New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 256K
Den store økonomitråd
Vi refererer vel til det samme, hvis indk?b og handel er det samme, men det er jo en fortolkning om han har lagt mere eller mindre v?gt p? det sportslige ift det ?konomiske i den handel. Jeg t?nker at DN har mest fokus p? det sportslige, at NP er den nytilkomne spiller der har haft det st?rste positive aftryk p? et hold.

[member=44]Winther[/member]?

S? vi er ude i at du vurderer at David Nielsen skulle mene at NP er den bedste spiller hentet i hele transfervinduet, medregnet superligaens dyreste spiller nogensinde Biel i FCK, inkl handlerne med Stage, Nelsson, og alle FCMs stjerner etc?

Nej vel? :D

Mon ikke netop det er en "bedste handel ift ?konomien". NP er jo ikke 18 millioner d?rligere end Stage, bare som eksempel. Men Stage er selvklart en bedre spiller overall. Og s? har vi ikke snakket om Grytebust, Kalle Jonsson, Oviedo i FCK, og Kaba etc i FCM, og mange andre i ligaen k?bt for 10-20 millioner.

Men okay. Jeg kan sagtens tage fejl, og det betyder ikke det store om det er den ene eller anden vej. Vi kan i hvert fald sagtens blive enige om at NP var en god handel uanset hvad n?r man tager ?konomien i den i betragtning. Og det er i det lys at det er vigtigt at det ikke pludselig bliver "almindelig viden" at NP f?r 50-100% mere i l?n hos os end i Randers. For det tror jeg ikke et sekund p?.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Og det er i det lys at det er vigtigt at det ikke pludselig bliver "almindelig viden" at NP f?r 50-100% mere i l?n hos os end i Randers. For det tror jeg ikke et sekund p?.

50, 100 eller 500 % mere i l?n er ikke interessant. Det interessante i det forhold er hvad han f?r i l?n. Hvis han har f?et 75 tusind om m?neden i Randers er det sikkert meget fint at doble l?nnen, n?r der ikke er transfer involveret.
Randers vil til hver en tid fors?ge at s?lge en historie om at AGF kun spiller med kontanterne, for at undg? at det bliver alment kendt at AGF bare er mere interessant for deres spillere end de selv er :)
Omvendt vil AGF altid spille det modsatte kort.

Bottom line fra mig er at NP ikke bare er et ligegyldigt omvandrende gult kort, som jeg syntes da han var i Randers, men en meget vigtig spiller for balancen (og succesen for vores forsvar) og dermed en spiller, der sagtens kan forsvares at ligge i den h?je ende af l?nhierarkiet.

Mon ikke netop det er en "bedste handel ift ?konomien". NP er jo ikke 18 millioner d?rligere end Stage, bare som eksempel. Men Stage er selvklart en bedre spiller overall. Og s? har vi ikke snakket om Grytebust, Kalle Jonsson, Oviedo i FCK, og Kaba etc i FCM, og mange andre i ligaen k?bt for 10-20 millioner.
Jeg l?ste den anderledes end dig - der skal nemlig en tilf?jelse til den udtalelse :-) Det er fremh?vet herunder.

?Vi har med afstand lavet det bedste k?b med Nicolai Poulsen, den klart bedste tilf?jelse til noget hold i efter?ret,? sagde David Nielsen.
Den l?ser jeg som om han har tilf?rt holdet noget ekstra. Ikke n?dvendigvis fordi han er den bedste spiller i ligaen eller fordi han var billig men fordi helheden g?r op:-)

Det med l?n bliver altid noget g?tteri. Men en ting er i i hvert fald sikkert PC/JO har siden de kom til AGF haft indg?ende kendskab til l?nningerne for de spillere vi har hentet i Randers, s? de har ikke kunnet bluffe. Men eftersom vi et l?nbudget m?ske 40% h?jere, s? betaler vi jo nok ogs? lidt ekstra i l?n, selvom om noget ogs? g?r til store profil l?nninger og st?rre bredde - har han nok f?et ca 15-20% oven i? Men det er vel ogs? ambitionerne der har trukket ham sydp?.

S?ren P var ude at sige at Randers gav et bud og ikke kunne byde mere. NP var sikkert ?verst i l?n hierakiet i forvejen i RFC som anf?rer og profil.15

Uanset fin signing. Og synes ogs? vi skal rykke 1-2 mere op fra vores 2. hold nord p?. Ego og Saba

Jamen i s? fald "b?jer jeg mig i st?vet" hvis han mener sportsligt alene. Ikke at jeg er sikker p? at han mener det. 

Jeg m? stille mig meget undrende over for den udtalelse. Jeg er helt med p?, at det ?konomien taget i betragtning er en fantastisk handel, og dertil er jeg faktisk enig i at det er en af de bedste handler i vinduet. Is?r fordi det sv?kker en direkte konkurrent til top 6-pladserne.

Hvis man insisterer p? at diskutere Nicolai Poulsens l?n i AGF kontra i Randers, s? er det interessante vel ikke den nuv?rende l?n i forhold til, hvad han fik, men den nuv?rende l?n i forhold til, hvad han nu ville have f?et i Randers.

Nicolai Poulsen skrev under p? en tre-?rig forl?ngelse som 22-?rig, efter ca. 1? ?r som stamspiller i Randers: https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/randers-fc-forlaenger-med-ung-profil

Den n?ste kontrakt er skrevet under som 25-?rig erfaren superliga-anf?rer. Jeg har ingen kilder i hverken Randers eller AGF, men jeg kan virkeligt ikke blive overrasket, hvis den kontrakt indeb?rer et betragteligt l?nl?ft - og et l?ft p? 50 pct. virker i min verden som det absolutte minimum, n?r vi tager i betragtning, at han faktisk skiftede klub i denne forbindelse. Han m? jo ogs? forventet/haft udsigt til et betydeligt l?ft, hvis han var blevet i Randers.

Jamen i s? fald "b?jer jeg mig i st?vet" hvis han mener sportsligt alene. Ikke at jeg er sikker p? at han mener det.

Jeg m? stille mig meget undrende over for den udtalelse. Jeg er helt med p?, at det ?konomien taget i betragtning er en fantastisk handel, og dertil er jeg faktisk enig i at det er en af de bedste handler i vinduet. Is?r fordi det sv?kker en direkte konkurrent til top 6-pladserne.

Nicolai Poulsen er langt fra den bedste fodboldspiller, der skiftede klub i sommers, men han har - to karant?nedage fraset - startet inde i samtlige kampe i s?sonen, inklusiv tre pokalkampe. P? grund af disse har han endda i snit spillet mere end 90 minutter per kamp.

Selv om David Nielsens udtalelse helt sikkert er ment mere som ros end som resultatet af en grundig analyse, s? er der ikke ?n af fx FCKs sommer-signinger, der er lige s? sikker p? holdkortet som Poulsen er. I aftes startede de fleste fx p? b?nken.

Du har helt ret - NP har n?sten sikkert f?et 50% eller mere i AGF.
Mit g?t gik mest p? fx 20% mere end hvad RFC havde tilbudt.
[member=184]Dichio[/member]? 

M? jeg bare frar?de at g?tte p? den slags overhovedet, hvis det skal danne pr?mis for vurderinger fremover. Og "n?sten sikkert 50% mere i AGF" er simpelthen mig ubegribeligt. 

Selv om David Nielsens udtalelse helt sikkert er ment mere som ros end som resultatet af en grundig analyse, s? er der ikke ?n af fx FCKs sommer-signinger, der er lige s? sikker p? holdkortet som Poulsen er. I aftes startede de fleste fx p? b?nken.
[member=145]Mikkel_K[/member]? 
Ja alts? p? den m?de at NP har betydet mere for os end Stage har for FCK = ja okay. 
Men alts? FCK har jo Zeca etc. S? alts? at FCK har bedre spillere i forvejen g?r jo ikke NP bedre. Og der er jo ikke mange i AGF som ikke ville bytte NP med Stage hvis man kunne beholde pengene... !? eller hvad? 

S? er med p? at NP har v?ret god, og spillet hele tiden. Men man skal vel "tr?kke Stage fra"? Alts? forst?et p? den m?de at man skal se p? hvad man fik i forhold til det man mistede?

Stig AKA Frank Heskj?r date=1576229384 said:
Ja alts? p? den m?de at NP har betydet mere for os end Stage har for FCK = ja okay.
Men alts? FCK har jo Zeca etc. S? alts? at FCK har bedre spillere i forvejen g?r jo ikke NP bedre. Og der er jo ikke mange i AGF som ikke ville bytte NP med Stage hvis man kunne beholde pengene... !? eller hvad?

S? er med p? at NP har v?ret god, og spillet hele tiden. Men man skal vel "tr?kke Stage fra"? Alts? forst?et p? den m?de at man skal se p? hvad man fik i forhold til det man mistede?

Nu er det jo to meget forskellige typer, s? det er lidt sv?rt at sammenligne 1-1. Men jeg vil mene, at NP har v?ret vigtigere for os end Stage ville have v?ret. Han var den brik vi manglede for at skabe balance p? holdet. S? havde vi beholdt Stage men ikke f?et NP havde vi v?ret et d?rligere hold end vi er nu.

Og skal man endelig sammenligne 1-1, s? vil jeg mene at NP og Stage er p? ca. samme niveau. Stage har jo mistet en del af den x-faktor, der gjorde ham s? vigtig for os, ved at skifte til FCK, s? de begge ligger i kategorien af gode superligaspillere, der er profiler for deres klub, medmindre de spiller for FCM eller FCK.

S? for at svare p? dit sp?rgsm?l. Nej, jeg ville ikke bytte NP med Stage selvom vi kunne beholde pengene. NP er vigtigere for vores spillestil end Stage kunne v?re.

Bevares :D 

Jeg ville gerne have Stage + 18 millioner :D 

Og jeg er nu ogs? tilfreds med NP + 18 millioner.
For mig er det vigtigste de 18 millioner :D 

Og jeg vil i hvert fald helst have NP + 18 millioner end bare Stage. For det giver os muligheder for at have en helt anden bredde i truppen end vi er vant til, og den bredde kan komme os rigtig godt til gode i et evt. medaljespil.

Holmertz said:
Stage har jo mistet en del af den x-faktor, der gjorde ham s? vigtig for os, ved at skifte til FCK, s? de begge ligger i kategorien af gode superligaspillere, der er profiler for deres klub, medmindre de spiller for FCM eller FCK.

Jeg tror ikke at Stage har mistet noget som helst, og n?r han har spillet mere end et halvt ?r i FCK, s? finder b?de tr?nerne og han ud af at spille s? Stage bliver fantastisk er jeg bange for. Man skal huske p? hvor kort tid han har v?ret i klubben, og hvor meget bedre han blev med tiden i AGF. Hvilket man ogs? kan sige om Amini i AGF og Zeca i FCK, en central midtbanespiller skal have tid sammen med holdet, f?r det fulde potentiale kan udnyttes.

Det samme kommer ogs? til at ske for NP, n?r han bliver mere fortrolig med holdkammeraterne og spillestilen, s? vil han ogs? kunne deltage fremad, og blive mere end bare en klassisk skraldemand p? 6?er positionen. Jeg synes allerede at han er blevet mere fremadrettet i nogle periode i de seneste kampe, og det er vel kun fordi Patrick Mortensen p? heroisk vis!?! har blokeret NPs skud mod Br?ndby og igen mod Lyngby (eller var det Helenius), at han ikke er kommet p? scoringstavlen endnu.

T-Knogle date=1576236184 said:
Holmertz date=1576232400 said:
Stage har jo mistet en del af den x-faktor, der gjorde ham s? vigtig for os, ved at skifte til FCK, s? de begge ligger i kategorien af gode superligaspillere, der er profiler for deres klub, medmindre de spiller for FCM eller FCK.

Jeg tror ikke at Stage har mistet noget som helst, og n?r han har spillet mere end et halvt ?r i FCK, s? finder b?de tr?nerne og han ud af at spille s? Stage bliver fantastisk er jeg bange for. Man skal huske p? hvor kort tid han har v?ret i klubben, og hvor meget bedre han blev med tiden i AGF. Hvilket man ogs? kan sige om Amini i AGF og Zeca i FCK, en central midtbanespiller skal have tid sammen med holdet, f?r det fulde potentiale kan udnyttes.

Det jeg mener Stage har mistet, er den lederposition og gode fort?lling, som gav ham ekstra v?rdi for os. B?de p? og uden for banen. Den har han (endnu) ikke i FCK, s? skal man vurdere Stage og NP op imod hinanden lige nu, vil jeg mene, at de er p? ca. samme hylde.

Holmertz said:
Det jeg mener Stage har mistet, er den lederposition og gode fort?lling, som gav ham ekstra v?rdi for os. B?de p? og uden for banen. Den har han (endnu) ikke i FCK, s? skal man vurdere Stage og NP op imod hinanden lige nu, vil jeg mene, at de er p? ca. samme hylde.

Ja men Stage er til geng?ld 4-5 ?r yngre, s? jeg er desv?rre ikke i tvivl om at det var rigtigt godt set af FCK at hente ham dertil, han bliver sgu god for dem om en s?son eller 2.

T-Knogle said:
Ja men Stage er til geng?ld 4-5 ?r yngre, s? jeg er desv?rre ikke i tvivl om at det var rigtigt godt set af FCK at hente ham dertil, han bliver sgu god for dem om en s?son eller 2.
Forh?bentlig, hvis man antager at vi alligevel ikke kan konkurrere med dem og vi har nogle videresalgsprocenter. Man skal ikke underkende v?rdien i den handel for us, udover et direkte bel?b kan der m?ske l?be mere ovenp? fra diverse bonusser og videresalg, og derudover l?gger det lidt til v?rdien af alle vores spillere n?r vi har et nyligt stort salg fremfor en historik om et billigere sted at handle og s? g?r den forbedrede ?konomi os ogs? i bedre i stand til at takke nej til de f?rste bud. Det kan m?ske lige l?gge lidt til et Bundu-salg fx.

Det er sv?rt at v?re utilfreds med at vi samlet set kom styrket ud af vinduet samtidig med at vi forbedrede ?konomien. Hvis vi kan g?re det i hvert vindue...

Winther date=1576254457 said:
T-Knogle date=1576245730 said:
Forh?bentlig, hvis man antager at vi alligevel ikke kan konkurrere med dem og vi har nogle videresalgsprocenter. Man skal ikke underkende v?rdien i den handel for us, udover et direkte bel?b kan der m?ske l?be mere ovenp? fra diverse bonusser og videresalg, og derudover l?gger det lidt til v?rdien af alle vores spillere n?r vi har et nyligt stort salg fremfor en historik om et billigere sted at handle og s? g?r den forbedrede ?konomi os ogs? i bedre i stand til at takke nej til de f?rste bud. Det kan m?ske lige l?gge lidt til et Bundu-salg fx.

Det er sv?rt at v?re utilfreds med at vi samlet set kom styrket ud af vinduet samtidig med at vi forbedrede ?konomien. Hvis vi kan g?re det i hvert vindue...
Vi m? formode, at der oven i bel?bet fra salget allerede nu er penge forfaldne fra de klausuler der var i aftalen. Uden at kende til detaljerne i aftalen, kan vi jo konstatere at Stage allerede har spillet mange kampe for FCK, at FCK kvalificerede sig til et europ?iisk gruppespil (hvor Stage ogs? har deltaget) og at man nu ogs? har spillet sig videre fra gruppespillet.

For lige at tage udgangspunkt i denne tr?ds emne/overskrift, s? kunne jeg godt t?nke mig at udfordre p?standen om at der skal en fordobling til for at g?re det muligt at blive nogenlunde fast del af top-6.

Penge er for mig at se kun en faktor i det her spil. Faktisk bedst illustreret af den udvikling vores egen trup er g?et igennem de sidste par ?r, f?rst og fremmest p? grund af kontinuitet p? s?vel spiller- som lederfronten. Vi har jo som bekendt i mange ?r haft ?konomi til at kunne v?re i top-6.

Selvf?lgelig er ?konomien vigtig/afg?rende. Det er derfor vi kun ser sporadiske bes?g i top-6 af klubber som Lyngby, Horsens, S?nderjyske og Randers. Hobro var ogs? t?t p? for et par ?r siden. Men i AGF HAR vi jo allerede en top-6 ?konomi, og kombineret med at penge bliver brugt rigtigt og at der er ro p? bagsm?kken, s? kommer vi alts? langt. Vi har s? f?et et lille boost af nogle gode salg af Jovanovic, Junker, et par andre sm?salg samt selvf?lgelig f?rst og fremmest Stage.

Jeg synes det har vist sig at v?re en god ide at bruge nogle af pengene p? at styrke bredden/konkurrencen i truppen med sultne unge spillere som ikke bare er bredde nu, men ogs? spillere som kan tr?de fast ind p? holdet snart. Jeg kan more mig lidt over, n?r "eksperter" taler om at AGF godt nok f?r det sv?rt og skal ud at handle, hvis vi s?lger H?jer eller Ankersen. Men vi har jo allerede erstatningerne klar. Det samme i princippet ogs? p? h?jrekanten, hvor vi har hentet Gift Links som en kommende Bundu-erstatning. Den arv er selvf?lgelig sv?r at l?fte, men det er dejligt at n?r vi henter en (dyr) spiller fra et andet kontinent, s? g?r vi det i god tid s? han kan f? lov at blive integreret i truppen og i byen/landet, inden vi forventer at se ham blomstre.

Det er helt tydeligt, at vi med sommerens transfers med Duncan, Gersbach, Links, Thorsteinsson og Helenius (delvis ogs? Eskelinen, skulle det vise sig), har hentet spillere ind, som f?r tid til at udvikle sig uden det enorme pres for at pr?stere i startopstillingen. Nogen af dem har s? udviklet sig rigtig hurtigt, men ellers er det vel tanken at de skal bruge 2020 p? at spille sig fast ind p? holdet. Det er s?dan en luksus som vi kun er vant til at se FCK og FCM tillade sig, men det er vigtigt for at sikre kontinuitet fra s?son til s?son, hvis vi kan begynde at overlappe p? denne m?de. S? kan vi starte en ny s?son med 11 spillere som alle var i truppen f?r sommerferien, selvom vi skulle sige farvel til 2-3 spillere. Top-6 tabes ofte i juli/august, fordi man har store huller i truppen, mens man venter p? det store udsalg sidst i august. Vi skal ogs? deltage i august-udsalget, men for at hente spillere der langsomt skal spilles ind med henblik p? den n?ste s?son. Det tror jeg p? er vejen, fremfor den jagen efter en stor dyr profil, der skal afg?re kampene fra dag 1. Men med en forbedret ?konomi kan vi selvf?lgelig hele tiden k?be nyt fra en h?jere hylde end f?r og det ?ger selvf?lgelig sandsynligheden for bedre pr?stationer. Et st?rre overlap af kvalitetsspillere giver ogs? en ?get konkurrence, som vi f.eks. har set det med Ankersen/Jon her i efter?ret. Munksgaard og H?jer har vel ogs? v?ret meget bevidste om, at b?nken stod klar, hvis de pludselig ikke pr?sterede i flere kampe i tr?k.

Vores chance for kontinuerlig deltagelse i top-6 handler selvf?lgelig ogs? meget om, hvad de andre klubber g?r. FCK, FCM og Br?ndby (i mindre grad) er klubber, som takket v?re deres ?konomi m? forventes at befinde sig i top-6 hvert ?r. Br?ndby kan selvf?lgelig f? problemer, hvis Jan Bech stopper pengestr?mmen, men det er bare en klub, p? linje med os selv, som har s? meget bev?genhed at der altid vil dukke en ny l?sning op. Lige pt. er de i en lille krise og det kan s? v?re vores chance for at komme helt op i medaljerne i denne s?son, men der tror jeg trods alt ikke vi befinder os i hierakiet endnu, under normale omst?ndigheder.

Men vores konkurrenter p? flere ?rs sigt er vel FCN, OB og AaB. Klubber som Randers og Esbjerg b?r vel have et niveau lige under. FCN er en sv?r st?rrelse at blive klog p?. De har ganske vist en st?rre ?konomi end os, men deres koncept g?r jo, at de starter hver ny s?son op med et kuld unge nobodys, som de selvf?lgelig selv kender fra deres akademi, men som man aldrig helt med sikkerhed ved vil sl? igennem i superligaen. Hatten af for det de har pr?steret, men jeg sidder alts? lidt med en f?lelse af, at de ogs? har v?ret heldige. Som sidste ?r, hvor det f?rst var i slutminutterne af sidste runde de sikrede top-6 - og vel kun takket v?re at AaB ikke scorede et m?l mere mod os. Den dag, hvor de f?r et kuld op uden helt samme talent eller evne til at forl?se det, kan FCN alts? sagtens blive bejler til nedrykning i en liga med 12 hold og to nedrykkere. Men at sammenligne vores ?konomi med deres og bruge det til noget direkte, synes jeg er sv?rt.

OB ser jeg som en klub der ikke kommer til at flytte sig meget (frenad) i de kommende ?r. Der er ikke mange visioner og det virker til at de virker skraber sig igennem ?konomisk. De har et nedslidt tr?ningsanl?g anno AGF-2015 og der virker ikke til at v?re r?d til at flytte sig. Men de har selvf?lgelig stadig et budget, som muligg?r at de kan hente spillere som Randers, Horsens og Hobro ikke vil have r?d til. Men jeg ser bare forskellen mellem os og dem vil stige i de kommende ?r.

AaB er i en vanskelig situation. Man har godt nok lige f?et bemyndigelse til at ?ge aktiebeholdningen med godt og vel det 6-dobbelte antal aktier, men n?r den samlede b?rsv?rdi for AaBs aktier kun er 25 mill. kroner i dag, s? er det sv?rt at forstille sig at de pludselig skulle kunne s?lge aktier for 150 mill. Hver gang man udsteder nye aktier, vil aktiekursen givet ogs? falde. Siden man kom med den flotte nyhed om, at man har f?et lov at lave emissionen og nu vil fast i top-4, er b?rsv?rdien i ?vrigt (p? en uge) faldet med en million (6 mill. mindre for potentielle nye aktier). Det man f?rs?ger nu vil faktisk svare til at AGF gik ud for at hente 8-900 mill. kroner p? en aktieudvidelse, hvilket ville v?re absurd. Med de underskud man har for tiden ligner det vel et st?rre spillerudsalg i de kommende vinduer. Og truppen ser ikke vildt sp?ndende ud uden Lucas Andersen, hvilket vi ogs? har set en del eksempler p? i dette efter?r. AaB skal finde sig en sugardaddy, ellers f?r de sv?rt ved blot at overleve i superligaen, er min vurdering. De har rigtig meget brug for at komme med i top-6 i ?r.

Her kunne jeg s? remse alt det op, som g?r AGFs vej for tiden, men det er vist kendt stof. Vi st?r vel foran et historisk godt regnskab, vi har en talentfuld trup og skal nu en tur i top-6. Kunsten bliver selvf?lgelig at blive ved med at man?vrere i en sv?r branche og det ser jeg som den st?rste udfordring, men jeg kan slet ikke se, hvorfor vi ikke skulle st? foran et meget succesfuldt ?rti, med masser af top-6 placeringer, uden at vi n?dvendigvis beh?ver en stor kapitalindspr?jtning.

Men n?r alt kommer til alt og rusen over det fantastiske der sker l?gger sig, kan det vel ikke udelukkes at en masse faktorer g?r, at AGF, lige som de andre midterhold, bare har et skidegodt ?r hvor mange ting lykkes - og at vi er tilbage d?r hvor vi kom fra, om et ?r?
Der kan ske mange ting p? transfer- og ?konomifronterne der g?r, at en svale ikke n?dvendigvis transformerer sig til evig sommer.
Det er fantastisk efter s? mange ?r rent faktisk at v?re p? et spor der f?rer til succes, der er sj?lden p? disse kanter. Det er fedt at nyde det!
Men m?ske lige lovlig meget at geare den gode periode ud over ... den gode periode og s?, selvf?lgelig, h?be og dr?mme om, at vejret ikke skifter for hurtigt :D
Jeg fors?ger ikke at tale de gode tider ned eller spoile noget, tv?rt imod, bare at nyde rusen uden at tage aktier i en usikker og bev?gelig fremtid.

KSDH - (selvom jeg har forladt byen ;) )

Latest posts

Back