Du rammer noget der er mega svært.
Jeg tror der er ligeså mange der er for, som der er imod, når det kommer til hvordan man skal spille som ungdsomhold kontra hvordan førsteholdet spiller.
Der findes ungdoms ligahold der stadig sværger til, at man op til U19 ikke må spille samme plads to sæsoner i træk (målmand undtaget), således man har mere positions fleksibiltet, og bedre relationer til andre positoner på banen (fordi man selv har spillet positionen). Således f.eks. Froholdt kan starte på en højrekant til han er klar til at indtage den centrale midtbane, ligesom William Kvist kunne spille en højre back.
Der findes trænere der mener, at hvis man ikke kan lave en transition fra et u-hold til et førstehold pga manglende positions / formations fleksibilitet, så slår man alligevel aldrig rigtig igennem. Der synes jeg faktisk Jacob Steen Christensen og Mikkel Kofoed (i lidt mindre grad), er eksempler, på spillere der virkelig spillede 6'eren fantastisk i FCN, men begge spillere der havde/har svært ved at finde fodfæste i udlandet (oven i det blev JSC skadet efter et års tid).
Brøndby, og i særdeleshed, FCN spiller uhyggelig genkendeligt igennem rækkerne, og har dermed - sandsynligvis - lettere ved at fase spillere ind på deres hold. Men nogle af de roller FCN har på deres hold, er knap så interessante i udlandet. da FCN spillestil ikke altid er oppe i tiden.
Jeg aner ikke hvad der er rigtigt, men det er sjovt så forskelligt man griber netop dén tilgang an, når man ser ungdomsholdene spille. Hvis man spørger lidt ind til det, så synes jeg begge dele giver rigtig god mening. I f.eks. FCN kan man bare "bestille" en venstre 8'er til Superligatræningen, hvis man har en skde eller to, og så kommer der en op, der kan løbene på rygraden. Omvendt så tager Randers den bedste U19 spiller op, f.eks. Engaard, og lader ham deltage i stort set samtlige træninger - som 6'er, 8'er, 9'er og hvor der ellers er behov.