New posts

Superligaen 2026/2027

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 57K
ENIG! Ufatteligt det er tilladt med så mange og store reklamer. Det må da også være forfærdeligt som tilskuer på modsatte tribune.

De LED skærme er forfærdelige. Og så synes jeg der der “Hedens Drenge” skrigeri er forfærdeligt også

Jeg hader simpelthen at se fodbold fra Herning. Både fordi man skal se på FCM’s indkast fodbold, men også pga de forfærdelige LED reklamer på tribunerne. Man får jo både stress og opkast fornemmelser på én og samme tid…
Helt enig. Og det dér problem er der nogle meget enkle løsninger på:

1. S-L-U-K.
2. Lad være med at tænde.

:)

/W

Og Steffen Dam er som bekendt Head of Recruitment i Sønderjyske, så han har et meget indgående kendskab til Gretarsson.

Har recruitment også ansvar for salg ;) Det lyder som om han var ved at afsætte manden til Fcn, så der skulle vel tales lidt pænt om ham.

Billing skal altså ikke være på det danske landshold. Indrømmer jeg ikke har set meget til ham udenlands, men hans niveau må da være faldet. Det er nok også meget naturligt når man ikke bliver matchet på samme måde som tidligere. Vel en lille faldgrube ifht. at hente danske profiler ind.

Nelsson synes jeg derimod har været god i hans debut.

Var ude og se kampen men fik ikke set hvorfor Billing skvattede ind i målet - umiddelbart klarede han det helt selv? Han lignede en der fik en lille skade men må have meldt sig klar, da de derefter brugte deres sidste udskiftninger. Men han så (endnu mere) hæmmet ud efter det. Ligner ikke en spiller på 100% men han laver stadig nogle flotte ting.

Der var også interview med Steinlein som skulle tale lidt om transfervinduet. Når man er ude i Herning, så skal der selvfølgelig tales lidt om den gode handel og hvordan de har arbejdet hen i mod det, de sidste 25 år. Nå men Osorio blev først lukket 4 minutter i deadline og det var vel det mest interessante.
Men der var også lidt om hvordan de tidligere havde fejlet med integrationen af spillere fra Sydamerika og derfor i dag havde ansat en Mexicaner (og vist også en Dansker) til bl.a. at hjælpe med det - det var belært af erfaring fra en dyr spiller de købte men som de ikke lykkedes med at få udviklet (kan ikke huske navnet). Han talte også forventningerne lidt ned hos sponsorerne og nævnte, at når man solgte spillere for de beløb, så kom der "ukendte" ind som naturligvis ikke var ligeså gode i starten. De følte sig meget godt tilpasse i deres "timeglasmodel", hvor de skal haven del yngre spillere på vej frem i bunden som skal støttes op af større og større erfaring/profiler i toppen (den må i ikke lige hænge mig op på).

Det var faktisk før han blev ansat i Sønderjyske at han mente FCK burde hente ham😊
Jeg tænkte bare det var noget han havde sagt til dig. Og du er sikkert ikke er Head of Recruitment i FCK, så det var ikke bare derfor han nævnte det.

Under alle omstændigheder passer vurderingen meget godt med min egen opfattelse, selvom det er mere fornemmelse fra de kampe jeg har set med Gretarsson og noget omtale, end reel indsigt i ham som spiller.

FCN er klart at fortrække som mestre. Hvis Viborg skulle gøre det umulige ville de tage et kvantespring mod vores position og muligvis duellere om vores plads i hierarkiet. De har nemlig en voldsomt dygtig fodbolddirektør i Mads Agesen.
Som vi lige har set, gør et overraskende mesterskab faktisk ikke det store ved ens plads i hierarkiet, så tror heller ikke det vil gøre den store forskel for Viborg.

Som vi lige har set, gør et overraskende mesterskab faktisk ikke det store ved ens plads i hierarkiet, så tror heller ikke det vil gøre den store forskel for Viborg.

Jeg skulle lige til at skrive det samme. Jeg tror, at vi fans overvurderer den økonomiske betydning af et mesterskab, og det er på den lange bane det, som har betydning for, hvilken plads man har i hierarkiet.

I Mediano superliga nedtakt (på den gratis kanal) bruger de en del tid på at tale om AGFs rotationer vs. Skader. Fra ca minut 35 og frem..

Azad kommer med noget data, som alligevel overrasker mig en del.

AGF er sammen med FCN det hold med mest possesion.

AGF ligger nr 3 i forhold til forventet xG

AGF ligger nr 3 i forhold til store chancer skabt.

AGF ligger nr 2 i forhold til berøringer i modstandernes felt.

Det er jo ret vildt og understreger virkeligt, at det handler mere om marginaler og den sidste klasse, end det handler om, at der er noget grundlæggende galt.

Jeg er enig. Men dog er næste års mester garanteret minimum EL, og de er vel kun en runde fra CL. Så kapitalindsprøjtningen vil være større.

Men man kan næppe øge sit budget voldsomt på at blive mester en gang, hvis man driver ansvarlig virksomhed. For indtægterne skal også kunne følge med alle de år, hvor man ikke kvalificerer til Europa.

Edit. Men Viborg kommer heller ikke i top tre. De skal være usandsynligt skarpe, hvis de skal slutte foran FCK, FCM eller FCN.

Jeg er enig. Men dog er næste års mester garanteret minimum EL, og de er vel kun en runde fra CL. Så kapitalindsprøjtningen vil være større.

Men man kan næppe øge sit budget voldsomt på at blive mester en gang, hvis man driver ansvarlig virksomhed. For indtægterne skal også kunne følge med alle de år, hvor man ikke kvalificerer til Europa.

Edit. Men Viborg kommer heller ikke i top tre. De skal være usandsynligt skarpe, hvis de skal slutte foran FCK, FCM eller FCN.
Man kan endda risikere at ødelægge sin økonomi hvis man får en stor engangsindtægt og tror at man bare kan investere den til at gentage den. Ligesom os kan og vil Viborg nok heller ikke tage de risici som FCM tog. Jeg tror trods alt heller ikke de bliver mestre, selv i en sæson stort set uden skader og formdyk osv er det ikke så sandsynligt. I første omgang skal de måske lige vinde deres første medaljer og det kan de godt være i spil til.

I Mediano superliga nedtakt (på den gratis kanal) bruger de en del tid på at tale om AGFs rotationer vs. Skader. Fra ca minut 35 og frem..

Det er jo ret vildt og understreger virkeligt, at det handler mere om marginaler og den sidste klasse, end det handler om, at der er noget grundlæggende galt.

Ja spillemæssigt - har det ikke været så slemt som resultaterne.
Men uanset om du har top 3 i både pocession, xG, chancer skabt og berøringer i modstanderfeltet - så har ingen af de noget at gøre med at vi lukker 2 ind hver kamp.
Vi har lavet 9 mål i de 7 kampe.

I top 6 har både Viborg, FCN og BIF kun lavet 10-11 mål (og FCM 12).
Når man spiller 2-2 hele 3 gange, så har man 3 kampe med 2 scorede mål. Det er jo til grin ingen af dem gav sejre - især modstanderen taget i betragtning i de 3 kampe.

Hvis vi ikke fikser den defensiv, så når offensiven ikke at lave nok mål til at vi lykkes. Og sangen om den manglende 9'er er fin - men det handler sgu mere om, at JP slet slet slet ikke har kunne finde en ny løsning defensivt - og især ikke en der kan roteres i.

Ja spillemæssigt - har det ikke været så slemt som resultaterne.
Men uanset om du har top 3 i både pocession, xG, chancer skabt og berøringer i modstanderfeltet - så har ingen af de noget at gøre med at vi lukker 2 ind hver kamp.
Vi har lavet 9 mål i de 7 kampe.

I top 6 har både Viborg, FCN og BIF kun lavet 10-11 mål (og FCM 12).
Når man spiller 2-2 hele 3 gange, så har man 3 kampe med 2 scorede mål. Det er jo til grin ingen af dem gav sejre - især modstanderen taget i betragtning i de 3 kampe.

Hvis vi ikke fikser den defensiv, så når offensiven ikke at lave nok mål til at vi lykkes. Og sangen om den manglende 9'er er fin - men det handler sgu mere om, at JP slet slet slet ikke har kunne finde en ny løsning defensivt - og især ikke en der kan roteres i.

Rigtig gode pointer. Samtidig er defensiven ikke uafhængig af offensiven. Hvis man investerer mange spillere fremme i banen og presser højt, så giver det automatisk en mere sårbar defensiv.

Last edited:

Jeg fristes til at sige fundamentet er bundholdet bundsolidt, men det er jo eroderet noget siden juli.

Der er mange gode ting i holdet. Man lider under manglende skarphed i angrebet - JP vil helst ikke* spille Serra, selvom han er bedste i boksen, han vil helst ikke spille Bogere, bedste mand udenfor boksen og han vil helst ikke spille Tchamche, der har kombinationen af fart og hovedstødsstyrke. Det illustrerer meget godt, at barren for en angriber der kan styrke holdet ikke er voldsomt høj.

Og man lider under manglende skarphed i forsvaret. Det illustrerer for mig omkostningen ved at trække den og håbe det bedste, fordi man liiiige vil have fæest mulige minutter til de unge og liiiiiige se om man kan spare noge transferkroner ved at vente.

Det skal ikke gå tilbage til mundhugges og hvad kunne man hvornår. Det er nemt for mig at skrive man kunne have været tidligt ude. Jeg mener det er rigtigt, men andre mener det ikke er, fred være med det.

For mig var der to filosofiske tilgange:
1) vi har noget godt. Lad os se hvem af de andre der stepper op. Så klarer vi den fint frem til slutningen af vinduet, og får noget kvalitet ind
2) vi har noget godt. Lad os handle hurtigt og sikre de flanker der er åbnet (glem angriber, jeg tænker forsvar). Det er fristende at give spilletid til de unge, men skræmmende at miste momentum. Og fristende at se hvor stærkt holdet kan levere med de rigtige spillere hele optakten.

*Jeg skriver 'helst ikke'. Det er baseret på de skift der har været og at han leder efter den rette. Nu får vi se om Serra vandt retten til en længere række kampe

Rigtig gode pointer. Samtidig er defensiven ikke uafhængig af offensiven. Hvis man investerer mange spillere fremme i banen og presser højt, så giver det automatisk en mere sårbar defensiv.

Det var heller ikke for at starte en enten-eller debat.
Mere for at understrege, at JP ikke skal gå i panik eller på kompromis med spillestillen.. det handler om at finde den rigtige opstilling nu, så relationerne kommer på plads og de sidste marginaler tipper vores vej.

Selvfølgelig skal forsvaret på plads hurtigst muligt. De bliver også mega stressende for de offensive kræfter, hvis deres job altid er at indhente et eller to mål, som modstanderne har fået billigt.

Vi må håbe, at Gretarsson er løsningen.
Som de også siger i Mediano, så har Tinager reelt kun spillet én hel kamp hen over det seneste år. Det er meget svært at vide, hvilket niveau han kommer tilbage på.

Et væsentligt element omkring vores defensiv er også, at det ikke var et styrkeområde i sidste sæson. Ikke at forsvarsspillerne ikke var rigtigt gode under de givne forudsætninger.

Vi havde ikke en betondefensiv og gav også chancer og mål væk i de fleste kampe. Helt naturligt, da vi spiller/spillede noget offensivt og målsøgende fodbold. Forskellen er, at vi er blevet dårligere til forsvare og konsekvenserne af en nu svagere defensiv bliver større og sætter sig i holdet. Derudover er det klart, at vi indkassere flere chancer imod, når vi langt større grad er tvunget til at satse offensivt.

Rasmus Carstensen kunne også have lavet et dumt straffespark i sidste sæson mod SIF, men på det tidspunkt havde vi været foran 2-0 og hurtigt rystet det af os. I stedet rammes vi hårdt fordi, at vi samtidigt er ineffektive i modstanderes felt.

Generelt tror jeg ikke, at man kan pege på, at det ene punkt er svagere end det (offensiv versus defensiv styrke i felterne), men man skal forbedre sig. '

Angående statistik om underliggende parametre synes jeg lidt, at de kan blive tolket for hårdt i både positive og negativ forstand. De kan bruges til at fortælle, at holdet på mange parametre præsterer som sidste sæson, men på andre præsterer vi langt under. Vi kan ikke bruge det som en sutteklud, men vi kan dog heller ikke sige, at vi er i krise spillemæssigt (resultatmæssigt er vi naturligvis).

FCN er klart at fortrække som mestre. Hvis Viborg skulle gøre det umulige ville de tage et kvantespring mod vores position og muligvis duellere om vores plads i hierarkiet. De har nemlig en voldsomt dygtig fodbolddirektør i Mads Agesen.
Tror slet ikke at VFF kan holde trit med de "Fire store". Men du har ret i, at Agesen forstår at få rigtigt meget ud af et budget, der er halvt så stort som vores.

Uanset alle de tal man kan rulle frem, er det kun pointene der tæller. At vi lige nu ligger og roder rundt under eller sammen med hold, hvis budgetter er 1/3 af vores, siger alt om det håbløse transfervindue CV fik sat sammen. Han fik flere fine spillere til mange penge men til de forkerte positioner.
Tænk hvis han havde brugt det tilsvarende beløb på at erstatte Beijmo, Dalsgaard og PM. Det var der hullerne var og dem der skulle afløses.
Så havde vi stået et helt andet sted, end der vi står i dag, hvor ingen mesterhold historisk set har gjort det ringere. Selv Herfølge slår os der.

For min skyld må vi have de mest rådne statistikker, hvis vi bare slår FCN og Horsens i de næste kampe. Det tæller. Og giver selvtillid.

Latest posts

Back