For lige at tage udgangspunkt i denne tr?ds emne/overskrift, s? kunne jeg godt t?nke mig at udfordre p?standen om at der skal en fordobling til for at g?re det muligt at blive nogenlunde fast del af top-6.
Penge er for mig at se kun en faktor i det her spil. Faktisk bedst illustreret af den udvikling vores egen trup er g?et igennem de sidste par ?r, f?rst og fremmest p? grund af kontinuitet p? s?vel spiller- som lederfronten. Vi har jo som bekendt i mange ?r haft ?konomi til at kunne v?re i top-6.
Selvf?lgelig er ?konomien vigtig/afg?rende. Det er derfor vi kun ser sporadiske bes?g i top-6 af klubber som Lyngby, Horsens, S?nderjyske og Randers. Hobro var ogs? t?t p? for et par ?r siden. Men i AGF HAR vi jo allerede en top-6 ?konomi, og kombineret med at penge bliver brugt rigtigt og at der er ro p? bagsm?kken, s? kommer vi alts? langt. Vi har s? f?et et lille boost af nogle gode salg af Jovanovic, Junker, et par andre sm?salg samt selvf?lgelig f?rst og fremmest Stage.
Jeg synes det har vist sig at v?re en god ide at bruge nogle af pengene p? at styrke bredden/konkurrencen i truppen med sultne unge spillere som ikke bare er bredde nu, men ogs? spillere som kan tr?de fast ind p? holdet snart. Jeg kan more mig lidt over, n?r "eksperter" taler om at AGF godt nok f?r det sv?rt og skal ud at handle, hvis vi s?lger H?jer eller Ankersen. Men vi har jo allerede erstatningerne klar. Det samme i princippet ogs? p? h?jrekanten, hvor vi har hentet Gift Links som en kommende Bundu-erstatning. Den arv er selvf?lgelig sv?r at l?fte, men det er dejligt at n?r vi henter en (dyr) spiller fra et andet kontinent, s? g?r vi det i god tid s? han kan f? lov at blive integreret i truppen og i byen/landet, inden vi forventer at se ham blomstre.
Det er helt tydeligt, at vi med sommerens transfers med Duncan, Gersbach, Links, Thorsteinsson og Helenius (delvis ogs? Eskelinen, skulle det vise sig), har hentet spillere ind, som f?r tid til at udvikle sig uden det enorme pres for at pr?stere i startopstillingen. Nogen af dem har s? udviklet sig rigtig hurtigt, men ellers er det vel tanken at de skal bruge 2020 p? at spille sig fast ind p? holdet. Det er s?dan en luksus som vi kun er vant til at se FCK og FCM tillade sig, men det er vigtigt for at sikre kontinuitet fra s?son til s?son, hvis vi kan begynde at overlappe p? denne m?de. S? kan vi starte en ny s?son med 11 spillere som alle var i truppen f?r sommerferien, selvom vi skulle sige farvel til 2-3 spillere. Top-6 tabes ofte i juli/august, fordi man har store huller i truppen, mens man venter p? det store udsalg sidst i august. Vi skal ogs? deltage i august-udsalget, men for at hente spillere der langsomt skal spilles ind med henblik p? den n?ste s?son. Det tror jeg p? er vejen, fremfor den jagen efter en stor dyr profil, der skal afg?re kampene fra dag 1. Men med en forbedret ?konomi kan vi selvf?lgelig hele tiden k?be nyt fra en h?jere hylde end f?r og det ?ger selvf?lgelig sandsynligheden for bedre pr?stationer. Et st?rre overlap af kvalitetsspillere giver ogs? en ?get konkurrence, som vi f.eks. har set det med Ankersen/Jon her i efter?ret. Munksgaard og H?jer har vel ogs? v?ret meget bevidste om, at b?nken stod klar, hvis de pludselig ikke pr?sterede i flere kampe i tr?k.
Vores chance for kontinuerlig deltagelse i top-6 handler selvf?lgelig ogs? meget om, hvad de andre klubber g?r. FCK, FCM og Br?ndby (i mindre grad) er klubber, som takket v?re deres ?konomi m? forventes at befinde sig i top-6 hvert ?r. Br?ndby kan selvf?lgelig f? problemer, hvis Jan Bech stopper pengestr?mmen, men det er bare en klub, p? linje med os selv, som har s? meget bev?genhed at der altid vil dukke en ny l?sning op. Lige pt. er de i en lille krise og det kan s? v?re vores chance for at komme helt op i medaljerne i denne s?son, men der tror jeg trods alt ikke vi befinder os i hierakiet endnu, under normale omst?ndigheder.
Men vores konkurrenter p? flere ?rs sigt er vel FCN, OB og AaB. Klubber som Randers og Esbjerg b?r vel have et niveau lige under. FCN er en sv?r st?rrelse at blive klog p?. De har ganske vist en st?rre ?konomi end os, men deres koncept g?r jo, at de starter hver ny s?son op med et kuld unge nobodys, som de selvf?lgelig selv kender fra deres akademi, men som man aldrig helt med sikkerhed ved vil sl? igennem i superligaen. Hatten af for det de har pr?steret, men jeg sidder alts? lidt med en f?lelse af, at de ogs? har v?ret heldige. Som sidste ?r, hvor det f?rst var i slutminutterne af sidste runde de sikrede top-6 - og vel kun takket v?re at AaB ikke scorede et m?l mere mod os. Den dag, hvor de f?r et kuld op uden helt samme talent eller evne til at forl?se det, kan FCN alts? sagtens blive bejler til nedrykning i en liga med 12 hold og to nedrykkere. Men at sammenligne vores ?konomi med deres og bruge det til noget direkte, synes jeg er sv?rt.
OB ser jeg som en klub der ikke kommer til at flytte sig meget (frenad) i de kommende ?r. Der er ikke mange visioner og det virker til at de virker skraber sig igennem ?konomisk. De har et nedslidt tr?ningsanl?g anno AGF-2015 og der virker ikke til at v?re r?d til at flytte sig. Men de har selvf?lgelig stadig et budget, som muligg?r at de kan hente spillere som Randers, Horsens og Hobro ikke vil have r?d til. Men jeg ser bare forskellen mellem os og dem vil stige i de kommende ?r.
AaB er i en vanskelig situation. Man har godt nok lige f?et bemyndigelse til at ?ge aktiebeholdningen med godt og vel det 6-dobbelte antal aktier, men n?r den samlede b?rsv?rdi for AaBs aktier kun er 25 mill. kroner i dag, s? er det sv?rt at forstille sig at de pludselig skulle kunne s?lge aktier for 150 mill. Hver gang man udsteder nye aktier, vil aktiekursen givet ogs? falde. Siden man kom med den flotte nyhed om, at man har f?et lov at lave emissionen og nu vil fast i top-4, er b?rsv?rdien i ?vrigt (p? en uge) faldet med en million (6 mill. mindre for potentielle nye aktier). Det man f?rs?ger nu vil faktisk svare til at AGF gik ud for at hente 8-900 mill. kroner p? en aktieudvidelse, hvilket ville v?re absurd. Med de underskud man har for tiden ligner det vel et st?rre spillerudsalg i de kommende vinduer. Og truppen ser ikke vildt sp?ndende ud uden Lucas Andersen, hvilket vi ogs? har set en del eksempler p? i dette efter?r. AaB skal finde sig en sugardaddy, ellers f?r de sv?rt ved blot at overleve i superligaen, er min vurdering. De har rigtig meget brug for at komme med i top-6 i ?r.
Her kunne jeg s? remse alt det op, som g?r AGFs vej for tiden, men det er vist kendt stof. Vi st?r vel foran et historisk godt regnskab, vi har en talentfuld trup og skal nu en tur i top-6. Kunsten bliver selvf?lgelig at blive ved med at man?vrere i en sv?r branche og det ser jeg som den st?rste udfordring, men jeg kan slet ikke se, hvorfor vi ikke skulle st? foran et meget succesfuldt ?rti, med masser af top-6 placeringer, uden at vi n?dvendigvis beh?ver en stor kapitalindspr?jtning.