New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 133K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Giv mig et eksempel på at man ikke jubler over en scoring nu... Det er en skrøne
Så den måde jeg reagerer på er en skrøne… hvert mål efter hjørnespark jubler jeg først over når spillet fløjtes igang

De blev diskuterret efter hver kamp tidligere også.. Man nu kan man sige at VAR sådan set (oftest) dømmer efter reglerne, og ikke "synsniger"
Ja jeg ved godt der blev diskuteret før men ud fra et andet perspektiv og ud fra at en dommer havde dømt kampen med skøn og en linje der er lagt
Hvor mange FEJL laver VAR.. Altså reele FEJL! og
At det dræber stemningen i fodbold og at linjen varierer fra at skulle kunne ses fra månen til superslow

Jeg jubler nærmest aldrig mere over en scoring og jeg kender mange, som også er stoppet med det simpelthen fordi det er ved at side dybt i en, at VAR finder en forseelse og annullerer scoringen. Det er blevet så slemt, at jeg ikke engang i pokalturneringen jubler, selvom der (heldigvis) ikke er VAR i den turnering men kroppen er allerede "programmeret"
Nu er jeg ikke længere stadionfan udover et par besøg i ny og næ, så måske er det anderledes på stadion, hvor der opstår en lemming effekt.

Den manglende spontane jubel er, hvorfor jeg hader VAR. Det er ikke en skrøne.

Helt enig. Selv min kone har kommenteret over hvorfor jeg ikke går lige så meget jubel amok som jeg altid har gjort.

Særligt ved hjørnespark er jeg faldet helt ned, for der kan altid findes et eller andet hvis man virkelig vil åbenbart.

Helt enig. Selv min kone har kommenteret over hvorfor jeg ikke går lige så meget jubel amok som jeg altid har gjort.

Særligt ved hjørnespark er jeg faldet helt ned, for der kan altid findes et eller andet hvis man virkelig vil åbenbart.
Helt enig.

VAR har ødelagt det det bedste ved spillet: Den umiddelbare euforien over mål

Hader VAR

Fair nok, men så er du vel typen som ikke brokker dig over manglende dommerkendelser, bolde der måske ikke er over stregen og åbenlyse fejl der går agf imod......ligesom før VAR blev indført.
Sikke et stråmands argument.

Jeg kan love dig, at jeg glædeligt tog imod 10 forkerte kendelser mod AGF på en sæson, hvis jeg kunne få glæden tilbage ved mål ved at VAR døde.
Men derfor ville jeg da stadig brokke mig.

Fodbold er underholdning, ikke skatteberegning.

Er det lige netop ikke når man man giver plads til fortolkning at fejlene (eller diskutionerne opstår) omkring VAR?

Så er der en HELT KLART regel om at fratage en oplagt scoringsmulighed skal give rødt.. Men den skal man så "vurdere" på?

Det er en af de får klare regler der er.
Det er utopisk at drømme om et regelsæt der ikke giver mulighed for fortolkning, der vil altid være fortolkning. Men hvis dommeren har mulighed for at bruge sund fornuft, og vurdere om en hands regel ikke var beregnet til situationer, som Suares parade på stregen, og ikke den i søndags, så kan man få en rimelig kampafvikling. Imens man når VAR dommeren i en eller anden OCD rus, beslutter sig for at “one size fits all”, så får man håbløs kampafvikling, og utilfredshed med dommere og VAR.

De kan finde ud af det i langt de fleste andre ligaer, men i DK har vi Michael “OCD” Johansen, og så de sørgelige rester af dommere der er nød til at underligge sig hans rædselsregime, og det resulterer i at vi stadigvæk diskuterer VAR på fuld skrue, imens andre lande er begyndt at få det til at virke.

Men det aktuelle springbræt er selvfølgelig OB’s Aske Adelgaards straffespark og efterfølgende udvisning mod FCK. Unge Adelgaard var sønderknust efter episoden relativt tidligt i 1. halvleg, og det kan jeg godt forstå, for det er jo langt hen ad vejen sort uheld. Han vil inde i straffesparksfeltet lave en indsats og glider, hvorved han har armen ude fra kroppen. En kontrolleret indsats med armen ret meget længere end 90 grader fra kroppen og en efterfølgende kontakt mellem bold og arm er strafbart – men den tilfældige indsats går fint.

Men her har vi med en decideret uforsætlig handling at gøre (spilleren glider og aner ikke, hvor hans arm er). Men da kontakten mellem bold og arm opstår, vælger spilleren at baske til bolden med sin arm, og så har vi problemet, for nu er det ikke længere uforsætligt.

End of story

Man kan sagtens argumentere for, at det er en reflekshandling, men sådan nogle tæller i fodboldlovmæssig forstand også som forsætlige. Og lad endelig være med at diskutere med læger eller andre med medicinsk uddannelse, om en refleks er forsætlig – det kommer der ikke noget godt ud af. Men for fodboldloven er den – og det er jo den, som vi spiller efter.

Så straffesparket er, som det skal være. Det næste er så det røde kort for berøven af oplagt scoringsmulighed. Der er en række kriterier, som skal være opfyldt, og dem har jeg tæsket igennem så mange gange før, at jeg ikke vil spilde læsernes tid eller min egen spalteplads på det. Berøringen med armen gør, at en FCK-spiller i ellers fri position ikke får fat i bolden: så end of story.

Hvis man stadig mener dommeren skulle have givet gult i stedet for rødt, må man nødvendigvis mene dommeren ikke skal følge helt klare regler. Det åbner da først op for nogle interessante diskussioner fremover.

Igen, jeg er ikke fan af VAR men i det her tilfælde kan jeg simpelthen ikke se noget som helst forkert. Der er ikke blevet fluekneppet, det er ikke en 50-50 dom. Det er forseelser VAR SKAL opfange ellers har systemet da for alvor spillet fallit.

Hvis man stadig mener dommeren skulle have givet gult i stedet for rødt, må man nødvendigvis mene dommeren ikke skal følge helt klare regler. Det åbner da først op for nogle interessante diskussioner fremover.

Igen, jeg er ikke fan af VAR men i det her tilfælde kan jeg simpelthen ikke se noget som helst forkert. Der er ikke blevet fluekneppet, det er ikke en 50-50 dom. Det er forseelser VAR SKAL opfange ellers har systemet da for alvor spillet fallit.
Præcis!

Jeg ville egentlig ikke have kommenteret mere på det her VAR ballade. Men den regel som Hamren henviser til i denne kommentar, er da så krystalklar så den kan pisses i sneen, det er muligvis den mest oplagte rigtig/forkert regel i bogen. Har du som målmand haft bolden i hænderne mere eller mindre end 6 sekunder?:
Jeg var irriteret på dommertrioen på grund af seks sekunders-reglen til målmanden.
AaB-chefen mener, at Hans Christian Bernat i flere omgange tog sig alt for god tid med bolden i hænderne.
Med frygt for at gentage mig selv, så er der ingen regler i fodbold der ikke kan gradbøjes, og ingen regler der ikke bliver gradbøjet hele tiden, det er kun et spørgsmål om hvilke regler man vælger at håndhæve, og i hvilke situationer man vælger at håndhæve dem. I dette tilfælde blev en klokkeklar og meget let forståelig regel ikke håndhævet fordi det blev vurderet at være i spillets interesse.

Og inden der kommer en masse kommentarerne om at Hamren bare leder efter undskyldninger for endnu et nederlag. Ja det kan godt være og det handler ikke om hvor vidt der skulle have været dømt noget eller ikke, det handler om at det er en meget meget klar regel som bliver ignoreret igen og igen, fordi det ikke er i spillets interesse at håndhæve den, med mindre der er tale om et meget grelt tilfælde. Ligesom det ikke er i spillets interesse at håndhæve hands reglen i feltet, med mindre det er et meget grelt tilfælde, men her bliver reglerne håndhævet minutiøst alligevel……….i Danmark.

Jeg ville egentlig ikke have kommenteret mere på det her VAR ballade. Men den regel som Hamren henviser til i denne kommentar, er da så krystalklar så den kan pisses i sneen, det er muligvis den mest oplagte rigtig/forkert regel i bogen. Har du som målmand haft bolden i hænderne mere eller mindre end 6 sekunder?:

Med frygt for at gentage mig selv, så er der ingen regler i fodbold der ikke kan gradbøjes, og ingen regler der ikke bliver gradbøjet hele tiden, det er kun et spørgsmål om hvilke regler man vælger at håndhæve, og i hvilke situationer man vælger at håndhæve dem. I dette tilfælde blev en klokkeklar og meget let forståelig regel ikke håndhævet fordi det blev vurderet at være i spillets interesse.

Og inden der kommer en masse kommentarerne om at Hamren bare leder efter undskyldninger for endnu et nederlag. Ja det kan godt være og det handler ikke om hvor vidt der skulle have været dømt noget eller ikke, det handler om at det er en meget meget klar regel som bliver ignoreret igen og igen, fordi det ikke er i spillets interesse at håndhæve den, med mindre der er tale om et meget grelt tilfælde. Ligesom det ikke er i spillets interesse at håndhæve hands reglen i feltet, med mindre det er et meget grelt tilfælde, men her bliver reglerne håndhævet minutiøst alligevel……….i Danmark.

Den store forskel er bare at situationen i Parken udelukkende er i OBs interesse og dermed ensidet, hvorimod det som regel er i begges holds “interesse” at målmanden holder bolden i 10 sekunder så begge holds spillere kan komme på plads. Det er grunden til at dommerne aldrig fløjter, når en målmand holder bolden lidt længere. I en hands og fratagelse af oplagt scoringsmulighed er der kun ét hold der vinder ved at dommeren ser gennem fingrene med reglerne. Og den går ikke.

Den store forskel er bare at situationen i Parken udelukkende er i OBs interesse og dermed ensidet, hvorimod det som regel er i begges holds “interesse” at målmanden holder bolden i 10 sekunder så begge holds spillere kan komme på plads. Det er grunden til at dommerne aldrig fløjter, når en målmand holder bolden lidt længere. I en hands og fratagelse af oplagt scoringsmulighed er der kun ét hold der vinder ved at dommeren ser gennem fingrene med reglerne. Og den går ikke.
Men det betyder jo anarki!
Vi kan da ikke ha at dommerne tolker på reglerne og træffer afgørelser som ikke følger fodboldreglerne minutiøst, så bliver det jo fuldstændigt umuligt at følge med i fodboldkampe fremover!

Men det betyder jo anarki!
Vi kan da ikke ha at dommerne tolker på reglerne og træffer afgørelser som ikke følger fodboldreglerne minutiøst, så bliver det jo fuldstændigt umuligt at følge med i fodboldkampe fremover!
Generelt enig ;) det var bare forklaringen på hvorfor de ser gennem fingre med den 6 sekunders regel, da den ikke rigtig er til ulempe for nogen af holdene. Det er ihvertfald forklaringen da det blev taget op i en klumme i Tipsbladet af ham der Jan Carlsen (mener jeg han hedder).

Generelt enig ;) det var bare forklaringen på hvorfor de ser gennem fingre med den 6 sekunders regel, da den ikke rigtig er til ulempe for nogen af holdene. Det er ihvertfald forklaringen da det blev taget op i en klumme i Tipsbladet af ham der Jan Carlsen (mener jeg han hedder).
Så er jeg ikke enig med Jan Carlsen, det er i alle holds interesse at slappe lidt af med de hands kendelser i feltet (måske lige bortset fra FCK!?)

Ja selvfølgelig er der ingen dommere, som følger fodboldloven 100% hver eneste gang, der er en forseelse. Det vil jo give et ulideligt kampforløb for ikke at snakke om de konstante spilstop, gule- og røde kort samt et hav af straffespark.
I det konkrete tilfælde får OB en klar fordel af handsforseelsen og da det ikke er en 50-50 kendelse skal dommeren og VAR da følge fodboldloven.

Men jeg har da noteret mig, du ikke rigtig har brokket dig over det straffespark vi fik mod Horsens, trods Horsens spilleren ingen fordel fik af den handsforseelse i modsætning til OB spilleren.

Jeg er til gengæld irriteret som tilskuer og hvad er baggrunden for at have en regel omkring 6 sekunder hvorefter man vælger slet ikke at følge den. Hvorfor blev den så indført. Det er ofte +15-20 sekunder førend målmanden får den sendt afsted.

Vi har alt for meget tidsspild i fodbold og for mange muligheder for at holdene trækker tiden. Det er i visse kampe ulideligt at se på. Det gav i det mindste lidt under VM, da Colina valgte men blot forlængede tiden. Men det var nok bedre at styre hvor meget spillerne kan trække den.

Ville stadig ønske man legede med formatet og gav et vist antal sekunder til at afvikle frispark, indkast, hjørnespark mv. og nåede man det ikke, så ville modstanderen få bolden. Bliver så træt når det skal tage 1-2 minutter at afvikle en simpel sekvens.

Ja selvfølgelig er der ingen dommere, som følger fodboldloven 100% hver eneste gang, der er en forseelse. Det vil jo give et ulideligt kampforløb for ikke at snakke om de konstante spilstop, gule- og røde kort samt et hav af straffespark.
Hmm… man har selvfølgelig lov til at skifte holdning ;)

VAR har lige vist igen i Spurs kampen hvorfor jeg er i mod det.
Over 2 min for 3 VAR folk til at se en offside med alle de kameraer de har til rådighed, og så er den minimal, ja pt har vi ikke set et billede som viser den.

Så lever jeg bedre med offside på 2 mm end det VAR show.
Jeg sad og tænkte det samme.

Det skal kunne ses fra månen men ikke når det gælder off-side. Der skal mm- måling til. Jeg så ikke et billede der afgjorde det men de har sikkert fundet noget. Stakkels spillere som dog også kun jublede lettere begrænset.

Latest posts

Back