Jeg har 100% den følelse, at FCKs straffe mod Vejle aldrig var blevet dømt mod FCK - der var blevet frispark forinden. Tilsvarende har jeg følelsen med Lyngbys offside mod FCK. Tilsvarende med Bejimos offside. Leragers frispark på Haugen, hvorefter manden i næste boldberøring scorer. Tilsvarende med… Læg deroveni DBUs 2 eller 3 cifrede årlige direkte eller indirekte millioninvesteringer i FCK via landskampe. Læg yderligere oveni en svær overvægt af FCK fokus i mange af de større medier. Udgangspunktet for en kamp i DK virker tit til at være FCK - og sjældent omvendt. Bliver FCK bortdømt (husker en kamp mod BIF i sidste sæson, hvor en kendelse på vippen gik dem i mod) - er der mediestorm i flere dage - dygtigt håndteret af FCK. Når Hvidovre bortdømmes er det pytkassen vi taler om og lynhurtigt FCKs overlegne start - og ikke, at FCK som andre hold (Herfølge, Leicester, Brøndby) selvfølgelig vinder, når marginalerne er med dem og tilsvarende får selvtillid, så marginalerne ikke behøves at gives til dem. Selv Mediano falder i den fælde, når de ikke meget bevidst modarbejder det. Penge, magt, medier, mennesker med holdninger og medietække er i høj grad i København. Jeg tror, at mange medier først og fremmest skal tjene til dagen og vejen og dernæst lave neutral, kritisk journalistik. Og jeg vil tro, at neutral, kritisk journalistik af FCK er bad business, medmindre FCK klart og uden tvivl kan bebrejdes eller den “generelle holdning til FCK” er negativ - så bliver FCK tilsvarende ekstra hårdt ramt af kritiske medier, fordi der så er økonomi i den vinkel. Ude af syne ude af sind for mange mindre klubber, også i 2023. Der tror jeg, at noget i København har en generel fordel.
Jeg tror, at det betyder noget for VAR, men jeg tror ikke, at der er korruption i Danmark og jeg tror, at jeg er galt på den, selvom fornemmelsen af “snyd” 100% er til stede. Jeg tror den generelle København og FCK fokus og opstartsvanskelighederne for VAR er med til at forstærke en følelse jeg har som fan. Forstærke den i en grad, der ikke har hold i virkeligheden. Jeg er misundelig på FCK, irriteret over deres fordele (DBU, placering, stadion) og det fjerner objektivitet.
Jeg er til gengæld overbevist om, at VAR skal ændres og/eller fodboldreglerne skal tilpasses. Man har indført digitalt støttet dømmekraft midt i en ikke-digital sportsgren med et regelsæt der er så langt fra 0 og 1 som noget kan være. Man har indført forventningen om bedre domme og færre fejl. Og vi har fået langt færre “store” fejldomme, men samtlige domme kan til gengæld diskuteres nu, fordi vi har forventning om ingen eller meget få fejl. Og det - efter at enkelte kæmpefejl stadig kan ske - synes jeg er det værste ved VAR. Vi diskuterer mere nu end før og hvor jeg troede, at dommere og domme ville fylde mindre, fylder de nu ofte mere - og fordi dommerne - og fans - har et “objektivt” værktøj, så har alle data på alle fejl. VAR processeringen af det data er stadig for dårligt, for langsomt og for subjektivt.
Jeg tror, at ændringer skal til for at VAR bliver en klar medspiller.
1:
VAR i nuværende form i DK fjerner mange af de store uretfærdigheder, men ikke alle. Dette skal ændres. Bliver de helt store fejl ikke fjernet ryger tilliden og frustrationerne ryger i vejret. Med 4, 6 elker hvor mange kvalificerede øjne der er via VAR skal dette kunne lade sig gøre.
2:
Off-side teknologi i verdensklasse skal “bare” indkøbes - om det koster 10 eller 100 millioner. Få det gjort. Tilsvarende med bold/stregteknolgi. Det kan gøres 99,9% digitalt.
3:
Tilpas hands regler at vi har VAR - eller omvendt.
4:
Lav en liste over kendelser i gråzonen, som åbent gennemgås og deles hver uge og før statistik - a la XG - på, hvem der har draget fordel. Åben dommerlaget. Fjern mystikken/mistanken.