New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 142K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Last edited:
Tv2 beretter åbenbart at flere dommere siger der er problemer med VAR efter det nye produktionsselskab er kommet til.

Det er åbenbart kommunikationen med kommando-bunkeren i Vanløse som driller både journalister og VAR-kommunikationen.

En håndfuld dommere bekræfter overfor TV 2 Sport, at det har skabt store udfordringer i forhold til at kommunikere omkring VAR-situationer til topdommerne.

Ligesom flere uafhængigt af hinanden fortæller, at der har været problemer med ”at sætte streger på offside-situationer” for at gøre det lettere for dommerne at træffe de korrekte afgørelser.

Tv2 beretter åbenbart at flere dommere siger der er problemer med VAR efter det nye produktionsselskab er kommet til.

Det er åbenbart kommunikationen med kommando-bunkeren i Vanløse som driller både journalister og VAR-kommunikationen.

Hvordan kan kommunikationen med VAR i Vanløse have nogen indflydelse på mulighederne for at kunne sætte offside stregerne rigtigt?

Det lugter af at man nu forsøger at tørre alle de gamle dårligdomme af på et nyt problem - Ja de har svært ved at sætte offside stregerne rigtigt, men det er sgu da ikke et nyt problem, som følge af rykningen af VAR vognen til Vanløse, det problem har da altid været der, og handler om elendige værktøjer, der ikke på nogen måde kan vise et præcist resultat!

• Like
Reactions: fsc
Det lidt mærkelige ved VAR er, at jeg ikke husker så meget diskussion om dommerkendsler efter en runde i suppen, som EFTER VAR.
Man tog det, som det var dengang....
Fejldomme skete
Sådan var det...

Drop det og brug pengene på at uddanne dommerne til at blive bedre, synes jeg
Læg dertil, at regelsættet for VAR er "lap-på-lap" og efterhånden mere uigennemskueligt end SKATs ejendomsvurderinger. Eksempel: Ham dér GungHo fra Randers spiller forsætligt bolden med hånden og bringer sig i en fordelagtig position hvorfra han scorer til 1-1 mod os. Fordi Jakob Sundberg er blind/inkompetent/korrupt er det først da VAR intervenerer, at fejlen fanges og der dømmes frispark. Men af totalt uransagelige årsager siger reglerne, at dommeren i dette tilfælde IKKE kan give Randers-spilleren et gult kort (som havde udløst rødt) - fordi det er VAR og ikke dommeren selv, der fanger det.
Sammenlign med en af vores kampe hjemme mod FCM i sidste sæson, hvor VAR mener at en hands (der formentlig iø var helt uforsætlig) af Tobias Anker frarøver hedningene en oplagt målchance - det hele munder ud i, at Tobias får det røde kort. Javel - det er to forskellige situationer, men jeg kan sandt for dyden ikke se skyggen af fornuft i, hvorfor det ene fører til udstedelse af kort - og det andet ikke gør.

Jeg så langt hellere midlerne brugt på, at man importerede dommere fra udlandet indtil en ny, bedre uddannet generation af danske dommere er klar. Hvorfra de kommer er ligegyldigt - Tjekkiet, Uganda, Malaysia, Senegal er eksempler på lande, hvor de er langt dygtigere end her.

Men af totalt uransagelige årsager siger reglerne, at dommeren i dette tilfælde IKKE kan give Randers-spilleren et gult kort (som havde udløst rødt) - fordi det er VAR og ikke dommeren selv, der fanger det.

Præcist hvilke regler henviser du til? Protokollen foreskriver efter min forståelse at dommeren skal efter VAR review tildele evt. følgestraffe. Dette gælder også gult kort.

Danho kunne sagtens have fået et gult kort for hands efter VAR, hvis dommeren havde vurderet, at det var bevidst. Det gjorde han ikke, og så var det jo ikke en forseelse til gult kort.

Anker havde heller ikke fået et kort for en tilsvarende hands noget andet sted på banen - det var alene fordi, at forseelsen forhindrede (synes dommeren) en oplagt scoringschance.

Det lidt mærkelige ved VAR er, at jeg ikke husker så meget diskussion om dommerkendsler efter en runde i suppen, som EFTER VAR.
Fejldomme skete
Sådan var det...

Drop det og brug pengene på at uddanne dommerne til at blive bedre, synes jeg
Det er en sandhed med modifikationer. Alle var jo enige om at fck betalte dommerne inden VAR. Der var kæmpe diskussioner løbende

Fejldomme skete
Sådan var det...
Og det er jo netop fordi mange nu forventer milimeter-retfærdighed - og det kan man ikke få i det her spil.

Vi har fået fjernet de værste fejldomme og det er fint, men VAR-pauserne har til gengæld været en dyr pris for det.

Dem der mente det, mener vel ikke det modsatte nu?

VAR har da ikke gjort op med tvivlsomme domme som går de store klubbers vej?

Jo, hvis man satte sig ind i reglerne, og tog farvede briller af, ville langt de fleste diskutioner ikke være noget ma nbrugte tid på.

At man har rettet 9 ud af 10 potentielle fejl er da en dejlig ting! Tænk hvis VAR ikke havde været der, så var de ikke opdaget.
- Så havde vi haft 10 gange så mange fejl.

Jo, hvis man satte sig ind i reglerne, og tog farvede briller af, ville langt de fleste diskutioner ikke være noget ma nbrugte tid på.
Den forkortede version af VAR-protokollen fylder 7 sider i fodboldloven. Ved ikke hvad den fulde version fylder, for den kan man (jeg) ikke google mig frem til. Men i den forkortede version står der i hvert fald ikke noget om definitioner på, hvad en spilsekvens er i opspillet til et mål, for det har jeg ledt efter. Men udover at man som almindelig fodboldseer skal sætte sig ind i VAR-protokollen, så skal man jo også lære resten af fodboldloven endnu bedre at kende, for der kommer jo lange diskussioner på X, om naturlige placeringer af arme mv. i forbindelse med fx hands-kendelser i super-slow. Og her er dem, der VIRKELIG har styr på reglerne stadig uenige, selvom de alle sammen udtaler sig totalt skråsikkert.

Måske dømmes der lidt mere efter reglerne, men der dømmes mindre retfærdigt og mindre i flow end før VAR.

Den forkortede version af VAR-protokollen fylder 7 sider i fodboldloven. Ved ikke hvad den fulde version fylder, for den kan man (jeg) ikke google mig frem til. Men i den forkortede version står der i hvert fald ikke noget om definitioner på, hvad en spilsekvens er i opspillet til et mål, for det har jeg ledt efter. Men udover at man som almindelig fodboldseer skal sætte sig ind i VAR-protokollen, så skal man jo også lære resten af fodboldloven endnu bedre at kende, for der kommer jo lange diskussioner på X, om naturlige placeringer af arme mv. i forbindelse med fx hands-kendelser i super-slow. Og her er dem, der VIRKELIG har styr på reglerne stadig uenige, selvom de alle sammen udtaler sig totalt skråsikkert.

Måske dømmes der lidt mere efter reglerne, men der dømmes mindre retfærdigt og mindre i flow end før VAR.
Hvis der dømmes efter reglerne er det vel mere retfærdigt og ikke mindre? Kan godt være at fodbold romantikken har fået et knæk og det er blevet mere teknokratisk men jeg vil til hver tid hellere have retfærdige kendelser og mindre flow.

Der er kommet meget mere transparens omkring kendelser end tidligere. Tit stiller dommerne op, der bliver efterbehandlet i VAR rummet og tilsidst er der en årsevaluering. Det er virkelig positivt. Der har aldrig været så meget fokus på kendelser som der er nu. Det gør også at de kendelser som dommeren og VAR ikke får dømt korrekt får meget mere fokus. Hvis man istedet holdt fokus på alle dem som var korrekte ville stemningen nok også være bedre.

Leanders gennemgang af rundens dommerfejl tæller mellem 3 og 4 kort til Renato Jr i første halvleg alene:

Ingenting bliver dømt i NOGLE af de ovenstående fire tilfælde.

Vi har altså at gøre med TRE missede advarsler og enten en fjerde misset advarsel eller et potentielt direkte rødt kort samt et annulleret mål.

Det synes jeg er en sober vurdering.

Leanders gennemgang af rundens dommerfejl tæller mellem 3 og 4 kort til Renato Jr i første halvleg alene:

Det synes jeg er en sober vurdering.
Det er også en af de hårdeste vurderinger af en dommer jeg har set fra Leanders side. Synes normalt han er meget nuanceret for/imod og også ser det fra dommerens vinkel ift. udsyn osv. Men udover stemplingen før målet, er der ikke mange bortforklaringer her. Bare dårligt dommerarbejde.

Latest posts

Back