New posts

Superligaen 2026/2027

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 58K
Superligaen 2026/2027
I Mediano superliga nedtakt (på den gratis kanal) bruger de en del tid på at tale om AGFs rotationer vs. Skader. Fra ca minut 35 og frem..

Azad kommer med noget data, som alligevel overrasker mig en del.

AGF er sammen med FCN det hold med mest possesion.

AGF ligger nr 3 i forhold til forventet xG

AGF ligger nr 3 i forhold til store chancer skabt.

AGF ligger nr 2 i forhold til berøringer i modstandernes felt.

Det er jo ret vildt og understreger virkeligt, at det handler mere om marginaler og den sidste klasse, end det handler om, at der er noget grundlæggende galt.
Hvis man vil se, hvad konstante rotationer i forsvaret kan gøre ved et hold, kan man også bare kigge på FCK sidste sæson og starten af denne. De var, ligesom os, også hårdt ramt af skader og kæmpede også med at stille samme forsvar to kampe i træk. Og mange af de spillere der performede godt året før, så ret dårlige ud. Nu hvor de begynder at have kontinuitet igen begynder soliditeten og resultaterne også at komme.

I Mediano superliga nedtakt (på den gratis kanal) bruger de en del tid på at tale om AGFs rotationer vs. Skader. Fra ca minut 35 og frem..

Det er jo ret vildt og understreger virkeligt, at det handler mere om marginaler og den sidste klasse, end det handler om, at der er noget grundlæggende galt.
Det understreger i mine øjne det som har været tydeligt i alt for lang tid; vi mangler en kvalitetsangriber. Vi skaber mange chancer og er meget i modstanderens felt men vi har ikke rigtig en angriber. Nu scorede Serra så to rigtige boksangriber mål i lørdags og det må hjertens gerne fortsætte, hvis bare han kan blive derinde og bruge sin erfaring til at søge de rigtige position "PM style". Men historikken vil nok nærmere sige at det var en enlig svale. Men altså, der er altid den her spiller der kommer fra baghjul i en sæson og overrasker. Lad os krydse fingre for, at det er Serra i år. Men så skal JP også spille til hans forcer og lade ham være den her boksangriber der ikke skal ned på midten og hente bolden som Bogere eksempelvis gør en del i fordi han er så hurtig. Få fat i bolden og få Serra ind i feltet. Tror jeg selv på det? Ikke rigtig. Men for fanden det er vigtigt at det kommer til at fungere.

Det understreger i mine øjne det som har været tydeligt i alt for lang tid; vi mangler en kvalitetsangriber. Vi skaber mange chancer og er meget i modstanderens felt men vi har ikke rigtig en angriber. Nu scorede Serra så to rigtige boksangriber mål i lørdags og det må hjertens gerne fortsætte, hvis bare han kan blive derinde og bruge sin erfaring til at søge de rigtige position "PM style". Men historikken vil nok nærmere sige at det var en enlig svale. Men altså, der er altid den her spiller der kommer fra baghjul i en sæson og overrasker. Lad os krydse fingre for, at det er Serra i år. Men så skal JP også spille til hans forcer og lade ham være den her boksangriber der ikke skal ned på midten og hente bolden som Bogere eksempelvis gør en del i fordi han er så hurtig. Få fat i bolden og få Serra ind i feltet. Tror jeg selv på det? Ikke rigtig. Men for fanden det er vigtigt at det kommer til at fungere.

Vi scorer jo nærmest to mål pr kamp.

Vi pisser bare to mål ind pr kamp også

Last edited:
Tror alle er enige i, at vi mangler en klasse angriber. Men vi blev trods alt mestre uden en og det er jo ikke fordi vi ikke scorer mål nok, så vi bør spille os sikkert i top 6 uden en.

Det største problem er i den anden ende af banen pt. og det er kun tid på træningsbanen der kan fikse det. Og det får vi heldigvis en del af i den næste måneds tid.

Det største problem er i den anden ende af banen pt. og det er kun tid på træningsbanen der kan fikse det. Og det får vi heldigvis en del af i den næste måneds tid.
Ja, det er nærmest genialt, at vi får en ny preseason her om et par uger. Så må vi se, hvor mange spillere vi kommer til at miste til diverse landshold. De risikerer måske på kort sigt at komme et stykke fra startopstillingen. Men der er vel heller ikke så mange der kan komme på tale? Emmery og vores ugandere? Anderson? Jeg håber ikke at McCowatt skal afsted, men det kan jo sagtens ske.

Ja, det er nærmest genialt, at vi får en ny preseason her om et par uger. Så må vi se, hvor mange spillere vi kommer til at miste til diverse landshold. De risikerer måske på kort sigt at komme et stykke fra startopstillingen. Men der er vel heller ikke så mange der kan komme på tale? Emmery og vores ugandere? Anderson? Jeg håber ikke at McCowatt skal afsted, men det kan jo sagtens ske.
Gretarsson er vel også i spil ift. Island? Men resten af forsvarsspillerne burde blive hjemme. Og det er nok det vigtigste.

Jeg synes ikke kun det siger noget om marginaler.

Der siger nok også noget om at AGF ikke er skarpe i felterne - det er jo rigtig fine tal i forhold til at skabe chancer, hvilket er meget positivt. Men det er også en kvalitet at være god til at afslutte. Udfordringen er, som JP også siger, "killer instinkt" i boksene - men måske er der også noget med modstanderens målmænd og forsvar som har været gode. Men det er da opløftende at holdet har evnen til at skabe chancer og spille sig op i modstanderens felt (så ikke alt er galt!)

Bech er ikke helt i den målscoreform, som vi kender ham. PM som er afslutter på europæisk topniveau er væk og Yakob, som også er en god afslutter er skadet. Arnstad er også en god afslutter, men han spiller længere tilbage på banen og har ikke så mange afslutninger.

Her er en oversigt over spillernes xG, xGOT og mål i superligaen i år (lidt lille antal observationer, men alligevel). Som det ses er Borgere kommet frem til en xG på ca. 2 og har afsluttet til ca. 2,5 - men har kun scoret 1 mål. Sebastian Jørgensen og Links har også afsluttet til mere end hvad de har scoret.

Til gengæld har Bech og Andersson ikke afsluttet godt - og er faktisk heller ikke kommet frem til mange chancer. Så der er både noget med at modstandernes målmænd og forsvar har været gode til at blokere - og noget er at spillere som Bech og MA skal bringes frem til flere afslutninger og gerne være skarpere. Serra har scoret 3 mål på 211 min spillet - det er ret stærkt.

SpillerKampeMinutterMålxGxGOT
Kristian Arnstad756621,931,90
James Bogere734611,922,46
Janni Serra521131,722,01
Sebastian Jørgensen643001,061,42
Rasmus Carstensen620911,011,28
Frederik Emmery754510,830,90
Mikael Anderson537200,810,07
Tobias Bech743600,72
Gift Links326800,481,00
Magnus Knudsen748100,21
Jens Jønsson211910,260,86
Jacob Andersen634400,17
Luka Callø528100,17
Markus Solbakken317000,120,03
Eric Kahl755600,05
Callum McCowatt (kun AGF)1270~0

Det siger netop ikke kun noget om marginaler. Marginaler kommer også sjældent af sig selv.

Det siger noget om klasse.. helt klart.
FCK burde dårligt nok ligge i top 6 ud fra xP.. BIF burde slet ikke.
Til gengæld burde Lyngby ligge nr 2.
Men der er især for FCK bare tale om en helt uhørt høj klasse i afslutningerne, som man kun får, når man har råd til at lægge de ekstra millioner.

Men marginalerne kan flyttes ved hjælp af kontinuitet.
Sidste år spillede vi med en stort set fast stamme hele vejen igennem, hvilket betyder, at det ligger på rygraden, hvordan Bech skal spilles i forhold til hans aftræk... hvor Emmerys indlæg ligger osv.

Det var heller ikke for at starte en enten-eller debat.
Mere for at understrege, at JP ikke skal gå i panik eller på kompromis med spillestillen.. det handler om at finde den rigtige opstilling nu, så relationerne kommer på plads og de sidste marginaler tipper vores vej.

Jeg sidder mellem 'hold fast og juster en smule' og 'wake up and smell the coffee'.

Der er gode underliggende data der tyder på små tilretninger. Men noget tyder også på man skaber de 'forkerte' chancer ift afslutningskompetencer og samtidig sætter forsvaret i de værste situationer ift deres kompetencer.

Baseret på SIF:

Når AGF bryder tidligt og får skabt udfordringer, primært i venstre side, med et forsvar der ikke er pakket er det godt.

Når AGF ligger i power play mod et forsvar i balance er det ikke godt.

Når AGF bringer flere angribere og tungt pres til sidst, skaber man gode ting.

Når AGF står med høj backkæde mod en modstander der har fået bolden, er det ikke godt.

Jeg synes ikke kun det siger noget om marginaler.

Der siger nok også noget om at AGF ikke er skarpe i felterne - det er jo rigtig fine tal i forhold til at skabe chancer, hvilket er meget positivt. Men det er også en kvalitet at være god til at afslutte. Udfordringen er, som JP også siger, "killer instinkt" i boksene - men måske er der også noget med modstanderens målmænd og forsvar som har været gode. Men det er da opløftende at holdet har evnen til at skabe chancer og spille sig op i modstanderens felt (så ikke alt er galt!)

Bech er ikke helt i den målscoreform, som vi kender ham. PM som er afslutter på europæisk topniveau er væk og Yakob, som også er en god afslutter er skadet. Arnstad er også en god afslutter, men han spiller længere tilbage på banen og har ikke så mange afslutninger.

Her er en oversigt over spillernes xG, xGOT og mål i superligaen i år (lidt lille antal observationer, men alligevel). Som det ses er Borgere kommet frem til en xG på ca. 2 og har afsluttet til ca. 2,5 - men har kun scoret 1 mål. Sebastian Jørgensen og Links har også afsluttet til mere end hvad de har scoret.

Til gengæld har Bech og Andersson ikke afsluttet godt - og er faktisk heller ikke kommet frem til mange chancer. Så der er både noget med at modstandernes målmænd og forsvar har været gode til at blokere - og noget er at spillere som Bech og MA skal bringes frem til flere afslutninger og gerne være skarpere. Serra har scoret 3 mål på 211 min spillet - det er ret stærkt.

SpillerKampeMinutterMålxGxGOT
Kristian Arnstad756621,931,90
James Bogere734611,922,46
Janni Serra521131,722,01
Sebastian Jørgensen643001,061,42
Rasmus Carstensen620911,011,28
Frederik Emmery754510,830,90
Mikael Anderson537200,810,07
Tobias Bech743600,72
Gift Links326800,481,00
Magnus Knudsen748100,21
Jens Jønsson211910,260,86
Jacob Andersen634400,17
Luka Callø528100,17
Markus Solbakken317000,120,03
Eric Kahl755600,05
Callum McCowatt (kun AGF)1270~0
Meget enig, men der er også noget varians der er gået imod os, når modstanderne scorer så mange mål imod os, på så lav xG. Randers' mål på indlæg var et "freak" mål, som bare sker fra tid til anden.

Riisgaards mål til 0-2 for SIF, var alt for let - men også relativt lav xG. Den kan han lige så let sparke op på tribunen eller som Bogeres næsten identiske afslutning i samme kamp, blive reddet af målmanden.

Så kombinerer man dårligt/naivt forsvarsspil med en periode med "stolpe ind" for modstanderne, så får man de mål imod sig, som vi har fået. Skal man sætte procenter på, så er det nok 75% manglende kvalitet og 25% varians (grebet ud af luften, men alligevel). Det gode er, at vi selv kan rette op på det første og at det andet har det med at udligne sig over tid.

Tænk det utænkelige. Tænk hvis vi kunne spille uden skader, og alle var i deres allerbedste form, så ville det være svært at få plads til alle dem, der burde være selvskrevne:

Hedenstad
Mølgaard - Tingager - Kahl
Links - Knudsen - Yakob - Emmery
Bech - McCowatt - Arnstad

Hvis CV så også havde hentet en 9’er og hentet Beijmo- og Dalsgaard-erstatningerne til sæsonstart, kunne vi måske have gået efter mesterskabet 🥳. Truppen skulle jo udvides, så vi kunne spille med helt i toppen af tre turneringer.

Og hvilken bænk det kunne have været med Hansen, Gretarsson, Carstensen, Polle, Solbakken, Jønsson, Andersson, Jørgensen og Bogere. Så måtte folk som Andersen, Røsler, Callø og Kristjansson sammen med flere af U-spillerne kæmpe for at komme med i truppen, når de vel at mærke var klar til det.

Nå. Det var vist Jeppe i baronens seng 😎.

Jeg gider ikke at blive ved med at brokke mig over håndteringen af transfervinduet (jeg prøver virkelig med kraftige fortrængninger) for nu har vi, hvad vi har, men jeg vil til min dødsdag bedyre, at i klubber som Viborg, Silkeborg, Randers, OB ja selv Horsens ville man kunne have præsenteret mindst en eller to, der kunne have hjulpet os helt på toppen. Og de manglende reparationer efter mesterskabet kan meget let have kostet et trecifret millionbeløb.

Nå, det blev dyre lærepenge, og vi må videre, og så må vi bare håbe på, at nogle af de bærende kæmper snart er helt tilbage, så de kan løfte os alle ud af moradset og genskabe noget af den glæde og optimisme efter mesterskabet sidste sæson, som ingen kan tage fra os.

KSDH

Last edited:
Meget enig, men der er også noget varians der er gået imod os, når modstanderne scorer så mange mål imod os, på så lav xG. Randers' mål på indlæg var et "freak" mål, som bare sker fra tid til anden.

Riisgaards mål til 0-2 for SIF, var alt for let - men også relativt lav xG. Den kan han lige så let sparke op på tribunen eller som Bogeres næsten identiske afslutning i samme kamp, blive reddet af målmanden.

Så kombinerer man dårligt/naivt forsvarsspil med en periode med "stolpe ind" for modstanderne, så får man de mål imod sig, som vi har fået. Skal man sætte procenter på, så er det nok 75% manglende kvalitet og 25% varians (grebet ud af luften, men alligevel). Det gode er, at vi selv kan rette op på det første og at det andet har det med at udligne sig over tid.

Jeg synes det er ekstremt svært at blive klog på. Dine 75/25 lyder plausibelt.

Wahlstedts blunder hvor modstanderen blokerer et spark og scorer i efteråret foråret er et freak mål. Jeg skrev dengang, at jeg ville give ham fordelen af at have begået den én gang, og så aldrig mere.

Da Haderslev også scorer på den går det fra freak scoring til freaky dårlig målmand.

Den Randers scorer på er måske et freak mål. Man slår generelt sine indlæg sådan i håbet om modstanderen kludrer. Det kræver stadig at forsvaret kludrer. Og er det så freak eller ringe?

Mod OB scorer Fiete to med lav xG. Men i det ene ser Hedenstad ud til at være sløjt placeret og er det så godt sparket, skidt placeret, eller begge?

Mod SIF er det godt sparket ind, højt i målet. Er det freak, godt sparket, eller er Hedenstad (for) tydelig med at dække lavt i målet?

For balance kan man også tage Lyngby med: Hedenstad har et par vilde redninger. Er det freak held, en angriber der kludrer eller en målmand der lykkes langt over forventning med at forudse eller lokke skuddet?

BIF siger de har sparet på lønningerne og det er skridt i den rigtige retning omkring økonomisk bæredygtig :unsure:

Han opererer med lidt stor margin, når han ikke ved om det er 10 eller 20 % han har sparet på budgettet - måske er det ikke så vigtig i sidste ende:rolleyes:

Efter mange forsøg lykkedes det endelig at skippe løntunge reserver som Rasmus Lauritsen, Sean Klaiber og Benjamin Tahirovic videre, hvorfor truppen nu er mere "effektiv", som Ohnesorge kalder det.

Dét har givet en lønreduktion på mellem 10 og 20 procent, oplyser tyskeren, der i maj overtog et spillerbudget, altså kontraktudgifter til spillere og trænere samt afskrivninger på transfers, på omkring 160-170 millioner kroner.

Samme strategi som flere andre har indset, man skal skabe transferindtægter for at være med hvor det er sjovt.

- Ideelt set skal vi være i plus i hvert vindue, så vi kan geninvestere i klubbens infrastruktur, førsteholdet og så videre.

- Denne sommer har vi brugt mere, end vi har tjent, men samtidig har vi øget vores værdi-"pipeline". Nu har vi mange unge spillere på lange kontrakter, ligesom vi har spillere i mellemalderen med gode kontraktlængder. Dem kan vi alle kapitalisere på i fremtiden, for de kan generere de store salg, vi har brug for, siger Julius Ohnesorge

Det går op og ned i showbizz. Til nedenstående skal bemærkes, at de ifølge artiklen solgte for kr. 250 mio. i sidste vindue.

1788895020011.webp

Men som eksperten siger, der skal bare sælges hvert år og ellers kan man måske tjene nogle penge i Europa.

Til gengæld må man også antage, at man får mindre spidskompetencer og kvalitet for pengene, fordi det er dyrere at handle internt i Superligaen. Men risikoen er mindre, siger Sune Blom til TV 2 Sport.

Han anslår, at Brøndby IF i runde tal skal nærme sig et sted, hvor klubben kan sælge for omkring 150-200 millioner kroner hvert år, hvis forretningen skal være bæredygtig.

I hvert fald så længe, at klubben ikke kvalificerer sig til europæiske ligaspil, hvor der er store præmiepenge at hente.

Jeg synes godt nok han slipper nemt om ved at snakke om det her. Hvorfor spørger journalisten ikke om BIF stadig betaler løn til nogle af de dyre spillere, som man har været nødt til at gi' væk. Hvorfor spør' de ikke ind til om det er nok bare at se på reducering af lønninger, når man har brugt så mange penge på spillere, som man nu er nødt til at gøre en aktiv indsats for at slippe af med.

Han opererer med lidt stor margin, når han ikke ved om det er 10 eller 20 % han har sparet på budgettet - måske er det ikke så vigtig i sidste ende:rolleyes:
Det er ikke sikkert han har lyst til at være præcis, men der kan også være noget med bonusser og klausuler og den slags der gør det svært at sige. Hvis man tager de 160-170 mio de nævner som spillerbudgettet og et rundt tal i den lavere ende af det spænd og siger de har sparet 20 mio, lyder det som en del. Det skal vel opfattes sådan at de fx har udskiftet en spiller de før afskrev 5 mio på med en de afskriver 4 mio på og som lønnes tilsvarende lavere, men et par af dem de har solgt må da have været voldsomt dyre når man ser på hvor meget de også har købt for. Måske er det faktisk mest på løn fordi de spillere har ligget på et helt andet niveau end der hvor AGF opererer.

Hvis det også er udtryk for at ejerne har sagt at udgifterne i højere grad skal tilpasses indtægterne, kan det blive interessant at se hvad der sker hvis det sportsligt ikke helt lykkes med europæisk ligaspil og salgene bliver knap så store som håbet. De har købt et par spillere med fint salgspotentiale, men det er også stadig mange store salg de skal lave kontinuerligt for at få det til at løbe rundt. Er de nu på 140-150 mio og vi er på 100 (Campos tal) er forskellen procentuelt stadig stor, men de skal jo bare skære tilsvarende ned mens vi går den anden vej med det nye stadion for at det er ved at være udlignet.

Latest posts

Back