Jeg synes, at meget taler for, at AGF vil befinde sig et markant andet sted i f?dek?den om 6-7 ?r.
Der er for det f?rste kommet facon p? ledelse og strategi i kulissen. Den underliggende drift (sponsorindt?gter m.m.) har taget gevaldige spring de senere ?r. Fournais LOVEDE jo desuden i en Mediano-podcast i maj, at bestyrelsen ikke igen kommer til at beg? den klassiske AGF-fejl med at skifte fra et ekstrem til et andet, hver gang der skiftes tr?ner: Pedersen til Rasmussen til S?rensen til Weighorst til Riddersholm... Det er jo utroligt at kunne skrive dette! Var det et fors?g p? at se, HVOR uklar den sportslige linje kunne blive?
For det andet er talentarbejde og tr?ningsforhold blevet opgraderet p? en m?de, som virker langtidsholdbar. At denne vitale del af en dansk fodboldforretning har v?ret misr?gtet s? meget i s? mange ?r er jo en n?glefaktor. Typer som Hvidt, Erlykke og Lunding er der en anden appel i end Krabbe, Kure og Povlsen. Dette sagt helt uden at foruddiskontere f?rstn?vnte spilleres videre karriereforl?b - pointen er, at det er nogle andre typer, der kommer op.
For det tredje bliver det nye stadion en game changer, tror jeg. Der er enormt mange ?rhusianere, som gerne vil til fodbold, men som falder fra, s? snart vejret ikke arter sig. Og det nuv?rende misfoster er jo pivelendigt (ogs?) p? denne konto. Samtidig vil hele oplevelsen (og hjemmebanefordelen) med sikkerhed f? sig en over nakken.
For det fjerde tror jeg, AGF's f?rste gnider-sig-i-?jnene-salg er rundt om hj?rnet. Man h?rer igen og igen, at en s?lgerklubs generelle omd?mme i fodboldverdenen har afg?rende betydning. I takt med at AGF kommer ud i Europa og, ikke mindst, begynder at producere den slags spillere, som de st?rre klubber vil betale stort for, vil ogs? den barriere falde.
For det femte har AGF hidtil i uds?gt grad (sammenlignet med de direkte konkurrenter) form?et at holde sig v?k fra de pladser i tabellen, der "kaster ekstra af sig". Det forhold, at klubben fik 9 mio. mere i TV-penge i den seneste periode sammenlignet med den foreg?ende; havde lidt flere seere i snit end FCM; og solgte n?sten dobbelt s? mange tr?jer som i forrige s?son, er gode eksempler. Der er momentum i den slags.
Med lidt held er FCK den eneste klub, som befinder sig p? et andet niveau end AGF ved indgangen til 2027-2028-s?sonen...
PS: Inden det g?r helt i selvsving er der ?n ting, som undrer mig: Hvordan kan det v?re, at AGF's SoMe-pr?stationer er s? middelm?dige?!? Jeg synes da egentlig, produktet (video, nyheder m.m.) er ganske godt efterh?nden.