New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 135K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Last edited:
Nye offside regler - der virkelig konmer til at ændre spillet. Nu er man ikke offside hvis ens næse er tættere på baglinjen. Nu skal angriberen være helt fri af forsvareren, så det er hælen der er afgørende. Det giver 1-1.5 meter mere!

EDIT: Kommer som forsøg næste sæson. Det er den såkaldte Arsene Wenger regel.

Attachments

• IMG_4850.png
    IMG_4850.png
    3.2 MB · Views: 35
Nye offside regler - der virkelig konmer til at ændre spillet. Nu er man ikke offside hvis ens næse er tættere på baglinjen. Nu skal angriberen være helt fri af forsvareren, så det er hælen der er afgørende. Det giver 1-1.5 meter mere!
Så kan vi godt rykke Gift Links frem igen! Også gode nyheder for Haugen. Men knap så meget for langsomme centerforsvarere.

Regelændringen er som sådan fin nok. Men det løser vel ikke problemet med brugen af VAR ift offside? Nu kommer man bare til at diskutere røvballer og hæle og fletninger og den slags. Problemet er bare flyttet halvanden meter. Af alle forslag til ændringer af VAR på offside, jeg har set, så er jeg klart mest til forslaget om at VAR-vognen får 45 sekunder til at finde offsiden - hvis ikke de kan det, så er den ikke tydelig nok, og så er der ikke offside.

Man kan også sige, at hvis ikke linjedommeren kan se offsiden, så er den ikke tydelig nok ;)
Hæhæ! I see what you did there 😜 Og det er jo egentlig den grundlæggende essens i alle VAR-debatter, som jeg i en eller anden udstrækning er enig i. Dog finder jeg VAR berettiget der, hvor dommeren af den ene eller den anden årsag overser noget åbenlyst. Fordi han er dårligt placeret, eller fordi det i realtime er svært at se, mens det med slo-mo måske er en tydelig offside på 1 meter. Hands og bold over stregen på samme måde (men med nye hands-regler så vi slipper for at se forsvarsspillere med armene på ryggen). Jeg har ikke den gyldne løsning på VAR, men jeg synes der er nogle åbenlyse problemer med brugen i dag, som man med fordel kunne tage hånd om. Fx de næsten 6 minutters voteren i DK-Nordirland, hvilket var fuldstændig absurd.

Regelændringen er som sådan fin nok. Men det løser vel ikke problemet med brugen af VAR ift offside? Nu kommer man bare til at diskutere røvballer og hæle og fletninger og den slags. Problemet er bare flyttet halvanden meter. Af alle forslag til ændringer af VAR på offside, jeg har set, så er jeg klart mest til forslaget om at VAR-vognen får 45 sekunder til at finde offsiden - hvis ikke de kan det, så er den ikke tydelig nok, og så er der ikke offside.

Nej helt enig. Det vil stadig være navlepilleri og finden hår i suppen med VAR uanset hvordan man sætter offside regler og hands regler op.

Det bedste ville være at lade dommerne dømme og styre flowet i kampen. De penge, man sparer på VAR, kan man jo bruge på at øge dommernes løn og frikøb, samt kurser i game management.

Last edited:
Man kunne tro at konsekvensen blev, at mange hold flyttede deres baglinje 10 meter bagud, for bagrum vil kunne blive straffet hårdere
Det tænkte jeg også straks, den slags ændringer fører ikke nødvendigvis til flere chancer og mål.

Fart bliver et endnu mere væsentligt parameter for forsvarsspillere hvis man overhovedet tør spille på offside. Jeg tror også det kan blive sværere for forsvarerne at vurdere hvornår de har trukket angriberne offside når de kan være bag dem og stadig onside.

Edit: Mht en tidsbegrænsning for VAR lyder det udmærket, det er logisk at det ikke er ‘clear and obvious’ hvis det tager fem minutter at finde ud af, men kommer der så til at sidde nogen og tage tid og er der en buzzer hvor meldingen fra VAR kan komme et sekund for sent? Kan det føre til fejl hvis de stresser mere? Hvad så hvis der er flere ting de skal have vurderet som både et frispark og en offside? I nogle af de eksempler hvor det har taget lang tid har dommen i sidste ende været helt tydelig korrekt og man kan undre sig over at det faktisk tog så lang tid, fx den i Danmark-Nordirland eller den hands i AGF-Brøndby i sidste runde. Forhåbentlig får man flere stedet det system de havde under VM, hvor det er noget tættere på automatisk og med større opløsning.

Hvor har du det fra? Det er svært at tro, at det er legit, når det ikke har været omtalt i de danske fodboldmedier…

Jeg kan i princippet godt lide de nye (foreslåede) regler, men vil de ikke være endnu sværere at administrere for linjevogtere og, især, for dommere, der dømmer alene?

Jeg er derfor ikke sikker på, at det vil være et hit at forsøge sig i de lavere rækker, men ironisk nok kunne de sikkert fungere nogenlunde med VAR.

• Like
Reactions: fsc
Der var umiddelbart ikke en bedre tråd at placere denne i:
Det er alligevel vildt at de danske dommer er blevet så håbløst elendige, så vi kun har 2! dommere på det næsthøjeste! niveau, og når Morten Krogh taler om det, så virker det totalt uopnåeligt at komme højere op. Ingen danske dommer til nogen slutrunde i de sidste 14 år, kun undtagelsesvis kampe i Champions League, og kun de aller mindste kampe, samt hysterisk begejstring for at få “æren af” at dømme en U21 semifinale!

Hvad er der sket med niveauet i den danske dommerstand, det er jo absurd ringe i forhold til hvor vi har ligget tidligere. Det er sgu underligt at der ikke bliver talt mere om dette i medierne, og det må sgu da på et tidspunkt falde tilbage på Michael Johansen, som tydeligvis er igang med at køre den danske dommerstand direkte ud over afgrunden.

Det er simpelthen for ringe.

Latest posts

Back