New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 133K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Det håber jeg ikke for dem - for det var via offside at straffesparket+det røde kort blev annulleret.
Så har man tegnet forkerte linjer, så er det kæmpe skandale.
Der blev tilsyneladende slet ikke vist streger i TV transmissionen, så dem holder de for dem selv, de kunne nok ikke tåle endnu en shitstorm for elendigt tegnearbejde.

Var det ikke under VM de havde en chip i bolden og en form for Hawkeye teknologi der kunne afgøre den præcise linje i det splitsekund hvor bolden bliver ramt (i følge boldchippen). Først når man kommer der til kan man tale om faktisk Offside, de streger i MS Paint som de trækker i Superligean på et billede som måske passer sådan nogenlunde med hvornår bolden blev ramt, det er en teoretisk og i nogen grad subjektiv Offside.
Ja, under VM havde man et semiautomatisk system med en chip i bolden som beskrevet her https://www.fifa.com/technical/medi...chnology-to-be-used-at-fifa-world-cup-2022-tm.

Det er grundlæggende rigtigt at man ikke kan vurdere det fuldstændig nøjagtigt med ting i bevægelse og der er også stadig validering her - og selvfølgelig også en vurdering af om offsiden er strafbar - men man begynder at komme tæt på noget der er rimelig objektivt. Altså man vedtager at afleveringsøjeblikket er det øjeblik chippen registrerer det og sammenholder det med hvor systemet samtidig ser alle spillernes nøglepunkter i det samme frame der måles med 50 i sekundet. Det er nok ikke helt perfekt, men man kommer langt tættere på og man fjerner det umiddelbart subjektive element og linjer der åbenbart trækkes lidt sådan cirka på tværs (helt håbløst hvis det virkelig er sådan, det kan ikke være så avanceret at sørge for at de i det mindste er parallelle med banen.)

VM-systemet er sikkert stadig for dyrt til Superligaen, det skal nok også først lige til de store ligaer, så i mellemtiden bør man acceptere at der er stor indbygget usikkerhed i det man har og så operere med en fejlmargin.

Præcis. Et med hands, som aldrig skulle være dømt og så et, hvor Emenka bliver ramt hårdt i brystet, som skulle have været dømt.
Ja jeg er enig, at Burchardt mener det er helt i orden at gøre som Dalsgaard gjorde der, er jo helt væk.

Men han fik skrevet sig ind i historiebøgerne, som den første dommer i Superligaens historie der har afvist en VAR situation, det var måske det han gik efter?

Ja jeg er enig, at Burchardt mener det er helt i orden at gøre som Dalsgaard gjorde der, er jo helt væk.

Men han fik skrevet sig ind i historiebøgerne, som den første dommer i Superligaens historie der har afvist en VAR situation, det var måske det han gik efter?
Det kunne være interessant at vide om der er sendt nogle dessiner ud til dommerne pga den kritik der har været, så der er mulighed for at dommerne kan lave deres egen vurdering uden at blive sendt ned og dømme Danmarksserie resten af sæsonen fordi de gik imod VAR.

Nu fik jeg fundet den frem.

Jeg er glad for en dommer der vælger at gå imod VAR men tænker så ikke han skulle have gjort det i netop denne situationo_O Der har været så mange andre tynde kendelser, hvor de ikke har sat sig igennem og så vælger de sådan en her. Det er alligevel vildt at man kan gå sådan til en modstander i feltet, hvor bolden ikke er i nærheden og så er der ikke straffe.

En hel anden ting er, hvor præcis kan man se, hvornår foden, der sender afleveringen afsted rører bolden? Hvis det er når man kan se bolden begynder at bevæge sig, så er det for sent. Hvis man antager at afleveringsøjeblikket er på det frame (billede) før bolden begynder at bevæge sig, så er det mere korrekt i henhold til selve ånden i offside reglen.

Man kunne også gøre det mere enkelt og sige begge dele. Første billede hvor man ser at bolden har forladt afleverende spiller. Samt billedet før det. Er der ikke offside på begge tidskoder, er der ikke offside. Ikke så meget hokus-pokus.

Manglende linje har alle dage været største problem for mig at se. Det er der urimeligheden føles så udtalt.

Jeg er også ligeglad med, at 1cm offsider skal dømmes, hvis de bliver tjekket massivt hver gang, hvilket de ikke gør (se bare FCKs mål i går, hvor Larsson måske er offside, via sin skulder, men spillet bliver ikke engang bremset rigtig for VAR.

Jeg bliver mere og mere fortaler for, at kampdommernes domme skal stå mere og mere. Og at der skal indføres marginer netop hvor det giver mening. Offside har potentialet der - da jeg jo ønsker en margin på 50cm for omstødning. Altså hvis fejlen måles til mindre end 50cm, så skal kampdommers domme stå. Hvis kampdommer dømmer offside, og fejlen er over 50cm (måles ligeså nøjagtigt som nu), så køres alt det vi ser pt. Det vil bare ske langt mere sjældent at fejl på 50+ centimeter ikke fanges af dommerne i kampens hede.

Dem som i dag til Randers vs Ementa vil være et dommerskøn alle dage.
Og der vil jeg gerne have, at der skal meget til at ændre kampdommers skøn. Derfor er jeg tilhænger af begge de kendelser - sort of.
Ementa får ikke straffe i kampen. Det skulle have have haft.
Randers skulle ikke have haft straffe imod FCN - det fik de.
Men de blev ikke omstødt = straffesituationen er afgjort af dommeren på banen = kan accepteres nemmere end af VAR.

Det straffe AaB får i Aalborg mod Lyngby, hvor begge spillere river i hinanden (Lyngbyspilleren mere end Aab'eren ganske vist), der dømmes der ikke straffe - men så blander VAR sig - og så ender det med straffe.

Jeg havde håbet at VAR ville gøre at jeg forstod kendelserne bedre. Det er gået helt skævt her på det sidste. Jeg ville ønske at med alt det trøjeriv i felterne ville begynde at dømme straffene HVER GANG. Når det er inkonsekvent så kan der tolkes. Samme med tidsudtræk hvor folk sparker boldene væk. Straf det konsekvent HVER GANG uanset om spilleren har gult eller ej. Der er kun 1 vej frem

Jeg havde håbet at VAR ville gøre at jeg forstod kendelserne bedre. Det er gået helt skævt her på det sidste. Jeg ville ønske at med alt det trøjeriv i felterne ville begynde at dømme straffene HVER GANG. Når det er inkonsekvent så kan der tolkes. Samme med tidsudtræk hvor folk sparker boldene væk. Straf det konsekvent HVER GANG uanset om spilleren har gult eller ej. Der er kun 1 vej frem

Jeg synes ærligt talt - at vi bliver nødt til at behæfte enhver omstødelse med en kort kommentar LIVE.
Ligesom i NFL, hvor dommerne fortæller over højtalerne (og via TV), hvad de fx har kastet flag for.

Alt det med VAR er nok ikke rigtig for fodboldens eller tilskuernes skyld.
Jeg tror ene og alene at det skyldes de mange mange penge, der er på spil i forhold til op- og nedrykning og kvalifikation til europæiske tourneringer.
Det er for dyrt med dommerfejl og drømmen var nok, at de blev minimerede.
Men som Sydhavnen skriver, så er der da aldrig blevet diskuteret, råbt og skreget så meget omkring dommerne, deres habilitet og det tvivlsomme i deres domme, som nu.
Og er det blevet mere “retfærdigt”?
Næh, det ser ikke sådan ud.
Ikke indtil videre, i hvert fald.

Latest posts

Back