New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 230K
Last edited:
Men
Hermed et forsøg på at dykke lidt ned i Viborg under Poulsen. Jeg har i denne sæson set over 80 procent af deres kampe og arbejder i fodboldverdenen. Uden at være træner, skal siges.

Jeg havde også håbet, at Mediano eller andre havde været mere konkrete på Poulsens taktiske tanker, men altså hermed mit bud.

Først og fremmest så er Jakob Poulsen optimist. Mod Silkeborg og Sønderjyske koster det mål at spille ud bagfra, men det fik ham ikke til at ændre noget. Det vil de fortsat lød beskeden og det gjorde de, selvom det var direkte skyld i mål i mod.

Oftest spillede han med en klassisk fire-kæde. Foran lå Jeppe Grønning som 6er og foran ham to 8ere. På kanten lå to gode gammeldags kantspillere der havde mandat til at udfordre og så en tung 9er, der var god med ryggen mod mål.

Opbygningsspillet synes jeg har været fascinerende. De to backs skubbede ofte langt op og så trak de to CBs ned på linje med målmanden. Når der så var plads oppe i banen, blev der slået direkte, satsede og flade bolde op mod de offensive.

Det kunne godt tale for Jesper Hansen i målet. Selvom han bestemt ikke er blandt de bedste i ligaen med fødderne, som da han kom frem, så er Wahlstedt i hvert fald ikke bedre.

Tingager har jo spillet i en firebackkæde masser af gange. Så det burde han igen kunne være en styrmand i, selvom Klaus Egelund siger noget andet…
Men der går nok ikke 60 kampe mellem hvert gule kort, hvis han ikke er sweeper. Trods alt.

I det hele taget så er Viborg gode til at vinde momentum på bolden. De er gode til at få overtaget i kampene ved at være kloge på bolden og så sætte deres udfordrende spillere i scene. Mod FCK hjemme er de bagud 2-0, men kommer tilbage via mod på bolden og gode bevægelighed. Deres 8ere og kantspillere er gode til at indgå i kombinationer, men de er også gode til at sikre at især dem på kanten får bolden i gunstige områder og situationer. Ofte ligner det, at modstanderne er fanget i en omstilling siden eksempelvis Serginho eller Njoh pludselig har oceaner af plads, men ofte er det noget Viborg har spillet sig til mod et hold der har været i etableret forsvar.

Jeg glæder mig til at se, hvad Arnstad, Madsen og måske også Anderson kan i et mere dynamisk sammenspil.

Havde Duelund passet ind her? Ja, det havde han nok. Han kender også Poulsen for gammel tid. Men det er jo også CV, der har vendt tomlen ned. Så sent som i efteråret ville Jakob Nielsen flere gange gerne forlænge med Duelund, men CV har ikke haft samme interesse, virker det til.

I øvrigt var det spillere som Anderson og Madsen der tog ordet på det spillermøde Bruchmann nævner i Breaking-podcasten, og ikke forstod manglende spilletid til Duelund.

Spiller Poulsen med samme typer kanter som i Viborg, så synes jeg GF mangler noget her. Har AGF spillere nok der kan sætte en mand?

Er det Emmerys vej ind? Gyamfis gennembrud? Og kan Tobias Bech spille her?

I forhold til 9eren så har Ementa (tre mål) og Junior (fire mål) jo ikke brændt felterne af, men de har været gode til at indgå i spillet ude på banen, hvor især sidstnævnte har været god til at lægge af og spille med.

Mortensen er, synes jeg, blevet dårligere i spillet ude på banen, men der er vel kun Serra der kan nogenlunde det samme som opspilsstation, hvis det skal være samme type som i Viborg.

Og så er der dødboldene, som også har været en vigtig ting hos Viborg. Det har været flere forskellige i VFF der har stået for dem, men fælles for deres scoringer på dødbolde er, at de ofte har været mere kreativt tænkt end AGFs, som ofte har været ren fysik. Viborg er ikke ligeså store som AGF, men de har været kloge!

Det kan Poulsen måske også bringe ind. Han ved i hvert fald selv, hvordan man slår en god dødbold.

Antager vi, at Poulsen vil meget af det samme som gennemgået, så er jeg spændt på, hvad det betyder for Links og Mølgaard. Sidstnævnte kan godt spille en en fireback-kæde. Det kan Links næppe, men kan han rykkes længere frem på kanten? Eller er det nu, han skal videre? Hører både England og USA kunne være en destination.

Og hvad med Nicolai Poulsen? Skal han bare have 6eren? Eller vil Jakob Poulsen have en med mere bold?

Efter en lang omgang i øst og vest, så hermed et bud på, hvordan GF kunne spille mod Sønderjyske med ovenstående og CVs udmeldinger om foryngelse in mente

Hansen

Beijmo - Tingager - Callø - Kahl

Madsen

Arnstad - Anderson

Ny spiller - Mortensen - Emmery​
Eigrig fint indlæg.

Spændende at se om det er CV eller Jacob Nielsen der har mest indsigt mht Duelund. Personligt synes jeg han er en fremragende spiller, men tvivler på han kommer tilbage på topniveau.

Det jeg hæfter mig mest ved i VFFs spil er, at deres kanter har fuldstændig frit lejde mht finde rum. De står ikke på sidelinjen og får kridt på støvlerne. På den måde kan man godt sammenligne det med to 10’ere, da de ofte kommer ret tæt på hinanden. Med udgangspunktet i deres pres er to brede punkter der presse indad i banen og overbefolker centralt.

Jeg tror også Links er på vej videre. Og jeg tror det betyder, at vi endegyldigt skifter formation. Mølgaard bliver førsteudfordre til Beijmo på højreback.

Jeg tror vi kommer til at se noget ala det her.

Beijmo - Jensen-Abbew - Tingager - Kahl

Arnstad - Poulsen - Madsen

Bech - Badji - Anderson

Jeg håber Callø kan nappe pladsen fra Jonas Jensen-Abbew, men tror Poulsen starter med Jonas Jensen-Abbew. I de kampe hvor vi hovedsageligt skal forsvare felt, kan jeg også se Dalsgaard og Tingager udgøre midterforsvaret. Jeg tror også Tingager tager den venstre stopper. Beijmo er mere rutineret end Kahl, så man kan med fordel lade den mest uerfarne stopper spille mellem Beijmo og Tingager, fremfor mellem Tingager og Kahl. Jeg forventer også, at man finde en venstrebenet back mere.

På midten håber jeg virkelig, at man prøver finde en mere boldfast 6’er. Der er mange emner i ligaen, men meget gerne én der kan søge ned på siden af stopperne i fase 1.

Oppe foran håber jeg man finder en dribler mere, en der kan øge konkurrencen og tage lidt af fokus væk fra Anderson i vores offensiv.

Som 9’er tror jeg man satser på Badji. Han kan spille med ryggen mod målet, men samtidig også lave mange højintensive presløb.

EDIT: Den spillende 6’er kunne sagtens være Mads Emil. Men så ville jeg virkelig gerne have en anden venstrebenet 8’er. Når man spiller med 10’er eller wings, så ligger de tre centralt ofte på linje, og de to 8’ere skal ud og dække bredt. Derfor er det bedst at have en venstrebenet i venstre, og højrebenet i højre

Mortensen er, synes jeg, blevet dårligere i spillet ude på banen, men der er vel kun Serra der kan nogenlunde det samme som opspilsstation, hvis det skal være samme type som i Viborg.
Mener du ikke Badji kan eller mener du klubben har opgivet ham?

Syntes umiddelbart han har set stærk ud i spillet som en der modtager bolden men det er jo ikke meget vi har set til ham.

Bech spillede i hvert fald højrekant hos Viborg inden han forlod ligaen sidst. Men fart har han jo ikke så meget af - men nok til at kunne trække ind i banen og skyde, hvilket han vil få mere plads til derudefra - end hans store bevægelser tillader det i boksen som støtte-9'er til Mortensen i hvert fald.
Han var i den sæson på top 10 over flest vellykkede driblinger i ligaen. Jeg mener han var 6-8 eller deromkring.

Tobias Bech er en af den der har lidt mest af, at Patrick Mortensen kræver et helt hold der indretter sig efter hans manglende fart og generel fysik

Mener du ikke Badji kan eller mener du klubben har opgivet ham?

Syntes umiddelbart han har set stærk ud i spillet som en der modtager bolden men det er jo ikke meget vi har set til ham.
Han har jeg simpelthen glemt at tænke ind. Helt enig. Han minder måske i virkeligheden mest om de to VFF-angribere. På godt og ondt.

Det er nogle gode overvejelser og taktiske indlæg. Spændende @Thomas K og @StadionAlle1976.

Jeg tror også Links er på vej videre. Og jeg tror det betyder, at vi endegyldigt skifter formation. Mølgaard bliver førsteudfordre til Beijmo på højreback.

Mit bud er, at Beijmo også er på vej videre. Han har udløb om et år, og skifter vi til en fireback kæde, har vi både JA og Mølgaard til højrebacken.

Som jeg har forstået JAs skade, så er han forventet tilbage efter ferien. CVs ambitioner om mere spilletid til de unge klinger i hvert fald en smule hult, hvis JA skal være tredjevalg.

Kahl, Links, Beijmo er på grund af kontraktudløb sammen med Serra og Haugen de oplagte emner at sende videre. Jeg forventer næsten, de alle er fortid i klubben efter vinduets lukketid. Ellers tror jeg, vi havde set forlængelser med de tre færstnævnte.

Jeg klipper lidt i et godt indlæg og tager nogle ting ud. Du har holdt den neutralt på en række områder, jeg tilføjer mine bud på afgange.

Tingager har jo spillet i en firebackkæde masser af gange. Så det burde han igen kunne være en styrmand i, selvom Klaus Egelund siger noget andet…
Men der går nok ikke 60 kampe mellem hvert gule kort, hvis han ikke er sweeper. Trods alt.
Egelund kasserer ikke Tingager til 4-back, han siger bare man skal være opmærksom på både makker og 6'er (hvor du har hhv Callø og Madsen længere nede).

Jeg glæder mig til at se, hvad Arnstad, Madsen og måske også Anderson kan i et mere dynamisk sammenspil.

Havde Duelund passet ind her? Ja, det havde han nok. Han kender også Poulsen for gammel tid. Men det er jo også CV, der har vendt tomlen ned. Så sent som i efteråret ville Jakob Nielsen flere gange gerne forlænge med Duelund, men CV har ikke haft samme interesse, virker det til.

I øvrigt var det spillere som Anderson og Madsen der tog ordet på det spillermøde Bruchmann nævner i Breaking-podcasten, og ikke forstod manglende spilletid til Duelund.
Det synes jeg er ret vildt. Anderson har åbenbart en klausul på 15 mio., og hans ferie er nok i den anledning. Hvis han har set en fit og dygtig Duelund holdt ude af et hold uden offensivt bid, kan jeg godt forstå han er noget indebrændt.

I forhold til den generelle debat er det også noget andet at bærende spillere efterspørger Duelund, end at vi fans ikke forstår fravalget.
I forhold til 9eren så har Ementa (tre mål) og Junior (fire mål) jo ikke brændt felterne af, men de har været gode til at indgå i spillet ude på banen, hvor især sidstnævnte har været god til at lægge af og spille med.

Tobias Bech er et frækt bud, men nok ikke den rette. Serra var købt til den rolle, men om han får (endsige fortjener) chancen er et åbent spørgsmål. Kan Badji spille den rolle, der jf Viborg ikke behøver være så målfarlig?

Antager vi, at Poulsen vil meget af det samme som gennemgået, så er jeg spændt på, hvad det betyder for Links og Mølgaard. Sidstnævnte kan godt spille en en fireback-kæde. Det kan Links næppe, men kan han rykkes længere frem på kanten? Eller er det nu, han skal videre? Hører både England og USA kunne være en destination.
Links er bedst på wingbacken eller som midtbane. Han er blevet bedre, men hans styrke ser ikke ud til at være helt fremme. Jeg tror det bliver en afsked.

Mølgaard ... jeg tror (men er ikke sikker) en flad 4-back kræver mere klassisk skoling, hvor 3-backen havde general Tingager og to 'bøller'. Jeg ser ikke Mølgaard i centerforsvaret i en 4-back.

Beijmo kunne være oplagt at sælge, med et år tilbage. En god spiller, men ikke rigtigt som ønsket.

Og hvad med Nicolai Poulsen? Skal han bare have 6eren? Eller vil Jakob Poulsen have en med mere bold?
Jeg tror på en defensivt orienteret 6'er og to dynamiske 8'ere. Mit bud er NP som udgangspunkt, men pga skader er man på jagt efter en ny.

Efter en lang omgang i øst og vest, så hermed et bud på, hvordan GF kunne spille mod Sønderjyske med ovenstående og CVs udmeldinger om foryngelse in mente

Hansen

Beijmo - Tingager - Callø - Kahl

Madsen

Arnstad - Anderson

Ny spiller - Mortensen - Emmery​
Hvis vi antager afgang af Links, Beijmo og MA, selvom den gær ondt

Mon ikke JJA står foran Callø?
Mon ikke NP starter som 6'er med Arnstad og Mads-Emil. Den 8'er bør være oplagt til Arnstad, så det her bliver sæsonen hvor han forhåbentlig giver den fuld gas.

‐‐-------------------------- YB
----- TBa------------------------------------ TBe
‐‐-‐---------------- MM ------ KA
----‐-‐----------------------NP
------- EK ------- FT --------- JA -------- TM
------------------‐---------JH

Jeg er ikke ungdomshvisker, så jeg ser meget gerne indkøb. nedenstående er også for at sikre basis, ikke at skabe noget der ligner dybde i startopstillingen.

Ny målmand (Hvis de kan udøve magi med Wahlstedt, så ok).
Ny 10'er / kant
Ny 8'er (MA afløser)
Ny 6'er
VB
Centerforsvarer (hvis man tror på JA, eller Callø så måske ok, men det er stadig tyndt)
Afhængig af Serra og Badji, så ny angriber.

Det er i så fald en klausul han har fået i kontrakten da han forlængede i januar.
Ellers var han jo smuttet til Lecce i sin tid.

Det lyder da meget realistisk, at der er puttet en sådan klausul ind i kontrakten.
Han vil jo gerne til udlandet, og han kan ikke bruge en gentleman aftale med klubben til voldsom meget, hvis ikke der er nedfældet noget på papir.

Han fylder 27 lige om lidt, så det er jo heller ikke fordi vi forventer at der vil ryge meget mere end 2 millioner Euro i kassen for ham ved et salg.

Som jeg har forstået JAs skade, så er han forventet tilbage efter ferien. CVs ambitioner om mere spilletid til de unge klinger i hvert fald en smule hult, hvis JA skal være tredjevalg.
Altså tidligst efter vinterferien ikke? Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Det var trods alt et korsbånd.

JP må pr definition være 'best of the rest'. Spørgsmålet er bare, hvad rest reelt var. Nørgaard i Haderslev er jeg enig i, ellers skulle han have fine fornemmelser om udland o.l.

For en træner skal det give mening at AGF er et projekt over tre år. Hvis man tror man står bedre efter endnu en sæson hvor man er, er AGF ikke det oplagte valg.

I min bog er stilkarakteren lav, men jeg har tillid til Jacob Poulsen er valgt fordi han er vurderet som kompetent og bedste valg blandt dem man kunne få.

Narativet er dog også vigtigt. Hvis man havde store planer om transfers og tilgange, ville en mere - udefra set - attraktiv træner have bidt på. Så Jacob Poulsen indikerer mere snusfornuft end store armbevægelser. Det synes jeg er ærgerligt, men samtidig tegn på det solide stykke arbejde der skal foretages.
Det er klart og CV har vel mere eller mindre direkte sagt at der var nogle navne man kiggede på som bare ikke var realistiske. Jeg tror det er et rimelig stort felt af trænere der er "the rest." Der kan godt være nogle af dem, der ikke lige har stået til jobs i større klubber, der har tænkt det er for svært i AGF, men så er det nogle uden ret mange ambitioner for deres trænergerning og dem tror jeg ikke der er så mange af blandt dem man overhovedet kan overveje. Jeg er ret overbevist om at der er adskillige navne vi udefra set måske ville synes var mere attraktive, men som CV vurderede var mindre attraktive end JP. Det er nu engang et af de største trænerjobs i dansk fodbold. På samme måde som Tottenham også har valgt Frank fremfor mange andre der måske kunne lyde af mere.

Set herfra er stilkarakteren fin fordi jeg tror man har været meget bevist om hvor lang tid det måtte tage og har holdt sig indenfor det og fordi jeg er overbevist om at der faktisk var et stærkt kandidatfelt hvorfra valget faldt på JP. Så må tiden vise om det var det rigtige valg, men CV deler åbenlyst ikke bekymringer om erfaring og manglede pondus i medierne osv, han kunne sagtens have fundet en der bon'ede mere ud på de områder.

Det lyder dejligt for os hvis det forholder sig sådan, men så er en kontraktlængde da ikke det papir værd den er skrevet på.
Hvis det er 1 års løn uanset om man så finder et nyt job dagen efter, så har det selvfølgelig en hvis værdi for underskriveren.
Man kunne eventuelt lave en aftale hvor der er et minimum. Jeg tror egentlig JP ville tage jobbet selv hvis han kan ende med en halv sæson og så et års løn efterfølgende, det er et stort skridt op ad karrierestigen, men man kunne jo fx aftale at han har løn til minimum juli 2027.

Latest posts

Back