Jeg har genlæst mit indlæg, og jeg kan sagtens se, at det ikke skinner igennem, at pointen, jeg udfordrer, er at Rösler til slut ikke gav Jakob Poulsen et hold med defensiv kompakthed at arbejde videre på. Beklager, dårligt formuleret. For at være helt klar: for mig er spørgsmålet ikke, om Uwe Rösler er i stand til at opbygge en stærk defensiv. Det har han gjort i flere klubber udover AGF også, og det viser dine statistiker også fint. Spørgsmålet er, om Jakob Poulsen overtog et stærkt defensivt fundament, som han kunne bygge på. Der mener jeg til gengæld at dine statistiker fint viser ikke var tilfældet.
At der var variant i forsvarskæden.. altså, ja. Men det er jo fem rutinerede spillere (og så Jonas Jensen-Abbew) som roterede i de kampe. Når spillerne er så rutinerede og i stor spil har spillet og trænet sammen over længere tid, så mener jeg ikke, at små rotationer skal betyde, at man lukker 2,8 mål ind per kamp i gennemsnit i slutningen af sæsonen. Det er jo decideret katastrofalt - især kvaliteten af spillerne taget i betragtning.
Mit take er, at det defensive fundament var totalt brudt sammen (og/eller læst af modstanderne), da Jakob Poulsen tager over. Han får hurtigt sat sit præg på tingene, og så er der et homogent udtryk over hele banen, der både udmønter sig i en stærk defensiv og offensiv. Uwe Rösler var god i perioder, men jeg ser ham ikke have nogen som helst andel i præstationen i mesterskabssæsonen. Det er nok ret sort/hvidt sat op - og virkeligheden er altid mere nuanceret end dét -, men jeg mener virkeligt, at det må være marginalt, hvis Rösler skal tilskrives noget som helst af den succes.