New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 236K
Last edited:
At det trækker ud, behøver ikke betyde, at CV var uforberedt. Det kan også bare betyde, at vores foretrukne kandidat(er) endnu ikke har meldt klart ud, eller at vi fører samtaler med flere kandidater og forsøger at finde det bedste match.
Da man fyrede David og kørte åben rekruttering sagde man også, at det gav en bedre proces med større mulighed for samtaler og et større felt.

Der kan være noget fornuft i det og mulighed for at køre en grundig proces.

Men kender CV ikke alle kandidaterne i forvejen?

Nej, han kender alle de sædvanlige fra den danske andedam. En fyr som Rösler dukkede op ud af det blå for tre år siden. Denne gang foretrækker man bare en dansker, synes jeg at kunne læse mig til. Så hvorfor skulle man ikke have en forhåndsforståelse at eksekvere på, allerede før Uwe blev fyret?

Jeg har sympati for ideen om at jagte bedste mulighed, som er den man ikke burde kunne lykkes med, og så køre ned af listen derfra. Men det giver lidt Brian Steen-reminiscens og når vi ender med Lars Friis, der lå under den underlige liste med Bertelsen, Svensson, Hoff-Thorup, og Nørgaard, hvad så. I princippet kunne man være ligeglad, fordi man har fået den man ville have og kunne få. Men var man startet med Nørgaard, havde man så større chance for at overbevise ham?

Hvis jeg skulle være skeptisk, ikke at det ligger til mig generelt, har bestyrelsen måske sat ledelsen under administration og skal se listen med trænere, møde dem alle og forholde sig til hvem man ønsker at gå med.

Da man fyrede David og kørte åben rekruttering sagde man også, at det gav en bedre proces med større mulighed for samtaler og et stærre felt.

Men kender CV ikke alle kandidaterne?
Jo CV kender givetvis alle de danske kandidater. Men jeg tror ikke de slipper for processen, heriblandt en case fremlæggelse som helt sikkert kommer ind på hvordan han ser de nuværende unges kvaliteter/mangler, hvordan han vil spille fodbold med dem etc., ligesom Uwe i sin tid skulle gøre. Så der går jo en rum tid med det hvis top-3 kandidater skal forberede dette.
Hvis jeg skulle være skeptisk, ikke at det ligger til mig generelt, har bestyrelsen måske sat ledelsen under administration og skal se listen med trænere, møde dem alle
Det tror jeg simpelthen ikke på de gør, eller sagt på en anden måde, det håber jeg ikke! Der er ikke nok fodboldfaglighed i den bestyrelse til at de er kompetent til at vurderer om kandidatens genpres/halvpres er at foretrække frem for den anden kandidat. Til gengæld præsenteres bestyrelsen nok for top kandidaterne, og efter fremlæggelse/interviews vil CV nok anbefale hvem de bør vælge ifht sportslig profil men også om manden er robust nok til at være træner i AGF.

Nu er sportschefen jo blevet en del af direktionen, så kan ikke forestille mig, bestyrelsen er inde over samtalerne. De skal sikkert sige ja i sidste ende men det vil være en underminering af CVs kompetencer, hvis bestyrelsen går i mod hans anbefaling med mindre de begrunder det i økonomi.

Et muligt scenarie kan være, CV er meget interesseret i en kandidat, vi kan kalde ham Hoff-Svensson og denne er interesseret men har samtidig sagt, udlandet er 1. prioritet. Det kan forklare samtalen med Nørgaard, som rygterne siger.
Alene det CV siger, det ikke er sikkert, der er en ny træner, når spillerne indleder pre-season, kan være en indikation på, han er villig til at vente på den rigtige. Alternativt han bare er meget grundig.
Bifalder begge scenarier.

Alene det CV siger, det ikke er sikkert, der er en ny træner, når spillerne indleder pre-season, kan være en indikation på, han er villig til at vente på den rigtige. Alternativt han bare er meget grundig.
Vel lige de to ting han var kendt for i BIF. Vi skal bare huske det er positivt når alle vores transfers bliver landet inden for de sidste to dage af transfervinduet😁

Jeg har sympati for ideen om at jagte bedste mulighed, som er den man ikke burde kunne lykkes med, og så køre ned af listen derfra. Men det giver lidt Brian Steen-reminiscens og når vi ender med Lars Friis, der lå under den underlige liste med Bertelsen, Svensson, Hoff-Thorup, og Nørgaard, hvad så. I princippet kunne man være ligeglad, fordi man har fået den man ville have og kunne få. Men var man startet med Nørgaard, havde man så større chance for at overbevise ham?

Hvis jeg skulle være skeptisk, ikke at det ligger til mig generelt, har bestyrelsen måske sat ledelsen under administration og skal se listen med trænere, møde dem alle og forholde sig til hvem man ønsker at gå med.
Ham vi ender med bliver i hvert fald ham der meget hurtigt i processen blev førsteprioritet :) Jeg tror ikke man tager dem en af gangen på den måde, men snakker med flere samtidig. Der er nok også nogle agenter involveret og navne der hurtigt kan streges fra listen. På den måde forstiller jeg mig at man hurtigt får et felt af topkandidater man ved er interesserede og så ved de trænere vel nok at klubben ikke kun snakker med dem. Den del af processen tager så nogle dage eller uger, i værste fald skal der tilføjes nye navne.

Det bliver lidt gætteri på hvordan processen er, men under alle omstændigheder kan man sige at både CV og JN har prøvet at finde og ansætte trænere en hel del gange, så jeg kan ikke forestille mig at der ikke er fuldstændig styr på den. Bestyrelsen har selvfølgelig været involveret i at definere hvad man skulle kigge efter, men ellers er det vel højest noget proforma med mindre det bliver en anden økonomi end ventet. Jeg ville ikke være så nervøs for at LF lige pludselig er gået fra snøvsen og synes det er ham der skal beslutte hvem der skal være træner.

Da man fyrede David og kørte åben rekruttering sagde man også, at det gav en bedre proces med større mulighed for samtaler og et større felt.

Men kender CV ikke alle kandidaterne i forvejen?

Nej, han kender alle de sædvanlige fra den danske andedam. En fyr som Rösler dukkede op ud af det blå for tre år siden. Denne gang foretrækker man bare en dansker, synes jeg at kunne læse mig til. Så hvorfor skulle man ikke have en forhåndsforståelse at eksekvere på, allerede før Uwe blev fyret?

Der har allerede været flere glimrende svar til dette. Jeg vil tilføje tre ting.

1) Der er, som andre har været inde på, helt givet et samtaleforløb med de forskellige kandidater. Jeg tror, det handler om at finde et match, som begge parter kan se sig selv i. Træner X vil høre, hvilken trup han får og hvad han måles på. CV vil høre, hvad træner X vil gøre med den trup. Den slags tager tid.

2) Jeg tror simpelthen ikke, at Nørgaards interesse i et AGF job er afhængig af, om han bliver spurgt som nummer 1,2 eller 7. Enten ser han det som et godt næste skridt, og så er han interesseret, eller også gør han ikke. Hvis han bliver spurgt som nummer 7, skal CV selvfølgelig redegøre for, hvorfor Nørgaard er hans drømmetræner. Men jeg ser ham ikke sige nej tak, fordi han var 7. Valg.

3) Hvis jeg var CV og bestyrelsen (eller JN) gik ind og blandede sig i, hvem jeg skulle ansætte som træner efter et halvt år i klubben, så ville jeg sige auf wiedersehen. Han er fodboldirektør på linje med JN. Det er entydigt hans beslutning, hvis det er inden for det økonomiske mandat.

Last edited:
Hørte Mediano tale om gamle trupper og SIF var angiveligt nummer to fra bunden, med betydelig afstand, bevares, men alligevel.

Man kan mene AGFs udfordring med aldrende hold skyldes en træner med juvenoia (beklager, men det er bedste pendant til misogyn jeg - og Mistral AI - kan komme op med), eller fravær af kvalificerede unge. Man kan også mene det skyldes ønsket om at 'toppe' holdet i jagten på metal (jeg er nok med et ben i alle tre lejre).

Men hvad er SIFs forklaring? De har nået langt mere end AGF, men har samtidig haft større tradition for ungdomshold, og i bundspillet skulle man som kvasikompetent nok kunne briliere med ret begrænsede evner. Samtidig er 'etbenede AGF' udstyret med et noget stærkere driftsben end SIF, og dermed større evne til at rette op på det, fx illustreret af sommerens transfervindue.

Er kilden løbet tør i Silkeborg? Hvad er deres næste skridt? Er Kent lettere at ryste fri, end han har været tidligere?

Edit: fra ondskabens emperium fik jeg genstartet ChatGPT og den foreslår Efebifobi. Der er 'svung' over misogyn og det mangler i efebifobi. Ud fra navnet vil jeg hellere være misogyn.

Hørte Mediano tale om gamle trupper og SIF var angiveligt nummer to fra bunden, med betydelig afstand, bevares, men alligevel.

Man kan mene AGFs udfordring med aldrende hold skyldes en træner med juvenoia (beklager, men det er bedste pendant til misogyn jeg - og Mistral AI - kan komme op med), eller fravær af kvalificerede unge. Man kan også mene det skyldes ønsket om at 'toppe' holdet i jagten på metal (jeg er nok med et ben i alle tre lejre).

Men hvad er SIFs forklaring? De har nået langt mere end AGF, men har samtidig haft større tradition for ungdomshold, og i bundspillet skulle man som kvasikompetent nok kunne briliere med ret begrænsede evner. Samtidig er 'etbenede AGF' udstyret med et noget stærkere driftsben end SIF, og dermed større evne til at rette op på det, fx illustreret af sommerens transfervindue.

Er kilden løbet tør i Silkeborg? Hvad er deres næste skridt? Er Kent lettere at ryste fri, end han har været tidligere?

Edit: fra ondskabens emperium fik jeg genstartet ChatGPT og den foreslår Efebiofobi. Der er 'svung' over misogyn og det mangler i efebiofobi. Ud fra navnet vil jeg hellere være misogyn.
Jeg synes SIF bliver brugt som et mystisk eksempel på en vidunder klub.

Hvis man indtager helikopter perspektivet så er de ikke specielt gode i DK til noget som helst. Det skulle måske være at have formøblet deres succes i 90erne :)

De har de sidste 15 år haft en pokal sejr mere end os (og det fordi de mødte en dårlig modstander....). Ja de havde et vanvittigt godt kuld talenter (vallys, jørgensen, sonne, carstensen etc) da de rykkede op i 2020. Men så stopper roserne altså også. Det skal også tages med at SIF har en kæmpe fordel i deres kunstgræs bane hvor de kan spille en anden slags fodbold. Den stod færdig i 2017. Kunne ikke finde en statistik der understøtter min teori om at de vinder væsentligt mere hjemme end ude (i forhold til konkurrenterne)

Som jeg tidligere har opgjort har SIF også tjent væsentligt mindre på spiller salg end feks AGF.

I den aktuelle U19, U17 og U15 stilling ligger SIF under midten i samtlige turneringer...

Jeg synes også at deres nuværende hold er decideret ringe. At man kan spille med Robin Østrøm burde være forbudt i professionel fodbold.

Screenshot 2025-06-10 at 14.55.03.webp

Jeg synes også at deres nuværende hold er decideret ringe.
Lidt voldsomt at kalde et hold som var klart bedst i nedrykningsspillet, var få minutter fra at ende i top 6, nåede pokalfinalen og kvalificerede sig til Europa for decideret ringe.
Jeg ville gerne bytte deres sæson med vores.

Jeg synes, SIF er en snusfornuftig klub, som kender deres plads i hierarkiet. Det vil være utopi at tro eller forvente, deres resultater de sidste 10 år skal være bedre de næste 10 år som eksempel.

Når det er sagt, er der ingen tvivl om, de ligesom FCN får mere snor i medierne end vi gør men det hører med, når man som os tilhører de store klubber. Forventningerne retfærdigt eller ej er bare højere til os end SIF.

Lidt voldsomt at kalde et hold som var klart bedst i nedrykningsspillet, var få minutter fra at ende i top 6, nåede pokalfinalen og kvalificerede sig til Europa for decideret ringe.
Jeg ville gerne bytte deres sæson med vores.

Jeg synes, SIF er en snusfornuftig klub, som kender deres plads i hierarkiet. Det vil være utopi at tro eller forvente, deres resultater de sidste 10 år skal være bedre de næste 10 år som eksempel.

Når det er sagt, er der ingen tvivl om, de ligesom FCN får mere snor i medierne end vi gør men det hører med, når man som os tilhører de store klubber. Forventningerne retfærdigt eller ej er bare højere til os end SIF.
Jeg synes de er et ligegyldigt midterhold. De har ikke spillerne til at kunne levere de resultater de tidligere har opnået. Og jeg vil ikke bytte deres sæson for jeg vil hellere have chancen for at vinde noget i mesterskabsspillet. Vi starter som nr 3 i mesterskabsspillet med 3 point til SIF. Tror godt jeg ved hvor du helst vil være hvis vi spoler tilbage.

Synes du det er snusfornuftigt at have 6 nedrykninger på 10 år? Vel og mærke når man kommer fra et mesterskab, 2 plads og 3 plads?

Hvis SIF ikke forventer bedre resultater de næste 10 år så er ambitionerne virkelig små i Silkeborg. Hvorfor skal de ikke kunne slå SØN, LYN, VFF, RFC eller hvad dælen resten hedder?

Der er ingen tvivl om at forventningerne fra fans er mindre til Silkeborg men deres resultater er på højde med Sønderjydske set over de sidste 10 år...

Jeg synes de er et ligegyldigt midterhold.

Nu er der væsentlig forskel på at være et ligegyldigt midterhold og så til et elendigt hold. Det sidste fastholder jeg, er et voldsomt prædikat med de resultater holdet lavede.

De har ikke spillerne til at kunne levere de resultater de tidligere har opnået.

Silkeborg som alle andre midterhold med et midterbudget vil altid opleve relativ store udsving, når de laver generationsskifter.

Og jeg vil ikke bytte deres sæson for jeg vil hellere have chancen for at vinde noget i mesterskabsspillet. Vi starter som nr 3 i mesterskabsspillet med 3 point til SIF. Tror godt jeg ved hvor du helst vil være hvis vi spoler tilbage.

Hvis jeg i marts vidste, hvad jeg ved nu, så jo men i marts måned, så ville jeg ikke bytte.

Synes du det er snusfornuftigt at have 6 nedrykninger på 10 år? Vel og mærke når man kommer fra et mesterskab, 2 plads og 3 plads?

Jeg forstår ikke, hvad du mener?

Min anke er at SIF bliver udråbt til en fantastisk drevet klub (f.eks. din kommentar om snusfornuftig klub). Men det er sjovt som hukommelsen glemmer de 6 nedrykninger over de sidste 10 år. SIF blev i den periode overhalet af rigtig mange midterklubber. Og det er ringe klub arbejde når man lå og kæmpede om 1,2,3 pladser. Faktisk en større deroute end vi har haft. Alt sammen med samme mand ved roret.

Min anke er at SIF bliver udråbt til en fantastisk drevet klub (f.eks. din kommentar om snusfornuftig klub). Men det er sjovt som hukommelsen glemmer de 6 nedrykninger over de sidste 10 år. SIF blev i den periode overhalet af rigtig mange midterklubber. Og det er ringe klub arbejde når man lå og kæmpede om 1,2,3 pladser. Faktisk en større deroute end vi har haft. Alt sammen med samme mand ved roret.
SIF er rykket ned 6 gange siden 1990. Hvis du ser på grafen ovenfor.

Hvis man rykker ned, og så rykker op med det sammen. Så vil det kræve mere end 10 år at rykke ned og rykke op igen. Altså man kan ikke spille Superliga i dag, og været rykke ned 6 gange de sidste 10 år.

I forhold til det med gennemsnitsalder, så er den statistik vel nogenlunde lige så interessant som skud på mål statistik ifht xG.

Ifht udvikling og transfermuligheder er det jo ligegyldigt om en spiller er 29 eller 36 - men sidst nævnte trækker alderstatikken meget op.

Det er snart også irrelevant om spilleren er 24 eller 34 - pengene er i teenagere og op til måske 23 år.

De rigtige målepunkter må være minutter til under 20 og til under 23. Alt det andet er irrelevant

Lucas Høghsberg kan sælges for 100 mio kr - mens Jacob Rasmussen ryger for 15.

Alt sammen med samme mand ved roret.
Som nu også har stået i spidsen for at klubben er solgt til nogle amerikanere med flerklubsejerskab, men ikke er kommet med en masse penge.

Det er nemt at glemme at SIF var ned i 1. division så sent som i 2020-21 og jo selvfølgelig har ført lidt en elevatortilværelse førhen. De kan sådan set også godt pludselig tage turen ned igen når der kommer oprykkere op med noget økonomisk styrke. Det er selvfølgelig også derfor de har kigget efter nye investorer, men det er måske mere at de vil sikre at de kan komme op igen end at de lægger ti mio i spillerbudgettet med det samme.

Latest posts

Back