New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 259K
Den store økonomitråd
T-Knogle said:
S? AaB?s forretningsmodel indtil nu har v?ret at bruge af formuen til drift af klubben?! - Ja det er sgu nok p? tide hr. B?lum at finde en anden forretningsmodel.
Jacob Nielsen kommer faktisk med nogle fine kommentarer om det i den podcast, der blev lavet for nyligt.
Jeg er ikke i tvivl om at AaB er i problemer ?konomisk, men man bliver ogs? n?dt til at have noget af det regnskabstekniske med.
Hvis vi fx antager at Stage gav 20 millioner i dette regnskab og der for en del af de penge blev k?bt en spiller til 10 millioner p? en 4-?rig kontrakt, vil det belaste regnskaberne i de kommende ?r og det er den model, de har brugt.

S? AaB?s forretningsmodel indtil nu har v?ret at bruge af formuen til drift af klubben?! - Ja det er sgu nok p? tide hr. B?lum at finde en anden forretningsmodel.
[member=5]T-Knogle[/member]? 

Alts? i s?tningen f?r snakker han om at investere i spillertruppen. S? mon ikke han siger at det de har solgt spillere for er det de har investeret i, men er ved at v?re brugt. Og der bliver henvist til at de har brugt ekstra p? truppen efter de store salg, og s? k?bt Lucas Andersen etc. S? alts? jeg synes det han siger er, at de har brugt ekstra p? spillere, og at det de havde skrabet sammen er v?k, og at den investering ikke har b?ret frugt. S? alts? mon ikke man kastede alt for meget efter Lucas Andersen ift l?n etc. Det virker ikke til at Allan Gaarde har kunne lave en PC_agtig udnyttelse af midler. 

S? alts? hvis man skal g? fra at s?lge spillere og k?be spillere for de midler til "en anden forretningsmodel", s? siger han vel inddirekte at AaB skal score penge p? andet end spillersalg, og netop til at bruge af pengene til drift af klubben/sponsormidler/andet.

Alts? n?r PC s?lger spillere f?r han ekstra penge, n?r han ikke g?r f?r han ikke = t?ring efter n?ring. Hvis man pludselig ikke s?lger spillere nok og skal til at finde en anden forretningsmodel, s? vil jeg som fan se og h?re alarmklokker... Skal AaB til at investere i boliger igen!?!? Gik jo fint sidst hvor man smed 100+ millioner.

anra date=1583220839 said:
T-Knogle date=1583214107 said:
Jacob Nielsen kommer faktisk med nogle fine kommentarer om det i den podcast, der blev lavet for nyligt.
Jeg er ikke i tvivl om at AaB er i problemer ?konomisk, men man bliver ogs? n?dt til at have noget af det regnskabstekniske med.
Hvis vi fx antager at Stage gav 20 millioner i dette regnskab og der for en del af de penge blev k?bt en spiller til 10 millioner p? en 4-?rig kontrakt, vil det belaste regnskaberne i de kommende ?r og det er den model, de har brugt.
Ja, der er en masse regnskabsteknik, som medierne selvf?lgelig ikke g?r op i, hvis der er en chance for en stor overskrift. Man kan lave en fantastisk artikel det ene ?r om et overskud, fordi man s?lger Stage (eller i dette tilf?lde n?rmere Bassogog) og en dommedagsartikel om underskud, n?r man s? bruger pengene i et senere regnskab.

Dog virker AaB til at have mistet noget af overblikket pt. og man har brug for at stramme op igen. Man fik et ja til at lave en gigantisk aktieudvidelse (lad os nu se om der er k?bere, n?r den kommer) og man fik et godt (heldigt vil jeg n?sten kalde det) salg af Kaufmann her i januar. S? de har chancen for at komme p? fode igen. Lige nu virker det til at deres l?nudgifter stikker af, men et salg af Lucas Andersen kan jo rette op p? det - og fylde kassen oveni. Sportsligt er de bare meget afh?ngige af netop ham og jeg synes ikke at de har f?et en lige s? god, bred trup som os for ca. de samme penge.

AaBs problem er at de gambler alt for meget med driften af klubben, og har gjort det i mange ?r. Hvis der er ?n anden klub i landet der burde have lavet en FCN, s? er det dem: De har en hel region for sig selv, de laver i forvejen okay med talenter og har rimeligt p?ne sportslige resultater over en l?ngere periode. Men i stedet for at satse p? akademier m.m. v?lger de at hente gamle drenge hjem og h?be p? et stort salg, hvilket ikke er holdbart.

Hvad fanden ville AaB egentligt have gjort, hvis ikke der var en mystisk kinesisk klub der ud af ingenting ville k?be en spiller der ikke have pr?steret en skid i ligaen til et af de st?rste bel?b nogensinde? Bassogog-salget reddede jo AaB i flere ?r frem, men 4 m?l og 3 assists over 30 kampe i Superligaen er sgu da ikke noget der f?r nogen op af stolen herhjemme. Skulle man m?le efter den skala burde Bundu jo give p? den p?ne side af 100 mio. i et salg til sommer, og det er der vel ingen almindelige mennesker der tror p?.

AaB er noget n?r landets heldigste fodboldklub p? ?konomien, fordi de tilsyneladende altid bliver reddet p? m?lstregen af en eller anden sindssyg udenlandsk klub eller tilf?ldigvis har et talent der rammer den lige i r?ven i en given s?son hvor de er ved at g? p? r?ven. Det er m?ske okay n?r vi snakker ren overlevelse, men hold da op hvor ville AaB have v?ret et farligt hold hvis de evnede at drive klubben ansvarligt og holde p? de gode spillere i mere end 1-2 ?r efter talentet viser sig.

Dichio date=1583141943 said:
Kvalmende sort-hvidt. Sidste sommer hyppet for bedste s?son i n?sten 10 ?r. Og 8. runder bedste start. Og for 3 runder siden side om side med FCN. Nu slagtes de. Det samme kan ske for DN & Co. om et ?r. Der er max 33-50% for top 6.

Lads nyde vores succes i fulde drag i lige nu.

Superligaens st?rste joke ? Ekstra Bladet

Det er p?faldende at OB sidste s?son lavede en meget d?rlig start hvorefter det vendte fuldst?ndig og de kom i medaljeslutspil. Det gik vist h?jest middelm?digt der, men hvis man skubber hele s?sonen og resultaterne nogle m?neder kunne de vel have taget medaljer (men s? ogs? have ligget kraftigt til nedrykning nu). Det skifter ganske rigtigt hurtigt og direkt?rerne rundt omkring skal have en del is i maven. OB er heller ikke et hold der kan forvente at v?re i top-6 hver s?son. 

N?r jeg alligevel t?nker OB-fans har grund til bekymring er det p? den korte bane selvf?lgelig risikoen for nedrykning. Det burde ikke v?re et tema og bliver det m?ske heller ikke for alvor. De kan stadig n? top-8 eller at tr?kke afg?rende fra S?nderjyskE eller Horsens. SE m?der de n?ste gang. Bliver de alligevel involveret i nedrykningskampen bliver det dog farligt mod hold, der har forberedt sig p? det hele s?sonen.

I det lidt st?rre perspektiv m? man konstatere at det var sidste s?sons placering, der var us?dvanlig for OB snarere end den her og jeg synes ikke umiddelbart der er s?rlig meget der tyder p? at de skal til at v?re fast i top-6 fremover. Holdet ser middelm?digt ud selvom der nok er spillere der underpr?sterer, men ?konomien er heller ikke til det med mindre Thorborg vil smide flere penge i budgettet. De er oppe i midterfeltet, hvor det kr?ver at man er dygtigere p? andre parametre for at tage en af de sidste pladser og det har de ikke v?ret de sidste mange ?r. De vil nok sige de lige mangler Sabbi, men vi m? se hvad han kan g?re for holdet n?ste s?son. Umiddelbart virker han ikke helt skarpt castet til holdet, men de kan selvf?lgelig ogs? ville ?ndre noget taktisk. Problemerne startede dog ogs? f?r de solgte Kadrii. De har dog ogs? skiftet sportschef og de har forbedret klubhus og tr?ningsfaciliteterne og det vil nok give noget p? l?ngere sigt. 

AaB's regnskab er vel ikke en nyhed som s?dan, men fort?ller lidt den samme historie. De har v?ret bedre til at rekruttere end OB og kan m?ske booste ?konomien med et salg af Lukas Andersen, men overordnet er det sv?rt at se hvordan de skal tage store skridt fremad s? det ikke fortsat bliver en dans omkring top-6-skillelinjen. Som Zinras skriver har de p? en eller anden m?de v?ret heldige, men selvom man kan kalde den slags dygtighed virker det som er meget skr?beligt fundament. 

Vores nuv?rende s?son er som bekendt ogs? en der stikker ud positivt. Det jeg vil fremh?ve hver gang vi snakker om det, er dog at optimismen ikke s? meget beh?ver basere sig p? den her s?son, selvom vi selvf?lgelig ogs? har brug for at vise sportslig fremgang n?r det er det der er m?let, men at den kan baseres p? alt det der sker udenom holdet og har lagt fundamentet for den fremgang. Det skal bevises over flere s?soner, men jeg er ret overbevist om at sandsynligheden for top-6 allerede er over 33% og med andre klubbers ?konomi in mente er der mulighed for ogs? at rykke og g?re den til noget mere end 50%. Der er mange om buddet til de fire pladser under FCK og FCM, s? derfor kan vi godt blive slagtet i medierne om et ?r, som du siger, men jeg synes ikke der er ret meget der peger derhen (hvis forventningen er top-6 og ikke en hel masse mere.) Spillet og resultaterne, ogs? baseret p? statistikken, har v?ret topholdsagtigt gode efterh?nden temmelig l?nge. Der er ?konomisk mulighed for at erstatte dem der bliver solgt/rejser p? anst?ndig vis og PC har vist en hvis evne til at lykkes med det. Om nogle ?r bliver det hele l?ftet gavaldigt med nyt stadion. Vi skal tage n?ste skridt sportsligt og vi skal forh?bentlig ogs? ud i Europa, men n?rmest alle pile peger opad.

Det bliver lidt en gentagelse, men det er nu meget rart lige at kunne fremh?ve :)

AaBs underskud endte s? ikke med 28-32 mio, som BT havde forudsagt, men p? hele 33,5 mio. Og p? trods af at man lige har hentet +20 mio i seneste vindue forventer man et underskud p? 7-12 mio i ?r - under foruds?tning af at man n?r top-6.

Blodr?d bundlinje: Minus 33,5 mio. kr. i AaB

Bem?rkelsesv?rdigt, at oms?tningen faldt fra 70 til 60,4 mio. Det har selvf?lgelig meget at g?re med at man missede top-6 sidste ?r.  Til sammenlignng steg AGFs oms?tning fra 113 til 130 mio - ogs? uden kvalifikation til top-6.

SteenA said:
AaBs underskud endte s? ikke med 28-32 mio, som BT havde forudsagt, men p? hele 33,5 mio. Og p? trods af at man lige har hentet +20 mio i seneste vindue forventer man et underskud p? 7-12 mio i ?r - under foruds?tning af at man n?r top-6.

Blodr?d bundlinje: Minus 33,5 mio. kr. i AaB

Bem?rkelsesv?rdigt, at oms?tningen faldt fra 70 til 60,4 mio. Det har selvf?lgelig meget at g?re med at man missede top-6 sidste ?r.  Til sammenlignng steg AGFs oms?tning fra 113 til 130 mio - ogs? uden kvalifikation til top-6.
Var de 28-32 mio ikke ogs? bare det de selv havde meldt ud p? et tidligere tidspunkt? Som s?dvanlig g?r man ogs? over (under,) men trods alt ikke i Br?ndby'ske dimensioner. Det var dog ogs? allerede nedjusteret fra 15-20 mio forventet tidligere.

Det ser alts? ikke specielt godt ud for AaB p? den lange bane. En oms?tning p? 60 mio lyder ikke overv?ldende og trods et stort salg er der stadig udsigt til et stort underskud. Der kan v?re indregnet b?de tilgange og afgange senere i det forventede underskud, men umiddelbart ligner det jo samme undeskud som i ?r minus salget af Kaufmann ogs? selvom de n?r top-6.

De skal vel have lavet deres emission og/eller f? skudt Lukas Andersen af. Sidstn?vnte m? l?fte regnskabet til et p?nt overskud (hvis der ikke er en frin?bsklausul eller lignende,) men vil ogs? v?re en voldsom sportslig sv?kkelse.

Winther said:
Vores nuv?rende s?son er som bekendt ogs? en der stikker ud positivt. Det jeg vil fremh?ve hver gang vi snakker om det, er dog at optimismen ikke s? meget beh?ver basere sig p? den her s?son, selvom vi selvf?lgelig ogs? har brug for at vise sportslig fremgang n?r det er det der er m?let, men at den kan baseres p? alt det der sker udenom holdet og har lagt fundamentet for den fremgang. Det skal bevises over flere s?soner, men jeg er ret overbevist om at sandsynligheden for top-6 allerede er over 33% og med andre klubbers ?konomi in mente er der mulighed for ogs? at rykke og g?re den til noget mere end 50%. Der er mange om buddet til de fire pladser under FCK og FCM, s? derfor kan vi godt blive slagtet i medierne om et ?r, som du siger, men jeg synes ikke der er ret meget der peger derhen (hvis forventningen er top-6 og ikke en hel masse mere.) Spillet og resultaterne, ogs? baseret p? statistikken, har v?ret topholdsagtigt gode efterh?nden temmelig l?nge. Der er ?konomisk mulighed for at erstatte dem der bliver solgt/rejser p? anst?ndig vis og PC har vist en hvis evne til at lykkes med det. Om nogle ?r bliver det hele l?ftet gavaldigt med nyt stadion. Vi skal tage n?ste skridt sportsligt og vi skal forh?bentlig ogs? ud i Europa, men n?rmest alle pile peger opad.

Jeg er heller ikke s? bekymret om at dette skulle v?re en enlig svale, i de sidste 3 s?soner har spillet generelt v?ret til mere end resultaterne har vist, og s? har der v?ret perioder hvor det gik mindre godt. Det der er sket i ?r, er at den ?gede konkurrence i truppen bl.a. har gjort spillerne lidt mere kyniske, s? nu begynder kvaliteten i spillet ogs? at give bedre resultater, og de d?rlige perioder er blevet lidt f?rre og lidt kortere og det har gjort rigtigt meget ved resultaterne.

Hvis man ser p? OB, s? var deres top 6 sidste ?r mere et produkt af medvind i resultaterne og enkeltmands pr?stationer end det var tegn p? en robust bund i holdet. Jeg s? reaktionerne p? De Geas drop i g?r mod Everton i FA Cuppen, og i den forbindelse m? man sige at en enormt hypet ung m?lmand der var udskreget i medierne til at blive verdens bedste p? et tidspunkt, er blevet overhalet af rigtigt mange der ikke har haft s? meget opm?rksomhed. En klub der ikke har kompetente folk til at hente spillere ender med at k?be dem der er mest hypede af medier og fans, imens kompetente sportschefer er i stand til at se mere robust talent som ikke har medier og fans interesse. Pointen er at jeg mener OBs indk?b af f.eks. Sabbi og AK tyder p? at de ikke har de samme kompetencer som AGF p? det omr?de.

AaB har en stor styrke i deres meget veludviklede talentafdeling, som har k?rt p? et h?jt niveau i mange ?r, men de k?mper alligevel med at f?lge med de klubber som de gerne vil sammenligne sig med ?konomisk. Det tyder p? at de, som FCM, ogs? er begyndt at indregne faste transferindt?gter i driften, for overhovedet at kunne holde trit med OB og AGF. Derfor er et salg af deres st?rste talent Mikkel Kaufmann til FCK, ikke noget der flytter AaB et nyt sted hen, det lukker bare et hul i driftsbudgetterne, modsat Stage salget.

AGF flytter sig lige nu fremad v?sentligt hurtigere end OB og AaB, s? jeg er enig i at sandsynligheden for at kunne bide sig fast i top 6 er rimeligt god.

Det er lidt som p? aktiemarkedet man bliver let meget p?virket af ?jebliksbilledet. Sidste ?r faldt mange i svime og OB og EfB og i ?r synes mange virker helt til rotterne uden fremtid.

Begge kan dog risikere at rykke ud i ?r, og b?de OB og AaB har s?dan set bare v?ret heldige ift AGF at de ikke ogs? har v?ret nede at vende i 1. div, som os og EfB og Randers fx for at tage de 6 st?rste byer.

Jeg m? nok indr?mme jeg i min vurdering af AGF nok h?nger lidt fast i historik, og ogs? vurderer dem til 60% i top6 n?ste ?r, men de procenter kan svinge meget op og ned ift om vi beholder Bundu og Amini samt Anker som gardering for Jon/Bundu. Anker er dog ogs? en bremse for Links og Lundings udvikling via start11. Og hvad vi henter ind.

Som ?jebliksbillede vil jeg m?ske give OB 40%, AaB 50% og AGF 60% p? top 6 n?ste ?r med tanke p? de 3's ?konomi og udvikling, men ogs? at RFC, EfB, ACH, S?E osv udvikling er vendt meget ned af sidste ?rs tid sportsligt og ?konomisk. Men igen det kan hurtigt vende (Bundu/Amini salg osv).

Enig i den analyse af AaB, Zinras, og alligevel overraskende at den 40 ?rige Bassogog har f?et p?n succes i Kina. Jeg havde regnet med en k?mpe fiasko. Men m?ske AaB bare slet ikke var gode til at f? ham til at blomstre. Der var han jo n?sten marginalspiller.

Christian Bassogog - Player profile 2020 | Transfermarkt

Det er klart at n?ste ?r bliver afsindigt sp?ndende.

- Det bliver formodentlig ?r 0 efter Bundu.
- Det er en s?son, hvor der skal f?lges op p? en (m? vi formode) god s?son med top 6 (mindst) og en pokalsemifinale (mindst).
- Andre hold har f?r os haft en bl?ndende enketst?ende s?son, kun for at glide tilbage i midterdyndet eller bundstriden s?sonen efter.

Sp?rgsm?let er, om vi kan holde niveauet bare nogenlunde hvis Amini og Bundu begge smutter og Backman ?ldes?

Jeg tror faktisk at vi kan. For det f?rste har PC vist sig som en virkelig dygtig sportsdirekt?r, som henter de rigtige profiler til holdet kontinuerligt (med et antal smuttere forst?s, men perfektion er der vel ingen, som forlanger?). S? jeg er tryg ved, at selvom Bundu og Amini er sv?re at undv?re, s? tror jeg p?, at PC, DN og den ?vrige sportslige stab tr?ffer de rette foranstatlninger i den anledning, det v?re sig k?b af profiler eller en lille ?ndring i spillestil eller en kombination af dem og andre ting.

Men den vigtigste ?rsag til, at jeg tror p?, at vi i n?ste s?son kan etablere en lille tradition for AGF i top 6 er, at det her faktisk overhovedet ikke lugter af enlig svale. Det oser snarere af endnu et skridt i en naturlig udvikling, som blev sat i gang med JN's ans?ttelse som direkt?r. Siden da, har klubben truffet gode beslutninger p? alle fronter. Ikke altid popul?re beslutninger, og ikke altid beslutninger, som jeg har hyldet som gode i ?jeblikket - men historien har bare vist, at JN, PC og bestyrelsen har haft ret.

AGF har v?ret p? vej i nogle ?r nu, og derfor tror jeg ogs?, at vi kommer til at v?re i top 6 i n?ste s?son. Der er ingen garantier, det giver sig selv, men jeg tror faktisk p?, at det nuv?rende niveau er vores n?ste plateu. Her skal vi v?re i nogle s?soner, med stigende ut?lmodighed og murren i fankrogene til f?lge, men ikke desto mindre, jeg tror at vi skal belave os p?, at v?re i top 6, men uden at skovle medaljer ind, i de n?ste 3-4 s?soner.

Derefter har vi (forh?bentlig) et nyt stadion, en status som solidt sub-tophold med ressourcerne i orden og plads til at udvikle, og S? kan vi rykke op i tabellen igen.
Der kan selvf?lgelig sagtens komme en s?son hvor begge FC Plastik hold har en off-season, og der vil vi lige s? vel som AaB, OB og FCN kunne dr?mme stort. Men bortset fra d?t, s? tror jeg p? ovenst?ende, hvis AGF holder kursen :)

Stone Cold date=1583310603 said:
Sp?rgsm?let er, om vi kan holde niveauet bare nogenlunde hvis Amini og Bundu begge smutter og Backman ?ldes?
Det er helt sikkert udfordringer. Vi kan ikke bare forvente, at PC g?r ud og henter fuldgode erstatninger til spotpriser, s?dan som det egentlig er sket de seneste vinduer. Men l?sningen best?r forh?bentlig ikke bare i at k?be.

Man kan se, hvor eksplosivt en spiller som Hausner udvikler sig. For et halvt ?r siden diskuterede vi, om han kunne overhale Juelsg?rd. Nu er det vel Tingagers plads der er i fare. Vi har flere unge der kan rykke det kommende ?r og selvom vi meget gerne vil g? efter de bronzemedaljer, s? vil vi g?re os selv en stor tjeneste i forhold til fremtiden, hvis vi giver noget spilletid til de unge i et top-6 slutspil.

Men den vigtigste ?rsag til, at jeg tror p?, at vi i n?ste s?son kan etablere en lille tradition for AGF i top 6 er, at det her faktisk overhovedet ikke lugter af enlig svale. Det oser snarere af endnu et skridt i en naturlig udvikling, som blev sat i gang med JN's ans?ttelse som direkt?r. Siden da, har klubben truffet gode beslutninger p? alle fronter. Ikke altid popul?re beslutninger, og ikke altid beslutninger, som jeg har hyldet som gode i ?jeblikket - men historien har bare vist, at JN, PC og bestyrelsen har haft ret. 
[member=6]Stone Cold[/member]? 

Meget enig med dit indl?g generelt, og is?r i denne del.
Ift Amini og Bundu, s? er sp?rgsm?let hvor l?nge det vil tage at spille en ny ind, s?ledes at han er integreret som Amini er det nu.
En kantspiller er lettere at skifte ud, se rotationen af Thorsteinsson og Ankersen som eksempel. 

Amini er p? alle m?der en genstand for den kontinuitet p? banen, som JN og PC har v?ret uden for banen. Bundu har et vildt h?jt niveau nu, og hans aktioner bliver selvf?lgelig ?rgerlige at undv?re, men ikke liges? sv?re at undv?re som Aminis ift holdets samlede form?en n?r det kommer til at str?kke en flot kamp sammen. 

Omvendt kan Bundu lave m?l som i sidste kamp imod Esbjerg, hvor holdet spiller d?rligt. Amini kan ikke "vende en kamp" fra sin placering, omend han selvf?lgelig kan lave afg?rende aktioner som imod OB og Esbjerg. Men det ville en ny 8'er jo ogs? kunne.
Alts? spillem?ssigt tror jeg Amini er til at erstatte, men hans integration i holdet kommer til at tage lang tid for at erstatte, og derfor havde jeg h?bet at man kan hente hans erstatning F?R han smutter selv. Det kan nu kun ske ved at Amini forl?nger.

Stig AKA Frank Heskj?r date=1583325160 said:
Alts? spillem?ssigt tror jeg Amini er til at erstatte, men hans integration i holdet kommer til at tage lang tid for at erstatte, og derfor havde jeg h?bet at man kan hente hans erstatning F?R han smutter selv. Det kan nu kun ske ved at Amini forl?nger.
Med mindre Hvidt rykker det n?ste halve ?r. Jeg synes egentlig han gjorde et fint indhop i g?r og var vel ophavsmand til den chance der f?rte til 4-1 m?let. Skyd een cl. selvtillid ind i blodet p? ham, s? har vi Aminis afl?ser. Duncan er ligeledes en mulig afl?ser. Men det vil selvf?lgelig ikke g?re noget, hvis Amini kan lokkes til at tage et ?r mere f?rst.

Jeg er helt enig i at vi en fantastik platform efterh?nden organisatorisk og ?konomisk - samt st?rke sportsligt med masser af potentielle afl?sere fra nr 12 og nedefter samt f?et gang i talentavl igen.

De ting giver grobund for ekstra optimisme, fx Zach-Hvidt der rykker ift at afl?se Amini, og nogle sp?ndende kanter i Kaastrup, Lunding og Links til at afl?se Bundu og Anker. Hvis ingen af de tre forl?nger.

Giver naturligvis et fald kvalitetsm?ssigt p? den korte bane, men p? den lange kan de m?ske godt n? p?nt meget af deres niveau.

Plus andre kan steppe yderligere op ift nu - fx Munks, H?jer og is?r Eske og Jon - som langt fra har ramt potentielt niveau. De andre i start11 kan ogs? l?gge p? - nok dog i mindre grad, Blume fx kan vel n?sten ikke blive mere hot end nu.

Jeg synes ikke at Links, Lunding og Hvidt er i n?rheden af at v?re klar til at tage over for Amini, som Thorsteinsson har v?ret det for Ankersen. Thorsteinsson spillede immerv?k en hel s?son som fast mand for Vendsyssel inden han kom til AGF, og den s?son har Hvidt, Links og Lunding til gode. S? hvis de skal p? p? det niveau, s? tager det for mig at se en s?son, og s? er de der. 

S? for mig at se, s? skal der investeres tid i dem i en mellems?son ELLER de skal fortsat v?re reserver bag en profil, og gribe chancerne som de kommer, og evt. 5-6 kampe i streg i en periode med skader eller andet. 

Det handler jo ikke om hvorvidt Hvidt og co. er klar til at spille ig?r imod Esbjerg eller i Parken imod FCK i en evt. pokalfinale. Det handler om, hvorvidt de kan spille HVER WEEKEND 90 minutter som Amini kan. Ift kanterne, s? er der mindre krav s?ledes at man skal kunne holde til 50-60 minutter den f?rste rigtige s?son, s?dan som Bundu og Thorsteinsson. F?rst n?r man er k?rt 100% ind f?r man 90 minutter p? kanten som Ankersen/Bundu i efter?ret.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Amini er p? alle m?der en genstand for den kontinuitet p? banen, som JN og PC har v?ret uden for banen. Bundu har et vildt h?jt niveau nu, og hans aktioner bliver selvf?lgelig ?rgerlige at undv?re, men ikke liges? sv?re at undv?re som Aminis ift holdets samlede form?en n?r det kommer til at str?kke en flot kamp sammen.

What!?! Bundu bliver noget n?r umulig at erstatte for holdet. Han er 75% af vores offensive form?en og det er vi slet ikke i en position til at kunne erstatte. Det vil nok betyde at vi skal spille p? andre tangenter, og det kan man h?be lykkedes, men Bundu kommer vi ikke til at kunne erstatte. Ligesom FCK heller ikke har kunne erstatte Skov og AAB heller ikke vil kunne erstatte Lucas A. M?ske jeg bare ikke forstod det du skrev :)

Det der er sp?ndende, og som vi ikke rigtig kan svare p? udefra, er hvor langt de er rykket ift. at spille fuld tid. Det tog 3 ?r for Bundu at n? sit niveau, men det er sv?rt at vurdere hvor meget talte for og imod ham i sin tid. Godt nok scorede han latterligt mange m?l i den r?kke han var i, men omvendt var det en begr?nsning for udl?ndinge under uddannelse i England at man ikke m?tte v?re meget over den 8. bedste r?kke. Vi ved derfor ikke hvor dygtig han reelt var, bare at han kunne prygle en flok amat?rer og semi-proffer i skolefodbold og regionalligaen. Hvor stort gabet er derfra og til tr?ning med AGFs f?rstehold er ikke til at vide, s? derfor er det lidt sv?rt at sammenligne direkte.

Vi ved jo med bagklogskabens klare lys at Bundu var den helt rigtige satsning, men turen for vores egne talenter kan have v?ret l?ngere og h?rdere hvis bundniveauet er h?jere her. Og s? ligger der ogs? noget i det med timingen i hvem der skal satses p? og hvorn?r ift. vores egne m?ls?tninger. Sikkert er det dog at der nok skal v?re et par stykker der bryder igennem.

Jon var allerede fra han kom bedre end Anker.

Zach, Kaastrup, Lunding, Hvidt og Links er bare talenter og det tager tid inden de kommer p? niveau.

Links mener jeg n?sten ikke vi kan vurdere p? 39 min fordelt 3 inskiftninger og et par pokalkampe p? sv?r bane.

Ogs? sv?rt at vurdere de forskellige typer op mod hinanden, fx er Zach hverken en Amini eller NP, nok mere en blanding.

Amini er meget hypet med god grund, men synes nu ikke der kan herske tvivl om at Bundu bliver et udefinerbar st?rre tab. Amini er en af superligaens bedre, men ikke selvskreven p? hverken fcm, fcn eller fck - hvorimod Bundu ville v?re en forst?rkning p? alle hold. Han g?r jo n?rmest hvad det passer ham. Plus han er blevet taktisk og defensivt god. Samt en fantastisk holdsspiller.

Bundu er s? komplet som type i teknik, fart, fysik, afleveringer, m?l, 2-vejs - at det er n?rmest umuligt at erstatte.
Mener ogs? han er i en liga som Skov og Lucas A efterh?nden.

What!?! Bundu bliver noget n?r umulig at erstatte for holdet. Han er 75% af vores offensive form?en og det er vi slet ikke i en position til at kunne erstatte. 
[member=174]Nizzleroy[/member]? 

75% ligefrem?
Alts? for lige at sl? um?deligt fast, s? tror jeg ALLE er enig om at Bundu er outstanding i denne s?son.

Det sagt, s? har Ankersen og Thorsteinsson p? venstrekanten scoret 8 m?l tilsammen i den samme tid som Bundu har spillet p? h?jrekanten (Jon 5 og Anker 3). Bundu har scoret 8. Patrick Mortensen har scoret 9 m?l, og Blume har scoret 4. Det 21 scoringer fra vores venstrekant, offensiv 8'er samt angriber. S? at sige at alt afh?nger af Bundu er sgu ikke rigtigt. 

Sidste ?r scorede Bundu 4 m?l p? HELE s?sonen... bare lige for at s?tte det i relief. Men han har allerede spillet liges? mange minutter denne s?son som hele sidste s?son, og scoret det dobbelte, og lavet liges? mange assists som hele sidste s?son (7). S? det er voldsomt. Men at sige at han er 75% af vores offensive form?en er at underkende resten af holdet. Faktisk synes jeg at noget af det fedeste ved holdet pt er, hvor st?rke holdet er som helhed, selv n?r en spiller som Bundu ikke rammer dagen.

Derfor er det stadig sandt at det er "umuligt at erstatte" fordi man ikke kan finde en man kan hente som kan det samme. Men det betyder jo ikke at holdet kommer til at pr?stere 75% v?rre offensivt.. Og bare til info. Stage og H?jer scorede flere m?l end Bundu gjorde i 31 kampe sidste ?r. Ankersen scorede dobbelt s? mange som Bundu.

Latest posts

Back