I Mediano superliga nedtakt (på den gratis kanal) bruger de en del tid på at tale om AGFs rotationer vs. Skader. Fra ca minut 35 og frem..
Azad kommer med noget data, som alligevel overrasker mig en del.
AGF er sammen med FCN det hold med mest possesion.
AGF ligger nr 3 i forhold til forventet xG
AGF ligger nr 3 i forhold til store chancer skabt.
AGF ligger nr 2 i forhold til berøringer i modstandernes felt.
Det er jo ret vildt og understreger virkeligt, at det handler mere om marginaler og den sidste klasse, end det handler om, at der er noget grundlæggende galt.
Jeg fristes til at sige fundamentet er
bundholdet bundsolidt, men det er jo eroderet noget siden juli.
Der er mange gode ting i holdet. Man lider under manglende skarphed i angrebet - JP vil helst ikke* spille Serra, selvom han er bedste i boksen, han vil helst ikke spille Bogere, bedste mand udenfor boksen og han vil helst ikke spille Tchamche, der har kombinationen af fart og hovedstødsstyrke. Det illustrerer meget godt, at barren for en angriber der kan styrke holdet ikke er voldsomt høj.
Og man lider under manglende skarphed i forsvaret. Det illustrerer for mig omkostningen ved at trække den og håbe det bedste, fordi man liiiige vil have fæest mulige minutter til de unge og liiiiiige se om man kan spare noge transferkroner ved at vente.
Det skal ikke gå tilbage til mundhugges og hvad kunne man hvornår. Det er nemt for mig at skrive man kunne have været tidligt ude. Jeg mener det er rigtigt, men andre mener det ikke er, fred være med det.
For mig var der to filosofiske tilgange:
1) vi har noget godt. Lad os se hvem af de andre der stepper op. Så klarer vi den fint frem til slutningen af vinduet, og får noget kvalitet ind
2) vi har noget godt. Lad os handle hurtigt og sikre de flanker der er åbnet (glem angriber, jeg tænker forsvar). Det er fristende at give spilletid til de unge, men skræmmende at miste momentum. Og fristende at se hvor stærkt holdet kan levere med de rigtige spillere hele optakten.
*Jeg skriver 'helst ikke'. Det er baseret på de skift der har været og at han leder efter den rette. Nu får vi se om Serra vandt retten til en længere række kampe