New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 238K
Trænertråden
Kan vi ikke lige skelne Thorup og Hoff Thorup lidt bedre, end det for øjeblikket foregår i tråden her?
Begge har været nævnt qua deres respektive profilerede fyringer og deraf følgende teoretiske tilgængelighed for AGF, men jeg ser flere gange Hoff Thorup refereret til som bare 'Thorup', og det er noget rod i en allerede forvirrende tid.
Vi tager dem begge. Hoff Thorup har hjemmekampene og beton-Thorup har udekampene.

Han var jo dygtig kvindetræner i Skovbakken, inden han blev herretræner på seniorniveau, så på den måde hverken ukendt land eller mangel på ambitioner per se.
Ok, var jeg ikke klar over. Men er også lidt i tvivl om hvordan man skal rangere det rent ambitionsmæssigt. På den ene side ser jeg kvindefodbold som et relativt stort skridt ned (modsat f.eks. håndbold, hvor de rangerer ret lige) men omvendt er det selvfølgelig ret stort at være a-landsholdstræner for sit land.

Men sportschef i AaB eller træner i AGF skal han i hvert fald ikke være:)

Ok, var jeg ikke klar over. Men er også lidt i tvivl om hvordan man skal rangere det rent ambitionsmæssigt. På den ene side ser jeg kvindefodbold som et relativt stort skridt ned (modsat f.eks. håndbold, hvor de rangerer ret lige) men omvendt er det selvfølgelig ret stort at være a-landsholdstræner for sit land.

Men sportschef i AaB eller træner i AGF skal han i hvert fald ikke være:)
Jeg tror egentlig at DBU rangere jobbet højere end U21 herreholdet. Ligesom det her måske også kan være et udstillingsvindue til alle de store klubber (på herresiden) der nu begynder, at satse på kvindefodbold.

Ambitioner er naturligvis individuelle, men hvis man måler på interesse/tilskuertal og den slags, så synes jeg også det er et skridt ned.
Jeg aner dog ikke hvad en kvindelandsholdstræner får i løn.
Det kan godt være det er et skridt op, hvis man måler på det.

Ambitioner er naturligvis individuelle, men hvis man måler på interesse/tilskuertal og den slags, så synes jeg også det er et skridt ned.
Jeg aner dog ikke hvad en kvindelandsholdstræner får i løn.
Det kan godt være det er et skridt op, hvis man måler på det.
Han nævner jo også familien. Det kan sagtens være at arbejdstiderne som landstræner er lidt mere rummelige for familielivet.

Han nævner jo også familien. Det kan sagtens være at arbejdstiderne som landstræner er lidt mere rummelige for familielivet.
Du har jo i hvert fald fri de fleste weekender. Afhængigt af hvor gamle børnene er, kan det også være at det trækker at komme hjem til Danmark med dem osv. selv om Norge jo ikke ligefrem er Sudan.

Du rammer noget der er mega svært.

Jeg tror der er ligeså mange der er for, som der er imod, når det kommer til hvordan man skal spille som ungdsomhold kontra hvordan førsteholdet spiller.

Der findes ungdoms ligahold der stadig sværger til, at man op til U19 ikke må spille samme plads to sæsoner i træk (målmand undtaget), således man har mere positions fleksibiltet, og bedre relationer til andre positoner på banen (fordi man selv har spillet positionen). Således f.eks. Froholdt kan starte på en højrekant til han er klar til at indtage den centrale midtbane, ligesom William Kvist kunne spille en højre back.

Der findes trænere der mener, at hvis man ikke kan lave en transition fra et u-hold til et førstehold pga manglende positions / formations fleksibilitet, så slår man alligevel aldrig rigtig igennem. Der synes jeg faktisk Jacob Steen Christensen og Mikkel Kofoed (i lidt mindre grad), er eksempler, på spillere der virkelig spillede 6'eren fantastisk i FCN, men begge spillere der havde/har svært ved at finde fodfæste i udlandet (oven i det blev JSC skadet efter et års tid).

Brøndby, og i særdeleshed, FCN spiller uhyggelig genkendeligt igennem rækkerne, og har dermed - sandsynligvis - lettere ved at fase spillere ind på deres hold. Men nogle af de roller FCN har på deres hold, er knap så interessante i udlandet. da FCN spillestil ikke altid er oppe i tiden.

Jeg aner ikke hvad der er rigtigt, men det er sjovt så forskelligt man griber netop dén tilgang an, når man ser ungdomsholdene spille. Hvis man spørger lidt ind til det, så synes jeg begge dele giver rigtig god mening. I f.eks. FCN kan man bare "bestille" en venstre 8'er til Superligatræningen, hvis man har en skde eller to, og så kommer der en op, der kan løbene på rygraden. Omvendt så tager Randers den bedste U19 spiller op, f.eks. Engaard, og lader ham deltage i stort set samtlige træninger - som 6'er, 8'er, 9'er og hvor der ellers er behov.

Godt skriv med fine vinkler jeg ikke selv har været opmærksom på men dit indlæg fik mig til at tænke på en tråd fra Twitter - tror jeg, det var - omkring OBs ganske succesfulde U19 hold.
Her mente en OB fan, at mange af spillerne ville få det svært på 1. holdet, fordi holdet iflg. ham levede meget på et godt kollektiv, taktisk dygtige og fysisk stærke, til gengæld mente han, holdet var noget svagere i boldomgangen og teknisk end konkurrenterne.

Det er bl.a her, jeg ser et stort problem. Hvis nu OB havde en strategi om power fodbold, så var U19 skræddersyet til det men hvis de gik FCN vejen, er der imo en større risiko for en hel og ganske succesfuld årgang går tabt.

Jeg forstår sagtens dine eksempler, det er ikke sort eller hvidt som mit indlæg gav udtryk for, jeg tror bare i længden, vinder man mere ved, at talentholdene ligger sig så tæt op ad 1. holdet som muligt, især når vi snakker U19.

Når det er sagt, går god boldomgang aldrig af mode. Det kan bruges i alle systemer og spillestile.

Der er her i øvrigt en interessant Twitter diskussion ang. teknik vs fysik

Edit: Der skal klikkes på tweet for at se hele diskussionen.

Godt skriv med fine vinkler jeg ikke selv har været opmærksom på men dit indlæg fik mig til at tænke på en tråd fra Twitter - tror jeg, det var - omkring OBs ganske succesfulde U19 hold.
Her mente en OB fan, at mange af spillerne ville få det svært på 1. holdet, fordi holdet iflg. ham levede meget på et godt kollektiv, taktisk dygtige og fysisk stærke, til gengæld mente han, holdet var noget svagere i boldomgangen og teknisk end konkurrenterne.

Det er bl.a her, jeg ser et stort problem. Hvis nu OB havde en strategi om power fodbold, så var U19 skræddersyet til det men hvis de gik FCN vejen, er der imo en større risiko for en hel og ganske succesfuld årgang går tabt.

Jeg forstår sagtens dine eksempler, det er ikke sort eller hvidt som mit indlæg gav udtryk for, jeg tror bare i længden, vinder man mere ved, at talentholdene ligger sig så tæt op ad 1. holdet som muligt, især når vi snakker U19.

Når det er sagt, går god boldomgang aldrig af mode. Det kan bruges i alle systemer og spillestile.

Der er her i øvrigt en interessant Twitter diskussion ang. teknik vs fysik

Edit: Der skal klikkes på tweet for at se hele diskussionen.

Det er også en rigtig spændende snak.

Fysisk er lidt en metervare, som i NFL hvor man bliver kasseret til Combine pga manglede f.eks springkraft.

Jeg har tidligere argumenteret for MEM på 6’eren, fordi det han kan på 8’eren kan man få i spandevis i Frankrig, Holland og Belgien. Det er der kan løbe og er gode på bolden. MEMs blanding af fysisk, løbemeter og teknik er mere usædvanlig på 6’eren i Danmark.

Jeg tror personligt på man skal træne og øve det, der er sværest tidligst muligt og længst muligt. Jeg er stor tilhænger af, at spille ned fremfor op. Morten Hjulmand spillede ned helt indtil U19, hvilket gjorde ham bedre på bolden. Jeg tror ikke man bliver en bedre fodboldspiller af, at kunne løbe højintense presløb som 14 årig, men kan man navigere i små rum, finde rum af sig selv og spille hurtigt, så kan man lære at løbe - den omvendte rækkefølge er mega svær.

OB ungdom kender jeg ikke så godt. Kommer fra Jylland, og har boet i og omkring København i næsten 25 år. Så det er mest talentfodbold på 10’eren og HIK. Men ofte så bliver man et godt kollektiv, når man prøver at vinde. Altså spiller folk lidt ude af position for, populært sagt, at have de bedste 10 markspillere på banen på en gang. Dårlig formuleret, men hvis man som U19 har 1 god stopper og 2 gode 6’ere, så spiller man en 6’er på en stopper og kun med en 6’er. I stedet for måske lade begge 6’ere spille fremme i banen og blive mere dominerende på bolden. Har man så som 6’er spillet stopper i f.eks 2 år, så er man sat tilbage mht at spille i meget små rum og med spillere både foran og bagved en. Jeg hader ungdomshold der går på kompromis med individuel udvikling for, at vinde en fodboldkamp.

Jeg tror på, at meget dominerende hold - ofte de største budgetter - har råd til at finde så gode boldspillere, at man kan spille med mindre fysik. Midterhold (som AGF) derimod, må lede efter spillere med en fysisk pakke der kan modstod det hurtige spille (flest meter, farlige på standarder osv). Jeg tror ikke Cannavaro, Poyul, Mascarano (som stopper) havde været ligeså god på hold der stod lavt.

Jeg tror personligt på man skal træne og øve det, der er sværest tidligst muligt og længst muligt.

Fuldstændig enig. Det er jo også den spanske skole eller den brasilianske eller hollandske om man vil, at man som børn træner teknik, teknik, teknik og første senere bygger på med fysik og taktik.
I AGF regi var det jo den filosofi ER kom med, at fysikken skulle komme gennem tekniske træningsøvelser mens Åkeby og Peter Sørensen var det modsatte, her skulle der trænes fysisk, så vi kunne overmatche modstanderne de sidste 20-25 minutter af kampene.

Jeg tror ikke man bliver en bedre fodboldspiller af, at kunne løbe højintense presløb som 14 årig, men kan man navigere i små rum, finde rum af sig selv og spille hurtigt, så kan man lære at løbe - den omvendte rækkefølge er mega svær.

Igen, meget enig (ved at blive en dårlig vane ;) ). At kunne spille i små rum er en overset detalje, jeg synes for få spillere kan endda på højeste niveau.
Noget så simpelt som retningsbestemte tæmninger ser jeg mange topspillere have svært ved, når de bliver presset og det er sådan noget, der kan pisse mig af.

Fuldstændig enig. Det er jo også den spanske skole eller den brasilianske eller hollandske om man vil, at man som børn træner teknik, teknik, teknik og første senere bygger på med fysik og taktik.
I AGF regi var det jo den filosofi ER kom med, at fysikken skulle komme gennem tekniske træningsøvelser mens Åkeby og Peter Sørensen var det modsatte, her skulle der trænes fysisk, så vi kunne overmatche modstanderne de sidste 20-25 minutter af kampene.

Igen, meget enig (ved at blive en dårlig vane ;) ). At kunne spille i små rum er en overset detalje, jeg synes for få spillere kan endda på højeste niveau.
Noget så simpelt som retningsbestemte tæmninger ser jeg mange topspillere have svært ved, når de bliver presset og det er sådan noget, der kan pisse mig af.
Meget enig!!

Faktisk er mange af de øvelser, hvor man spiller i små rum med små børn, noget af det de synes er sjoveste og kan længst tid.

Jeg tror specielt forældre, men også nogle trænere gerne vil have en “fodboldspiller” når barnet er 10 år. Hvor jeg tænker 1 mod 1 færdigheder defensivt, evnen til linjesætning og eksempelvis pressystemer sagtens er noget man kan putte på fra f.eks 14 år, når drenges hjerner så småt er ved at fungere.

Hvordan Åkeby, Zorniger osv griber det an er alt for ekstremt for mig. Omvendt er det også typer der tror alt for meget på poleret fodbold, selv på bundhold og i lavere rækker

Det er ærgerligt at han også nævner AaB, for indtil da, lyder hans argumenter, fornuftige:
Men det er sgu ikke seriøst at bringe AaB på banen, som en klub der kunne lokke Kent Nielsen væk fra Silkeborg, det der kunne få ham til at smutte, er jo de udenlandske ejere i Silkeborg, så skal han jo ikke til en anden klub med langt værre udenlandske ejere.

Men argumenterne om at han gerne vil slutte cirklen i AGF lyder dog rimeligt, og med det midlertidige stadion, og alt usikkerheden omkring det, ville det nok være fornuftigt, med en rutineret træner der kan outsmarte de fleste Superliga-trænere taktisk, og så tror jeg ikke Uwe’s og KN’s tilgang til fodbold er så forskellig, selvom de har forskellige favorit formationer.

Jeg kan som sådan godt se Kent Nielsen i AGF, men det er drastisk skifte, hvis AGF skal ligne SIF. Massiv forskel i spillestil. Specielt i spillet uden bold.

Kent Nielsen har dog haft meget forskellige udtryk gennem karrieren, så måske det vil give mening alligevel.
Han har skiftet meget. Indtil for bare et par år siden havde SIF bolden rigtig meget, og pressede også forholdsvis højt.

I år har de haft flere kampe med en boldbesiddelse i 30’erne. Og mener faktisk de var lige under 50 efter grundspillet, hvorefter de mod bund 6 blevet mere dominerende igen.

Jeg tror bestemt han kunne være interessant, men om han er en CV mand er jeg lidt i tvivl om. Jeg tror Kent er lidt mere stædig/egenrådig end f.eks Niels Frederiksen og Jesper Sørensen er.

Latest posts

Back