New posts

Superligaen 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 205K
Superligaen 2024/2025
Det skulle man tro! Men jeg har rent faktisk ikke en tone i livet. Til gengæld fortæller de musikalske af mine venner mig, at jeg næsten altid synger anden stemme, når jeg bare synger med i flow... ret syret.
Tråden ER kørt af sporet...så jeg fortsætter: Jeg har fået forbud mod at synge for når vi skal danse om juletræet og synge julesalmerne!

Last edited:
Så har Tipsbladet på ny, lavet anslåede budgetter for SL- https://www.tipsbladet.dk/blog/troe...llerbudget-stoerste-superliga-sats-nogensinde (så er ophavsretten formaliteterne på plads ;) )
Mine betragtninger: FCK har alt for lidt output i forhold til FCM. Det kan være det bliver bedre, jo mere de dyre drenge bliver spillet sammen.
BIF: 3. højeste budget, spillet kører 1 skridt frem og 2 tilbage. De skal holde øje med FCN og AGF. Er der ikke europa til BIF i år hvad sker der så, når de taber 200.000 kr om dagen, og 2. GFH lån forlængst er spist?
Tipsbladet mener vi har slået et lille hul til FCN ifht. sportslig budget. Men altid svært at vurderer når FCNs tal ikke kan aflæses i en årsrapport. Men klar 4. plads vil jeg også selv mene.

Det største take away på årets spillerbudgetter er at top-5 er KLARE top-5 klubber. Det vil være en gigant skuffelse hvis bare et af de hold ikke kommer i top-6. Den sidste plads er virkelig up for grab til enhver der ikke er Vejle, Lyngby og AaB. Apropos AaB, så har de justeret markant ind. Som jeg nævnte for mange mdr. siden, udgav Nordjyske en artikel hvor de anslog at AaB's, nye og realistiske spillerbudget, kunne ligge omkring 10. pladsen. Der er så alligevel 10 mio. kr forskel (hvis man tager Tipsbladets tal for gode varer) men de har skruet markant ned. (Har deres fanscene accepteret denne nye virkelighed?).

Så, det er superliga, alle kan slå alle, men over 22 kampe bør top-5 i hvert fald være FCK, FCM, BIF, AGF og FCN. Mit bud på den sidste plads vil være Randers der tager den.

Attachments

• IMG_2948.webp
    IMG_2948.webp
    46.8 KB · Views: 43
Så er Tipsbladet på ny lavet anslåede budgetter for SL- https://www.tipsbladet.dk/blog/troe...llerbudget-stoerste-superliga-sats-nogensinde (så er ophavsretten formaliteterne på plads ;) )
Mine betragtninger: FCK har alt for lidt output i forhold til FCM. Det kan være det bliver bedre jo mere de dyre drenge bliver spillet sammen.
BIF: 3. højeste budget, spillet kører 1 skridt frem og 2 tilbage. De skal holde øje med FCN og AGF, er der ikke europa til BIF i år hvad sker der så, når de taber 200.000 kr om dagen, og 2. GFH lån forlængst er spist?
Tipsbladet mener vi har slået et lille hul til FCN ifht. sportslig budget. Men altid svært at vurderer når FCNs tal ikke kan aflæses i en årsrapport. Men klar 4. plads vil jeg også selv mene.

Det største take away på årets spillerbudgetter er at top-5 er KLARE top-5 klubber. Det vil være en gigant skuffelse hvis bare et af de hold ikke kommer i top-6. Den sidste plads er virkelig up for grab til enhver der ikke er Vejle, Lyngby og AaB. Apropos AaB, så har justeret markant ind. Som nævnt for mange mdr. siden, kom Nordjyske ud med en artikel hvor de anslog at AaB, nye og realistiske spillerbudget, kunne ligge omkring 10. pladsen. Der er så alligevel 10 mio. kr forskel (hvis man tager Tipsbladets tal for gode varer) men de har skruet markant ned. (Har deres fanscene accepteret denne nye virkelighed?).

Så, det er superliga, alle kan slå alle, men over 22 kampe bør top-5 i hvert fald være FCK, FCM, BIF, AGF og FCN. Mit bud på den sidste plads vil være Randers der tager den.
Spændende tal.

Det pudsige er, at Steen Houman der ofte virker mere gennemarbejde end Tipsbladet, faktisk har AGF og BIF tættere på hinanden. Det er, alt andet lige, ofte kvalificeret gætværk.

1725870861066.webp

Spændende tal.

Det pudsige er, at Steen Houman der ofte virker mere gennemarbejde end Tipsbladet, faktisk har AGF og BIF tættere på hinanden. Det er, alt andet lige, ofte kvalificeret gætværk.

View attachment 3767

Brøndbys er tallene fra 2022 regnskabet - uden at kunne huske deres transfers, tænker jeg det gør en del forskel.

Det gør det sikkert også med vores sidste transfers men jeg har ikke opfattelsen af, de er ligeså dyre som Bifs de senere år.

Spændende tal.

View attachment 3767

Brøndbys tal er også 1 år ældre end de andre, da det er fra deres 2022 regnskab. Dog ser det ud til at AGF haler ind på dem (rent gæt fra min side), da de jo kun har købt Pentz denne sommer mens vi har hentet flere spillere og brugt nogle flere transferkroner. De er dog nok noget foran på lønnen, men jeg tror da vi stille og roligt kommer til at indhente BIF. Jeg kan godt se en situation, hvor GFH ikke investerer flere penge med mindre klubben selv genererer flere penge via eksempelvis europa og store spillersalg. Derfor var det satme også vigtigt, at de ikke fik det mesterskab og glippede europa. Det har altså åbnet en dør for AGF.

Spændende tal.

View attachment 3767

Sætter også pris på Stens kvalificerede gætteri. Dog "snydes" han ved vurdering af FCN tror jeg. Populær sagt så HAR klubber et akademi, imens FCN ER et akademi. Så alt hvad de poster af lønninger i Right to Dream på akademiet er posteret sammen med A-holdet i Farum, hvilket mudrer billedet lidt ved direkte aflæsning på regnskaber.

Sætter også pris på Stens kvalificerede gætteri. Dog "snydes" han ved vurdering af FCN tror jeg. Populær sagt så HAR klubber et akademi, imens FCN ER et akademi. Så alt hvad de poster af lønninger i Right to Dream på akademiet er posteret sammen med A-holdet i Farum, hvilket mudrer billedet lidt ved direkte aflæsning på regnskaber.
FCN er altid svær, da superligaholdet er det ældrste hold i akademiet, eller hvordan de formulere det. Omvendt så findes der heller ikke mange andre holder der bruger så mange spillere der kan spille U19, og derfor nok også fair at en del af de omkostninger kommer fra U19

Brøndby kan blive interessante at følge frem mod næste sommer, måske på den sådan lidt skadefro måde.

De har en del kontraktudløb indenfor de næste 10 måneder.
Blandt andet Wass, Klaiber, Radosevic, Omoijuanfo, Mensah og en række andre spillere.
De kan få travlt på transfermarkedet, hvis der ikke forlænges.
Det kombineret med en mulig lunken sæson - hvor man kan håbe at de ikke skal spilles europæisk - vil give dem nogle økonomiske udfordringer.

Tjaa. I mange år var der vel linjen, at FCN overpræsterede på et lille budget fordi folk adskilte A-holdet og de _rigtigt_ mange penge brugt på akademi og ungdomsfodbold. Det giver også et lidt forvansket billede, for investeringerne i akademiet skaber jo i den grad forudsætningerne for førsteholdet.

Det er måske også lidt problematisk at slå alting sammen, men jeg hælder også til linjen, at det alt i alt er lidt mindre problematisk og lidt mere retvisende end alternativet.

Tjaa. I mange år var der vel linjen, at FCN overpræsterede på et lille budget fordi folk adskilte A-holdet og de _rigtigt_ mange penge brugt på akademi og ungdomsfodbold. Det giver også et lidt forvansket billede, for investeringerne i akademiet skaber jo i den grad forudsætningerne for førsteholdet.

Det er måske også lidt problematisk at slå alting sammen, men jeg hælder også til linjen, at det alt i alt er lidt mindre problematisk og lidt mere retvisende end alternativet.

Ja der sådan set ikke noget rigtig eller forkert i hvordan man vil opstille sit regnskab ifht. til det vi snakker om. Jeg gad dog godt der var en "branchestandard" så tallene kunne være sammenlignelige for alle klubber, omend jeg også godt ved at de børsnoterede selskaber skal være mere åbne end de andre klubber og har helt specifikke krav til rapportering.

Brøndbys tal er også 1 år ældre end de andre, da det er fra deres 2022 regnskab. Dog ser det ud til at AGF haler ind på dem (rent gæt fra min side), da de jo kun har købt Pentz denne sommer mens vi har hentet flere spillere og brugt nogle flere transferkroner. De er dog nok noget foran på lønnen, men jeg tror da vi stille og roligt kommer til at indhente BIF. Jeg kan godt se en situation, hvor GFH ikke investerer flere penge med mindre klubben selv genererer flere penge via eksempelvis europa og store spillersalg. Derfor var det satme også vigtigt, at de ikke fik det mesterskab og glippede europa. Det har altså åbnet en dør for AGF.
Jeg tror ihvertfald at AGF er tættere på BIF end det Tipsbladet tror.

Jeg tror der går virkelig mange penge til administration og akademi i Brøndby sammenlignet med AGF, dertil også renter til GFH samt 'gamle' afskrivninger.

Jeg tror også, at Brøndby er et sted hvor det er svært lige nu. Den kommende sæson er virkelig afgørende, der er mange spillere der taber mere værdig end en almindelig lineær afskrivning grundet deres alder, så de skal i Europa næste år for ikke, at være tvunget til at sælge f.eks. Vallys uden at erstatte ham.

Klaiber, Rasmussen, Lauritzen, Radosevic, Spierings, Wass, Vallys og Ohi er dyre spillere der taber værdi hver gang de spiller en sæson mere i BIF.

Hvem der har mest ret er svært at sige men dog har PC og CV begge udtalt at Tipsbladets vurdering var indenfor skiven mens Steinlein dog mente, deres budget var skudt helt ved siden af men altså når det gælder økonomi har FCM altid gjort meget ud af at fortælle, hvor langt bagefter de er FCK men ingen tror på det længere.

Man kan ikke stole på hvad Steinlein siger når det handler om FCM. Har siddet og lyttet til ham og JN til Mediano træf, jeg får seriøs Låsby Svendsen vibe over Steinlein.

Man kan ikke stole på hvad Steinlein siger når det handler om FCM. Har siddet og lyttet til ham og JN til Mediano træf, jeg får seriøs Låsby Svendsen vibe over Steinlein.
Enig.

Omvendt havde PC også et ønske om, specielt i AGF, at underspillet budgettet for, at få sig selv til at se bedre ud (ingen tvivl om hans agenda gennem tiderne) samt stå bedre til forhandlinger.

Ift FCM - og spillerbudgetter så er følgende MEGET VIGTIGT:
"Spillerbudget består af to dele, lønsummen til spillertruppen, samt afskrivninger på transferrettigheder."

Så altså hvis man som FCM giver et sign on fee på 30 mio, men kun køber spilleren for 20 mio, og giver ham 3 mio om året i 5 år (15 mio over 5 år / 250.000kr/md), så har man i regnskabet købt for 50, ikke 20. Men i spillerbudgettet kan man stadig se 20 transfer + 15 løn. Og de 30 - er puf forsvundet i sådan en opgørelse der.

JN har tidligere også været efter FCM ift hvordan de annoncerer deres salg. Fx at de havde solgt en spiller til 75 mio, men faktisk kun til 50, hvor de 25 var nogle der kun måske kom ind. Der har AGF været meget tydelige omkring selv spillersalget (fx 25 for Grønbæk), hvor klausuler/bonusser er gravet frem af pressen, ikke leveret af AGF selv.
Hvis FCM fremlagde det som "75, hvor 50 er upfront, og hvor de 25 er mulige i bonusser/klausuler", så var det jo ok. Men ofte leverer de blot et "spilleren er solgt til en værdi af 75 mio kroner).

Så at FCM skulle bruge så lidt på løn og transfers er fair nok - men hvad med alt det andet? Hvad med deres sikkert store sign on fees for at lokke spillerne til Herning?

Latest posts

Back