New posts

Landsholdet - Den store VM 2026-tråd

• Thread starter Thread starter Winther
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 461
  • Views Views: Views 23K
Landsholdet - Den store VM 2026-tråd
Det er interessant at VM i Saudi Arabien slet ikke har været oppe at vende, men det var selvfølgelig kendt på forhånd at de ville få det og der er måske også lidt en opgivende holdning til korruptionen i de store fodboldforbund.

Kunne Australien så finde på at boykotte VM? Næppe, men det er vel den slags der skal til. Danmark går aldrig forest med den slags, men fx Norge ville måske. De har også lidt mere mod end Danmark i andre sammenhænge, eller olie til at smøre nosserne kunne man måske sige, men de betyder ikke så meget fodboldmæssigt selvom de har et par topspillere (vel faktisk flere end Danmark.) Hvis det kunne starte en bevægelse og der var tilpas mange lande der sagde fra og spillede deres egne kampe, kunne det måske have en effekt. Det er dog næppe et særlig realistisk håb desværre, vores DBU-pampere glæder sig formentlig allerede til deres luksus i S.A.

Danmark er nosseløse.
Jesper Møller i går: "Vi stemmer for, da udfaldet ville blive det samme, hvis vi stemte i mod" !!!
Det siger ALT om DBU og Møllers jagt på UEFA´s øverste plads - det kræver, at man gør hvad FIFA, Infantino og de arabiske pengemænd siger.

Man har ingen rygrad, nosser eller integritet - det er skammeligt og ulækkert.
Hvor ville jeg ønske, vi havde en forening, der turde sig "nej tak" og blev væk fra kval og turnering.
"There can be no triumph without loss, no victory without suffering, no freedom without sacrifice"

PS: Står for egen regning.

Danmark er nosseløse.
Jesper Møller i går: "Vi stemmer for, da udfaldet ville blive det samme, hvis vi stemte i mod" !!!
Det siger ALT om DBU og Møllers jagt på UEFA´s øverste plads - det kræver, at man gør hvad FIFA, Infantino og de arabiske pengemænd siger.

Man har ingen rygrad, nosser eller integritet - det er skammeligt og ulækkert.
Hvor ville jeg ønske, vi havde en forening, der turde sig "nej tak" og blev væk fra kval og turnering.
"There can be no triumph without loss, no victory without suffering, no freedom without sacrifice"

PS: Står for egen regning.
Og min regning...

Det jeg syntes er lidt interresant - uagtet at jeg personligt er totalt imod et VM i et kurropt land uden menneskerettigheder osv.

Hvis det kom til en afstemning, demokratisk - imod eksempelvis Uruguay, Peru og Argentina. Som kunne have været det alternative bud, såfremt de ikke fik kampe i 2030. Så er jeg 98% sikker på at Saudi-Arabien ville vinde, da resten af verden ikke har samme syn på ovenstående ting som Vesten og jeg har. Det meste af Afrika og Asien ville stemme Saudi-Arabien og så er det jo Demokratisk valgt.
Problematikken er jo at FIFA er hele verden og ikke kun Vesten - og så kan vi (også jeg) være drøn uenige med det hele, men det globale syn er noget anderledes på FIFA end vi ser det. Simpelthen fordi vi er "foran" moralsk :)

Og jeg understreger - jeg er imod VM i Saudi Arabien og lignende lande!

Jeg er også helt enig. Danmarks landshold (alle landshold) burde trække sig fra turneringer (kval til turneringer) der skal spilles i Saudi Arabien. Jesper Møller har alle dage haft mest travlt med at sikre sin egen bankbog. Problemet er jo så også, at han sikkert er en af de 'gode' når man ser på det sammenrend af forskellige personer, som sidder i diverse sportsorganer. Hvordan kan man være formand for alle kvindelige fodboldspillere i Danmark og så mene, at det ikke gør nogen forskel hvordan man stemmer. Fuck dig, vær dog modig og send et signal til resten af fodboldsamfundet.

Jeg er også helt enig. Danmarks landshold (alle landshold) burde trække sig fra turneringer (kval til turneringer) der skal spilles i Saudi Arabien. Jesper Møller har alle dage haft mest travlt med at sikre sin egen bankbog. Problemet er jo så også, at han sikkert er en af de 'gode' når man ser på det sammenrend af forskellige personer, som sidder i diverse sportsorganer. Hvordan kan man være formand for alle kvindelige fodboldspillere i Danmark og så mene, at det ikke gør nogen forskel hvordan man stemmer. Fuck dig, vær dog modig og send et signal til resten af fodboldsamfundet.
Møller følger så meget med strømmen, at det er svært ikke at betegne ham som en god, gammeldags wattpike.

Jeg har længe syslet med tanken om, hvad der mon ville ske, hvis et nyt forbund så dagens lys. Det gælder både nationalt og internationalt.

Det er nemt at mene DK bare skulle trække sig - Hvad hvis udsigten er udelukkelse i 4-6-8 år fra VM? Ville det ikke sætte DK langt tilbage landsholdmæssigt?
Det er altså noget mere nuanceret end bare "Træk jer fra lortet", når man ikke selv sidder med ansvaret :)

Det er nemt at mene DK bare skulle trække sig - Hvad hvis udsigten er udelukkelse i 4-6-8 år fra VM? Ville det ikke sætte DK langt tilbage landsholdmæssigt?
Det er altså noget mere nuanceret end bare "Træk jer fra lortet", når man ikke selv sidder med ansvaret :)
Derfor er den åbenlyse, men svære løsning også at søge at fjerne magten fra FIFA.

Jeg håber oprigtigt, at DBU går sammen med nogle af de andre lande med nogenlunde samme værdi grundlag og trækker sig for at lave sin egen turnering.

Det bør ligge lige for rent værdipolitisk for især DK, Sverige, Norge, Holland, Tyskland, Østrig Schweiz og eventuelt Belgien. Hertil bør lande som Frankrig, England, USA, Japan, Sydkorea, Spanien, Italien, Skotland, Wales, Irland, Tjekkiet (og sikkert flere europæiske lande) også kunne se den værdipolitiske fidus heri.

De lande kunne gå sammen om at skabe en konkurrent til VM. Alle øvrige lande er selvfølgelig inviteret til at deltage.

Så kan FIFA holde VM i Saudi Arabien med de lande, der ikke har trukket sig.

Det kommer helt sikkert ikke til at ske. Men det er for mig at se det eneste alternativ til at deltage.

Derfor er den åbenlyse, men svære løsning også at søge at fjerne magten fra FIFA.

Det kræver bare at UEFAs lande i det mindste kunne stå sammen om det - men der er jo en del lande i UEFA der reelt set også er ligeglade (se støtten til Qatar) - Det kræver rigtig meget arbejde at stå sammen, og finde ud af hvem der står sammen - og så der sige "farvel og tak"..

FIFA er alt det værste ved fodbold, på trods af mange dårlige ting - men DK kan ikke stå alene, eller bare sammen med Norge og Sverige.

PS. Men enig at det ville klæde DK at melde ud som Australien...
Tjah...
Tror bare det vil blive affejet i store dele af verden som den sædvanlige vestlige moraliseren, som vi dybest set ikke har nogen ret til, al den stund at Vesten som helhed er årsagen til ret mange af verdens problemer.
Jeg har boet i Syrien for en kort bemærkning, og på de kanter giver man ikke en kvart kop lunken pis for vores snak om ytringsfrihed og menneskerettigheder, så længe vi samtidig støtter Israel og et hvilket som helst diktatur, der sender olie til os til spotpriser. Man har i øvrigt heller ikke glemt kolonimagternes ageren eller 2 invasioner af Irak. Man husker også Iran-contra skandalen ret tydeligt...

Givet, mange af de her ting har afsæt i USA, men set fra alle andre pladser på kloden end Vesten, er forskellen på USA og resten af Vesten altså ret akademisk. Lidt ligesom vi ikke er helt skarpe på forskellen på Mellemøsten og så specifikt Saudi Arabien ;)

Det sagt, kan det undre, at FIFA har så mange meninger om inklusion og tolerance, når nu størstedelen af medlemslandende nok i virkeligheden ikke har de holdninger synderligt højt på listen: mange lande har altså langt større problemer, end om vi får brugt de rigtige pronouns.

Og endelig, hvis det skulle gøre indtryk på FIFA, at nogen var utilfredse med VM lokationen, så tror jeg ikke det skal komme fra os. Jeg tror først, det for alvor gør ondt på dem, hvis flere eller alle af følgende lande trækker sig:

Brasilien
Argentina
Italien
Spanien
Tyskland
England
Frankrig

Hvis de lande gik sammen og gik i protest, ville VM være så udvandet, at det ikke ville være en titel nogen med indsigt i fodbold ville tage seriøst.
Men jeg kan ikke se det ske.

Okay, jeg går så lidt i anden retning end de øvrige herinde:

Jeg ville have det lidt stramt med det, hvis Jesper Møller - efter at have siddet på hænderne hele vejen gennem Qatar-farcen - pludseligt begyndte at melde meget offensivt ud på danske egne ift 2034, hvor han næppe selv er engageret i DBUs top længere. Det ville altså være en lidt for gratis regning, der samtidigt ville gøre tingene sværere for kommende DBU-ledere. (Alt andet sagt om Saudi Arabien bakker jeg til gengæld gerne op om)

Tjah...
Tror bare det vil blive affejet i store dele af verden som den sædvanlige vestlige moraliseren, som vi dybest set ikke har nogen ret til, al den stund at Vesten som helhed er årsagen til ret mange af verdens problemer.
Jeg har boet i Syrien for en kort bemærkning, og på de kanter giver man ikke en kvart kop lunken pis for vores snak om ytringsfrihed og menneskerettigheder, så længe vi samtidig støtter Israel og et hvilket som helst diktatur, der sender olie til os til spotpriser. Man har i øvrigt heller ikke glemt kolonimagternes ageren eller 2 invasioner af Irak. Man husker også Iran-contra skandalen ret tydeligt...

Givet, mange af de her ting har afsæt i USA, men set fra alle andre pladser på kloden end Vesten, er forskellen på USA og resten af Vesten altså ret akademisk. Lidt ligesom vi ikke er helt skarpe på forskellen på Mellemøsten og så specifikt Saudi Arabien ;)

Det sagt, kan det undre, at FIFA har så mange meninger om inklusion og tolerance, når nu størstedelen af medlemslandende nok i virkeligheden ikke har de holdninger synderligt højt på listen: mange lande har altså langt større problemer, end om vi får brugt de rigtige pronouns.

Og endelig, hvis det skulle gøre indtryk på FIFA, at nogen var utilfredse med VM lokationen, så tror jeg ikke det skal komme fra os. Jeg tror først, det for alvor gør ondt på dem, hvis flere eller alle af følgende lande trækker sig:

Brasilien
Argentina
Italien
Spanien
Tyskland
England
Frankrig

Hvis de lande gik sammen og gik i protest, ville VM være så udvandet, at det ikke ville være en titel nogen med indsigt i fodbold ville tage seriøst.
Men jeg kan ikke se det ske.
Jeg var ved at skrive det som svar til noget andet længere oppe, der mindede mig om at et bedre og mere ærligt forsvar for at det godt kan være i Saudi Arabien er, at vi heller ikke i andre sammenhænge og til andre afstemninger bekymrer os så meget om moral og etik. Hvis man holdt en afstemning med alternativer blandt forbund ville S.A. måske stadig vinde fordi de har købt forbundene, men moralsk er der ikke megen forskel på de forbund og DBU der heller ingen reelle problemer har med S.A. Spurgte man derimod befolkningerne rundt om i verden tror jeg da nok at mange, i det omfang de ville vide hvad de stemte om, ville bekymre sig om værtslandenes forhold til menneskerettigheder, men mange ville nok også påpege det åbenlyse hykleri i at vi ingen spørgsmålstegn sætter ved at sende det til USA. Nej man glemmer da ikke lige kolonimagterne i Mellemøsten, vi er der jo endnu…

I sidste ende er problemet her at FIFA er så korrupt og lande bare køber sig til et værtsskab. I den ideelle verden var vm en mindre begivenhed som flere derfor kunne byde ind på og afstemningen var fri af korruption så landene skulle præsentere det bedst mulige bud og så kunne man frit debattere og overveje deres respektive problemer. Det kommer nok aldrig til at være sådan, men når det alligevel ville være positivt hvis en masse lande boycottede vm i S.A., er det fordi det ville kunne starte en proces hvor man trods alt kunne få gjort op med den værste korruption i FIFA eller prøve at skabe noget nyt. Et fremskridt uden at vi naturligvis skal bilde os ind at det ikke i bedste fald stadig vil ende i en gråzone.

Okay, jeg går så lidt i anden retning end de øvrige herinde:

Jeg ville have det lidt stramt med det, hvis Jesper Møller - efter at have siddet på hænderne hele vejen gennem Qatar-farcen - pludseligt begyndte at melde meget offensivt ud på danske egne ift 2034, hvor han næppe selv er engageret i DBUs top længere. Det ville altså være en lidt for gratis regning, der samtidigt ville gøre tingene sværere for kommende DBU-ledere. (Alt andet sagt om Saudi Arabien bakker jeg til gengæld gerne op om)
Det forstår jeg nu ikke helt - hvis det er den rigtige beslutning er det vel den rigtige beslutning. Ligesom man jo heller ikke på alle mulige andre områder skal undlade at lave en nødvendig reform eller starte et gavnligt projekt bare fordi det rækker udover egen periode i ledelsen. Så må man acceptere at næste borgmester overtager et stadion med lidt småproblemer han skal løse ;)

• Like
Reactions: fsc
Det forstår jeg nu ikke helt - hvis det er den rigtige beslutning er det vel den rigtige beslutning. Ligesom man jo heller ikke på alle mulige andre områder skal undlade at lave en nødvendig reform eller starte et gavnligt projekt bare fordi det rækker udover egen periode i ledelsen. Så må man acceptere at næste borgmester overtager et stadion med lidt småproblemer han skal løse ;)
Joo, fair pointe, hvis man faktisk ville walk the talk. Mit udgangspunkt var, hvis Møller begyndte at tale om, hvad DBU skal gøre efter 2030 og i øvrigt fortsatte fuldstændigt uændret de næste år.

"Der kommer en god løsning i morgen"-modellen.

Latest posts

Back