New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

• Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 117K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Jeg tænker ikke at debatten om Pyro ændrer sig væsentligt, tonen er hård, det forstår jeg egentlig godt, for det her piller også ved folk´s følelser.

Jeg er for Pyro, jeg mener det er dragende osv, det har jeg redegjort for mange gange. Jeg stod også ved Bispetorv tæt på gruppen som fyrede af, det var klart med til at højne en stemning og skabe en fed kulisse.

Men jeg kan ikke fordrage når vi ender i situationer som ved sidste hjemmekamp, det er ikke fedt at Vejlby stadion ligner en lightudgave af en sydamerikansk lokal opgør, med raketter indover banen, 1000 lys tændt og hætteklædte mennesker som løber ind på banen.

Jeg har stor forståelse for selve eventet, det var dagen vi blev mestre, der var varmet op hele dagen, og jeg er dog ikke blevet så gammel, så jeg kan tilgive at man træder forkert. Vi har alle været unge, det kan man godt nogen gange læse herinde at nogen har glemt.

Jeg har ført nævnt i enkelte debatter, at man kan trække lidt dansk kultur historik nedover det standpunkt man tager. Eks. "regler er regler", altså aldrig har jeg hørt noget så dumt, men alligevel er det grundholdningen hos mange danskere. Det bliver også hurtigt lidt sort/hvidt, hvis man synes 5 romerlys er fint, så mener man også mord på børn er fint.

Så er der klubbens standpunkt, først det økonomiske, de der bøder som AGF skal betale, de kommer 100% retur i form af sikkerheds tiltag, så det er egentlig bare "proforma" bøder. Ansigtsgenkendelse som lige er indført er sikkert betalt af de bøder, så man kan sige AGF betaler til sin egen sikkerhed. Så er der lukning af fan afsnit, den tror jeg så gerne at JN ville have været foruden, den er bøvlet og skader produktet. Til sidst er der spørgsmålet om pyro skader eller gavner AGF? AGF er et brand som lever på følelser, følelser bliver aktiveret af det som sker på banen, det fælleskab vi er en del af, og det dramatiske i og omkring klubben. Det var det som skabte en fan i mig tilbage i firserne da min far tog mig med på stadion som dreng, og som i 1991, fik mig på stadion som en ung levende fan hvor jeg stod og råbte på tribunen, jeg nåede vistnok også at have et romerlys i hånden (jeg var jo ung) :) Jeg er ikke i tvivl om at dramatikken omkring hele fanscenen, det vokale, det visuelle (herunder lys/røg), det fantastiske tryk som en eks. "Heeeey Aarhus" starter fra fanscenen og breder sig til resten af stadion, er en kæmpe gevinst for klubben. JN skal ikke bruge mange ord på at overtale nye sponsorer, hvis en tilskuer er på Aarhus stadion, så kommer vedkommende med stor sandsynlighed igen. Så min konklusion er at pyro og alt det samlet, samlet set er en gevinst.

Jeg er stor tilhænger af at AGF har en meget tæt dialog med fanscenen, så vi hele tiden holder fast i de hjørneflag som sikrer at produktet (AGF), altid står stærkt og vi undgår flere af den type scener med baneindløb og raketter indover banen. Pyro tror og håber jeg aldrig bliver helt udryddet.

Jeg har ført nævnt i enkelte debatter, at man kan trække lidt dansk kultur historik nedover det standpunkt man tager. Eks. "regler er regler", altså aldrig har jeg hørt noget så dumt, men alligevel er det grundholdningen hos mange danskere. Det bliver også hurtigt lidt sort/hvidt, hvis man synes 5 romerlys er fint, så mener man også mord på børn er fint.

Generelt et fint indlæg, men det her trækker det ned på et absolut stupidt niveau.

Det er aldrig fremmende for debatten at møde sin modpart med ‘aldrig har jeg hørt noget så dumt’, og med din karikatur har du tydeligvis ikke forstået en brøkdel af argumentationen.

Du ødelægger et ellers sobert indlæg med denne passage.

Og news flash. Regler er regler. Man kan fint diskutere, om man har de rigtige regler. Det er en helt igennem fornuftig diskussion, som der på alle mulige planer tages dagligt i det danske samfund. Den kan vi også tage her.

Men i vil jo gerne have lov til at bryde reglerne. Og her er der ikke så meget at diskutere. I dette tilfælde er regler regler, indtil de er blevet ændret.

Jeg forstår desuden ikke, at du (stadig) kan være for pyro, men samtidig ikke fordrage situationen fra sidste hjemmekamp. Det er jo netop hovedbudskabet i modstanden mod pyro, at det nogle gange ender sådan ud.

Det er naivt at tro, at der kan eksistere en verden, hvor pyro kan begrænses til kontrollerede forhold, og hvor vi ikke kan ende ud i scenarier som seneste hjemmekamp. Pyro er jo et udtryk for anarki i sin grundessens. Medmindre pyro altså kan affyres under aftale, på aftalte tidspunkter og udelukkende af personer, der ikke er påvirkede af hverken alkohol eller stoffer.

Hvis du har læst med på det her forum, så har du også set alle de argumenter dusinvis af gange i de lange uddybninger af ultrakulturen og dens baggrund og holdninger jeg har givet. På en dag som idag hvor jeg har haft lyst til at skrive "ok boomer" 84 gange, der har jeg ikke lige energien til at hoste det hele op igen på kommando. Det beder jeg om forladelse for.
Alt forladt - tror simpelthen ikke vi sender på samme frekvens.

“Spasser(e)” var selvfølgelig ikke møntet på dig personligt, det tror jeg også fremgår af konteksten. Og måske heller ikke det mest velvalgte beskrivende navneord. “Egoister” er mere sobert - og dækkende.

De fyrværkeribegejstrede har jo noget at have det i:

Langt de fleste synes pyroteknik materiale er fedt.

Janni Serra kunne ikke holde fingrene fra det

Jf Stiften var det i samtalen med cheftræneren omtalt at Uglebjerg havde set fejring i Polen, hvor der var langt flere lys end i AGF. Det implicitte budskab var, at det er fedt. (Måske tolkede jeg forkert).

-----

Spørgsmålet er, om det skal sidestilles med at køre for stærkt. Det giver en frihedsfornemmelse (har jeg hørt), selv at kunne vurdere rette hastighed. Det er ulovligt, med god grund, men mange bryder alligevel færdselsloven.

Jeg synes lys er fede. Men jeg har også oplevet spontan affyring lidt for tæt på min position, og det er oplagt for enhver at der sker en farlig varmeudvikling.

Til fodbold er folk påvirkede af følelser, mange af alkohol og nogle af andre ting. Selv hvis den der affyrer er ædru og ansvarlig, kan der opstå farlige situationer. Og når der affyres, lokker det flere til. Der er ikke noget 'kørekort' til pyro, så det er ikke kontrollabelt.

Den moralske del - den der siger at regler nok er regler, men man har også et indre kompas - af mig siger, at jeg hellere vil undgå pyro helt, end at nyde det fede og så håbe det ikke går galt. Jeg har ingen intentioner om at tage en forbrænding 'for holdet' (hvem end det 'holdet' måtte være), og endnu mindre på fx min søns vegne. Og generelt ikke på nogens vegne.

Men den personlige moral er personlig. Der kan vi afvige.

Det andet element er at den voksne i rummet, her DBU, er klare omkring at man ikke vil acceptere pyro. Man kan mene det er pjat og at deres sanktioner er ude af proportioner. Men så kan man se det på to måder:

1) vil man som arrangør kunne forsvare at stå med en eller flere forbrændte som følge af egen implicitte accept af farlig adfærd? Hvis nu folk stod og festede på et tag ud iver trinunen, der ikke er godkendt til at bære den vægt, men måske kan: vil man så acceptere fejring på den, fordi 'det er SÅ mega fedt', eller leve op til sit ansvar og håndtere sikkerheden ved at rydde taget?
2) vil man som deltager deltage i et arrangement med så - i egen optik - åndssvage regler, eller vil man hellere mødes, fx i en skov og fyre materialet af der (undgå de tørreste sæsoner, tak). Det vil stadig være ulovligt, men der er ikke en arrangør der også mener at skulle stå inde for folks sikkerhed.

Klubberne synes tilsyneladende der er nogenlunde ok, bl.a. jf Serra. DBU gør ikke. Og konsekvensen er hård. Legen med tændstik på dtadion koster medfans mulighed for at se kampen på stadion - og det er vel derfor man er på stadion, fordi det er federe at se bold, end at stå i en skov?

Hvis kalkulen fra ultras er at man kan svede DBU ud så er det vel bare at fortsætte. Så må vi alle leve med risikoen for forbrændinger, og med straffe fra DBU ... indtil måske en dag hvor DBU strækker våben og giver los. Jeg er uenig.

Generelt et fint indlæg, men det her trækker det ned på et absolut stupidt niveau.

Det er aldrig fremmende for debatten at møde sin modpart med ‘aldrig har jeg hørt noget så dumt’, og med din karikatur har du tydeligvis ikke forstået en brøkdel af argumentationen.

Du ødelægger et ellers sobert indlæg med denne passage.

Tak for input, jeg er enig, det var kluntet formuleret. Det var alt for "skarpt" trukket op, men jeg så vil jeg anvende ordet "uoverlagt" om argumentet. Der er ingen som går igennem en dagligdag uden at bryde regler. Der hvor det oftes sker er i trafikken, man kører for hurtigt, der bryder man en regel. Får det så folk til at stoppe med at køre bil?

Jeg har før løbet ind i "udfordringer" her på siden, når jeg er dykket ned i kultur arven i Danmark på godt og ondt. Det er vanskeligt at skrive sig ud af, uden at det kommer til at stå lidt for skarpt eller unuanceret.

Pointen er nok: Hvordan kan man postulere at "regler er regler", når de selvsamme mennesker, om ikke dagligt, så ihvertfald ugentligt eller på en måned, overtræder nogen regler, endda vidende at om det sker. Det er der hvor jeg mener det bliver dumt.

Og news flash. Regler er regler. Man kan fint diskutere, om man har de rigtige regler. Det er en helt igennem fornuftig diskussion, som der på alle mulige planer tages dagligt i det danske samfund. Den kan vi også tage her.

Men i vil jo gerne have lov til at bryde reglerne. Og her er der ikke så meget at diskutere. I dette tilfælde er regler regler, indtil de er blevet ændret.

Jeg håber ikke du mener jeg står på samme side som dem som laver baneinvasion, skyder med raketter indover banen og mennesker, eller fyrer 1.000 romerlys af på en langside. Lige for at slå det fast, det gør jeg ikke. :)

Jeg forstår desuden ikke, at du (stadig) kan være for pyro, men samtidig ikke fordrage situationen fra sidste hjemmekamp. Det er jo netop hovedbudskabet i modstanden mod pyro, at det nogle gange ender sådan ud.

Det er naivt at tro, at der kan eksistere en verden, hvor pyro kan begrænses til kontrollerede forhold, og hvor vi ikke kan ende ud i scenarier som seneste hjemmekamp. Pyro er jo et udtryk for anarki i sin grundessens. Medmindre pyro altså kan affyres under aftale, på aftalte tidspunkter og udelukkende af personer, der ikke er påvirkede af hverken alkohol eller stoffer.

Jeg ønsker ikke en kontrolleret verden, jeg ønsker en forståelse for hinandens forskellighed, jeg ønsker en forståelse for generationer, på den måde tror jeg vi kommer længst.
Jeg ønsker en dialog mellem klub og fans, en dialog som jeg synes allerede er meget stærk. Vi har ikke de sidste 10 år oplevet en løbende eskalering, vi er heldigvis langt bagud i forhold til FCK og Brøndby, sådan skal det helst fortsætte. Jeg ønsker at de nye generationer kan få lov til at udleve deres drøm om at støtte holdet, uden at de bliver udskammet. Der ligger en kæmpe opgave i at fanscenen hele tiden tager temperaturen på at det ikke eskalere, der ligger samtidig en stor opgave hos eks. os gamle på forum, at udvise forståelse og hjælpe med at guide de unge.

Det er altså et paradoks, at man som gammel, ikke rigtig kan forstå at det vi selv syntes var sjovt som ung, åbenbart ikke må være ligeså sjovt og spændende for den nye generation unge. Det er nok det klassiske mellem ung og gammel. :)

Jeg husker måske forkert, men jeg mener, at der er blevet tvangsflyttet folk i Brøndby, når de har fået Sydsidens øvre sektion lukket.

Hos os er problemet større i forhold til en lukket øvre sydside jf. kapaciteten på Temu Park Vejlby. Jeg antager, at der vel forsvinder mere end 2.000 pladser til den den hjemmekamp, når hele tribunen bliver lukket, og hvis der skal skabes en kompakt stemning, er de fans nødt til at stå samme sted - ellers bliver det spredt fægtning, hvad fællessangen angår.

A-tribunen er udelukket til inddragelse. Medmindre man da vil gøre dem, der betaler broderparten af gildet, lidt småknotne.

Så er der C, hvor der er solgt faste pladser på hele tribunen. Skal stemningsfansene stå der, skal der derfor tvangsflyttes nogen. Desuden er der ikke voldsomt meget plads derovre, hvis man gerne vil stå op.

Jeg forestiller mig ikke, at de skal stå ved siden af Brøndbys fans på B-tribunen, og så er der vel kun familieafsnittet tilbage, hvis man skal annektere en samlet sektion. Men igen - der forslår som en skrædder i helvede, hvis der skal skabes plads nok til alle de fans, der har stemningsabonnement.

Er der nogen, der ved, hvor mange billetabonnementer/sæsonkort/hvad anden det ellers hedder, der er blevet solgt? Og hvor mange pladser, der er allokeret til sponsorer?
Der skal nok være plads til alle med abonnement. Husk på, at alle dem med slutspilspakken ikke længere kan hente billet, som vi så i foråret.
Derudover er der nok en del på sommerferie som ikke kan kommer til kampen.

Men du har fuldstændig ret. Det kan godt blive svært at flytte de stemningsaktive et andet sted hen end B-tribunen, og af sikkerhedsmæssige årsager går det jo nok heller ikke, medmindre man laver en kæmpe sikkerhedsmargin mellem afsnittene på B. Men det er godt nok en stor risiko til en kamp lørdag aften mod Brøndby. Det betyder jo også, at der kan komme endnu færre på stadion, fordi pladsen skal bruges til ekstra sikkerhed.

Det "normale" familieafsnit på D-tribunen er vel også lukket til Brøndby-kampen? Hele tribunen var stemningsafsnit til Viborg-kampen, og det var i høj grad i den ende, at folk løb på banen.

C-tribunen er udelukket, da det gør at man så skal flytte abonnenter med en fast plads et andet sted hen.

En mulighed kunne være A1 og A2, men problemet der er, at udeholdets spillere varmer op lige foran dem, så det går jo nok heller ikke. Derudover skal man flytte det familieafsnit på A-tribunen ned på A7 og A8, men et familieafsnit klods op ad udebaneafsnittet er nok heller ikke det smarteste mod Brøndby.

Spændende at se, hvad AGF ender med at beslutte i denne situation.

Tak for input, jeg er enig, det var kluntet formuleret. Det var alt for "skarpt" trukket op, men jeg så vil jeg anvende ordet "uoverlagt" om argumentet. Der er ingen som går igennem en dagligdag uden at bryde regler. Der hvor det oftes sker er i trafikken, man kører for hurtigt, der bryder man en regel. Får det så folk til at stoppe med at køre bil?

Jeg har før løbet ind i "udfordringer" her på siden, når jeg er dykket ned i kultur arven i Danmark på godt og ondt. Det er vanskeligt at skrive sig ud af, uden at det kommer til at stå lidt for skarpt eller unuanceret.

Pointen er nok: Hvordan kan man postulere at "regler er regler", når de selvsamme mennesker, om ikke dagligt, så ihvertfald ugentligt eller på en måned, overtræder nogen regler, endda vidende at om det sker. Det er der hvor jeg mener det bliver dumt.

Jeg håber ikke du mener jeg står på samme side som dem som laver baneinvasion, skyder med raketter indover banen og mennesker, eller fyrer 1.000 romerlys af på en langside. Lige for at slå det fast, det gør jeg ikke. :)

Jeg ønsker ikke en kontrolleret verden, jeg ønsker en forståelse for hinandens forskellighed, jeg ønsker en forståelse for generationer, på den måde tror jeg vi kommer længst.
Jeg ønsker en dialog mellem klub og fans, en dialog som jeg synes allerede er meget stærk. Vi har ikke de sidste 10 år oplevet en løbende eskalering, vi er heldigvis langt bagud i forhold til FCK og Brøndby, sådan skal det helst fortsætte. Jeg ønsker at de nye generationer kan få lov til at udleve deres drøm om at støtte holdet, uden at de bliver udskammet. Der ligger en kæmpe opgave i at fanscenen hele tiden tager temperaturen på at det ikke eskalere, der ligger samtidig en stor opgave hos eks. os gamle på forum, at udvise forståelse og hjælpe med at guide de unge.

Det er altså et paradoks, at man som gammel, ikke rigtig kan forstå at det vi selv syntes var sjovt som ung, åbenbart ikke må være ligeså sjovt og spændende for den nye generation unge. Det er nok det klassiske mellem ung og gammel. :)
Tak, Aske…..du argumenterer flot og sobert for din holdning, som jeg iøvrigt bakker op omkring

JN skal ikke bruge mange ord på at overtale nye sponsorer, hvis en tilskuer er på Aarhus stadion, så kommer vedkommende med stor sandsynlighed igen. Så min konklusion er at pyro og alt det samlet, samlet set er en gevinst.
Men du kan sagtens have alt det andet uden pyro. Pyro er en egoistisk måde at udtrykke sig på. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at dem der affyrer pyro slet ikke er interesseret i ordnede pyro forhold, hvor det foregår under kontrollerede forhold. Det vil ganske givet fjerne det "fede" og "anarkistiske" da man ikke længere giver "en fuck" for samfundets regler. Mener du virkelig at man ikke kan have en god stemningstribune uden at der står 25-50 mand med romerlys i et par minutter. At en eller anden random gen z type skal stå alene i forgrunden og svinge med et nødblus? Det kan man altså sagtens, og noget af den fedeste stemning er da når stemningstribunen giver den fuld gas med sang og hop, uden at skulle koncentrere sig om også at håndtere pyro. Jeg synes faktisk stemningstribunen er mest i hopla når der ikke er pyro for så er der fuld fokus på sang og vokal opbakning af spillerne. Så kan de fint fyre det pyro af uden for stadion og hvor de nu ellers samles.

Pyro er i bund og grund ikke nødvendigt, men det bliver selvforherligende, når capoen står og siger at folk bliver draget af det og mere eller mindre siger at det er en nødvendighed for at skabe en god stemning, og at det i øvrigt er en gevinst for klubben. Når en fremtrædende figur tager en hel tribune som gidsler og er med til at sikre at 1000 fans ikke kan komme til kamp næste gang, og er med til at gøre det til en halv hjemmekamp for Brøndby, så har man i den grad fejlet. Og så er det for nemt bare at sige "pyro bidrager med mere end den skader". Alternativet til pyro er altså ikke ingenting. Det er det selvfølgelig for dem der kun kommer for pyro, og ikke gider stemningen ellers. Men stemningsafsnittet viser jo til hver kamp, at det er muligt at skabe stemning uden at fyre pyro af.

Og lur mig om ikke Rasmus og de andre pyrotilhængere finder på en undskyldning når en uskyldig får brændt øjet ud af et pyroblus, fordi de ikke lige kunne styre det i tumulten. Så er det sikkert den uskyldiges egen skyld, for han kunne jo bare lade være med at sætte sit øje ind i blusset. Det er skræmmende, at man nærmest skal håbe på en alvorlig skade til en af pyrotilhængerne, før det går op for dem, at det faktisk er farligt i sådanne menneskemængder. Men lige nu hører man bare "men der sker jo aldrig noget" og "vi har styr på det" samt "man kan jo bare gå væk". Det er aldrig "nå ja, det kunne jo være os selv der gik væk".

Er det usagligt at han appellerer til mindre reglrytteri?
Ja, for sådan fungerer verden ikke.. jeg vil gerne appellere til mindre regelrytterri på vejene..

Usagligt at han plæderer for lidt mere rum og lidt mindre blind accept af de saktioner der trækkes ned over hovedet på klubberne?
måske vi bare er mange der efterhånden er trætte af at en gruppe som tror de er mere fans end os andre, fordi de råber højest, mener deres regler og normer er dem der skal gælde, i stedet for DBUs som er dem klubberne acceptere (og ja det gør de, fordi de er med i DBUs tunering).
Hvis klubberne virkelig var så meget imod DBU, så lavede de en pirat liga uden om

Du kan være uenig, det er helt fint. Men at kalde det usagligt er lodret forkert.
Problemet er for mig at se i lige så høj grad at segmentet som står for pyro delene ikke evner at lytte eller forstå simple beskeder om "stop nu, det skader os". At de er ligeglade med hvem konsekvenserne rammer, altså de uskyldige.. de tager 1000 fans som gidsler i deres protest.

Igen vil jeg påpege at jeg er for Pyro, hvis det var lovligt, og ville da sympatisere og måske deltage en en protest for pyro.
Men logikken med at man bare kan bryde reglerne fordi man syntes og tro man så får sympati er umoden og manglende forståelse for andre.

Men du debatterer det jo ikke? Du leverer jo bare en cocktail af offerklynk og arrogant tough guy thrashtalk?

Kan du levere et - bare et eneste - stringent argument der viser, at du vil AGF og klubbens tilhængere det bedste og at anvendelse af pyro kan forenes med det?
Jeg synes faktisk at Hansen, adskillige gange, har redegjort for sine holdninger og debatteret sagligt. Det ender ofte i hårde udsagn og jeg forstår godt hvis Hansen ikke gider blive ved at diskutere, når han får så mange verbale tæsk for at fortælle hvad en del af fanscenen tror er bedst ifm støtten under kampene.

At kalde Hansens post for offerklynk og arrogant trash talk er sgu for lavt.

Jeg synes selv godt om pyro, men er træt af at det går ud over klubben og fans. For mig at se, er klubberne ikke gået helhjertet ind i at stoppe pyro. Alle ved at JN gør det der, samlet set, er økonomisk bedst for klubben og han er en terrier, som nok skulle få det stoppet, hvis han virkelig ville.

Og ja… Det er lort at klubben og fans bliver straffet

Først fedt med saglige indlæg... :)

Jeg må dog sige at sammenligningen med trafikken har en stor forskel.

Hvis jeg kører for stærkt, så får jeg bøden og jeg betaler.. altså jeg tager konsekvensen.. det gør min nabo ikke, eller dem der har lavet bilen. Det er ene og alene mig selv.

Problemet med pyro, bliver at der i langt de fleste tilfælde ikke er konsekvenser for der der fyrer af.. Men det bliver kollektive straffe (som jo er noget fanden har skabt, men sådan det altså er (reger er regler :) ) og andre der rammes af ens gerninger.

Først og fremmest tak for at anerkende din egen fejl. Det har jeg kæmpe stor respekt for Det er det bedste ved det her forum, at vi faktisk er ret gode til at anerkende, når vi går over stregen (hvad de fleste af os gør til tider).

Jeg synes, der er helt abnorm forskel på at bryde reglerne ved at fyre pyro af og ved at køre for stærkt i en bil. Den sammenligning holder i min optik ligeså lidt som sammenligningen med at slå børn ihjel. I virkeligheden synes jeg ikke, at det giver mening at sammenligne regelbrud.

Men hvis man endelig skal sammenligne med at køre for stærkt, så svarer det vel nogenlunde til, at det at, en køre ti km for stærkt kan eskalere til, at flere kører 100 km for stærkt med bind for øjnene. Og at 20 procent af bilisterne på vejen straffes, selvom de ikke har gjort noget galt.

Men regler ER regler. Kritikken af pyrofolket går jo ikke primært på, at de overtræder reglerne. Det kunne de fleste af os nok leve med, hvis det ikke havde konsekvenser. Kritikken går på de konskvenser det medfører klubben og de øvrige fans, at reglerne overtrædes.

Jeg synes omvendt det bliver en smule dumt, at man ikke må kritisere overtrædelsen af nogle helt klare regler, fordi de fleste af os kører for stærkt, går over for rødt og så videre i ny og næ. Hvis det altså er det, du mener.

Det gør jeg bestemt ikke. Jeg forstår til fulde din position. Men jeg mener, at det er svært at forsvare brugen af pyro og samtidig tage skarp afstand fra det, der skete til sidste hjemmekamp. Under de nuværende forhold kan man ikke garantere, at brugen af pyro ikke fører til et sådan scenarie igen, og så har jeg svært ved at følge, at man på den ene side tager skarp afstand fra scenariet, men samtidig udtrykker, at det er godt, hvis vi fortsat har pyro på stadion. Jeg forstår argumentet, jeg forstår også din personlige sondring, men jeg forstår ikke rationalet bag.

Det er svært at være uenig i. Men jeg synes, forståelsen skal gå begge veje. Og jeg synes, at det, der skete til seneste hjemmekamp kalder på forståelse for, at AGFs fanscene er på vej i den helt forkerte retning, og at der skal trækkes i den modsatte retning.

Fanscenen bliver ikke udskammet. Tværtimod bliver den langt hen ad vejen hyldet for sin indsats. Men den del af fanscenen, der leger med nødblus, udsætter andre for fare og påfører klubben økonomiske - og nu også stemningsmæssige - konsekvenser, bliver kritiseret. Sådan må det nødvendigvis være, når man bryder reglerne. Så må man være klar til at modtage kritikken. Det gælder i alle livets forhold.

En af de få fordele ved at blive ældre er jo, at man bliver bedre til at konsekvensberegne i takt med, at ens frontallapper vokser sammen. Der er ikke ret mange dele af min livsførelse som 16-25 årig, som jeg vil anbefale til ret mange. Var det sjovt? Ja for fanden. Var det velovervejet? Praktisk taget aldrig. Men i det mindste gik det ikke ud over andre. Og de fleste af os kan nok godt forstå, at det er sjovt at lege med fyrværkeri. Men derfor kan man godt samtidig være kritisk over for det.

De unge skal leve deres liv præcis som de lyster. Det skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Men der er forskel på at være ung og have det sjovt og på at være ung og have det sjovt på bekostning af andre. At lege med pyro sker på bekostning af andre - både ift. bøder, manglende mulighed for at komme på stadion, men også fordi, at nogle folk faktisk bliver generet af det på stadion.

Det kan aldrig være meningen, at nogen skal have en dårlig oplevelse, fordi andre skal have det sjovt.

Endeligt følger det af pkt. 5.5 i rapporten, at hjemmeholdets sikkerhedschef informerede om, at der umiddelbart efter hjemmeholdets fanmarch' ankomst til stadion (ca. 90 minutter før kampstart) blev observeret, at der blev låst op til en container bag C-tribunen, hvor ca. 10 maskerede personer med tasker befandt sig. De blandede sig hurtigt med de øvrige personer i det stemningsskabende afsnit.”

Fra disciplinær rapporten.

Jeg vil gerne vende den lidt om, AGF gør alt alt alt alt for lidt for at dæmme op på problematikken.

Det stikker af næste sæson hvis det bliver ved med status quo. Omend fornemmer jeg voksende modvilje mod pyro pga. konsekvenser bliver større og større. Og så vil Ultras’ne nok double down, skruen uden ende.

Endeligt følger det af pkt. 5.5 i rapporten, at hjemmeholdets sikkerhedschef informerede om, at der umiddelbart efter hjemmeholdets fanmarch' ankomst til stadion (ca. 90 minutter før kampstart) blev observeret, at der blev låst op til en container bag C-tribunen, hvor ca. 10 maskerede personer med tasker befandt sig. De blandede sig hurtigt med de øvrige personer i det stemningsskabende afsnit.”

Jeg vil gerne vende den lidt om, AGF gør alt alt alt alt for lidt for at dæmme op på problematikken.

Det stikker af næste sæson hvis det bliver ved med status quo. Omend fornemmer jeg voksende modvilje mod pyro pga. konsekvenser bliver større og større. Og så vil Ultras’ne nok double down, skruen uden ende.
Vanvid, hvis det forholder sig således :eek:

I virkeligheden synes jeg ikke, at det giver mening at sammenligne regelbrud.

For mig er det lidt som at høre en Maga-tilhænger forsøge at forsvare Trump med "jamen Biden..................".

En dårlig handling, kan ikke rigtig undskylde en anden dårlig handling.

Det ender med et opgør som i Randers, hvor de tog diverse rettigheder fra deres fans, fordi de blev trætte af at blive udnyttet.

Tænker det er et oplagt spørgsmål til Genralforsamlingen, da det er midler ud af aktionærernes lommer. Første spørgsmål kunne være - hvor mange har fået bøder og karantæner for pyro? Hvorfor ikke flere, når det foregår så officielt - uofficielt forlyder det at du (JN) gerne ser pyro på stadion og klubben ifølge Divisionsforeningen også sørger for opbevaring i containere inden kampe?

Jeg brød mig ikke om det som ung og bryder mig stadig ikke om det som ældre - så nothing new there. Syntes ikke det hører til på stadion og der kan sagtens laves stemning uden - den forsvinder altså ikke, selvom der ikke er romerlys i hånden ;)

Det værste ved denne straf er hverken bøde eller den lukkede tribune, men skyttegravskrigen på AGF-Forum. Gal det er trættende.!

Jeg skrev det også i en tidligere tråd, men der er sket et stort skifte i stemningen herinde siden vi blev mestre (Hvilket er HELT skørt). Stemningen er markant mere "hård", negativ, "Det er for dårligt" osv.

Vi skal fandme passe på vi ikke mister vores ellers rigtige gode forum. Derfor vil min opfordring være at stramme op. Uanset hvad man synes, føler, tænker omkring specifikke emner, så skriver man sobert til hinanden, respekterer andres synspunkter og debaterer i en god tone. Alternativet er ihvertfald at forum dør ud.

Det virker sgu næsten til vi slet ikke kan tåle at blive mestre.

Latest posts

Back