendighed for at kunne følge med på sigt. Alternativt skal man have ejere, der som FCM i perioder og BIF "permanent" kan dække overforbruget.

Det kræver vel, at truppen ender som den er nu, før end man kan drage den konklusion.

JN har bekræftet, at det sportslige budget til næste sæson er større end året før. Dermed det største i klubbens historie. Dermed også et top 4 budget.

Hvorfor skulle man droppe top 6 ambitionen?
Vi er nok endt i den forkerte tråd, men er problemet lige nu ikke, at alle gætter i alle retninger, fordi klubben nærmest ikke har meldt noget ud, siden man fyrede Uwe. Derfor kan vi cirkle rundt i de samme spørgsmål:

Er klubbens ambition stadig at bygge på budgettet til den sportslige sektor igen i år og fremad?
Er klubbens sportslige ambition også stadig den samme som i 2025 planen?

De siger jo ingenting. Troede jo de skulle lave den store analyse af, hvorfor man først ligner et hold, der vil spille med om mesterskabet for derefter at kollapse totalt. Det har vi ikke hørt noget om.
Men med den “strategi” har man formået at gøre fansene enten totalt opgivende eller skrue forventningerne helt ned til nedrykningsspillet. Var det hvad man ville opnå, tror jeg det er en rigtig dårlig strategi.

Vi er nok endt i den forkerte tråd, men er problemet lige nu ikke, at alle gætter i alle retninger, fordi klubben nærmest ikke har meldt noget ud, siden man fyrede Uwe. Derfor kan vi cirkle rundt i de samme spørgsmål:

Er klubbens ambition stadig at bygge på budgettet til den sportslige sektor igen i år og fremad?
Er klubbens sportslige ambition også stadig den samme som i 2025 planen?

De siger jo ingenting. Troede jo de skulle lave den store analyse af, hvorfor man først ligner et hold, der vil spille med om mesterskabet for derefter at kollapse totalt. Det har vi ikke hørt noget om.
Men med den “strategi” har man formået at gøre fansene enten totalt opgivende eller skrue forventningerne helt ned til nedrykningsspillet. Var det hvad man ville opnå, tror jeg det er en rigtig dårlig strategi.
Jeg forstår, og deler til dels, din frustration. Men hvad har FCM meldt ud af nyt? Hvad med Brøndby? Hvad med Viborg?

Jeg tænker bare, at vi gik fra medaljekandidat til dårligste hold i mands minde på 2 måneder gør, at vi skriger på information. Men det får man bare normaltvis ikke.

Vi fik før sidste kamp en udmelding fra den administrerende direktør, at det sportslige budget fulgte udmeldinger - altså gradvist større år for år.

Jacob Poulsen er nok også tegnet på kommunikerede lavere ambitioner i en overgang.

Uwe + stort (kikset) transfervindue + forlængelser til profiler signalerer noget andet, end det man er på vej ind i nu.

Michael Anderson kom til dengang man troede David kunne levere mere med holdet.
AGF køber Jakob Poulsen fra for det største beløb Viborg har solgt en træner for (de har trods alt solgt Nestrup, Frris og Friis). Så vidt jeg lige husker, også den største kompensation AGF har betalt for en træner.

Er der noget der indikere et lavere ambitionsniveau i det?

Jeg tror helt og fast på, at AGF er overbeviste om, at JP kan flytte dem spillemæssigt og sikkert også på nogle andre parametre.

Anderson har jo drømt om at prøve noget andet vindue efter vindue, så jeg tror egentlig meget han bare tog denne chance for ikke at gro fast. Han havde sikkert drømt om en større klub for et par sæsoner siden. Jeg ville se mere kød på en konspirationsteori om at Uwe blev stillet andre forventninger i sigte end tidligere: "Brug de talenter, som du ikke mener er gode nok" - og så sagde han op. Men personligt tror jeg nu, det er så simpelt, som at bestyrelsen ikke kunne se Uwe lave en ny turn around med de samme gamle spillere. Sådan tænkte jeg nemlig selv.

En hel anden ting er så, at de fleste træneremner sagtens har kunnet se, at AGF sandsynligvis ikke er et sted pt, som er karrierefremmende. Så vi endte med en, der ikke har alverden at tabe. Jeg kan ikke rigtigt fornemme Jakob Poulsen endnu. Det virker så halvbagt, at han snakker om på et tidspunkt at skifte formation væk fra trebackkæden, men alligevel har han kun justeret lidt på de tre forreste. Der kunne jeg bedre lide, at Riemer går ind og gør, hvad han mener er rigtigt helt fra starten. Poulsen virker til at have forsikret CV om, at han er pragmatiker og ikke vil ændre totalt stil fra dag 1. Og så har han åbenbart nogle traumer med sig fra for voldsomme ændringer hos Viborg. Jeg modsiger lidt mig selv, for jeg har hele tiden talt for, at vi skulle fortsætte i samme stilart. Men den måde Poulsens projekt er blevet præsenteret her til at starte med, er bare så vag. Jeg var aldrig i tvivl om, hvad jeg skulle forvente af et Rösler- eller et David-hold.

Anderson har jo drømt om at prøve noget andet vindue efter vindue, så jeg tror egentlig meget han bare tog denne chance for ikke at gro fast. Han havde sikkert drømt om en større klub for et par sæsoner siden. Jeg ville se mere kød på en konspirationsteori om at Uwe blev stillet andre forventninger i sigte end tidligere: "Brug de talenter, som du ikke mener er gode nok" - og så sagde han op. Men personligt tror jeg nu, det er så simpelt, som at bestyrelsen ikke kunne se Uwe lave en ny turn around med de samme gamle spillere. Sådan tænkte jeg nemlig selv.

En hel anden ting er så, at de fleste træneremner sagtens har kunnet se, at AGF sandsynligvis ikke er et sted pt, som er karrierefremmende. Så vi endte med en, der ikke har alverden at tabe. Jeg kan ikke rigtigt fornemme Jakob Poulsen endnu. Det virker så halvbagt, at han snakker om på et tidspunkt at skifte formation væk fra trebackkæden, men alligevel har han kun justeret lidt på de tre forreste. Der kunne jeg bedre lide, at Riemer går ind og gør, hvad han mener er rigtigt helt fra starten. Poulsen virker til at have forsikret CV om, at han er pragmatiker og ikke vil ændre totalt stil fra dag 1. Og så har han åbenbart nogle traumer med sig fra for voldsomme ændringer hos Viborg. Jeg modsiger lidt mig selv, for jeg har hele tiden talt for, at vi skulle fortsætte i samme stilart. Men den måde Poulsens projekt er blevet præsenteret her til at starte med, er bare så vag. Jeg var aldrig i tvivl om, hvad jeg skulle forvente af et Rösler- eller et David-hold.
Meget enig med Anderson. Dialogen om forlængelse skete, da AGF kortvarigt lå nummer 1, og senere overvintrede som nummer 3. Ikke så meget desto mindre bad han om en klausul, der jo samtidig også betød en lavere løn til ham selv. Så allerede der havde han et brændende ønske om, at kunne komme ud.

Mht Jakob Poulsen, så forstår jeg ham ganske udmærket. Vinduet er knapt åben (medmindre man hedder FCK). Sæsonen starter om et par uger, og man kan ikke nå, at hente forstærkninger (nok) inden sæsonstarten. Så bruger man det der er på rygraden, ændre på systemer fremme i banen. Når vindruet er llukket, eller tæt på, så kan man justere.

Jeg tror CV fra start af, ledte efter en der så AGF som et skridt opad rangstigen, men også en der var i gang med karrieren og havde andre ambitioner end bare at være Superligatræner.

Poulsen har muligvis ikke ret meget at tabe, men virkelig meget at vinde. Så han kan spille frit. Han kan satse. Han kan skabe genkendelighed.

Lars Friis, Hoff Thorup osv ville have en anden dagsorden, og dermed en anden tilgang.

CV virker til han alle de steder han har været har en filosof omkring spillestil, og rekrutteret trænere til det. Det er nogle gange lettere med f.eks Niels Frederiksen end Alexander Zorniger

Latest posts

Back