New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 227K
Trænertråden
Men jeg skriver jo netop også at "Forsvaret har givet for mange mål væk, det må stå uden for debat". For mig betyder det, at forsvaret ER til debat, at den defensive præstation er for ringe, kan ikke debatteres: Det ER den.
Enig. Bagkæden er svag med den manglende kontinuitet og lederskab, men den kollektive defensiv er heller ikke meget at råbe hurra for. Du har nævnt presset i front og det halter også.

Jeg tror vi savner Paddy mere, end vi er klar over, al den stund at presset ikke fungerer så godt som sidste sæson; her tror jeg Paddy var en nøglefigur med sin evne til at presse i den helt rigtige vinkel. Bogere presser med stor entusiasme, men ikke med den store plan. Serra presser ikke ret godt, synes jeg.

Den del har vi også talt om. Det ser ud til Bogere presser rigtigt men de andre (ofte) ikke følger med i første pres. Det kan bunde i Bogere sætter det ind på det forkerte tidspunkt, de andre sover i timen eller alternativt han bare er for hurtig. Alt andet lige, så sætter han et pres noget hurtigere end PM gjorde ;) Syntes tit det første mislykkes men så kommer medspillerne andre på plads - det giver bare en masse spildte kræfter, hvor de jagter et pres halvt da de er for nemme at spille rundt om.

Den del har vi også talt om. Det ser ud til Bogere presser rigtigt men de andre (ofte) ikke følger med i første pres. Det kan bunde i Bogere sætter det ind på det forkerte tidspunkt, de andre sover i timen eller alternativt han bare er for hurtig. Alt andet lige, så sætter han et pres noget hurtigere end PM gjorde ;) Syntes tit det første mislykkes men så kommer medspillerne andre på plads - det giver bare en masse spildte kræfter, hvor de jagter et pres halvt da de er for nemme at spille rundt om.
Jeg synes ikke man presser rigtigt, hvis man presser alene. Det kan se fint ud. Men er lidt hovedløst. Man skal presse som et hold. På samme tid

Selvfølgelig er vinduet dumpet, det kan der ikke være to meninger om. Spillerne der er kommet ind er sikkert fine, men timingen samt den manglende 9’er er bare underlig.

Det er irriterer mig mest, og på en eller anden måde er CV og JP’s kommunikation. Fans og sponsorer er ikke dumme, og de har altså også forstand på fodbold.

Efter Randers kampen står JP og taler om gode præstationer og bund i holdet. Alle kan jo se der ikke er nogle af delene. Det bevist kampene efterfølgende mod FCM og Silkeborg også.

CV står og siger at uanset hvilke penge man vifter med, jeg mener det var før Poznan, og efter FCM at det er lønninger der flytter spillere. Det giver meget lidt mening, når penge ikke kunne flytte spillere tidligere i vinduet.

Samtidig er spillerne ikke dummet. De får sikkert en rigtig hård kritik i klubben, specielt defensivt, og samtidig hører de noget totalt modsættende i pressen. Det må også være frustrerende.

Jeg siger ikke, at de skal smide en enkelt spiller under bussen. Så langt fra. Men man kan godt kalde en spade for en spade. Tage ansvar og ikke lyde som Komiske Ali.
Jeg giver ikke så meget for CV og JPs kommunikation i pressen. JP er tydeligvis firmaets mand og er ikke en person der laver offentlig kritik af spillere og sin chef. Det kommer næppe heller noget godt ud af at gå Zorniger vejen. Det er bare for dumt af en træner. Jeg håber og forventer dog at han er mere “hård” internt.

CV snakker for at fjerne fokus fra sine egne fejl. Han minder mig om en person der altid tror han er klogere end lytterne og derfor bare kan vrøvle noget af hvor man tænker “wtf sagde han det?” Han er ansvarsfralæggende og det er bare dårlig stil. Jeg trækker ihvertfald mest bare på skuldrene når han åbner munden. Jeg håber bestyrelsen og JN holder ham lidt mere til ansvar end han tilsyneladende selv gør.

Jeg giver ikke så meget for CV og JPs kommunikation i pressen. JP er tydeligvis firmaets mand og er ikke en person der laver offentlig kritik af spillere og sin chef. Det kommer næppe heller noget godt ud af at gå Zorniger vejen. Det er bare for dumt af en træner. Jeg håber og forventer dog at han er mere “hård” internt.

CV snakker for at fjerne fokus fra sine egne fejl. Han minder mig om en person der altid tror han er klogere end lytterne og derfor bare kan vrøvle noget af hvor man tænker “wtf sagde han det?” Han er ansvarsfralæggende og det er bare dårlig stil. Jeg trækker ihvertfald mest bare på skuldrene når han åbner munden. Jeg håber bestyrelsen og JN holder ham lidt mere til ansvar end han tilsyneladende selv gør.
Jeg tror bare heller ikke man skal undervurdere hvad det gør ved spillerne. De hører og læser en ting, og til træning og i klubben noget andet.

Nu kan jeg ikke huske hvem, men der var en tidligere landsholdsspiller og profil i ligaen der sagde, at man læste mere om sine præstationer i pressen når det gik dårligt. Så spillerne lytter jo til, og læser, det de kan i denne periode.

Derfor brugte jeg Komiske Ali referencen, fordi de ender med at sige noget alle kan se er forkert.

Hvor kommer myten om, at Rösler havde opbygget en stærk defensiv fra?
I de sidste fem kampe med ham ved roret, der lukkede vi 14 mål ind. Altså i gennemsnit 2,8 mål per kamp. Der var totalt gavebod i Röslers sidste tid, og med stort set selvsamme hold gik Jakob Poulsen ind sæsonen efter og dominerer efterårssæsonen, som det ikke er set fra noget hold i årevis. Intet af det kan tilskrives Rösler. Intet.
Den kommer fra hans statistik...

Ja de sidste 7 kampe var dårlige men det var med fem forskellige centrale treback-kombinationer på kun syv kampe, og når wingbacks medregnes, er alle syv startende femmandskæder forskellige. Det er en ekstrem mangel på kontinuitet så sent i en sæson. Oveni det skifter han keeper frem og tilbage mellem Hansen og Wahlstedt.

De 7 kampe er en tydelig negativ outlier​

KampCentral trebackkæde
Randers 3-1 AGFKahl – Tingager – Mølgaard
FCK 3-1 AGFDalsgaard – Tingager – Kahl
AGF 1-3 FCKMølgaard – Dalsgaard – Jensen-Abbew
FCM 3-1 AGFDalsgaard – Tingager – Mølgaard
AGF 1-3 RandersDalsgaard – Mølgaard – Jensen-Abbew
FCN 2-0 AGFTingager – Mølgaard – Jensen-Abbew
AGF 2-3 BrøndbyTingager – Mølgaard – Jensen-Abbew

Tingager bliver skadet mod FCK den 21. april.
Kahl har karantæne mod FCK den 27. april.

AGF's forsvar under Rösler – opdelt i perioder​

PeriodeMål imodPr. kampRelativt til konkurrenterne
2022/23 grundspil20 / 220,91= bedste
2022/23 mesterskab11 / 101,10blandt de bedste
2023/24 grundspil21 / 220,95blandt de bedste
2023/24 mesterskab25 / 102,50dårligst i top-6
2024/25 grundspil23 / 221,05bedst i top-6
2024/25 første 3 slutspilskampe3 / 31,00stadig stærkt
2024/25 sidste 720 / 72,86klart dårligst

Det er klart at de to mesterskabsspils perioder 23/24 og og 24/25 er ringe. Röslers meget intensive spillestil og organisation kunne producere et ekstremt stærkt forsvar over lange perioder, men holdet havde en tendens til at bryde sammen sent på sæsonen, når fysisk belastning, skader, rotation, mental træthed og resultatpres blev kombineret.

PS 23/24 er den famøse pokalfinale sæson.

Synes også man skal give Røsler kredit for at have både opfundet Mølgaard og Kahl som stoppere. Begge med stor succes

Vi har mødt fra den formode bund 6: Lyngby, OB, Randers og SIF = 3 point
Fra top 6: VFF, FCM og BIF = 1 point

Det er en absurd point høst. Både mod top og bund..

Vi er godt med i nogle af statistikkerne (burde vi nok også være mod bundholdene)

- Nr1 possession i ligaen
- Nr3 højeste xG
- Nr2 flest accurate passes (FCN flest)
- Nr2 flest touches in oppositions box (FCN flest)
- Nr1 hjørnespark

Men hvad gør det når vi har

-Nr2 flest mål imod...

Vi er godt med i nogle af statistikkerne (burde vi nok også være mod bundholdene)

- Nr3 højeste xG
- Nr1 hjørnespark

-Nr2 flest mål imod...
Meget fin opgørelse og med positive stats samtidig med en virkelig træls situation. Men jeg synes, at det er fuldstændigt absurd at begynde at drøfte trænerfyring. Årets træner samt DM med os for første gang i 40 år. Det kalder efter min mening på respekt langt ud over den tid, der nu er gået siden mesterskabet.

Meget fin opgørelse og med positive stats samtidig med en virkelig træls situation. Men jeg synes, at det er fuldstændigt absurd at begynde at drøfte trænerfyring. Årets træner samt DM med os for første gang i 40 år. Det kalder efter min mening på respekt langt ud over den tid, der nu er gået siden mesterskabet.
Jeg synes også det er for tidligt, men kursen er rettet mod en hård evaluering i vinterpausen.

I øvrigt. Den barske logik siger, at JP er træner i denne sæson, ikke fordi han vandt forgangne, men fordi han er bedste bud på hvem der skal lede holdet i denne. I det øjeblik men ikke tror på JP er bedste mand til den kommende periode, skal man som ansvarlig ledelse arbejde på at få den bedste mand til jobbet.

Det er ikke iskoldt, man skifter ikke bare for at skifte, og det er klart at manden i jobbet får goodwil og tvivl til sin fordel. Men så er det heller ikke lunere end det.

Hvis man afviger fra det princip, risikerer man Davids sidste forår

Den kommer fra hans statistik...

Ja de sidste 7 kampe var dårlige men det var med fem forskellige centrale treback-kombinationer på kun syv kampe, og når wingbacks medregnes, er alle syv startende femmandskæder forskellige. Det er en ekstrem mangel på kontinuitet så sent i en sæson. Oveni det skifter han keeper frem og tilbage mellem Hansen og Wahlstedt.

Jeg har genlæst mit indlæg, og jeg kan sagtens se, at det ikke skinner igennem, at pointen, jeg udfordrer, er at Rösler til slut ikke gav Jakob Poulsen et hold med defensiv kompakthed at arbejde videre på. Beklager, dårligt formuleret. For at være helt klar: for mig er spørgsmålet ikke, om Uwe Rösler er i stand til at opbygge en stærk defensiv. Det har han gjort i flere klubber udover AGF også, og det viser dine statistiker også fint. Spørgsmålet er, om Jakob Poulsen overtog et stærkt defensivt fundament, som han kunne bygge på. Der mener jeg til gengæld at dine statistiker fint viser ikke var tilfældet.

At der var variant i forsvarskæden.. altså, ja. Men det er jo fem rutinerede spillere (og så Jonas Jensen-Abbew) som roterede i de kampe. Når spillerne er så rutinerede og i stor spil har spillet og trænet sammen over længere tid, så mener jeg ikke, at små rotationer skal betyde, at man lukker 2,8 mål ind per kamp i gennemsnit i slutningen af sæsonen. Det er jo decideret katastrofalt - især kvaliteten af spillerne taget i betragtning.

Mit take er, at det defensive fundament var totalt brudt sammen (og/eller læst af modstanderne), da Jakob Poulsen tager over. Han får hurtigt sat sit præg på tingene, og så er der et homogent udtryk over hele banen, der både udmønter sig i en stærk defensiv og offensiv. Uwe Rösler var god i perioder, men jeg ser ham ikke have nogen som helst andel i præstationen i mesterskabssæsonen. Det er nok ret sort/hvidt sat op - og virkeligheden er altid mere nuanceret end dét -, men jeg mener virkeligt, at det må være marginalt, hvis Rösler skal tilskrives noget som helst af den succes.

Last edited:
Jeg har genlæst mit indlæg, og jeg kan sagtens se, at det ikke skinner igennem, at pointen, jeg udfordrer, er at Rösler til slut ikke gav Jakob Poulsen et hold med defensiv kompakthed at arbejde videre på. Beklager, dårligt formuleret.
Din pointe var krystalklar og det var klart for alle at det var det, der blev reageret på.

Vi ser åbenbart helt forskelligt på det. Jeg kan ikke afvise du har ret, men for mig hører den konklusion mere til i underholdningstråden.

Edit: beklager. Det er en legitim opfattelse, jeg var bare paf, og ganske uenig.

Selvfølgelig er vinduet dumpet, det kan der ikke være to meninger om. Spillerne der er kommet ind er sikkert fine, men timingen samt den manglende 9’er er bare underlig.

Mød mening nr. 2. 😃

Konklusionen for det her transfer vindue på bagkanten af den største oplevelse for mig som fan som det mesterskab var, er at CV er lykkedes med sit vindue. Skal jeg give en karakter, så vil jeg give ham et flot 12 tal. Ikke pga. den manglende nier, men pga. af alle de andre ting CV er lykkedes med

Det virker som Lektor Blomme vs Etta Cameron. Jeg er mest til dumpekarakter af de to, men måske på 'marginalt bestået'. Det mest problematiske er at svag timing bringer holdet i vanskeligheder.

- Nr3 højeste xG
- Nr1 hjørnespark

-Nr2 flest mål imod...
De fleste hold i suppen har indset, at det er en god idé at lade AGF have bolden/possession, når vi producerer så mange målgivende fejl, som enhver modstander nemt kan score på.

Mød mening nr. 2. 😃

Det virker som Lektor Blomme vs Etta Cameron. Jeg er mest til dumpekarakter af de to, men måske på 'marginalt bestået'. Det mest problematiske er at svag timing bringer holdet i vanskeligheder.

Nu tager jeg bare dit opslag som eksempel, så intet mod det specifikt. Men kan vi ikke vente bare lidt inden vi giver transfervinduet karakter? Som de snakker meget om i Mediano, så skal man lige give nye spillere mindst et halv år, men gerne længere inden man kan bedømme dem. Ligger vi stadig langt fra top seks og røget ud af Con. League på røv og albuer, så kan vi fint sige at det er dumpet.

Men igen: overlever vi og vinder igen næste år (sat på spidsen, jeg ved det) med de nye spillere som nøglefigurer, så er det måske mere nuanceret.

Jeg har genlæst mit indlæg, og jeg kan sagtens se, at det ikke skinner igennem, at pointen, jeg udfordrer, er at Rösler til slut ikke gav Jakob Poulsen et hold med defensiv kompakthed at arbejde videre på. Beklager, dårligt formuleret. For at være helt klar: for mig er spørgsmålet ikke, om Uwe Rösler er i stand til at opbygge en stærk defensiv. Det har han gjort i flere klubber udover AGF også, og det viser dine statistiker også fint. Spørgsmålet er, om Jakob Poulsen overtog et stærkt defensivt fundament, som han kunne bygge på. Der mener jeg til gengæld at dine statistiker fint viser ikke var tilfældet.

At der var variant i forsvarskæden.. altså, ja. Men det er jo fem rutinerede spillere (og så Jonas Jensen-Abbew) som roterede i de kampe. Når spillerne er så rutinerede og i stor spil har spillet og trænet sammen over længere tid, så mener jeg ikke, at små rotationer skal betyde, at man lukker 2,8 mål ind per kamp i gennemsnit i slutningen af sæsonen. Det er jo decideret katastrofalt - især kvaliteten af spillerne taget i betragtning.

Mit take er, at det defensive fundament var totalt brudt sammen (og/eller læst af modstanderne), da Jakob Poulsen tager over. Han får hurtigt sat sit præg på tingene, og så er der et homogent udtryk over hele banen, der både udmønter sig i en stærk defensiv og offensiv. Uwe Rösler var god i perioder, men jeg ser ham ikke have nogen som helst andel i præstationen i mesterskabssæsonen. Det er nok ret sort/hvidt sat op - og virkeligheden er altid mere nuanceret end dét -, men jeg mener virkeligt, at det må være marginalt, hvis Rösler skal tilskrives noget som helst af den succes.
Jeg synes du giver JP alt for meget kredit for den defensive base. Holdet var brudt sammen af forskellige årsager. Men JP lavede ikke mange greb i værktøjskassen for at få det til at fungere. Han ændrede praktisk taget ikke på forsvaret. Hans genialitet var at 10erne begyndte at fungere (Andersson ud).

Røsler gav trods alt JP fundamentet Beijmo - Tingager - Kahl. Senere satte JP Dalsgaard ind centralt da Tingager blev skadet. Den konstellation tror jeg ikke Uwe spillede med.

Og skræk perioden i 24/25 var præget af mange variationer og er det altså noget som går udover sammenhængen uanset om de er erfarne eller ej. Han spiller med Abbew (som JP også finder for let), Dalsgaard og Mølgaard (på vej tilbage fra skade) i forskellige konstellationer.

Han har længere snor end de fleste men ikke uendeligt.

Haha, godt set. :)

Vi ser bare meget forskelligt på det vindue, det er vel helt normalt. Jeg mener fortsat vi har haft en fantastisk vindue, og har samlet en slagkraftig og talentfuld trup.

CV har holdt fast i ALLE vore salgbare spillere (indtil videre), fået forlænget med dem han kunne, og tilføjet spændende spillere til truppen. Det kan ikke gøres bedre, og set i lyset af vores bøvl med Badji, Haugen og Gyamfri, så må det næsten være et kvalitets stempel at CV ikke gav efter for presset og smed XX millioner i en lykkeridder som vi så skulle hænge på.

Vi har nu et hold som er klar til at rykke på den helt store scene, og vi vil være et meget stærkt hold om senest 12 måneder.

Nu tager jeg bare dit opslag som eksempel, så intet mod det specifikt. Men kan vi ikke vente bare lidt inden vi giver transfervinduet karakter? Som de snakker meget om i Mediano, så skal man lige give nye spillere mindst et halv år, men gerne længere inden man kan bedømme dem. Ligger vi stadig langt fra top seks og røget ud af Con. League på røv og albuer, så kan vi fint sige at det er dumpet.

Men igen: overlever vi og vinder igen næste år (sat på spidsen, jeg ved det) med de nye spillere som nøglefigurer, så er det måske mere nuanceret.
Kritikken går jo ikke kun på dette transfer vindue...

Og ja spillerne skal have længere snor men indtil nu har jeg ikke set en eneste af de nye markere sig positivt... Det er da faktisk lidt skræmmende når man ser på andre klubber hvor spillerne har impact fra dag 1..

Vi kan konkludere følgende indtil nu:
- Vi kommer ikke i CL i år
- Vi kommer ikke i EL i år
- Vi kommer i COL i år
- Vi er på 11 pladsen efter 7 runder
- Vi har tabt ligeså mange kampe som hele sidste år... (3 stk)
- Vi har bundrekorden for færrest point følgende efter et mesterskab

Så hvad skal redde sæsonen?
- Vundet pokal finale
- top 6
- Videre i COL
- Undgå nedrykning

Vi skal virkelig passe på med holdningen "vi er et meget bedre hold". Taber man kampe så er det ligegyldigt hvad man selv synes ens niveau er.

Latest posts

Back