New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 259K
Den store økonomitråd
Dichio said:
Synes slet ikke AaB b?r v?re s? bange for udviklingen de er jo godt med, kunne bedre forst?, hvis man i AGF havde de tanker indtil for et ?r siden, hvor man har ligget over 20 ?r i m?rket. AaB har haft masser af succes med deres linje.
Men man skal nok heller ikke glemme at den linje stadig var med et af ligaens st?rste budgetter, selvom det var en del fra is?r FCK?s. Det samme med OB i en periode selvom det kun blev til andenpladser. Nu har FCM trukket voldsomt fra og FCN har f?et penge selvom de is?r g?r i ungdomsafdelingen, Br?ndby har ikke det samme kaos som i de sidste ?r med Bjerregaard og ?rene derefter og AGF rykker voldsomt med ro p? de indre linjer og en forbedret ?konomi. S? ikke for at tage noget fra dem, men nogle af de ?r var ogs? udnyttelse af en gunstig situation og hvis deres ?konomi stagnerer mens andre rykker er det langt fra sikkert de kan gentage bedrifterne. Der er ved at v?re ret fyldt med klubber der fors?ger at sikre en ?konomi der kan sikre top-6 hver s?son.

Lidt store reflektionen fra Stiften over hvad der er lykkedes i GF og hvilke personer der skal have roser👍

Kommentar: Der er nogen, der skal roses i AGF | stiften.dk

Dejligt med et lidt st?rre view p? tingene som jeg selv havde overvejet. Lagt i denne tr?d, da det store langsigtede tr?k gerne skal g?re vi bliver i toppen🙏😎

- David er kongen af Aarhus, n?r vi bruger metaforen omkring stenen, men der er ingen tvivl om, at han har f?et hj?lp. PC er alts? en st?rk fyr. Han har v?ret henne og hive i det sv?rd inden David kom hertil, sagde Jacob Nielsen.

Martinstranger said:
Lidt store reflektionen fra Stiften over hvad der er lykkedes i GF og hvilke personer der skal have roser👍

Kommentar: Der er nogen, der skal roses i AGF | stiften.dk

Dejligt med et lidt st?rre view p? tingene som jeg selv havde overvejet. Lagt i denne tr?d, da det store langsigtede tr?k gerne skal g?re vi bliver i toppen🙏😎

- David er kongen af Aarhus, n?r vi bruger metaforen omkring stenen, men der er ingen tvivl om, at han har f?et hj?lp. PC er alts? en st?rk fyr. Han har v?ret henne og hive i det sv?rd inden David kom hertil, sagde Jacob Nielsen.
Der er MANGE, der skal roses i AGF. J?sses alts?! Jeg tror sgu n?rmest, at listen over folk, som ikke fortjener ros, er nemmere, hurtigere og ikke mindst dramatisk kortere at skrive.
Det er alts? en forn?jelse, som den organisation er blevet professionel. Selv vagterne p? stadion er mere professionelle og til at tale med :-D

Og kan tilf?je at PC allerede kom i dec 15 som chefscout, og derfor har v?ret med i alle handler ogs? bundu osv

Ja AGFs succes bunder vi endelig har et st?rkt og velfungerende team arbejde - b?de p? og udenfor banen.

Og ikke l?ngere drives efter succes p? den korte bane, men ledes med det lange lys t?ndt. Derfor skal vi heller ikke v?re s? bekymret n?r vores bedste s?lges og der skiftes ud p? holdet. Det er ikke Bosman udsalg som i 96.

Dichio said:
Og kan tilf?je at PC allerede kom i dec 15 som chefscout, og derfor har v?ret med i alle handler ogs? bundu osv

Ja AGFs succes bunder vi endelig har et st?rkt og velfungerende team arbejde - b?de p? og udenfor banen.

Og ikke l?ngere drives efter succes p? den korte bane, men ledes med det lange lys t?ndt. Derfor skal vi heller ikke v?re s? bekymret n?r vores bedste s?lges og der skiftes ud p? holdet. Det er ikke Bosman udsalg som i 96.
Nej pr?cis, dette for?r har bevist at den store bredde virkelig er v?rdifuld. N?r profilerne er v?k fra start 11 af den ene eller den anden ?rsag, er der andre der br?nder for at bevise at de ogs? skal spille.

Bundu, Backmann og Amini var m?ske vigtige st?ttepiller i starten af s?sonen, men da de var ude, oplevede man Hausner, Hvidt og Ankersen i slutningen af s?sonen der ville bevise at de ogs? kan spille god fodbold. OB kampen viste ogs? at selv en kamp hvor man lige pludselig har alt at tabe, bliver h?ndteret forbilledligt, og det endda p? trods af at en af de mest driftssikre spillere Casper H?jer r?g ud af truppen kort tid f?r kampstart, det viser at det ikke er enkelte spillere der g?r forskellen det er holdet.

Jeg er ret sikker p? at n?ste s?son bliver endnu et skridt i den rigtige retning, ikke n?dvendigvis i form af en h?jere placering, men fordi holdet beviser at de kan levere en top 6 placering igen p? trods af en udskiftning af profiler. Jeg tvivler i ?vrigt p? at b?de Tingager og H?jer bliver solgt i dette vindue, s? skal der komme tilbud der er s? gode at det ville v?re direkte dumt at afvise dem. Men selv hvis de g?r, s? vil Gersbach og Backman bare tage deres plads.

Og virkelig fedt, at Diks ogs? kunne g? ind og spille den venstreback - godt nok p? en anden m?de end H?jer, men var jo faktisk t?t p? at score og har bare en speed der ondt p? alle hold.

Hvis vi beholder ham s? st?r vi fint sammen med Gersbach, Munks, Anbo og Lassen allerede fint p? begge backs, og kan v?re meget kr?sne ift at finde en ekstra venstrebens back og ikka have tralvt med at det bare skal ske i det her vindue

Martinstranger date=1596260582 said:
Citer - David er kongen af Aarhus, n?r vi bruger metaforen omkring stenen, men der er ingen tvivl om, at han har f?et hj?lp. PC er alts? en st?rk fyr. Han har v?ret henne og hive i det sv?rd inden David kom hertil, sagde Jacob Nielsen.

Jeg gik og spekulerede p? om der kunne laves en bredere allegori over myten om King Arthur, hvor spillerne vel m? v?re Ridderne om det runde bord, og PC velsagtens kunne v?re Merlin, men s? l?ser jeg op p? det og bliver mindet om at sv?rdet m?ske i virkeligheden blev givet til Kong David af Damen i Stadions?en. Jeg m? nok n?jes med at konstatere at DN talte om sv?rdet i stenen ift sig selv og det m?tte betyde at opn? noget sportslig succes ingen andre havde kunnet siden halvfemserne. Det synes jeg godt man kan sige er lykkedes. Bag den sten med bronzesv?rdet st?r der dog ogs? en anden med et i ?dlere metal... Hvis det skal handle lidt om klubben som s?dan m? l?sning af sv?rd v?re noget med forl?sning af potentiale og der er vi ikke helt endnu og i virkeligheden er man jo heller aldrig helt i m?l. Der er helt sikkert mange der har v?ret henne og rykke i det sv?rd, eller m?ske sk?ret lidt i stenen og det er sv?rt ikke at sidde her efter s?sonen og t?nke at kongerne er tilbage, eller kraftigt p? vej tilbage om ikke andet. Der mangler stadig meget h?rdt arbejde og der skal bl.a. lige bygges et nyt slot i skoven, men fremtiden ser lysere ud end den har gjort i mange ?r. Det kan godt v?re det er p?virket af den specielle afslutning p? s?sonen og at jeg sidder p? afstand, men jeg synes at kunne m?rke at jeg snart v?nner mig til en ny virkelighed hvor man kan g? ind til kampene og s?sonerne med en anden forventning. Det er alt for tidligt vil mange sikkert sige, men det har dog v?ret p? vej i flere s?soner og jeg er helt overbevist om at der er et andet fundament og potentiale end de andre klubber der har poppet op en enkelt s?son for derefter at falde tilbage. Fundamentet er i hvert fald ved at v?re der hvor historien om sv?rdet i stenen egentlig ikke passer s? godt p? hele klubben, for der er netop ingen magi der kun kan overvindes af en enkelt person og hurtigt forsvinde igen. Heldigvis.

Winther said:
Det er alt for tidligt vil mange sikkert sige, men det har dog v?ret p? vej i flere s?soner og jeg er helt overbevist om at der er et andet fundament og potentiale end de andre klubber der har poppet op en enkelt s?son for derefter at falde tilbage.

Vel skrevet!
Og det er nemlig fuldst?ndig rigtigt, det er IKKE kommet ud af det bl?, at vi pr?stere godt i ?r. Bevares, bronzemedaljerne er lidt overraskende, men den ret sikre top 6 placering er overhovedet ikke overraskende, hvis man gider kigge p? holdets og klubbens udvikling, faktisk siden Konsulent-Glen tiltr?dte. Vi har hele tiden taget sm? skridt, og efter David er kommet til, er skridtene blevet st?rre og mere selvsikre.
Der er jo intet, der er givet. Slet ikke i superligaen, som da foruden de to ?verste, er s? t?t og uforudsigelig som nogen liga i verden. Men jeg vil alligevel blive temmelig overrasket, om ikke vi er top 6 kandidat i n?ste s?son ogs?. Om vi bliver 5, 6 eller 7 kan komme an p? marginaler, fejlkendelser (med eller uden VAR, fejlkendelser er stadig et tema) og skader. Men jeg kan ikke tro at vores rolle er udspillet f?r til allersidst, hvis det skulle g? s? galt, at vi ikke kommer i top6.

Inden vi falder helt i svime over nye ?konomiske muskler,s? skal vi huske p? FCN for et ?r siden brugte 7 mio p? 2? ?r med Kian H, noget st?rre ?rlig afskrivning end PO over 5 ?r. Og i ?r var ude efter Jeppe Kj?r. Vi er stadig nr 5 ?konomisk, et muleh?r AaB, som JN mente for et ?r siden var foran AGF.

Den gode nyhed er dog, at alle i top6 undtagen AGF og FCK er meget afh?ngige af spillersalg for at f? det ?konomiske maskineri til at k?re rundt, og FCKs ?konomiske resultater ogs? er skabt af spillersalg - de har dog mange ben at st? p? ?konomisk.

Nr 7 OB har ogs?, men omvendt ogs? lidt en klods om benet for dem.

Medie: FCN ville sl? transferrekord for Kj?r

Man kan diskutere stolper op og stolper ned om, hvem der har det st?rste spillerbudget. For definitionerne er jo lidt forskellige - t?ller akademi udgifter med, eller ej (FCN)? Og hvad med afskrivninger p? transfers, der er foretaget for 2-3-4 ?r siden - skal de med (BIF)? Eller er det kun ?rets transferudgifter (evt annualiseret) plus l?n?

Disse tekniske finesser skal s? kobles med, at klubberne jo ikke selv angiver et bel?b. Derfor er det en diskussion "i blinde".

Min egen k?phest her er, at stabilitet i budgettet fra ?r til ?r er n?sten lige s? vigtigt som st?rrelsen. N?r Br?ndby det ene ?r har 100 mio. kr. og kan k?be dyrt ind til store l?nninger, men ?ret efter skal sk?re 30 mio. af budgettet, s? er konsekvensen jo, at man m? s?lge det, der *kan s?lges/bortgives* - i BIFs tilf?lde Mukhtar, Wilzcek, Tibbling mv. - mens man h?nger p? andre dyre (transfer + l?n) spillere i truppen, der ?der af budgettet - og kun kan tage talenter og sekunda-spillere ind i truppen.

N?r dit budget svinger, s? f?r du imho lavere outcome af din investering - du vil have en mere uhomogen trup og sikkert ogs? en st?rre andel af budgettet, der er bundet op p? uproduktive afskrivninger. Selv hvis BIF har 10 mio. kr. st?rre budget end AGF, s? er det ikke sikkert, at CV har et st?rre r?dighedsbel?b end PC. Og det er ikke sikkert, at CVs st?rre forbrug p? papiret g?r til at afl?nne produktive spillere - en del af forspringet i ?konomien g?r til afskrivninger p? Rosted, B?rkeiet, Gammelby mfl., der blev hentet til priser, der passede bedre p? forrige s?sons budget.

L

Meget enig.

AaB, FCM og Bif k?rer meget op og ned ?konomisk - fordi de ofte har satset meget. Har AGF ogs? is?r f?rhen (vi er f?rst lige begyndt med overskud/balance). Alle 4 klubber har gang p? gang f?et d?kket underskud ind venlige ejere (i AaB og AGF bredt funderet af rige venner - mens de to andre har en stor sugardaddy, plus det l?se).

Hvis vi tager akademi med er vi jo langt efter FCN eftersom de bruger n?stne det samme p? akademi (42 mio for 1-2 ?r siden) som AGF bruger p? l?n i superligatruppen.

Man kan ogs? kigge p? handlinger som fx at vi smider 6 mio efter PO over 5 ?r, FCN smider 7 mio p? Kian H over 2? ?r + l?n og evt bonus, videresalgssjov. Man kan ogs? bare kigge p? navnene ind og ud. Vi er i hvert fald ikke i n?rheden af Pione som fcm og fck.

PO indk?bet er naturligvis en ?bning af en ny ?ra for os, men ogs? et skridt over i fx FCM-Br?ndby strategien p? godt og ondt, alts? at k?be sig til succes, fremfor alene sm? k?b og udvikle selv.

Man kan ogs? kigge p? revisorens tal - selvom de heller ikke fort?ller hele historien:

Fodbold: Hvordan slutter Superligaen, hvis der ses med de ?konomiske...

Dichio said:
Inden vi falder helt i svime over nye ?konomiske muskler,s? skal vi huske p? FCN for et ?r siden brugte 7 mio p? 2? ?r med Kian H, noget st?rre ?rlig afskrivning end PO over 5 ?r. Og i ?r var ude efter Jeppe Kj?r. Vi er stadig nr 5 ?konomisk, et muleh?r AaB, som JN mente for et ?r siden var foran AGF.

Den gode nyhed er dog, at alle i top6 undtagen AGF og FCK er meget afh?ngige af spillersalg for at f? det ?konomiske maskineri til at k?re rundt, og FCKs ?konomiske resultater ogs? er skabt af spillersalg - de har dog mange ben at st? p? ?konomisk.

Nr 7 OB har ogs?, men omvendt ogs? lidt en klods om benet for dem.

Medie: FCN ville sl? transferrekord for Kj?r

Hvilke ?r har AGF haft overskud uden salg af spillere?

Dichio date=1599730816 said:
Man kan ogs? kigge p? revisorens tal - selvom de heller ikke fort?ller hele historien:

Fodbold: Hvordan slutter Superligaen, hvis der ses med de ?konomiske...
Jeg synes is?r at denne graf viser, hvad det er der er sket med AGF de seneste ?r (fra afsnittet, "Hvem kan dreje p? gash?ndtaget"):

image-22.png

Den viser ogs?, at AaB har et problem.

Jeg synes, at meget taler for, at AGF vil befinde sig et markant andet sted i f?dek?den om 6-7 ?r.

Der er for det f?rste kommet facon p? ledelse og strategi i kulissen. Den underliggende drift (sponsorindt?gter m.m.) har taget gevaldige spring de senere ?r. Fournais LOVEDE jo desuden i en Mediano-podcast i maj, at bestyrelsen ikke igen kommer til at beg? den klassiske AGF-fejl med at skifte fra et ekstrem til et andet, hver gang der skiftes tr?ner: Pedersen til Rasmussen til S?rensen til Weighorst til Riddersholm... Det er jo utroligt at kunne skrive dette! Var det et fors?g p? at se, HVOR uklar den sportslige linje kunne blive?

For det andet er talentarbejde og tr?ningsforhold blevet opgraderet p? en m?de, som virker langtidsholdbar. At denne vitale del af en dansk fodboldforretning har v?ret misr?gtet s? meget i s? mange ?r er jo en n?glefaktor. Typer som Hvidt, Erlykke og Lunding er der en anden appel i end Krabbe, Kure og Povlsen. Dette sagt helt uden at foruddiskontere f?rstn?vnte spilleres videre karriereforl?b - pointen er, at det er nogle andre typer, der kommer op.

For det tredje bliver det nye stadion en game changer, tror jeg. Der er enormt mange ?rhusianere, som gerne vil til fodbold, men som falder fra, s? snart vejret ikke arter sig. Og det nuv?rende misfoster er jo pivelendigt (ogs?) p? denne konto. Samtidig vil hele oplevelsen (og hjemmebanefordelen) med sikkerhed f? sig en over nakken.

For det fjerde tror jeg, AGF's f?rste gnider-sig-i-?jnene-salg er rundt om hj?rnet. Man h?rer igen og igen, at en s?lgerklubs generelle omd?mme i fodboldverdenen har afg?rende betydning. I takt med at AGF kommer ud i Europa og, ikke mindst, begynder at producere den slags spillere, som de st?rre klubber vil betale stort for, vil ogs? den barriere falde.

For det femte har AGF hidtil i uds?gt grad (sammenlignet med de direkte konkurrenter) form?et at holde sig v?k fra de pladser i tabellen, der "kaster ekstra af sig". Det forhold, at klubben fik 9 mio. mere i TV-penge i den seneste periode sammenlignet med den foreg?ende; havde lidt flere seere i snit end FCM; og solgte n?sten dobbelt s? mange tr?jer som i forrige s?son, er gode eksempler. Der er momentum i den slags.

Med lidt held er FCK den eneste klub, som befinder sig p? et andet niveau end AGF ved indgangen til 2027-2028-s?sonen... ;)

PS: Inden det g?r helt i selvsving er der ?n ting, som undrer mig: Hvordan kan det v?re, at AGF's SoMe-pr?stationer er s? middelm?dige?!? Jeg synes da egentlig, produktet (video, nyheder m.m.) er ganske godt efterh?nden.

Helt enig Steen

?rsagen til AaBs 4 mesterskaber og generelt fast inventar i top6 de fleste af de sidste (m?ske 25 ?r) er vel ogs? de har satset voldsomt ind i mellem, og s? m?tte geare lidt og samle kr?fter - lidt som bif de seneste ?r.

Det er vel ogs? det er sket nu efter satsningen for to ?r siden, at de denne sommer slikker s?rene og satser p? unge talenter og s?lger n?sten alt der skal s?lges kan, hvis prisen er ok - eller har alt til salg (jf Okore osv).

Mht AGF s? er vi vel ogs? reddet af spillersalg - ligesom FCK har det som vigtig kilde.

Men siger bare vores indt?gter hviler p? mere bredt fundament.

Helt enig i den med potentiale, men vil godt punktere den bare en smule med salgspriserne (som har k?rt l?nge blandt mange fans - og bliver ved). Ligesom der indtil for et ?r siden gik snak om at det var sv?rere at pr?stere i AGF. I ?r har vi vist at unge sagtens kan pr?stere i AGF, der handler mere om rammerne og den m?de tingene gribes an p? end presset. Ellers ville ingen klare sig i de store klubber.

Det er en 100% sandhed at fx AaB og FCN og de helt store har kunne s?lge til helt andre priser end os historisk. Det er nu 95% fordi de har haft 1) rette typer 2) fordi de klubber generelt har ligget i top 5-6  3) haft ?konomi bag til at kunne afvise mindre bud og vente p? et st?rre 4) det har v?ret sportsligt attraktivt at blive for spilleren til rette bud kom 5) spillere i toppen viser de kan v?re med p? h?jere niveau 6) ogs? i EC (plus udstille sig der) 7) kommer lettere omkring landshold

Udbud af kvaliteten og eftersp?rgsel afg?r prisen - vi kan godt tilskrive de sidste 5% noget med traditioner. Men at FCN har solgt dyrt, skyldes at de har v?ret i top6 9 af 10 ?r, plus det er helt unge spillere, at det er rette typer, at de har haft r?d til at sige nej og vente p? rette bud, at spillerne ikke har ?nsket at skifte hurtigt

Derimod n?r en klub ligger i bunden eller midten, har d?rlig ?konomi, s? kan 1) k?ber lettere presse prisen 2) At klubben ikke er attraktiv hverken sportsligt, ?konomisk eller som springbr?t til udlandet

Ift den gamle overskrift tr?den startede med - ligger AGF meget lunt sammen med FCN og Bif ift top6, AaB har problemer og OB endnu st?rre problemer, og resten ser ud til at f? mere sv?rt ved at overraske fremover (med mindre AaB f?r yderligere problemer). Det ligner for f?rste gang i mange ?r en mere statisk top6.

S?nderjyske, Horsens mfl der har satset ?konomisk og rustet op for at komme i top6, lykkedes ikke - og nedruster istedet lidt nu.

Ligef?r Esbjerg og Vejle ligner bedste bud p? sigt ift at klemme sig i top 6. Begge har i hvert fald h?jere l?n til spillerne end horsens, randers (som ellers f?r meget kval for pengene), lyngby og S?E

PS: Inden det g?r helt i selvsving er der ?n ting, som undrer mig: Hvordan kan det v?re, at AGF's SoMe-pr?stationer er s? middelm?dige?!? Jeg synes da egentlig, produktet (video, nyheder m.m.) er ganske godt efterh?nden.

[member=311]Rockstr?m[/member]? 
Jeg tror ganske enkelt at man valgte at ligge de opgaver ind i kommunikations-chefens job (S?ren H?jlund Carlsen), og kun sporadisk hj?lpes til/sp?des til af menige medarbejdere. Om det er for kontrollen af kommunikationens skyld eller for at undg? at ans?tte en fast SoMe-ansvarlig ved jeg ikke. Men der er KLART plads til forbedring.

Der er for det f?rste kommet facon p? ledelse og strategi i kulissen. Den underliggende drift (sponsorindt?gter m.m.) har taget gevaldige spring de senere ?r. Fournais LOVEDE jo desuden i en Mediano-podcast i maj, at bestyrelsen ikke igen kommer til at beg? den klassiske AGF-fejl med at skifte fra et ekstrem til et andet, hver gang der skiftes tr?ner: Pedersen til Rasmussen til S?rensen til Weighorst til Riddersholm... Det er jo utroligt at kunne skrive dette! Var det et fors?g p? at se, HVOR uklar den sportslige linje kunne blive?

Tak for et godt indl?g generelt. Det er jo lige vandt p? min m?lle, og emner jeg ogs? selv har delt mine tanker om. 
Jeg ser den st?rste fare ved den nuv?rende udvikling i risikoen ved at JN skulle beslutte sig for at stoppe, enten fordi han blev tr?t af dansk fodbold, eller egentlig blev fisket af en st?rre tysk klub eller andet. Direkt?r-stillinger er bare ikke noget man s?dan lige smider efter udenlandske folk, da kultur/erhvervsforst?else og erfaring i feltet i det land man opererer i er helt anderledes end i tr?nergerningen som eksempel. Jeg tror godt AGF kan overleve en udskiftning af David Nielsen om nogle ?r. Og ogs? af PC. Men kun hvis det sker gradvist, og den linje der findes nu kan blive s? indgroet at den kan forts?ttes. Man kan ikke finde en tr?ner som bare er som David. Men spillestilsm?ssigt kan man finde noget lignene. Ift sportschefer, s? er det ej heller umuligt. 

Direkt?r-posten, hhmmm... 
Mest af alt h?ber jeg at PC og JN forts?tter i 10-20 ?r endnu. Hvis de elsker at v?re her, og AGF har succes med dem, hvorfor skulle de s? ikke kunne blive "grand old men" hos os? 
Hvor l?nge David forts?tter er et ?bent sp?rgsm?l. Personligt har jeg kun forventning om at han tager denne s?son med, og fra afslutningen i ?r vil jeg forberede mig p? dagen hvor vi desv?rre nok skal sige farvel :(

Jeg synes matchet mellem JN, Fournais, PC og David (samt Friis/Selles/Karlsen/Pold/den ?vrige tr?nerstab) er det bedste setup vi har haft i min tid som AGF'er, og jeg har n?rmest sv?rt ved at se hvem der skulle passe bedre til AGF end dem der er der nu! (ift hvor i deres karriere/forl?b/erfaring er nu)

Latest posts

Back