New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 139K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Ikke fordi jeg skal forsvare Klopp, men mig bekendt sagde han ikke, at han mente kampen skulle spilles om. Han sagde at det var den eneste mulighed i hans optik, hvis man ville rette op på fejlen. Jeg holder med Liverpool, og jeg mener heller ikke kampen skal spilles om. Selvfølgelig ikke. Sket er sket, og der var noget lort. Men det er som det er, og det nytter ikke noget at prøve at ændre det. Man skal lære af fejlen og gøre alt for, at det ikke gentager sig. That's it.

Jeg har også godt hørt at Liverpool gerne vil have kampen spillet om. Aldrig har jo hørt noget så åndsvagt. Som de er de eneste der nogensinde er blevet snydt af en elendig åbenlys dommerfejl, og så er det sgu ligemeget om det er VAR eller dommeren på banen. Klopp er efterhånden mere end pauseklovn end en toptræner, og man ryster nærmest på hovedet allerede inden han begynder at åbne munden.

Der er forskel på reelle forslag og polemiske indlæg. Klopp udtalte at

"The audio didn't change it at all. It is an obvious mistake. There should be solutions for that. The outcome should be a replay. But it probably won't happen. The argument against that would be it opens the gates. It is unprecedented. I'm used to wrong and difficult decisions, but something like this never happened."

Fuld sympati for at nogen siger det der skal siges om VAR, for niveauet, som burde være støt stigende, når man lærer af de erfaringer der kommer over tid, har vist sig at være jævnt eller direkte faldende, hvilket er skræmmende amatøragtigt. Selvfølgelig skal han skrue op for retorikken efter det fuckup:

"If that would happen again, I would say replay. Or much, much better than a replay - sort it in that moment. Common sense."

Og det er sgu almindelig sund fornuft, at problemerne skal løses i øjeblikket og at det der skete: "lapse of concentration and loss of focus" ikke er professionelt arbejde. [Kilde]

Fint nok, at der ikke er straffe mod FCK. Men hold kæft hvor var det brækfremkaldende at høre NC og Per Frimann sidde og speake mod virkeligheden. Den blev IKKE sparket op i armhulen, og den ramte IKKE kroppen først og derefter armen sådan som l NC forsøgte at udlægge tingene. Den ramte klart armen først og røg derefter ind på kroppen. Den kunne sagtens være dømt (jf Newcastle-PSG i går).

Jeg synes IKKE den skal give straffe, men jeg vil gerne have kommentatorer som ser og kommenterer objektivt på tingene.

• Like
Reactions: fsc
Fint nok, at der ikke er straffe mod FCK. Men hold kæft hvor var det brækfremkaldende at høre NC og Per Frimann sidde og speake mod virkeligheden. Den blev IKKE sparket op i armhulen, og den ramte IKKE kroppen først og derefter armen sådan som l NC forsøgte at udlægge tingene. Den ramte klart armen først og røg derefter ind på kroppen. Den kunne sagtens være dømt (jf Newcastle-PSG i går).

Jeg synes IKKE den skal give straffe, men jeg vil gerne have kommentatorer som ser og kommenterer objektivt på tingene.
Arh, Tizzer….klart og klart!? Der er jo en grund til Fru Dommer ganske rigtigt ikke dømmer straffe. Den BLEV sparket op i armhulen for at bruge samme kategoriske udtryk som dig 😉

Last edited by a moderator:
Arh, Tizzer….klart og klart!? Der er jo en grund til Fru Dommer ganske rigtigt ikke dømmer straffe. Den BLEV sparket op i armhulen for at bruge samme kategoriske udtryk som dig 😉
Jeg er bare uenig 🙂
Den blev sparket op på armen og derfra røg den ud på brystkassen. Jeg mener helt seriøst det er faktuelt. Du må gerne prøve at argumentere for en anden opfattelse, men jeg kan ligeså godt sige med det samme, at jeg ikke kommer til at ændre min opfattelse 😆

Igen, så er jeg enig i dommen (i hvert fald ud fra min egen opfattelse af, hvordan tingene burde være - at der flere gange er dømt straffe på lignende situationer rundt om i verden understreger blot, hvor komplet absurd handsreglerne er). Men jeg synes en neutral kommentator bør beskrive virkeligheden og ikke den ønskede virkelighed. Jeg ville have foretrukket en kommentator som sagde "ja, okay. Den rammer armen først, men spørgsmålet er, om der er strafbart". Jeg har det helt alvorligt stramt med, at de ikke rigtigt kigger på det, der sker. De kommenterer udfra hvad de tænker/ønsker, og ikke udfra hvad de (burde) se. Det er min anke. Ikke at der ikke blev dømt straffe.

Last edited by a moderator:
@KejserJohn jeg bliver nødt til at spørge, og det er på ingen måde for at provokere 😃

Men mener du at bolden rammer direkte op i armhulen? Uden at tage hverken bryst eller arm først?

Hvis det er tilfældet, så forstår jeg godt, vi er uenige 😆

Jeg synes billederne er helt klare. Bolden rammer efter min opfattelse armen først og derefter brystkassen. Skal det give straffe? Nope!

• Like
Reactions: fsc
Der var en vinkel hvor min klare ( og dommerens? ) opfattelse er at den rammer arm, armhule og krop, samtidig!
Og nej, jeg ændrer ikke opfatttelse for at bruge en allerede anvendt melding.
Det MÅ tælle i mit favør at dommerens beslutning støtter MIT syn!
Nå, er godt klar over vi ikke bliver enige.
Men jøsses hvor er jeg træt at VAR i disse situationer….for der ER jo ikke straffe og det bør ikke være til debat. Men kommer det pga VAR. Øv….

Der var en vinkel hvor min klare ( og dommerens? ) opfattelse er at den rammer arm, armhule og krop, samtidig!
Og nej, jeg ændrer ikke opfatttelse for at bruge en allerede anvendt melding.
Men jøsses hvor er jeg træt at VAR i disse situationer….for der ER jo ikke straffe og det bør ikke være til debat. Men kommer det pga VAR. Øv….
Nej det er lige omvendt, hun dømmer straffe, og så bliver det meget skingert i kommentatorboksen, så bliver hun kaldt ud til VAR skærmen og vælger herefter at omgøre sin tidligere beslutning, og så falder kommentatorboksen til ro igen.

Vi snakker forbi hinanden, tror jeg 🙂 Dommeren kan jo godt se episoden ligesom mig men mene, at det ikke er strafbart. At hun ikke dømmer straffe, underbygger vel hverken min eller din opfattelse 🙂

Men nok tærsklen langhalm på det. Der blev ikke dømt straffe, og det var den korrekte dom 👍

Nej det er lige omvendt, hun dømmer straffe, og så bliver det meget skingert i kommentatorboksen, så bliver hun kaldt ud til VAR skærmen og vælger herefter at omgøre sin tidligere beslutning, og så falder kommentatorboksen til ro igen.
Det har du/I jo ret i, jo…men når jeg skriver “ dommerens beslutning “ er det selvfølgelig efter hendes VAR info…
Men kan jo forstå vi alle er enige om at det var korrekt afgørelse, det hele endte med

Det her er regel-situationer og ikke VAR situationer i min optik.
Reglerne skal være meget klarere og en hånd skal aldrig dømmes i en bolds opspring på armen.
Så ville dommeren slet ikke være nød til at dømme situationen og VAR ville ikke skulle blande sig bagefter.

Reglerne skal være meget klarere og en hånd skal aldrig dømmes i en bolds opspring på armen.
Så ville dommeren slet ikke være nød til at dømme situationen og VAR ville ikke skulle blande sig bagefter.
Jeg gad godt en tilbagevenden til "arm til bold" eller "bold til arm". Laver spilleren en bevægelse mod bolden: Straffe - bliver bolden skudt op på en arm: ingen konsekvens. Alternativt ændres fra straffe til indirekte frispark i de tilfælde, hvor der ikke reddes med hænder eller lignende, hvor straffen (straffe) matcher forseelsen.

Eneste undtagelse fra ovenstående er, hvis spilleren hedder Kevin Mensah og AGF skal lave et kongecomeback

Jeg gad godt en tilbagevenden til "arm til bold" eller "bold til arm". Laver spilleren en bevægelse mod bolden: Straffe - bliver bolden skudt op på en arm: ingen konsekvens. Alternativt ændres fra straffe til indirekte frispark i de tilfælde, hvor der ikke reddes med hænder eller lignende, hvor straffen (straffe) matcher forseelsen.

Eneste undtagelse fra ovenstående er, hvis spilleren hedder Kevin Mensah og AGF skal lave et kongecomeback
Problemet med arm til bold vs bold til arm er, at både arm og bold typisk er i bevægelse.

Jeg er mere til, at der dømmes straffe i alle situationer, hvor der frarøves en oplagt scoringsmulighed, inkl udenfor målfeltet, og ellers frispark.

PS: Mensah var da også arm til bold i og med, at han gjorde sig bred, så den ramte på overarmen. Så den straf var korrekt både efter dagens regler og efter dine to forslag.

Nej, jeg synes også at det er forfejlet at gøre dette til en VAR-problematik. Hands-reglementet har sejlet i flere år og også lavet om flere gange. Det må simpelthen kunne lade sig gøre at lave nogle regler, som formulerer noget retfærdigt og som fjerner alle de her tilfældigheds forseelser. Vi kommer så aldrig helt udover, at det bliver op til dommeren at vurdere om en situation er tilfældig. Men "arm til bold"-reglen er vel noget af det mest klare, man kan gå efter.

1. reglerne er åndsvage, og det er befriende, at der ikke blev straffe.
2. men når nu reglerne er sådan, og der ville blive dømt straffe i 90% af lignende tilfælde, så fatter jeg intet af sagen i går
3. hun fløjtede for straffe, og derfor skal VAR kun kalde hende ud, hvis de mener, at det er en åbenlys fejl - det gør dommen i går endnu mere vil, synes jeg.

Hands reglerne skal justeres hurtigst muligt.
Og så skal brugen af VAR virkeligt indskærpes til kun at fange helt åbenlyse fejl, klare offsides eller missede røde kort.
VAR skal i langt højere grad lade gråzone situationer passere.

Latest posts

Back