New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 234K
Trænertråden
Hvorfor kan forløbet først evalueres om 1-2 år? Jeg er med på, at vi skal bruge tid før end vi ved om han er den rigtige træner, men selve forløbet kan man da sagtens have en holdning til allerede nu.
Fordi der ikke er nogen af os der kender forløbet. Det at det tager 1, 2 eller 3 uger at signe en træner er alt for lidt til at vurdere et forløb. Måske havde det været bedre at vente et halvt år (med en midlertidig træner) og få den træner man virkelig gerne ville have. Måske er dette et fantastisk forløb fordi man fik JP, som var en ønsketræner der passer godt til det man gerne vil og det var flot klaret at man kunne få ham fri af VFF-kontrakten på så kort tid.

Jeg synes JP er en rigtig sympatisk fyr og jeg bærer ikke nag over noget tilbage fra 2010. Han var ikke skyld i det kaos der opstod under ER og som jeg husker det var han selv en af de mange der kæmpede med skader det forår. Ellers var han jo netop kommet ind i varmen omkring det danske landshold - som AGF-spiller! - og selvfølgelig skulle han ikke spille 1. division i den efterfølgende sæson.

Nu håber jeg bare at han også kan løfte den store opgave han får her. Uanset, så tror jeg at han bliver en overgangsfigur de næste 1-2 år. Hvis han er træner, når vi træder ind på det nye stadion bliver jeg glædeligt overrasket.

Last edited:
jeg tager gerne omkostningen på et par dages tabt træning
Tabt træning?

Første trøningsdag (åben for alle):

Dejligt at se en kæk Kevin Yakob til træningen.

Interview med NP, bl.a. om at starte uden ny træner (åben for alle):

I forhold til nogen syntes det har taget lang tid..

Har AaB fået ny træner? De har endda fyret deres og har lige haft en liste i forhold til ansættelsen af seneste.

HVIS man nu siger at det kom bag på AGF at Uwe ville stoppe, eller hvordan det foregik. Så er 3 uger altså ikke meget fra at (hvis man antager dette)

- Lave en liste med navne (bør man måske have haft klar)
- Lave en prioriterings liste ud fra ovennævnte liste
- Forhører sig på dem man først og fremmest vil have til samtale (Hvis man sigtede efter Hoff, Svenson, Berthlesen osv. Så kan man jo skulle forhører sig længere nede på listen, for at få det ønskede antal til samtale (lad os sige 7 her))
- Få e 7 til indledende samtale og mærke hinanden af.
- Snakke videre med de måske 3 kandidater, man føler passer bedst.
- Blive enige med den man vælger
- Forhandle evt. med klub.

Ind imellem alt dette er der så interne møder og evalueringer. - Så syntes jeg ikke 3 uger er lang tid.

Klart man måske kunne/burde have set risikoen for at Uwe ikke ville mere, eller ville fyrer ham, hvorfor de første step kunne være sparet.

Derudover tror jeg meget det handler om hvordan man hørte CVs "Gerne have ham klar til træningsstart, men heller vente en dag eller to på den rette".
- Nogen hørte det som om det var en prioritet at han var klar til første træning
- Andre at man nok godt kunne forvente at der gik indtil nu

Man kan diskutere om det er naivt eller det er gode værdier ikke at påbegynde samtaler med andre kandidater, mens man stadig har en cheftræner ansat. Jeg synes det er gode værdier, og jeg tager gerne omkostningen på et par dages tabt træning, selvom alle dage er vigtige i en kort opstart.
Meget enig. Og vil mene, at de første dages træning er tæt på ligegyldige. Selvfølgelig havde det været bedre, hvis han havde været på plads for tre uger siden og kunne forberede hele opstarten, men sådan fungerer verden ikke. Og i det mindste kan vi glæde os over at Viborg står i en endnu dårligere position nu:)

Udover at jeg synes, at Viborg har været et af de bedst spillende hold i ligaen (især set ift. budget) så tror jeg det kan forløse enormt meget energi i truppen, at få en helt anden type person ind efter Uwe. Og jeg ser det på ingen måde som et problem, at han aldersmæssigt er tæt på vores ældste spillere - tværtimod tror jeg det er enormt sundt at få en yngre træner ind, som er mere i øjenhøjde med spillerne.

Så selvom jeg havde sat næsen op efter et større navn, så tror jeg JP er et rigtigt godt valg.

Jeg nægter simpelthen at tro, at han var førstevalget.
Jeg har set denne type udtalelse nogle gange nu og vil gerne udfordre den. For hvad er et "førstevalg"?

At man måske har prøvet at række ud til en Bo Svensson eller Jess Thorup (bare for at vælge et par tilfældige større navne end JP) er jo ikke det samme som at vi har måtte "nøjedes" med JP. Som jeg skrev tidligere, så ville alle klubber vælge Pep, hvis der var frit valg på alle hylder. Blandt danske trænere ville alle vælge Thomas Frank osv. osv.

Man har kørt en struktureret proces og noget af det første er jo at afdække, hvem der dels har den rette profil og hvem der overhovedet er interesseret i jobbet. Af den pulje har man så fundet den bedste kandidat som er JP. Mere kompliceret behøver det ikke at være.

Hvor mange herinde ville være førstevalg til deres eget job, hvis der var frit valg på alle hylder for vores arbejdsgiver? Jeg vil gætte på 0 - men vi har jo fået jobbet fordi vi var den bedst kvalificerede og tilgængelige kandidat på det tidspunkt jobbet skulle besættes.

En 4-årig kontrakt alligevel. Det synes jeg er lang tid. Jeg havde nok troet en 3-årig var mere rammende, og egentlig havde jeg håbet på en 2-årig, men det ville nok være urealistisk fra JP's side af bordet. Jeg håber sgu man har lavet nogle klausuler, så man ikke risikere at skulle ud i en kæmp udgift, hvis ikke det går. Det er et stort sats. Men i sidste ende er CV jo nok lidt klogere end alle os, og har sammen med sit team forhåbentlig gennemgået en masse parametre inden man besluttede sig for at ansætte manden. Jeg er ikke overbevist, men jeg har heller ikke siddet med ved de vurderinger. Som fan er jeg måske også lidt urealistisk i forhold til hvad man kan forvente. I det mindste kender han ligaen og spillerne og er ikke en random lottokupon fra en udenlandsk liga.

Fordi der ikke er nogen af os der kender forløbet. Det at det tager 1, 2 eller 3 uger at signe en træner er alt for lidt til at vurdere et forløb. Måske havde det været bedre at vente et halvt år (med en midlertidig træner) og få den træner man virkelig gerne ville have. Måske er dette et fantastisk forløb fordi man fik JP, som var en ønsketræner der passer godt til det man gerne vil og det var flot klaret at man kunne få ham fri af VFF-kontrakten på så kort tid.
Så hvis man har taget 4 uger om, at hente en træner, så kan man først efterfølgende evaluere om det er en god proces 1-2 år efter.

Så hvis man skal skifte Jakob Poulsen om 2 år (forhåbentlig fordi han er solgt, og dermed været god, så skal vi også først erstatte ham med en træner der er klar efter opstarten?

Jeg tænker de største læringer, i alt, er relativt kort tid efter det er sket.

Det er ikke træneren jeg vil evaluere, men processen. Om den på nogen måde kunne forbedres.

Det taler imod:
Hans manglende erfaring.

Det taler for:
Han er tidligere AGF og jeg har det sku nemmere ved at støtte en af hvor egne i at få gang i holdet end en der kommer udefra.

Med de navne der er blevet nævnt er man selvfølgelig en smule skuffet da ambitionerne og drømmen var på en højere hylde.
Men som Tøfting os siger: hvad havde folk forventet med det projekt som CV præsentere?
Vi skal sælge spillere og har begrænset økonomi til indkøb, samt spiller vi på Vejlby stadion indtil 2034 hvor shamanerne er færdige.

Jeg syntes det er så leverpostej som det kan blive.
Men støtter op og tror, håber og drømmer om det bedste 🤍💙

Jeg var til et foredrag med Graulund kort efter han stoppede karrieren, og der brokkede han sig over at JP ikke ville fylde sig med gigtmedicin og indsprøjtninger for at blive klar til en kamp.

Så umiddelbart har JP hovedet skruet langt bedre på end Graulund i det mindste.
Haha, der sætter du godt nok også barren meget lavt...

En 4-årig kontrakt alligevel. Det synes jeg er lang tid. Jeg havde nok troet en 3-årig var mere rammende, og egentlig havde jeg håbet på en 2-årig, men det ville nok være urealistisk fra JP's side af bordet. Jeg håber sgu man har lavet nogle klausuler, så man ikke risikere at skulle ud i en kæmp udgift, hvis ikke det går. Det er et stort sats. Men i sidste ende er CV jo nok lidt klogere end alle os, og har sammen med sit team forhåbentlig gennemgået en masse parametre inden man besluttede sig for at ansætte manden. Jeg er ikke overbevist, men jeg har heller ikke siddet med ved de vurderinger. Som fan er jeg måske også lidt urealistisk i forhold til hvad man kan forvente. I det mindste kender han ligaen og spillerne og er ikke en random lottokupon fra en udenlandsk liga.
De skal jo være sikre på, at han får en sæson på det nye stadion:ROFLMAO:

Det er ikke træneren jeg vil evaluere, men processen. Om den på nogen måde kunne forbedres.
Fair nok, men det er bare super svært for os der kigger på udefra, da der er så enormt meget vi ikke ved. Hvor stor en overraskelse var Uwes stop, har der været andre kandidater der er sprunget fra og hvor besværlige har Viborg været at danse med. Bare for at nævne nogle få variabler. Især det første synes jeg har rigtig stor betydning og signalerne har været meget blandede. Hvis man inden sæsonafslutning havde vidst, at man ville fyre Uwe havde man i hvert fald næppe ventet en uge med det.

Jeg har set denne type udtalelse nogle gange nu og vil gerne udfordre den. For hvad er et "førstevalg"?

At man måske har prøvet at række ud til en Bo Svensson eller Jess Thorup (bare for at vælge et par tilfældige større navne end JP) er jo ikke det samme som at vi har måtte "nøjedes" med JP. Som jeg skrev tidligere, så ville alle klubber vælge Pep, hvis der var frit valg på alle hylder. Blandt danske trænere ville alle vælge Thomas Frank osv. osv.

Man har kørt en struktureret proces og noget af det første er jo at afdække, hvem der dels har den rette profil og hvem der overhovedet er interesseret i jobbet. Af den pulje har man så fundet den bedste kandidat som er JP. Mere kompliceret behøver det ikke at være.
Man har vel en nogenlunde realistisk opfattelse af hvad der måske er realistisk, og derfor har man selvfølgelig ikke Pep og Thomas Frank på listen. Det er lettere absurd, selvom jeg godt ved det var sarkastisk ;) Men jeg går ud fra man laver en bruttoliste over emner, og så vil der formentlig være nogen der er foran andre kva deres historik mm. Jeg har bare svært ved at tro, at JP har været blandt de første man kontaktede, for så er det sgu da mærkeligt at man først er blevet enig med Viborg i går.

Men jeg skal da slet ikke afvise at man har haft et lige kandidatfelt med 3-4 stykker, som man ville være tilfreds med, og så har JP endt med at stå stærkest til sidst, måske også fordi andre kandidater har sagt nej til sidst. Men jeg har simpelthen svært ved at se, at JP stod øverst som førstevalg på listen for 3 uger siden, for så var man altså blevet enig med Viborg for lang tid siden.

I forhold til nogen syntes det har taget lang tid..

Har AaB fået ny træner? De har endda fyret deres og har lige haft en liste i forhold til ansættelsen af seneste.

HVIS man nu siger at det kom bag på AGF at Uwe ville stoppe, eller hvordan det foregik. Så er 3 uger altså ikke meget fra at (hvis man antager dette)

Jeg synes ikke rigtigt, man skal bruge Aab som en målestok for, hvad man bær gære og ikke gøre i fodbold😉

Jeg synes, det er kritisabelt, hvis man ikke har været forberedt på, at Uwe måske stoppede, oven på foråret, og fordi man var eksplicitte om det fælles evalueringsmøde - også selv, hvis det var Uwes ønske at stoppe.

CV bør som absolut minimum have haft en liste over ønskede afløsere klar inden evalueringsmødet, medmindre han var 100% overbevist om, at Uwe fortsatte. Ellers har han gjort sit arbejde dårligt.

Det tror jeg nu også, han har haft. Jeg tror, processen har trukket ud, fordi CV har haft svært ved at få en afklaring på nogle kandidater.

Jeg var til et foredrag med Graulund kort efter han stoppede karrieren, og der brokkede han sig over at JP ikke ville fylde sig med gigtmedicin og indsprøjtninger for at blive klar til en kamp.

Så umiddelbart har JP hovedet skruet langt bedre på end Graulund i det mindste.
Det er så også en meget, meget lav barre at skulle forcere... 😜

I den perfekte verden viser klubben den nødvendige tålmodighed til det her projekt, så 3-4 år bliver en helt fin længde for samarbejdet med Poulsen. Det første år kommer nok til at give nogle skvulp og nogle kedelige nederlag, som vi alle sammen skal prøve at stå igennem. Det bliver ikke helt nemt, nu hvor han allerede er i et markant underskud blandt en stor del af tilskuerne. Men kommer holdet og klubben rimelig godt igennem den fase (især frem til jul), så tror jeg, det kan blive rigtig godt.

Han kan gøre sig selv en meget stor tjeneste ved at udvikle rigtig godt på Emmery og få ham til at stråle. Det vil give noget energi på lægterne, og det vil købe ham noget tid, hvis vi får et lokalt stjerneskud, der får mere og mere spilletid og succes.

Latest posts

Back