Hvilke 3-4 hovedkrav har i til en kommende træner hvis I sad i ansættelsesudvalget?
Mine:
- Skal have været cheftræner i en anden superliga klub (højere eller tilsvarende niveau)
- Mandskabsbehandling vigtigere end taktisk forståelse
- Hellere udvikle holdet langsigtet end kortsigtet (jeg er villig til at tabe kampe for at være tro mod et koncept)
- Offensivt tænkende (vil hellere vinde 4-3 end 1-0) (jeg er ikke fan af DN fodbold med grimme sejre hvor vi nærmest ikke har haft bolden. Wieghort boldflytteri er heller ikke en favorit. Synes VFF spiller inspirerende fodbold (med forbehold for det er begrænset af kampe jeg har set)).
Jeg ser ikke nødvendigvis det er en dansk træner. Udvikling af unge spillere er et plus men ikke et must.
Til inspiration lister CoPilot følgende mulige fokus punkter og succeskriterier for trænere:
Kompetencer:
- Taktisk forståelse: Evnen til at analysere modstandere og tilpasse strategier under kampene.
- Kommunikationsevner: Klart og effektivt at kunne formidle ideer og strategier til spillerne.
- Lederskab: At kunne motivere og inspirere spillere og trænerstab.
- Beslutningstagning under pres: At træffe hurtige og velovervejede beslutninger i pressede situationer.
- Spillerudvikling: Fokus på at udvikle spillernes tekniske og taktiske færdigheder.
- Fysisk træning og ernæring: Kendskab til optimal fysisk træning og ernæring for at forbedre spillernes præstationer.
Erfaringer:
- Tidligere trænerjobs: Erfaring fra tidligere trænerroller, helst på højt niveau.
- Spillerkarriere: Mange trænere har selv spillet fodbold på et højt niveau, hvilket giver dem en dyb forståelse for spillet.
- Uddannelse: Formelle træneruddannelser og licenser, såsom UEFA Pro License.
- Erfaring med forskellige hold: At have arbejdet med forskellige typer af hold og spillere, hvilket giver en bredere forståelse af forskellige spillestile og kulturer.
- Internationale erfaringer: Erfaring fra at arbejde i forskellige lande og ligaer kan være en stor fordel.
Succescriterier:
- Kvantitative faktorer:
- Resultater og placeringer: Antal sejre, uafgjorte og tabte kampe, samt holdets placering i ligaen.
- Trofæer og titler: Vundne mesterskaber, pokaler og andre turneringer.
- Målscore: Antal scorede og indkasserede mål.
- Spillerudvikling: Antal spillere, der er blevet solgt til større klubber eller har fået landsholdsudtagelser.
- Kvalitative faktorer:
- Spillestil og taktik: Hvordan holdet spiller, og om de følger trænerens taktiske vision.
- Spiller- og holdmoral: Spillernes tilfredshed og motivation, samt holdets sammenhold og moral.
- Trænerens lederskab: Trænerens evne til at lede og inspirere både på og uden for banen.
- Udvikling af unge talenter: Trænerens evne til at integrere og udvikle unge spillere i førsteholdstruppen.
- Andre faktorer:
- Fan- og medieopfattelse: Hvordan fans og medier ser på trænerens præstationer og indflydelse.
- Klubbens økonomi: Trænerens indflydelse på klubbens økonomiske situation, herunder spillersalg og sponsorater.