New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 142K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Men under kampen, med de slow-billeder der var, lignede det jo en bagatel, da Arnstad faldt og det er jo også usædvanligt at en spiller falder, når han står bag en anden spiller (som ikke bruger sine arme). Det var først i pausen/efter kampen, at der kom billeder der ret tydeligt viste at Arnstad blev stemplet lige under knæet. Jeg forstår 100% at dommeren ikke kunne se det og den var heller ikke nem under tidspres i VAR, hvor de åbenbart også havde tekniske problemer i 1. halvleg. Men det blev da den ene ud af 10 store dommerfejl, som de ikke fik rettet. Det var skidt for os, men ikke i sig selv et argument for at afskaffe VAR.

Jeg mener bestemt, at jeg så billeder, der viste kontakt mellem Juniors fodsål og Ahnstedts skinneben, inden jubelscenerne var færdige. Bevares, billederne blev bedre i pausen, men der var nok til at se, at der var kontakt.

I alle mulige andre situationer kan VAR bruge evigheder på at finde de helt rigtige vinkler.

Det er netop et argument mid VAR, at det kan bruge fem minutter på at (op)finde en offside, men det kan ikke finde et klokkeklart frispark ifm. en scorring.

Hvorfor har vi det så? Det skaber i hvert fald ikke en større grad af retfærdighed i fodbold.

Men Redder(lig) burde have set både den og Renatos mange gule kort. Det er miserabelt dommerarbrjde, at han ikke ser noget af det.

Hvorfor har vi det så? Det skaber i hvert fald ikke en større grad af retfærdighed i fodbold.

Aaaargh.. Skal vi ikke lige :)

Det skaber langt mere retfærdighed, for hver VAR kendelse der er rigtig. Du skal ikke bilde mig ind at de ødelægger 50% af dommene også. (Som var Korrekt dømt først)

Så kan man være uenig i prisen, og om det tager charmen ud af det - fair nok. Ikke enig, men har forståelse for det. Men det bliver langt mere retfærdigt (måske også for milimeter demokratisk) end tidligere - og i øvrigt langt sværere at være korrupt dommer :)

Aaaargh.. Skal vi ikke lige :)

Det skaber langt mere retfærdighed, for hver VAR kendelse der er rigtig. Du skal ikke bilde mig ind at de ødelægger 50% af dommene også. (Som var Korrekt dømt først)

Så kan man være uenig i prisen, og om det tager charmen ud af det - fair nok. Ikke enig, men har forståelse for det. Men det bliver langt mere retfærdigt (måske også for milimeter demokratisk) end tidligere - og i øvrigt langt sværere at være korrupt dommer :)

Sandsynligvis finder VAR flere fejl end det laver. Ellers var det forhåbentligt blevet skrottet.

Min pointe er mere, at det i hvert fald ikke øger min oplevelse at retfærdighed, når de nogle gange kan bruge det til at finde en 2 cm offside, nogle gange kan bruge det til at finde et rødt kort på en arm i ansigtet, nogle gange kan finde et frisspark i et opspil til et mål, nogle gange vurderer en sekvens baseret på på billeder fra de sidste tre sekunder, andre gange kigger på billeder fra de sidste 10 sekunder - eksempelvis i søndags, hvor det ved straffesparket kunne have spolet tre sekunder længere tilbage og måske først set et frispark. Men andre gange kan de ikke gøre de selvsamme ting. Det er sådan lidt som vinden blæser, hvornår VAR kan bruges til hvad, og det er fandme uretfærdigt.

Jeg havde tidligere ofte en oplevelse af at blive bortdømt. Den følelse er kun blevet forstærket med VAR. Som AGFer syntes jeg nærmest oftere jeg oplever, at VAR fejler end at VAR retter til vores fordel. En tong er, at en dommer laver fejl, men når VAR kan reproducerer de samme fejl, så virker det simpelthen ikke.

Jeg mener bestemt, at jeg så billeder, der viste kontakt mellem Juniors fodsål og Ahnstedts skinneben, inden jubelscenerne var færdige. Bevares, billederne blev bedre i pausen, men der var nok til at se, at der var kontakt.
Det er også meget tydeligt allerede på den første langsomme gengivelse efter målet, der også kan ses i highlight-pakken på superliga.dk, og som jo altså blev vist live, inden kampen blev genoptaget.

Jeg forestiller mig, at dommerne i VAR-vognen i høj grad bruger spillernes reaktioner som rettesnor for, hvad de skal kigge efter. Jeg så ikke først hånden på bolden, da Randers fik annulleret et mål i sidste runde, men det er meget tydeligt, at Kahl markerer for det, også inden bolden sparkes ind. Tilsvarende er det meget tydeligt, at Arnstad tager sig til skinnebenet/under knæet. Selv hvis man har fokus på Renatos arme*, bør det være mere end nok til, at man fanger den senest i anden omgang, hvor de burde vide, hvad de skulle have opmærksomhed på.

*Det er jo et helt vildt skaktræk, at Renato Junior først begår to klare forseelser med armene og dermed kan aflede VAR-vognens opmærksomhed, så han kan slippe afsted med en stempling på benet. Shithousery i yderste potens.

I Medianos gennemgang af kampen var de alle enige i, at Renato Jr. naturligvis skulle have haft 3 gule kort og at der var frispark ved målet, men at dommeren var undskyldt pga. vinklen. De konkluderede at VAR måtte have utrolig dårlige billeder i øjeblikket og derfor ikke kunne kalde Redder ud, men i pausen var billederne helt tydelige.

De er alle samtidig helt enige i, at NP også skulle have haft et direkte rødt for sin albue i nakken på Nouck ude ved sidelinjen. På stadion så det ikke ud til at han ramte ham i nakken og tilskuerne var også efter Nouck. Jeg har ikke set den efterfølgende, men de siger alle at det var en decideret svinestreg der alle dage burde have givet direkte rødt og det er en kæmpe fejl af Redder og VAR. Den største kritik er nok af Redder, fordi han tillod de arme og ansigter i hovedhøjde, og ikke gjorde noget for at stoppe det, så det udviklede sig i løbet af kampen. Men åbenbart 1-1 i manglende udvisning. Hvis det er korrekt at NP kommer ind med albuen hævet i nakken på Nouck, så er jeg egentlig enig i Medianos værter. Albuen har ikke noget at gøre deroppe. Pudsigt den situation slet ikke er nævnt endnu.

De er alle samtidig helt enige i, at NP også skulle have haft et direkte rødt for sin albue i nakken på Nouck ude ved sidelinjen. På stadion så det ikke ud til at han ramte ham i nakken og tilskuerne var også efter Nouck. Jeg har ikke set den efterfølgende, men de siger alle at det var en decideret svinestreg der alle dage burde have givet direkte rødt og det er en kæmpe fejl af Redder og VAR. Den største kritik er nok af Redder, fordi han tillod de arme og ansigter i hovedhøjde, og ikke gjorde noget for at stoppe det, så det udviklede sig i løbet af kampen.
Jeg husker den ikke som en hvor jeg tænkte direkte rødt men helt sikkert gult. Er også sikker på, at der var NP der fulgte dommerlinjen og markerede at vi også kunne den slags tricks. Redder skulle jo også vågne op på et tidspunkt🤔

der var frispark ved målet, men at dommeren var undskyldt pga. vinklen. De konkluderede at VAR måtte have utrolig dårlige billeder i øjeblikket og derfor ikke kunne kalde Redder ud, men i pausen var billederne helt tydelige.
Men hvad er det for en dårlig undskyldning? Når vi ser deres gennemgang i VAR-rummet, ser det ud som om de har alle kameravinkler til rådighed - hvorfor er det anderledes her og hvorfor melder de det så ikke ud? Og hvis der er stærk mistanke, så bør de vel forfølge det og bruge tiden. Mange bag tv-skærmene var jo ikke i tvivl og Renato kiggede da også hurtigt på Redder bagefter.
Undskyldningen virker søgt og mest fordi man ikke kan forstå det manglende frispark.

Jeg husker den ikke som en hvor jeg tænkte direkte rødt men helt sikkert gult. Er også sikker på, at der var NP der fulgte dommerlinjen og markerede at vi også kunne den slags tricks. Redder skulle jo også vågne op på et tidspunkt🤔
Det her viser måske også en tendens at vi glemmer at kritisere VAR når det kommer til AGF's fordel. 3 dygtige, uvildige fodboldsagkyndige, som faktisk roser AGF ofte, er rørende enige i, at det var en svinestreg, som alle dage skal give rødt. Når de siger det sådan, så er det ikke utænkeligt, at vi var lidt heldige der. Så kan man med rette stille spørgsmål ved, om NP ville have gjort sådan, hvis Redder havde lagt en anden linje overfor Renato.

[QUOTE="Martinstranger, post: 122287, member: 56"
Men hvad er det for en dårlig undskyldning? Når vi ser deres gennemgang i VAR-rummet, ser det ud som om de har alle kameravinkler til rådighed - hvorfor er det anderledes her og hvorfor melder de det så ikke ud? Og hvis der er stærk mistanke, så bør de vel forfølge det og bruge tiden. Mange bag tv-skærmene var jo ikke i tvivl og Renato kiggede da også hurtigt på Redder bagefter.
Undskyldningen virker søgt og mest fordi man ikke kan forstå det manglende frispark.
[/QUOTE]

Jeg vil godt stramme retorikken på ovenstående en gang yderligere. Hvis VAR ikke har alle vinkler til rådighed - og evner at kigge dem igennem - så er det jo tilfældigt, hvilke billeder de ser. Og det betyder også, at VAR dommene bliver tilfældige.

Det her viser måske også en tendens at vi glemmer at kritisere VAR når det kommer til AGF's fordel. 3 dygtige, uvildige fodboldsagkyndige, som faktisk roser AGF ofte, er rørende enige i, at det var en svinestreg, som alle dage skal give rødt. Når de siger det sådan, så er det ikke utænkeligt, at vi var lidt heldige der. Så kan man med rette stille spørgsmål ved, om NP ville have gjort sådan, hvis Redder havde lagt en anden linje overfor Renato.

Enig. Men hvis ret skal være ret, så skulle vi på det tidspunkt, Poulsen bliver vist ud, have spillet mod 10 mand, og stillingen skulle have været 0-0.

Det er ikke altid man er enig i dommerens kendelser eller VAR rent faktisk kalder dommeren ud til skærmen.

Men jeg er kæmpe tilhænger af, at dommeren stiller op og forklarer hans vurderinger👏👏 Her er det Jonas Hansen fra kampen mellem Sønderjyske og Fcm

Det er ikke altid man er enig i dommerens kendelser eller VAR rent faktisk kalder dommeren ud til skærmen.

Men jeg er kæmpe tilhænger af, at dommeren stiller op og forklarer hans vurderinger👏👏 Her er det Jonas Hansen fra kampen mellem Sønderjyske og Fcm

Jeg tænkte det samme, da jeg læste artiklen 👍

Ja, det værste er jo næsten lukkethed en omkring nogle af kendelserne. Når de står åbent frem og forklarer overvejelserne kan man være enig eller uenig, men det er svært sådan rigtigt at være sur.

Last edited:
Der er 2 situationer der involverer os i månedens Viaplay VAR-rummet.
Det første handler om Nikolai Poulsen, der måske/måske ikke simulerer (filmer) i opspillet til MEMs mål. Man kan høre at Redder i VAR bilen tøver med at kalde Sundberg ud, men gør det alligevel. Sundberg afvise med det samme ved skærmen for han ser ikke andre ting end hvad han selv så på banen.
Nå, men dommerformand Johansen siger nu at VAR slet ikke skal blande sig i de her situationer hvor dommeren har foretaget et skøn. Det springende punkt er også at Poulsen spiller videre i samme akt som han falder så derfor falder "faldet" ikke ind under simulation. VAR skal kun blande sig hvis der er langt tydelige forseelser.
Så et hak i Redders VAR karriere.
situation 2, you guessed it, I Viborg hvor Renato Jr stempler Arnstad.
De lander på dommerskøn, og en situation der har elementer af frispark og spil videre, altså tilfældig sammenstød. Derfor går VAR ikke ind og kalder ud, de vurderer det samme. Det er en kontakt der er forventeligt og en del af fodbolden. Jeg er stadig uenig, jeg synes stadig der er frispark, men det også sagtens være der bliver fløjtet for det næste gang.
Så det er endnu en gråzone sekvens, men de mener der skal meget mere kontakt før der er frispark.

Men en læring til ALLE, SPIL FOR HELVETE VIDERE altid til dommeren fløjter! Jeg havde nært glemt situationen igen før jeg så programmet, og man kan se stortset ALLE vores spillere, inklusiv Jesper Hansen, stopper helt op og forventer et fløjt. Det irriterer mig faktisk også rimelig meget.

SIF-keeper tordner:

Selv om de prøver at argumentere for, at det er der, så har jeg aldrig nogensinde hørt om soft contact, og jeg ved ikke, hvad for nogle ting, der lige pludselig bliver påduttet dem. Det lyder simpelthen som en eller anden jura-bog.

VAR er som sådan ikke et problem. Det er mere måden, det bliver brugt på. Det bliver paragraffer og alt muligt lort i stedet for at tage en vurdering, og så er det sådan, det er.

Lige netop hands-situationer fungerede langt bedre før VAR. Altså dommerens vurdering/mavefornemmelse i situationen for, om det var strafbart. Det ville jeg gerne tilbage til. Hvis der så er oplagte situationer, som dommeren ikke ser, så kunne man bruge VAR. Men ikke kalde ham ud fordi bolden har strejfet en arm uden at skifte retning f.eks.

Da man indførte VAR forsøgte man at gøre det hele til en sort/hvid kendelse, rørt arm eller ej. Kostede os bl.a. et straffe i parken efter slutfløjt. Det har man heldigvis droppet, men reglerne er jo flydende nu - og taget lidt ud af dommernes hænder.

Latest posts

Back